Olipa sitten turha terveyskeskuskäynti
Atooppinen ihottuma paheni ja ajattelin, että ehkä terveyskeskuksesta olisi jotain hyötyä.
Joo, istuin ja katsoin vierestä kun kandi googlasi mitä Käypä hoito sanoo ja sitten luki sen ääneen. Totesi, että laita vain rasvaa ja kysyi mitä perusvoidetta käytän ja sanoi, että joo kuulostaa hyvältä. Olipa tosi paljon hyötyä. Ei todellakaan.
Kommentit (218)
Pitkän linjan hoitajana voin sanoa että ihotaudit on erittäin vaikea ala, myös lääkärien mielestä. Sen alan oppii vain pitkän kokemuksen kautta, ei kirjoista.
Uusi tulokas lääkäri teki ihan oikein, myönsi että ei tiedä ja etsii tietoa. Niin minäkin teen lähes päivittäin ja olen ollut päivystysalalla jo yli 25 vuotta. Joka päivä tulee uutta eteen ja hoito on osin samankaltaista mutta joka potilas on erilainen ja uniikki ja sitten pitää tehdäkkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan olin osannut googlata ja lukea itse.
- ap
Tällaiset provot on tosi ikäviä. Tiedät varmaankin, että terveyskeskuksessa ei ole erikoislääkäreitä, mikset mennyt ihotautilääkärille. Luultavasti sait aivan oikeat ohjeet. Olisit sitten googlannut ja kysynyt, voitko saada jonkun mieleisesi reseptin. Kyllä se lekuri olisi sen kysymättäkin kirjoittanut, jos olisi nähnyt tarpeelliseksi.
En usko provoksi. Ellei ole asioinut terveyskeskuksessa ei voi tietää, kuinka vähän sieltä saa apua ja kuinka vähän tiedetään. Tuollaisesta maksamme veroja MIKSI
Joutaa romutettavaksi.
Petteri luotan sinuun. Romuta arvaus/terveyskeskukset koko Suomesta.
Tk:n peruskauraa ovat verenpainetauti, flunssat ja diabetekset. Erittäin tarpeellinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap,
olen viestittäjä 31.
Tuo ristiriidaksi koettava tekstissäsi selittyi nyt, kun kerroit, että et tunne julkisen sektorin terveydenhoitoa. Sen järjestelmään olisi edes tiedon tasolla hyvä vähän tutustua, jotta välttyisi tuon tasoisilta tai isommiltakin pettymyksiltä.
Hyvää jatkoa!Mitä julkisesta terveydenhuollosta sitten pitäisi tietää? Että siellä ei tiedetä tai osata mitään ja apua saa vain jos on kuolemassa? Ei saa lähetettä erikoislääkärille, ei mitään? Edes tilanteessa, jossa todetaan että vain erikoislääkäri voisi määrätä tarvittavia voiteita.
Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää. Koska jos tilanne on noin huonossa kunnossa niin todellakin meillä on sote-kriisi. Joo, voihan sitä jostain säästää sen yksityislääkärin maksun mutta melkoisen huolestuttavaa jos julkinen sektori on sen varassa, että opiskelija googlaa mitä pitäisi tehdä.
Tai sitten en vain ollut tarpeeksi riskiryhmää. Näin minulle sen ainoan kerran kun pääsin julkiselle hammaslääkärille kerrottiin. Että olen perusterve työikäinen niin en tarvitse julkisen sektorin apua.
- ap
Terveyskeskuksesta ei haeta lähetettä ihotautilääkärille vaan itse tilataan aika yksityiseltä ja mennään sinne. Jos jo nyt ei kaikilla ole tiedossa katastrofaalinen lääkäri- ja hoitajapula niin sitten vaan kantapään kautta kokemaan asia. Vaikka terveyskeskuslääkäri olisi kirjoittanut lähetteen eteenpäin niin mitä luulet, milloin olisit saanut sinne ajan. Et välttämättä edes kesän aikana, puoli vuotta helposti menee. Sullahan oli kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tällaiset provot on tosi ikäviä. Tiedät varmaankin, että terveyskeskuksessa ei ole erikoislääkäreitä, mikset mennyt ihotautilääkärille. Luultavasti sait aivan oikeat ohjeet. Olisit sitten googlannut ja kysynyt, voitko saada jonkun mieleisesi reseptin. Kyllä se lekuri olisi sen kysymättäkin kirjoittanut, jos olisi nähnyt tarpeelliseksi.
