Mitä edellytätte vuokramökiltä kesällä, mitä pitää olla?
Perinnöksi tuli kaksi vanhaa kesämökkiä: rak 60-70 luvulla, molemmat n 45 neliöö. Sijainti saaristossa, lyhyt venematka kylän laiturista. Kauppa ja kivoja paikkoja vierailla lähellä.
Sähköt on, vesi tulee sisälle, vaihdan sinne paremman lämminvesivaraajan. Takka, puusauna rannassa, hyvä huussi.
Puutarhat ovat hienosti sijoitettu suojaisasti, niin että siellä viihtyvät omena- ja kirsikkapuut, marjapensaiden lisäksi.
Molemmat mökit ajattelin vuorkata pitkäaikaisesti. Paikat ovat ihanteelliset meren äärellä viihtyville.
Mitä mielestäsi tarvitset tai edellytät vuokramökillesi? Onko jotain jota voisin näihin vielä laittaa?
Mainittakoon että vuoteet ostin uudet ihan sovinnolla, kunnolliset runkopatjat, tarpeeksi leveät myös. Missään mormorin vanhassa hetekassa ei kukaan halua yöpyä.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä edellytän, että vuokramökin omistaja on saatavilla avuksi ja hoitamaan asioita lyhyellä varoitusajalla. Eli jos huussi täyttyy niin omistaja käy sen tyhjentämässä, jos lämminvesivaraaja tai jääkaappi tai kiuas hajoaa niin omistaja järjestää huomiseksi tai ylihuomiseksi uuden ja asentaa sen. Jne.
Sen takia vuokraan, että huolto pelaa enkä joudu vaivaamaan omaa päätäni. Jos haluaisin itse hoitaa asioita kuntoon ostaisin oman mökin.No kyllähän toki saat edellyttää, mutta jonkun uuden kiukaan tai muun kodinkoneen saaminen haja-asutusalueella ja venematkan päässä olevalle mökille päivässä tulee olemaan mahdotonta. Sori siitä. Katsot vaan ensin rauhassa karttaa alueelta ja yrität syvällisesti sen kertoman infon ymmärtää.
Sitten alat tekemään sitä vuokrasopimusta, mukana kaikki mitä edellytät.
Hinta nousee ja ehkä johonkin voidaan suostuakin. Mutta todellisuudessa mökin omistajat ajattelee sinusta vähemmän mairittelevia ominaisuuksia. Jos nyt mitään sopimusta tehdään.Meillä täällä erittäin maalla, pienellä paikkakunnalla, pitkien välimatkojen päässä kävi yökylässä kaupunkilais-rouva miehineen. Rouvalle ei mennyt millään käsityskykyyn, että alueen ainoa taksi EI tasan lähde heitä kuskaamaan matkojen päähän myöhään yöllä, koska lääkkeet oli unohtuneet.
-mutta täytyyhän sen tulla, sehän on taksi, minä olen asiakas ja minä tarvin kyytiä! Vaati meitä soittamaan.
Ei tietenkään soitettu, siinähän olisi munattu jo itsemme, rouvasta ei niin väliä.
Maalla ei läheskään kaikki asiat toimi kuten siellä kaupunkikeskittymissä. Ei vaan kertakaikkiaan toimi.
Tälläkin palstalla usein ehdotetaan ihan tosissaan ruoka-aiheisissa keskusteluissa , että tilatkaa kotiinkuljetuksella: joko valmiit ruuat lämpiminä suoraan tai kaikki ruokatarvikkeet kaupasta kotiin? Not gonna happen.
