Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäs introverteissä on vialla?

Vierailija
22.05.2023 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/13409b57-1fe8-4529-a15c-045457afe9ad

En pääse lukemaan, mutta sanon että lukematta paskaa, tai klikkiotsikko. Miksi pitäisi olla päässä vikaa vain siksi, että viihtyy yksin.

Voisiko joku kertoa, mikä tuon asiantuntijan mielestä introverteissä mättää.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekeskeisyys. Pää omassa perseessä.

En lukenut artikkelia, mutta tämä ainakin on selvä asia.

Itsekeskeisyys? Perustele vähän.

Älä ruoki trollia.

Perustelin jo.

Eikä sun tarvitse kun vähän aikaa viettää aikaasi intorverteiksi itseään (yleensä muuten suurella ylpeydellä) tituleeraavien kanssa, niin huomaat miten itsekeskeinen se ajatusmaailma on. Kaikki perustuu sille, miten itse kokee ja näkee ja tulkitsee asiat. Toisten näkökulmia vähätellään ja mitätellän, eihän ne ymmärrä mitään...

Tosin kaikki eivät aina välttämättä ole introverttejä oikeasti, sekin on hyvä muistaa.

Taidat nyt vain puhua siitä millä tavalla sinä itse käyttäydyt. 

Vierailija
22/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ekstrovertti, joka kasvoi introverttien perheessä. Puolisoni introverttina kasvoi ekstroverttien perheessä. Meitä yhdistää juuri se, että minä totuin lapsesta lähtien touhuamaan yksikseni ja hiljaa kasvatuksen tuloksena. Puolisoni joutui taas pyörimään ainaisissa äitinsä kakkukekkereissä ja ramppaamaan pitkin Suomea sukulaisissa/tuttavissa. 

MInua moitittiin "hurjapäisyydestä" ja puolisoani "tunteettomuudesta". 

Oli ihanaa löytää rauhallinen, hiljainen ihminen, jonka seurassa koen turvallisuutta. Puolisoni taas kokee minut tutummaksi, mutta en i tuomitse häntä tarpeestaan olla omissa oloissaan. Olemm e molemmat samaa mieltä, että sosiaaliset tilanteet ovat ärsyttäviä. Minä siksi,että totuin lapsuudessani introverttien läheisteni harkittuun ja mietittyyn puheeseen. Puolisoni taas ei halua olla joka juhlan koristetolppa vain siksi, että pitää olla mukana ja aina jossakin nurkassa yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ekstrovertit on ihan yhtä lailla itsekeskeisiä. Ei suuri osa ihmisistä hakeudu toisten seuraan niitä muita ihmisiä vaan itseään varten. Ihmisillä on kummallinen käsitys asioista. Monet ei edes itse ymmärrä että tekevät asioita parantaakseen omaa mieltään.

Lue vaikka alituisesti ilmestyviä ketjua "introvertit, millä tekosyyllä vältät "

Selviää nopeasti, että moni puhuu täyttä sontaa läheisilleen aivan jatkuvasti.

Työpaikalla teeskennellään ja feikataan.

Moni on epäluotettava.

Monesti introt vetäytyy vastuusta.

Vierailija
24/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tämä yksi lyhytterapeutti (huom ei edes oikea kela-oikeudellinen psykoterapeutti) kyllä nyt mitenkään onnistu kumoamaan pitkään vallinnutta käsitystä, että introversio/ekstroversio on yksi synnynnäinen temperamentin piirre, johon liittyy myös tutkimuksissa nähtäviå aivotoiminnan eroja (ekstroverteilla matalampi ja introilla korkeampi aivokuoren perusaktiivisuus kun vain ollaan yksin tekemättä mitään).

Hän selvästi puhuu estyneistä ekstroverteistä. Onhan niitäkin tosiaan, esim. kiusattu tai syrjitty pelkäämään ja välttämään ihmisiä, ja se häiritsee heidän hyvinvointiaan koska oikeasti kaipaisivat enemmän sosiaalisuutta. Introverttejä he eivät kuitenkaan ole, vaikka pakon edessä paljon yksin ovatkin.

Vierailija
25/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttavat ekstroverteissä ahdistusta. Se on vikana.

