Perintökorut eivät kelpaa nuorille, vaan korut menevät kierrätykseen.
Miksi ihmiset haluavat luopua arvokkaista kultaesineistään?
- Suuret ikäluokat kuolevat ja heitä perivä nuorempi ikäluokka ei arvosta näyttäviä kultakoruja. Heillä ei ole niihin myöskään tunnesidettä, joten niistä on helppo luopua, Siira sanoo.
Hän kertoo iäkkäästä leskirouvasta, joka kävi hiljattain myymässä kultaa.
- Hän kertoi, ettei ainoalle tyttärelle kelvannut kuin yksi kapea kultainen kaulanauha. Kultaesineistä saatu suuri määrä seteleitä laskettiin huolella, ja ne suljettiin kirjekuoreen, Timo Siira kertoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6a477828-3916-4cbb-9294-04f55d7f8925
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
kysyn vaan kenellä on perintönä koruja ja rikkauksia... eliitillä joka on kyninyt rahat muilta häikäilemättä..
Ei pidä paikkaansa. Hyvinkin vaatimattomissa oloissa eläneillä oli usein ainakin kultaiset vihkisormukset ja naisilla jokin rintakoru tai rannekoru. Niitä saatiin lahjaksi ja pidettiin arvossa. Nykyään on kaikilla liikaa kaikkea eikä mikään tunnu enää miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa selvittää ensin onko niillä jotain antiikkiarvoa?
70-luvun koruilla harvoin on. Ne on niitä paksuja oksetuksia.
Katsopa huviksesi joltain huutokauppasivustolta esimerkiksi 1970-luvun Björn Weckströmin suunnittelemia koruja.
Minä rakastan suvun perintökoruja ja pidän niistä hellää huolta, vaikka rahallinen arvo ei varmastikaan kummoinen olekaan. Isoäidin äidinkin korut kulkevat mukana vielä. Tavallaan tuntuu kuin minulla olisi esiäidit näkymättömänä taustatukena elämässäni niiden mukana. Tiedän mistä olen tullut.
Kyllä mulle vaan kelpaa. En tosin pue niitä itse, mutta arvotan ne samalle tasolle kuin sijoitussalkkuni ja rahastoni. ;) varallisuus on ihanaa!
N33
Myykää, jos haluatte, mutta älkää sulatettavaksi. Se on haaskausta! Saatte paremman hinnan koruna huutokaupassa tai vaikka panttilainaamosta.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaina aikoina on hyvä olla kultaa jemmassa.
Näin on. Monet ovat jo pitkään ennustaneet, että rahasysteemi saattaa kaatua. Sehän on nykyään lähinnä pyramidihuijaus. Silloin on pakko olla jotain muuta, jolla voi maksaa elämisensä.
Näin juuri. Tietysti korun arvo säilyy paremmin kuin käteisen, mutta se on tilannekohtaista. Itse säilytin perintökoruja vaikken käytäkään niitä, koska ne ovat minusta omalla tavallaan kauniita. Ne ovat esillä hyllyssä. Käytössä siis muttei oikeassa käytössä.