En usko provoksi. Ellei ole asioinut terveyskeskuksessa ei voi tietää, kuinka vähän sieltä saa apua ja kuinka vähän tiedetään. Tuollaisesta maksamme veroja MIKSI
Joutaa romutettavaksi.
Petteri luotan sinuun. Romuta arvaus/terveyskeskukset koko Suomesta.Tk:n peruskauraa ovat verenpainetauti, flunssat ja diabetekset. Erittäin tarpeellinen paikka.
Kenelle on. Itselleni ei ole. Sinne kandin luo..
Asioin suuressa ketjussa. Rahalla saa sitä hyvää ja vaikuttavaa hoitoa
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
No mitä olisi pitänyt tehdä? Totta kai hoidetaan käypä hoito -suositusten mukaan. No onko nyt olo hyvä, kun sait haukuttua kandin? Kertoo sinusta aika paljon ihmisenä.
Lääketieteen kandidaattien minimipalkka on 2 549 euroa.
Millä tahansa muulla ajalla tuolla rahalla pitää osata muutakin kuin lukea netistä tekstiä.
Kertoo ERITTÄIN paljon sinusta ihmisenä että mielestäsi yhdellä ajalla ei tarvitse muuta osata palkan eteen kuin googlata ja lukea valmista tekstiä.
Niin kertoisitteko, mitä hän teki väärin? Ihmisiä hoidetaan käypä hoito suositusten perusteella. Sekö oli ongelma, että luki vastaanoton aikana? Olisiko mieluummin pitänyt heittää lonkalta? Kandit nyt ovat oppimassa. Soittavat seniorille, jos eivät osaa. Potilaan oikeus on saada käypä hoito, ja tuossahan se kai tapahtui.
Mitä hittoa siellä opinnoissa sitten tehdään ja mistä maksetaan, jos "työ" on tekstin lukemista google-haun kautta? Tässä oli vielä onnistuttu googlettamaan väärä aihe, mistä lääkäri mainitsi, eli googletettu "lapsen atopia", joka johti vääriin Käypä hoito -ohjeisiin.
En syytä kandia vaan järjestelmää. Itse korkeasti koulutettuna ei minulle ole koskaan maksettu siitä, että googletan jotain (ja vielä väärän aiheen) ja sitten luen mitä netissä lukee. Tuo voi olla osa opintoja mutta että siitä maksetaan palkkaa ja tuota tarjotaan palveluna veronmaksajille on aivan naurettavaa. Kuten totesin avauksessa, täysin ajanhukkaa koko juttu ja pakko mennä huomenna erikoislääkärille yksityiselle.
Joten jos julkinen on tuota tasoa (luetaan Googlen kautta netin tekstiä) joten joudun joka tapauksessa menemään yksityiselle, niin miksi julkinen edes on olemassa?
- ap
No minä kävin yksityisellä pitkittyneen kivun vuoksi. Ja arvaa mitä? Lääkäri googletti lääkitystä koskevia tietoja. Mistä luulet että tieto löytyy nykyisin?? Ennen lääkärit selasi Pharmaca Fennica-lääkekirjaa. Nyt se on netissä.
Kun tietää että lekurissa voi tulla hyödytön ohje niin kannattaisi kirjoittaa selkeästi paperille ranskalaisin viivoin pölkkykirjaimia käyttäen sekä oireet että ne asiat joita jo on hoitoina kokeiltu. Ja antaa tuo papru lääkärille, joka sitten huomaa että hänellä ei ole tarjota parempia hoitokonsteja. Jolloin lähetteen saaminen erikoislääkärille onnistuu ehkä helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Kandina voi vastaanotoilla toimia neljä vuotta lääketieteen opintoja opiskellut.
Hän on lääketieteen kandidaatti, eli läpäissyt kaikki tentit ja muut vaatimukset.
Valmis lääkäri on opiskellut 6 vuotta, ja suorittanut lääketieteen lisensiaatin tutkinnon ja muut siihen tarvittavat näytöt.
Tk-lääkärin vastaanotolla käy potilaita vauvasta iäkkäisiin ihmisiin. Ja kaikista yhteiskuntaluokista, ja kansallisuuksista.
Ja mutä erilaisimmissa sairauksissa ja vaivoissa.Kuka helvetti on tollo kusipää, että olettaisi nuoren lääkärin tietävän ja tuntevan kaikki ihmisten sairaudet ja oireet, tuosta noin vaan, kuin joku robotti tai automaatti?
