Analysoikaa, mistä tällainen viestintätyyli kertoo? Onko töykeyttä?
Esim. töissä jos kysyy jotain asiaa kirjallisesti, ja toinen vastaa tähän tyyliin:
"Mikä on ongelma?"
"Mitä nyt siis haluat että tehdään asialle?"
Itse koen että tuo on jotenkin töykeää. Vai onko?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
"Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x? Vai pitäisikö sittenkin edetä tavalla y?"
Kysymykseni oli tuollainen.
ap
Minusta taas sinun kysymyksesi on ärsyttävän epäselvä. Etenkin jos oli jo sovittu että tehdään x. Silloin vastaanottaja voi ymmärrettävästi ärtyä, jos vielä alat ihmettelemään että x vai y. Että mikä ongelma siinä xssä nyt olikaan. Vaikkei olisikaan sovittu, niin et yhtään tuossa selitä nimenomaan että mikä on ongelma, miksi et voi itse päättää, mihin tarvitsen sen toisen apua?
Opettele itse olemaan selkeämpi ja perustele kysymyksesi.
Ei kovin ystävällistä eikä hyvää käytöstä. Tärkeilevät ja töykeät kommentit.
Saamasi vastaus oli tyly, mutta kysymyksesikin oli epäselvä jos kerta oli sovittu että tehdään tavalla x. Jos silti ehdotat että tehdäänkin tavalla y, pitäisi ainakin perustella miksi ehdotat soutamista ja huopaamista ees taas etkä tee kuten sovittu. Ehkä siksi vastaaja kysyi onko jokin ongelma. Tarkoittanee, onko aiemmin sovitussa menettelytavassa jokin ongelma vai millä perusteella ehdotat toista tapaa ns puskista.
Vai oletko sellainen joka kokoajan kyselee ohjeita ja varmistelee eikä osaa tehdä työtään? Sellainen on todella rasittavaa ja raskasta muille. Vaikka millaisten buddhien kanssa työskentelisit niin lopulta niillä menee pinna kun olisivat neulomiseen kuluneessa ajassa tehneet sinun hommasi ja omansa vaikka kolmeen kertaan.
Asiallinen vastaus kysymykseesi olisi ollut esimerkiksi:
A) Ymmärsit ihan oikein. Edetään tavalla x.
Tai
B) Hyvä, että kysyit. Tarkoitus on edetä tavalla y. Tarvittaessa voidaan käydä läpi tapa y yhdessä.
Ei vienyt juuri enempää aikaa kuin saamasi tyly vastaus. Työpaikan hyvinvointi nousi kohisten verrattuna saamaasi tylyyn viestiin.