Vierailija
26/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa. Kuinka moni ihana, lämmin, muita auttava ihminen on introvertti?

Tällä palstallakin huomaa, millaista sakkia. Paskaa puhutaan ja valehdellaan "ku mulle on niin kuormittavaa...." Oikeutetaan oma epäkunnioittava toiminta aina introverttiydellä.

Muita ei koskaan kuormita introvertissä tai tämän toimintatavassa mikään. Introvertillä on aina rankempaa ja vaikeampaa.

Itsekeskeistä sakkia.

Suurin osa minun tuntemistani muita lämpimistä ja muita auttavista ihmisistä on enemmän introvertteja. Sen sijaan ns ekstrovertit ovat usein hyvin itsekkäitä ja hakeutuvat seuraan vain itseään varten. Tykätään puhua omista asioista mutta muiden asiat ei niinkään kiinnosta. Usein tuntuu että auttavatkin muita vain tunteakseen itsensä paremmaksi.

Sinunkin kirjoituksista näkee että tuskin olet lämmin ja ihana ihminen kun pidät itseäsi muita parempana.

Vierailija
27/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luojan tähden!

Sitten voidaan sanoa introverteistä, että rakastavat omaa ääntään ja mölyämistä muiden kanssa.

Kas, kun MINUN sosiaalisuuteni, MINUN kaverini yms.

Eikö?

Ja hekin toki ovat KAIKKI samanlaisia...

Juupa juu...

Vierailija
28/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ekstrovertit on ihan yhtä lailla itsekeskeisiä. Ei suuri osa ihmisistä hakeudu toisten seuraan niitä muita ihmisiä vaan itseään varten. Ihmisillä on kummallinen käsitys asioista. Monet ei edes itse ymmärrä että tekevät asioita parantaakseen omaa mieltään.

Lue vaikka alituisesti ilmestyviä ketjua "introvertit, millä tekosyyllä vältät "

Moni on epäluotettava.

Näillä ei ole mitään tekemistä introverttien kanssa. 

Vierailija
29/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on epäluotettava.

Kyllä monesti suurin teeskentelijä ja valehtelija on se yltiösosiaalinen paljon itsestään ääntä pitävä "kaikkien kaveri"!

Vierailija
30/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Ei rakasta omaa ääntään eikä hae huomiota kuten extrovertit. Extrot saa siitä voimaa kun saavat kaataa asiansa toisten niskaan. Introilla ei ole tarvetta tuoda itseään esille.

Vierailija
31/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ruoki trollia.

Perustelin jo.

Eikä sun tarvitse kun vähän aikaa viettää aikaasi intorverteiksi itseään (yleensä muuten suurella ylpeydellä) tituleeraavien kanssa, niin huomaat miten itsekeskeinen se ajatusmaailma on. Kaikki perustuu sille, miten itse kokee ja näkee ja tulkitsee asiat. Toisten näkökulmia vähätellään ja mitätellän, eihän ne ymmärrä mitään...

Tosin kaikki eivät aina välttämättä ole introverttejä oikeasti, sekin on hyvä muistaa.

Taidat nyt vain puhua siitä millä tavalla sinä itse käyttäydyt. 

En ikinä valehtele kenelläkään. Enkä lupaa, mitä en pidä. Joko lupaan ja pidän lupaukseni, tai en lupaa. Enkä puhu selän takansa paskaa. Aina teen oman osani, vaikkei se fantsua olisikaan, eikä sosiaaliset kontaktit houkuttelis. Pakko tietyt velvollisuudet on esim suvussakin hoitaa, kun joku kuolee. (En siis puhu mistään pippaloihin osallistumisesta)

Ja pyrin ainakin ajattelemaan monesta näkökulmasta, tekemään kompromissejä.

En tiedä edes miksikä minut luokitellaan. En ole mikään sosiaalinen ihminen, ties vaikka itse olisinkin kaappi-introvertti.

Vierailija
32/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luojan tähden!

Sitten voidaan sanoa introverteistä, että rakastavat omaa ääntään ja mölyämistä muiden kanssa.

Kas, kun MINUN sosiaalisuuteni, MINUN kaverini yms.

Eikö?