Sinä itsw tiedät parhaiten oman sairautesi ja oireesi, koska elät sen sairauden kanssa ja tunnet oireet ja kivut.
Kerro on lyhyesti ja selkeästi lääkärille oireesi.
Ennen digiaikaa, tk-lääkäreillä oli aina pöydällään
Yleislääketieteen opas, jossa oli juuri nuo Käypä hoito kirjoitukset.
Ne on asiantuntijoiden laatimia tekstejä, jotka ohjaavat lääketieteellistä hoitoa.
Virallisesti hyväksyttyjä.Samoin reseptiä kirjoitettaessa, lääkäri tietää, mikä on se lääkeaine, joka voi auttaa oireisiin ja olemassaolevaan
sairauteen.
Mutta lääkäri ei voi mitenkään tietää, kaikkien niiden lääkkäiden KAUPPANIMIÄ, missä sitä vaikuttavaa lääkettä on,
eikä pakkauskokoja.Lisäksi markkinoille tulee koko ajan uusia erilaisia lääkkeitä.
Siksi lääkäri hakee omista tietokannoistaan lääkkeitä, niiden vaikuttavan aineen mukaan.
Ja sitten katselee millä kauppanimillä niitä myydään.
Sitten lääkäri päättää aineen vahvuuden ja annoksen potilaalle määrää.
Sekä kuinka minkä pituisen kuurin tai minkä kokoisen pakkauksen potilaalle määrää.
Onneksi ap itse ei toimi lääkärinä, eikä hänen kapasiteettinsa siihen riittäisikään. Lääkärin nimittäin täytyy osata arvioida, mitä hän osaa ja mitä ei. Ja tarvittaessa ottaa selvää. Olisi erittäin vaarallista, kun ap:n pelko katsoa mitään ohjeita johtaisi potilaan suboptimaaliseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Petteri luotan sinuun. Romuta arvaus/terveyskeskukset koko Suomesta.Tk:n peruskauraa ovat verenpainetauti, flunssat ja diabetekset. Erittäin tarpeellinen paikka.
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.
Jaa, tämä onkin siis pörriäisketjujen propagandaa. No jos tk:t lakkautetaan, niin sitten kandit harjoittelevat yksityispuolella ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.Jaa, tämä onkin siis pörriäisketjujen propagandaa. No jos tk:t lakkautetaan, niin sitten kandit harjoittelevat yksityispuolella ;)
Yksityisasiakkaille ei harjoitella. Työterveysasiakkailla kyllä tälläkin hetkellä.
Menköön vanhustenhoitoon apukäsiksi, sinne joka ainoa kandi. Olisivat edes hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
On. Siellä hoidetaan just myös noita sairauksia.
Hoitamaton verenpainetauti=aivo- tai sydäninfarkti
Hoitamaton, pitkittynyt flunssa= saattaa johtaa keukokuumeeseen
Hoitamaton diabetes=ketoasidoosi tai hypoglykemia=lisäsairaudet, kuolema.
Terveyskeskukset tekevät arvokasta työtä mutta sitähän ei ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Hoitamaton diabetes=ketoasidoosi tai hypoglykemia=lisäsairaudet, kuolema.Terveyskeskukset tekevät arvokasta työtä mutta sitähän ei ymmärretä.
Ei tietenkään ymmärretä, kun ei siellä tunnisteta tauteja, eikä osata LAITTAA LÄHETTEITÄ ERIKOISSAIRAANHOITOON. Ei osata lääkehoitoa.
Potilaat ovat heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Hoitamaton diabetes=ketoasidoosi tai hypoglykemia=lisäsairaudet, kuolema.Terveyskeskukset tekevät arvokasta työtä mutta sitähän ei ymmärretä.
Ei tietenkään ymmärretä, kun ei siellä tunnisteta tauteja, eikä osata LAITTAA LÄHETTEITÄ ERIKOISSAIRAANHOITOON. Ei osata lääkehoitoa.
Potilaat ovat heitteillä.
Lääkkeitähän tervarissa juurikin määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Odottakaa hetki, sillä tk:t ovat tulleet tiensä päähän.Jaa, tämä onkin siis pörriäisketjujen propagandaa. No jos tk:t lakkautetaan, niin sitten kandit harjoittelevat yksityispuolella ;)
Yksityisasiakkaille ei harjoitella. Työterveysasiakkailla kyllä tälläkin hetkellä.
