Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä edellytätte vuokramökiltä kesällä, mitä pitää olla?

Vierailija
22.05.2023 |

Perinnöksi tuli kaksi vanhaa kesämökkiä: rak 60-70 luvulla, molemmat n 45 neliöö. Sijainti saaristossa, lyhyt venematka kylän laiturista. Kauppa ja kivoja paikkoja vierailla lähellä.
Sähköt on, vesi tulee sisälle, vaihdan sinne paremman lämminvesivaraajan. Takka, puusauna rannassa, hyvä huussi.
Puutarhat ovat hienosti sijoitettu suojaisasti, niin että siellä viihtyvät omena- ja kirsikkapuut, marjapensaiden lisäksi.
Molemmat mökit ajattelin vuorkata pitkäaikaisesti. Paikat ovat ihanteelliset meren äärellä viihtyville.
Mitä mielestäsi tarvitset tai edellytät vuokramökillesi? Onko jotain jota voisin näihin vielä laittaa?
Mainittakoon että vuoteet ostin uudet ihan sovinnolla, kunnolliset runkopatjat, tarpeeksi leveät myös. Missään mormorin vanhassa hetekassa ei kukaan halua yöpyä.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti:

-ei naapureita ihan vieressä, ainakin 100m etäisyys joka suuntaan

-oma ranta joka ei ainakaan mutaista umpeen kasvanutta matalikkoa

-mökkityylinen, esim hirsi, ettei nyt ihan tavallisen talon näköinen

-sauna

Mielellään

-vesiliitäntä mutta sisävessaa en vaadi

-sähkö ihan käytönnön syistä, esim jääkaapin takia

Vierailija
42/93 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta ja siistiä pitää olla ihan ehdottomasti. Myös ulkotilat/piha hoidettu.

Huonekalut ei saa olla niitä kotoa paremman tieltä pois vietyjä, eli loppuun kuluneita epämääräisiä ja likaisia raaskuja. Sellainen sisustus että näkee että on paikkaan suunniteltu ja yhtenäinen.

Kunnon aterimet, lasit, lautaset. Kunnolliset ruuanlaittovälineet.

Vuodevaatteet puhtaita, eli peitot/tyynyt/petauspatjanpäälliset tahrattomia ja kohtuu uusia/hyväkuntoisia. Muutkin sisustustekstiilit puhtaita.

Hyvä siisti grilli.

Kunnolliset siivousvälineet löydyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan sellaista pitkäaikaisesti vuokraa. Eihän sinne edes pääse isona osana vuotta.

Vierailija
44/93 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt pitää olla ja hyvä sauna. Sauna kannattaa remontoida sillä olen vuokrannut isäni mökkiä jo 6 vuoden ajan. Siihen tein saunaremontin itse. Hyvä tuotto on vuoden aikana jopa 40 000 euroa. Keittiökin olisi hyvä olla että voi kokata. Pihalla  grillipaikka

Vierailija
45/93 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan sellaista pitkäaikaisesti vuokraa. Eihän sinne edes pääse isona osana vuotta.

No meillä oli vuokralainen vastaavassa paikassa 4 vuotta.

Vierailija
46/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli vuokralainen vastaavassa paikassa 4 vuotta.

No tämä!

Saaressa jopa asutaan ihan vakituisesti, ja ihan hyvin pätjäävät.

Miksi se olisi jotenkin pääsemättömis ja eristyksissä ison osan vuotta? Voisitko vähän tarkentaa tätä?

Terveisiä Åbolandin saaristosta.

Vierailija
47/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukone. Hyvät tilat laittaa pyykki kuivumaan, sisälle tai ulos.

Onkia voisi olla ja jossain joku ohjeistus mistä matoja saa. Joko takapihan multakasasta tai myykö lähikauppa onkimatoja?

Vierailija
48/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä edellytän, että vuokramökin omistaja on saatavilla avuksi ja hoitamaan asioita lyhyellä varoitusajalla. Eli jos huussi täyttyy niin omistaja käy sen tyhjentämässä, jos lämminvesivaraaja tai jääkaappi tai kiuas hajoaa niin omistaja järjestää huomiseksi tai ylihuomiseksi uuden ja asentaa sen. Jne.

Sen takia vuokraan, että huolto pelaa enkä joudu vaivaamaan omaa päätäni. Jos haluaisin itse hoitaa asioita kuntoon ostaisin oman mökin.

No kyllähän toki saat edellyttää, mutta jonkun uuden kiukaan tai muun kodinkoneen saaminen haja-asutusalueella ja venematkan päässä olevalle mökille päivässä tulee olemaan mahdotonta. Sori siitä. Katsot vaan ensin rauhassa karttaa alueelta ja yrität syvällisesti sen kertoman infon ymmärtää.