Ja hekin toki ovat KAIKKI samanlaisia...

Juupa juu...[/quote]

Siis ekstroverteistä.

Äh...

Vierailija
33/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ruoki trollia.

Perustelin jo.

Okei. En ole huomannut.

Harvemmin introvertti nolaa muita vaikka työpaikan taukohuoneessa "sano sinäkin nyt jotain" tai valittaa, kun kaikki ei halua juuri tämän arvon rouvan (harvemmin herroja) seurassa nauttia kahvitauosta. Ei siedetä niitä, jotka eivät halua sinne aikuisten leikkipiiriin huutamaan ja möykkäämään.

Vierailija
34/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on epäluotettava.

Voi kuule, kyllä on! Moni introvertti käyttäytyy juuri noin.

Vierailija
35/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on epäluotettava.

Jaa, itselläni kokemus introverttien suoraan puhumisesta ja luotettavuudesta. Puhuvat usein vähän, mutta asiaa. He eivät nauti sosiaalisista tilanteista yhtä paljon kuin ekstrovertit, joten eivät jaksa feikata vaan sanovat asiat suoraan niin kuin ne ovat.

Vierailija
36/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on epäluotettava.

Sun päässäs moni introvertti käyttäytyy tuolla tavalla. Ei yhä ole mitään tekemistä introverttien kanssa. 

Vierailija
37/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on epäluotettava.

Aijaa, no kun sinä sanot!

Vierailija
38/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta jo näkyvän kirjoituksen mukaan introvertillä on vaikea löytää aitoja ystäviä, onnistuneita ihmissuhteita ja kokee yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja hylätyksitulemisen pelkoa.

Ei minulla ainakaan tällaista ole.

Minä kun olen aina elänyt siinä uskossa, että introvertti nimenomaan haluaa olla yksin. Ettei vaan jollakin olisi mennyt introvertti ja ekstrovertti sekaisin?

Ekstrovertti ei kestä hetkeäkään olla yksin. Siksi hän pelkää yksinäisyyttä ja hylätyksitulemista. Intro viihtyy yksin siksi hänen ei tarvitse pelätä yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta. Introvertille riittää muutama hyvä ihmissuhde, ekstrolla taas on laaja sosiaalinen piiri jolle voi esiintyä ja pälättää asiansa.

Ekstrovertti saa voimaa siitä että saa olla huomion keskipisteenä ja ahdistuu jos ei saa. Introvertti taas uupuu jos joutuu olemaan liikaa ihmisten kanssa ja tarvitsee lepoa ennen seuraavaa kertaa.

Vierailija
39/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta jo näkyvän kirjoituksen mukaan introvertillä on vaikea löytää aitoja ystäviä, onnistuneita ihmissuhteita ja kokee yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta ja hylätyksitulemisen pelkoa.

Ei minulla ainakaan tällaista ole.

Minä en ole koskaan tarvinnut läheisiä ystäviä, kavereita on paljon, mutta ahdistaa ajatuskin juoruilevasta ja toisiaan mielistelevistä naisporukoista (instassa, Oi miten kaunis, ihana sinä, ja muuta soopaa) , jotka selän takana sitten puhuvat pahaa toisistaan. Kun olin vielä töissä näin tuota paljon, samoin opiskeluaikoina.

En ole koskaan tuntenut oloani yksinäiseksi, olen asunut yksin jo yli 20 v, lapset asuu samassa kaupungissa, ja he perheineen ovat minulle läheisiä.

Olen joskus suostunut lenkille kaverin kanssa, en jaksa, tahti on erilainen ja koko ajan pitää olla äänessä, yksin kun lähtee voi kävellä vaikka 15 kilsaa ajatuksiinsa vajotessaan ja haaveille, ihanaa!

Vierailija
40/125 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäkö introverteissa vikana?

1. Eivät ole helposti huijattavissa tai johdateltavissa, koska eivät ole riippuvaisia muitten mielipiteistä.

2. Vaikeita käyttää hyväksi ja manipuloida oravanpyörään pilkkahinnalla, koska käyttävät omia aikojaan.

Seuraus: Vaikeita saada nöyristelemään ja uhraamaan itsensä, leimataanpa viallisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi