Kaveriporukoista - miksi se kiusaaja vetää ihmisiä niin puoleensa?
Moi!
Itse olen nyt "irtisanoutunut" kahdesta kaveriporukasta siksi, että kummassakin on tällainen vahva kiusaaja, joka sitten aikuisen tavoin alkaa sorsimaan tiettyä henkilöä ja muut lähtevät tällaiseen mukaan? Ja nyt puhutaan siis keski-ikäisistä ihmisistä.
Itse olin toisessa porukassa se ns. uusin ja en pitkään aikaan ymmärtänyt tätä kuviota. Sitten huomasin, että yhtä sorsitaan, jätetään aina vastaamatta mm. wa-ryhmässä juuri aina hänen viesteihinsä, pyöritellään silmiä merkitsevästi, kun tämä henkilö puhuu. Aloin pitämään tämän ihmisen puolia ja voitte vaan arvata, löysin itseni heistä, jonka viesteihin ei enää reagoitu. Olen pöyristynyt. Mutta myös onnellinen, en tarvitse tällaisia ihmisiä.
Toinen kaveriporukka oli jo nuoruudessa rakennettu. Siihen liittyessäni olin ujo ja epävarma. Ja myös se sorsituin. Olin tosi rajaton nuorena ja jäin tähän, kun en paremmasta tiennyt. Aikaa kului ja epävarmuuteni katosi, menin elämässä eteenpäin. Mutta tämän kaveriporukan jäsenet eivät ilmeisesti halunneet, että minulla menee hyvin ja koin monenlaista. Juuri silmien pyörittelyä yms aikuismaista. Ikään kuin minun kasvuni olisi haluttu estää.
Kertokaa, miksi te aikuiset ihmiset lähdette tällaiselle tielle? Tuon ensimmäisen kaveriporukan väki kärsii tuosta pääkiusaajasta kukin vuorollaan. Ja puhuvat sitten pahaa hänestä selän takana. Silti tämä ihminen pitää heitä otteessaan ja kerta toisensa jälkeen on joku epämääräinen säätö menossa.
Itse en enää hyväksy tällaista käytöstä ja kierrän kaukaa paskiaiset :D
Kommentit (38)
Nämä on niitä naisten ongelmia joihin en kerta kaikkiaan pysty samaistumaan.
t: setämies
2, no aivan totta. Jäinhän minä itsekin kiusatuksi. En vain nuorena kaiketi kokenut ansaitsevani mitään parempaa. Tässä oli välissä varmaan 10 vuotta, että emme olleet missään tekemisissä. Sitten palasimme yhteen ja aika pian huomasin, että rakenne on sama. Olen niin surullinen sen nuoren minäni puolesta. Mutta turha sitä enää on surra, vain tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Ap
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Kun itsetunto ja tunnetaidot eivät kehity niitä on vaikea korjata myöhemmin.
Niin ja persoonallisuushäiriöt on kroonisia ei niistä parannuta.
Kannattaa lukea Iida Rauman kirja Hävitys. Siinä on hyvin kuvattu miten syntyy suomalainen yhteisöllisyys.
Tytöt harrastavat verbaalista julmuutta. Luokan kuningatar kerää hovin ympärilleen ja katsoo muita nenänvartta pitkin. Antaa lempeästi hymyillen ymmärtää, että olet täysi nolla. Se on tyttöjen tapa, mutta se ei ole nyrkit pystyssä heilumista.
Pelkää että heitä aletaan kiusata jos eivät ole kavereita
Vierailija kirjoitti:
Tytöt harrastavat verbaalista julmuutta. Luokan kuningatar kerää hovin ympärilleen ja katsoo muita nenänvartta pitkin. Antaa lempeästi hymyillen ymmärtää, että olet täysi nolla. Se on tyttöjen tapa, mutta se ei ole nyrkit pystyssä heilumista.
Suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä jää teinimoodi päälle. Tällaiset ihmiset ovat enemmän tai vähemmän kameleontteja, he joko miellyttävät muita tai painavat ihmisissä nappeja, jotta näkevät, millaisia vaikutuksia sillä on muihin.
Aivan sama se on kaikissa porukoissa. Miehet ovat samaa mieltä asioista koska tarvitsevat kavereita. Vaikka tietävät että se on väärin. Rassukoita mielistelijöitä.
Koska se kiusaaja on se joka saa porukassa asioita tapahtumaan. Arvatenkin kukaan muu ei "uskalla" edes järjestää mitään menoa tai tapahtumaa ilman että tämän kiusaajan kanssa sovitaan ensin.
10, se on ihan totta, tässä uudemmassa ex-kaveriporukassa kiusaaja oli se, joka järjesti ihania juhlia ja tarjottavat olivat viimeisen päälle :D. Siltikin syön ennemmin yksin <3. ap
Mulla oli kaveri jolla oli kauhea hinku sotkeentua jopa mun seurusteluasioihin ja päsmäröidä niitten miesten kanssa jotain mun menneisyyden asioita selvitellen jos olivat törmänneet vaikka baarissa. Sain sit myöhemmin kuulla näistä niiltä miehiltä vaikka itse en ollut ko. asioita kertonut heille tai ottanut ikinä puheeksikaan. Kyseessä on siis ENTINEN kaveri....
7. Just näin se toimii koululuokassakin. Nämä aikuiset kiusaajan "peesaajat" omaa huonon itsetunnon.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin kaveriporukoissa se on se naisilta pakkeja saava alkoholistimies, joka on porukan juorukello. Lapsellisten ihmisten hierarkioita kukaan jaksa nauramatta sisäänpäin.
Tämän ihmisen, jota sorsitaan, niin miksi ihmeessä hän on sellaisessa "kaveriporukassa".
Pelko. Pelko yksinjäämisestä, pelko siitä että joutuu itse henkisen väkivallan kohteeksi. Aikuisilta ihmisiltä jo hyvin säälittävää toimintaa
Tutkimusten mukaan n. 1-2 % ihmisistä on psykopaatteja, ja lähes 10 prosentilla on joitain psykopatian tunnusmerkkejä luonteenpiirteissään.
En hangaa kiusaajien kanssa, joten en tiedä. Kai se tuntuu muista kivalta olla kiusaajan seurassa ja nauttia siitä tunteesta, ettei ainakaan itse ole kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan n. 1-2 % ihmisistä on psykopaatteja, ja lähes 10 prosentilla on joitain psykopatian tunnusmerkkejä luonteenpiirteissään.
Jep. Astut ruuhkabussiin niin siellä on todennäköisesti yksi täysin psyco ja lukuisia semi-psycoja. Hurjaa.
Vierailija kirjoitti:
On tuota myös miesporukoissa, vaikka joku silmien pyörittely on vähän enemmän naisten juttuja.
Niillä ei ole tietoa paremmasta niin roikkuvat tutussa ja turvallisessa. Niille on pahempaa olla yksin kuin huonossa seurassa, joten sietävät sitten kaikenlaista törkykäytöstä.