Analysoikaa, mistä tällainen viestintätyyli kertoo? Onko töykeyttä?
Esim. töissä jos kysyy jotain asiaa kirjallisesti, ja toinen vastaa tähän tyyliin:
"Mikä on ongelma?"
"Mitä nyt siis haluat että tehdään asialle?"
Itse koen että tuo on jotenkin töykeää. Vai onko?
Kommentit (84)
Te, joiden mielestä nuo vastaukset on normaaleja, millaisessa työyhteisössä oikein työskentelette?
Jossain duunarihommassa vissiin jossa puhutaan kuin juntit
Onhan noi aika tökeröitä vastauksia. Työkaverisi taitaa olla hieman yksinkertainen.
Ap, oletko kovin nuori ja työuran alussa? Sitten ymmärrän hämmennyksesi. Jos olet jo kokeneempi niin herranjumala, itku tuollaisesta asiasta? Toivottavasti olet tasoisissasi tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x? Vai pitäisikö sittenkin edetä tavalla y?"
Kysymykseni oli tuollainen.
ap
Miten itse vastaisit tuohon kohteliaasti?
En ole ap. Mutta vastaisin että edetään tavalla x/y. Selittäisin vielä perään miksi näin toimitaan.
Mikäli taas en tietäisi itsekään mistä on kyse, niin ehkä kysymys voisi olla tuota luokkaa että "mikä on ongelma" mutta muotoiltu vaikka " kertoisitko vielä lisää tilanteesta, niin tiedän paremmin mistä kyse :) "
Suosittelen vastaamaan samalla tyylillä. "Mikä on ongelma?" "Se, että blaablaa." "Mitä siis haluat, että teen asialle?" "Jos vaikka korjaisit sen." "En tiedä, siksi kysyin." Jne. Piilovıţţuıłu on paras keino tuollaisten kanssa. Ei mitään ylimääräistä lätinää, vaan samanlaisia töks töks-vastauksia. Vastaanottaja tulee kyllä huomaamaan, että olet huomannut hänen tylyytensä.
Onhan nuo aika töksähtävät vastaukset. Toisaalta tulee kuva ettet itse ole esittänyt asiaasi selkeästi, jos toisen pitää vielä kysellä tuollaisia.
Paha sanoa, kun emme ole nähneet koko viestinvaihtoa.
Saattaapi olla, että kirjoitat liian ympäripyöreästi, kohteliaasti ja epäselvästi. Kollega hahmottaa että jotain pitäisi tehdä, mutta ei saa selvää että mitä.
Minullakin on runoilija työkaverina. Hänellä on kaksi hassua piirrettä; hän olettaa kaikkien tietävän samat asiat kuin hänkin. Lisäksi hän runoilee kilometrin mittaisia lauseita. Hänen sähköpostejaan joutuu tavaamaan hitaasti ja ajatuksen kanssa, ennen kuin villakoiran ytimen löytää.
Itse pyrin max kolmen lauseen säpöihin ja laitan kysymykset numeroituina. Jos tarviin apua, niin tehtävänannot kollegoille saavat olla korkeintaan koulutehtävän tehtävänannon mittaisia. Silloin homma toimii.
Tämä olisi pitänyt sanoa näin:
"Mielestäni voimme edetä asiassa tavalla x, koska..."
Tuo olisi ollut hyvä vastaus kysymykseeni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on ihan OK. Parempi kuin sellainen ärsyttävä kiertely ja kaartelu mitä esim. Britit ja Amerikkalaiset harrastaa.
Entä britit ja amerikkalaiset? Suora kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x? Vai pitäisikö sittenkin edetä tavalla y?"
ap
Suosittelen, että etenet juuri tuolla tavalla x, mutta voit kokeilla myös tapaa y jos se tuntuu sinusta itsestäsi helpommalta.
T. Eri
Kollegasi kyllä vastasi töykeästi. Ilmeisesti ette ole kovinkaan läheisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Suosittelen, että etenet juuri tuolla tavalla x, mutta voit kokeilla myös tapaa y jos se tuntuu sinusta itsestäsi helpommalta.
T. Eri
Tuohan kuulostaa siltä, että työntekijä joutuu neuvomaan ap:ta. Eli onko ap vähän väliä kärttämässä ohjeita siitä, miten tehdä työnsä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi pitänyt sanoa näin:
"Mielestäni voimme edetä asiassa tavalla x, koska..."
Tuo olisi ollut hyvä vastaus kysymykseeni.
ap
Mikset sitten vastaa itse kysymyksiisi, jos kerran tiedät vastauksetkin?
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin siis et ollut ymmärtänyt etenemistapaa x vaan teit ehdotuksen tavasta y. Kyllä minäkin kysyisin, että mikä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
T. Eri
Tuohan kuulostaa siltä, että työntekijä joutuu neuvomaan ap:ta. Eli onko ap vähän väliä kärttämässä ohjeita siitä, miten tehdä työnsä?
No ihan vaan fiksua kysyä neuvoa jos jokin asia on epäselvä. Itse just jouduin tänään ottaan yhteyttä firman IT-tukeen kun kone temppuili.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi olla, että kirjoitat liian ympäripyöreästi, kohteliaasti ja epäselvästi. Kollega hahmottaa että jotain pitäisi tehdä, mutta ei saa selvää että mitä.
Minullakin on runoilija työkaverina. Hänellä on kaksi hassua piirrettä; hän olettaa kaikkien tietävän samat asiat kuin hänkin. Lisäksi hän runoilee kilometrin mittaisia lauseita. Hänen sähköpostejaan joutuu tavaamaan hitaasti ja ajatuksen kanssa, ennen kuin villakoiran ytimen löytää.
Itse pyrin max kolmen lauseen säpöihin ja laitan kysymykset numeroituina. Jos tarviin apua, niin tehtävänannot kollegoille saavat olla korkeintaan koulutehtävän tehtävänannon mittaisia. Silloin homma toimii.
Mitä ympäripyöreää on siinä, että kysyy, edetäänkö tavalla x vai y? Eikö tuo nimenomaan ole todella ytimekäs ja selkeä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olemme aika läheisiä kyllä, se tässä satuttaakin vielä erityisen paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin siis et ollut ymmärtänyt etenemistapaa x vaan teit ehdotuksen tavasta y. Kyllä minäkin kysyisin, että mikä on ongelma.
Joo, en ollut ymmärtänyt, koska sitä ei oltu selkeästi sovittu missään. Miksi silti pitää vastata noin töykeästi?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme aika läheisiä kyllä, se tässä satuttaakin vielä erityisen paljon.
ap
Voi ei :( Onkohan hänen keskustelutyylinsä aikaisemmin ollut erilainen vai ärsyyntyykö tällä tavoin useinkin?
Itse olen miesvaltaisella alalla ja tuollainen viestintätyyli on ihan normaalia. Pahaa ei tarkoiteta mutta (yleistän toki) miehet eivät välitä niin aina kohteliaisuussäännöistä työpaikalla.