Sitten alat tekemään sitä vuokrasopimusta, mukana kaikki mitä edellytät.

Hinta nousee ja ehkä johonkin voidaan suostuakin. Mutta todellisuudessa mökin omistajat ajattelee sinusta vähemmän mairittelevia ominaisuuksia. Jos nyt mitään sopimusta tehdään.

Meillä täällä erittäin maalla, pienellä paikkakunnalla, pitkien välimatkojen päässä kävi yökylässä kaupunkilais-rouva miehineen. Rouvalle ei mennyt millään käsityskykyyn, että alueen ainoa taksi EI tasan lähde heitä kuskaamaan matkojen päähän myöhään yöllä, koska lääkkeet oli unohtuneet.

-mutta täytyyhän sen tulla, sehän on taksi, minä olen asiakas ja minä tarvin kyytiä! Vaati meitä soittamaan.

Ei tietenkään soitettu, siinähän olisi munattu jo itsemme, rouvasta ei niin väliä.

Maalla ei läheskään kaikki asiat toimi kuten siellä kaupunkikeskittymissä. Ei vaan kertakaikkiaan toimi.

Tälläkin palstalla usein ehdotetaan ihan tosissaan ruoka-aiheisissa keskusteluissa , että tilatkaa kotiinkuljetuksella: joko valmiit ruuat lämpiminä suoraan tai kaikki ruokatarvikkeet kaupasta kotiin? Not gonna happen.

Vierailija
49/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon hetekka, jossa voi panna muijia.

Vierailija
50/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wifi

Vierailija
51/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme itse naapurisaarella vuoden ympäri, tänne kulkee tosin yhteysalus.

Pitääkö nettiyhteyteen satsasta? Hokasin juuri, että sehän se on ensimmäinen, mitä en heti tullut ajatelleeksi.

Jos puhelimen 4g toimii, se riittää.

(Mokkulalaite maksaa n. 50€, jos sellaisen haluat mökille hankkia ja esim. 100M 4g yhteys n. 20€/kk.)

Vierailija
52/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä edellytän, että vuokramökin omistaja on saatavilla avuksi ja hoitamaan asioita lyhyellä varoitusajalla. Eli jos huussi täyttyy niin omistaja käy sen tyhjentämässä, jos lämminvesivaraaja tai jääkaappi tai kiuas hajoaa niin omistaja järjestää huomiseksi tai ylihuomiseksi uuden ja asentaa sen. Jne.

Sen takia vuokraan, että huolto pelaa enkä joudu vaivaamaan omaa päätäni. Jos haluaisin itse hoitaa asioita kuntoon ostaisin oman mökin.

No kyllähän toki saat edellyttää, mutta jonkun uuden kiukaan tai muun kodinkoneen saaminen haja-asutusalueella ja venematkan päässä olevalle mökille päivässä tulee olemaan mahdotonta. Sori siitä. Katsot vaan ensin rauhassa karttaa alueelta ja yrität syvällisesti sen kertoman infon ymmärtää.

Hinta nousee ja ehkä johonkin voidaan suostuakin. Mutta todellisuudessa mökin omistajat ajattelee sinusta vähemmän mairittelevia ominaisuuksia. Jos nyt mitään sopimusta tehdään.

Meillä täällä erittäin maalla, pienellä paikkakunnalla, pitkien välimatkojen päässä kävi yökylässä kaupunkilais-rouva miehineen. Rouvalle ei mennyt millään käsityskykyyn, että alueen ainoa taksi EI tasan lähde heitä kuskaamaan matkojen päähän myöhään yöllä, koska lääkkeet oli unohtuneet.

-mutta täytyyhän sen tulla, sehän on taksi, minä olen asiakas ja minä tarvin kyytiä! Vaati meitä soittamaan.

Ei tietenkään soitettu, siinähän olisi munattu jo itsemme, rouvasta ei niin väliä.

Maalla ei läheskään kaikki asiat toimi kuten siellä kaupunkikeskittymissä. Ei vaan kertakaikkiaan toimi.

Tälläkin palstalla usein ehdotetaan ihan tosissaan ruoka-aiheisissa keskusteluissa , että tilatkaa kotiinkuljetuksella: joko valmiit ruuat lämpiminä suoraan tai kaikki ruokatarvikkeet kaupasta kotiin? Not gonna happen.