Tuota...onko sillä taksilla, joka on palvelutyö jokin lista josta katsotaan sopiiko häiritä? Mikä on riittävä syy soittaa? Itselläni on esim lääkitys joka on otettava aina säännöllisesti ja tasan saa taksi lähteä liikkeelle jos unohtaisin kotiin. Maalla asunut minäkin enkä moiseen lajitteluun törmännyt mitä taksiin tulee. Se tuli jos vain oli saatavilla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä edellytän, että vuokramökin omistaja on saatavilla avuksi ja hoitamaan asioita lyhyellä varoitusajalla. Eli jos huussi täyttyy niin omistaja käy sen tyhjentämässä, jos lämminvesivaraaja tai jääkaappi tai kiuas hajoaa niin omistaja järjestää huomiseksi tai ylihuomiseksi uuden ja asentaa sen. Jne.
Sen takia vuokraan, että huolto pelaa enkä joudu vaivaamaan omaa päätäni. Jos haluaisin itse hoitaa asioita kuntoon ostaisin oman mökin.No kyllähän toki saat edellyttää, mutta jonkun uuden kiukaan tai muun kodinkoneen saaminen haja-asutusalueella ja venematkan päässä olevalle mökille päivässä tulee olemaan mahdotonta. Sori siitä. Katsot vaan ensin rauhassa karttaa alueelta ja yrität syvällisesti sen kertoman infon ymmärtää.
Sitten alat tekemään sitä vuokrasopimusta, mukana kaikki mitä edellytät.
Hinta nousee ja ehkä johonkin voidaan suostuakin. Mutta todellisuudessa mökin omistajat ajattelee sinusta vähemmän mairittelevia ominaisuuksia. Jos nyt mitään sopimusta tehdään.Meillä täällä erittäin maalla, pienellä paikkakunnalla, pitkien välimatkojen päässä kävi yökylässä kaupunkilais-rouva miehineen. Rouvalle ei mennyt millään käsityskykyyn, että alueen ainoa taksi EI tasan lähde heitä kuskaamaan matkojen päähän myöhään yöllä, koska lääkkeet oli unohtuneet.
-mutta täytyyhän sen tulla, sehän on taksi, minä olen asiakas ja minä tarvin kyytiä! Vaati meitä soittamaan.
Ei tietenkään soitettu, siinähän olisi munattu jo itsemme, rouvasta ei niin väliä.
Maalla ei läheskään kaikki asiat toimi kuten siellä kaupunkikeskittymissä. Ei vaan kertakaikkiaan toimi.
Tälläkin palstalla usein ehdotetaan ihan tosissaan ruoka-aiheisissa keskusteluissa , että tilatkaa kotiinkuljetuksella: joko valmiit ruuat lämpiminä suoraan tai kaikki ruokatarvikkeet kaupasta kotiin? Not gonna happen.Tuota...onko sillä taksilla, joka on palvelutyö jokin lista josta katsotaan sopiiko häiritä? Mikä on riittävä syy soittaa? Itselläni on esim lääkitys joka on otettava aina säännöllisesti ja tasan saa taksi lähteä liikkeelle jos unohtaisin kotiin. Maalla asunut minäkin enkä moiseen lajitteluun törmännyt mitä taksiin tulee. Se tuli jos vain oli saatavilla .
Jos koko kylällä on yksi ainut kuljettaja, joka siis on oletettavasti IHMINEN niin ei kukaan voi vaatia 24/7 työvalmiutta ja -kykyä, palvelutyö ei tarkoita palvelijaa saatika orjaa. Näissä tilanteissa tosiaan aikuinen ihminen on ihan oikeasti ITSE VASTUUSSA omista hengentärkeistä tarpeistaan! Sitten jos oikeasti on hätä niin soitellaan paikalle vaikka se saakelin ambulanssihelikopteri, kun se taas on heidän työtään, heidän TYÖAJALLAAN.
Menkää itse sinne ensin lomalle 3-5 päiväksi, niin näet onko kaikki ok. Ei saisi näyttää kierrätyskeskukselta. Puhdasta pitää olla. Petivaatteet tiptop.
Mä en kaipaa mökiltä mitään luksusta. Paras mökki missä ollaan oltu, oli järvenrantamökki ilman juoksevaa vettä. Kaivo oli kyllä. Ja sähköt. Vuokrattiin monena kesänä, oli halpa (250 e viikko) mutta sitten omistaja kuoli ja perilliset möi ulkopuolisille, sitten ei enää tuolle mökille päästy.