Menköön vanhustenhoitoon apukäsiksi, sinne joka ainoa kandi. Olisivat edes hyödyksi.
No jos tk:t lakkautetaan, silloin he harjoittelevat yksityisellä. Vai missä sitten?
Kiitos paikalliselle terkkarille myös oikeasta toiminnasta kun menin valittamaan sydänoireista. Jonon ohi verikokeisiin ja kun oli sydänentsyymi vähän koholla niin käskivät sairaalaan. Infarkti kyseessä. Seuraavana aamuna olin jo pallolaskennuksessa...
Itseasiassa kyllä Tk:ssa on erikosilekureitakin,monissa ainakin.
Ja valmiita pitkään toimineita lääkäreitä myös.
Ihana vertaistuki-ketju. Juuri nyt minulla naama järkyttävässä kunnossa. Itkettää vaan, mutta ei itkukaan tähän auta.
On tämä aina tullut kuntoon. Viimeksi oli lievä ihottuma n. 2 viikkoa viime vuoden keväällä naamassa, mutta sain sen hoidettua kotihoidolla.
Nyt on jo kuukausi ollut naama hirveän näköinen, minulla lähtee nahkat aamuisin. Mutta sieltä alta paljastuu: ei terve iho vaan aivan melkein yhtä tulehtunut kuin se joka juuri lähti nahkariekailena pois. Ei paljon naurata. Kaikki rasva polttaa.
Pitäkää peukkuja että elidel auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tk-lääkäri sanoi, että hänen mielestään röntgenkuva näyttää ihan hyvältä, mutta varsinainen lausunto tulee sitten myöhemmin toiselta lääkäriltä. Kysyin soitetaanko minulle sitten, vastasi että voin vaikka katsoa omakannasta, jos niin paljon kiinnostaa. Sitten googletti minulle kuntoutusohjeet.
Olisin ehkä pärjännyt ilman tuota käyntiäkin. Päivystyksessä sain kyllä aikaisemmin tosi hyvää hoitoa ja vieläpä nopeasti.
Eikö tuon tk-käynnin olisi voinut hoitaa puhelimitse.
Sitä paitsi, se on aina niin, että lääkäri joka koulutukseltaan radiologi, siis erikoislääkäri, tulkitsee ja diagnosoi kaikki
ihmisen röntegenkuvat, myös magnettikuvat.
Kyseessä oli kliininen kontrolli käden murtuman jälkeen. Luulin, että siinä olisi tutkittu sitä kättäkin, kun nimenomaan sanoivat, että ei voi hoitaa puhelimitse vaan pitää mennä käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joutaa romutettavaksi.
Menköön vanhustenhoitoon apukäsiksi, sinne joka ainoa kandi. Olisivat edes hyödyksi.No jos tk:t lakkautetaan, silloin he harjoittelevat yksityisellä. Vai missä sitten?
Eivät he missään voi harjoitella silloin. Kertoo ap:n älyllisestä tasosta, kun ei kykene näkemään kokonaiskuvaa ja syy ja seuraussuhteita.
Tämä on ihan kamalaa. Eilen farmaseutti sanoi, että tämä olisi kosketusihottumaa mutta miksi tämä on ollut minulla jo kuukauden??? Hän kysyi, olenko käyttänyt aurinkolaseja, että on niin selvät rajat ihottumasta, sanoin en. Kysyi olenko ollut auringossa, en ole ottanut aurinkoakaan ainakaan 10 vuoteen.
Olen herkistynyt aivan kaikelle. Joka ikinen rasva, hypoallergeeninen, orion, cerave muunmuassa polttaa tällä hetkellä naamani. En tiedä mille yleiselle ainesosalle olenko herkistynyt.
On kuin laittaisi akkuhappoa naamaan kun laitan perusvoidetta ja sitten menee 5 tuntia ja naama näyttää siltä että siihen on laitettukin akkuhappoa.
Kortisonin lähmiminen ohuelle iholle aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää. Se surkastuttaa kudoksen ja aiheuttaa jopa paloarpiin verrattavia vammoja.
Siitepölykaudella lehahtanut atopia viittaa tosiaan siitepölyallergiaan, joka hoidetaan allergialääkityksellä. Cetiritsiniä saa ilman reseptiä. Aloita tänään.