Olet jo saanutkin alapeukkuja, mutta lisään:

Siellä syrjäkylillä ette siis vieläkään ymmärrä, miten tuloja hankitaan ja että asiakas on aina oikeassa. Taksi saa sievoiset tulot yökyydeistä, mökkivuokralaiset pysyvät tyytyväisinä, kun huolto pelaa. Ja aina pitää luistaa hymy ja ystävällinen asenne, ei mitään mutinoita ja marmatusta, vaan pahoittelut, että vieraalle (=tulolähteelle) koitui turhaa harmia.

Vierailija
53/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteys ja puhtaus on itselleni erittäin tärkeä asia.

Sitten toivoisin riittävästi lautasia, juomalaseja yms. Myös riittävästi ruoanvalmistusvälineitä.

Sen sijaan en erityisemmin kaipaa sisävessaa, mulle kelpaa siisti ulkovessakin. Myös juomaveden voisin tuoda tullessani, kunhan peseytymisvesi tulee vaikka järvestä.

Vierailija
54/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mukavuudet ja oma ranta.

En maksa siitä, että pääsen huonompiin olosuhteisiin kuin omakotitaloni.

Vierailija
55/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskamies kirjoitti:

Sähköt pitää olla ja hyvä sauna. Sauna kannattaa remontoida sillä olen vuokrannut isäni mökkiä jo 6 vuoden ajan. Siihen tein saunaremontin itse. Hyvä tuotto on vuoden aikana jopa 40 000 euroa. Keittiökin olisi hyvä olla että voi kokata. Pihalla  grillipaikka

Kai raskamies maksoi vuokratulosta verot myös?

Vierailija
56/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Meillä on mökki saaressa, tosin veneenä aika iso vene, venematkaa parisataa metriä. Puukiuas hajosi. Hurautettiin aamulla mantereelle, ajettiin tunnin matkan päähän k-rautaan, ostettiin uusi kiuas, kuljetettiin se venerantaan ja nostettiin veneeseen, ajettiin veneellä mökille ja nostettiin rantasaunaan. Vanhan irroittaminen oli helppoa, uuden paikalleen laitto kesti tunnin. Mieheni ja 17-vuotias poikamme hoiti, kummallakaan ei mitään rakennuskoulutusta. Ilalla jo saunottiin.

Jos tahtoa on, asiat kyllä hoituu.

Vierailija
57/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas vesi, jääkaappi, hella, peruskalusteet, vene, venepaikka mantereen puolella, ehjä laituri, polttopuut vuokranantajan puolesta (tai joku tietty määrä per vuosi ja jos loppuu, vuokralainen hankkii itse lisää), saunaan vadit ja ämpärit. Jos mökillä on huussi, niin sellainen nykyaikainen polttava tai jäädyttävä versio eikä haisevaa saavia. Itse näen, että vuosivuokralla olevalle mökille hankitaan itse astiat, vuodevaatteet ja muu irtonainen, talon puolesta vain perusjutut. Jos on tarkoitus, että vuokralainen huolehtii pihasta, niin sitten tietysti harava, ruohonleikkuri jos on nurmikkoa, lapio ja muuta perustarviketta.

Ja luetteloi kaikki irtotavara mitä mökissä on, kaiken varalta.

Vierailija
58/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siisteys ja puhtaus on itselleni erittäin tärkeä asia.

Sitten toivoisin riittävästi lautasia, juomalaseja yms. Myös riittävästi ruoanvalmistusvälineitä.

Sen sijaan en erityisemmin kaipaa sisävessaa, mulle kelpaa siisti ulkovessakin. Myös juomaveden voisin tuoda tullessani, kunhan peseytymisvesi tulee vaikka järvestä.

Jos tiskikonetta ei ole, on parempi etteivät liiat astiat vie turhaan tilaa kaapeissa.

Pitkäaikainen vuokralainen, joka asuu talven yli, tod.näk haluaa sisävessan ja ravintoveden hanasta. Merikin yleensä jäätyy talvella, niin myös peseytymisvesi olisi hyvä saada hanasta.

Vierailija
59/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttopuita jokapäiväiseen saunomiseen riittävästi omistajan hankkimana, kuuluu vuokraan. En ala miettimään miten tuntemattomalla paikkakunnalla saan saareen tilattua polttopuita.

Saunapuut pitkäaikainen vuokralainen hankkii itse. Tilauspaikan puhelinnumero jääkaapin oveen. Saa valita noudon tai kotiintoimituksen.

Turun seudulla klapit maksaa jo 120€/heittomotti. Ilman kuljetusta.

Vierailija
60/93 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mukavuudet tietenkin ja aurinkoinen hiekkaranta niin kuin omallakin mökillä.