Mutta kaikki ei kaipaa mitään ihmeellisyyksiä mökiltä. Itselle kyllä saarimökki olisi sellainen, mistä en niin välittäisi. Mieluummin tie perille. Muusta ei väliä.
Mulle olisi vaan positiivista, jos mökki näyttää kierrätyskeskukselta. Haluan autenttista mökkitunnelmaa.
Tärkeää:
- Vene
- Hyvä sauna
- Mahtavat maisemat
- Turvallisuus
Plussaa jos on joku makean veden lähde, ettei tarvi vettä roudata mukana. Sadevedenkerääjäkin käy, siitä saa ainakin pesuvedet.
Saarimökki pitkällä vuokra-ajalla oikeastaan kiinnostaisi. Mutta en tietäisi mistä nettipalvelusta sellaisia voisi etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi iso jääkaappi, että mahtuu tarpeeksi kaljaa.
Kaljat mahtuu katiskaan kylmenemään.
Sieltä sitten sinileväisiä purkkeja onkimaan ylös.
Muuten, tuo toksinen levähän on nykyään jokakesäinen riesa myös Turun saaristossa.
Vuokralaisen kannattaisi vaatia sopimukseen klausuuli hinnanalennuksesta tai vuokrasopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä, jos merivesi menee virkistyskelvottomaksi.
Eihän sitä voi heittää edes kiukaalle.
Merivettä ei heitetä kiukaalle ilman sinilevääkään.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn, että onkohan sellaisella mökillä mitään vuokrakysyntää, joka on pieni kuivanmaantontti vähän kuin omakotitalo, mutta mökki puuceellä. Omaa rantaa ei ole, eikä saunaa, vaan puolen kilometrin päässä yleinen uimaranta. Piha on siirtolapuutarhamainen runsas hieno puutarha.
Onkohan ketään, joka tykkäisi lomailla sellaisessa?
Minulle ei koskaan ole se veden läheisyys ollut tärkeää. Kauniit kangasmetsät, sieni- ja marjastusmaastot kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn, että onkohan sellaisella mökillä mitään vuokrakysyntää, joka on pieni kuivanmaantontti vähän kuin omakotitalo, mutta mökki puuceellä. Omaa rantaa ei ole, eikä saunaa, vaan puolen kilometrin päässä yleinen uimaranta. Piha on siirtolapuutarhamainen runsas hieno puutarha.
Onkohan ketään, joka tykkäisi lomailla sellaisessa?
tuollaisissa paikoissa on kiva olla pari päivää. se pihanhoito ei kuulu omaan kesäohjelmaan. siksi olemme mettäkämpällä. siellä ei tehdä mitään puutarhatöitä. paitsi perunat, porkkanat ja lantut viljellään.
Lakanat ym. tekstiilit ja astiat pesty hajusteettomilla aineilla ja muutenkin olisi toivottavaa, että siivouksessa käytetty vain hajusteettomia aineita. Tämä olisi ihanaa, että huomioitaisiin tämä hajusteettomuus jo ihan vakiona kaikkialla.
Vielä kun voisi toivoa, että kaikki edelliset asiakkaatkin olisi olleet hajusteettomia.
Joskus tullut kamalia hotellihuoneita tai majataloja, missä sellainen käry että huhhuh, kun petivaatteet on pesty jollain "kukkaistuoksulla", edellisen rouvan ja herran parfyymi + partavesi "tuoksuu" joka puolella ihan kuin olisivat jääneet jonnekin komeroon edelleen asumaan...
Meillä 1917 rakennettu hirsinen mökki ja aivan varmasti löytyy isommallekkin porukalle arabian posliini astiastot. Astioissa ei ole mitään ostorajoituksia, voi lisätä pitempäänkin rakennuksen valmistumisen jälkeen.