Analysoikaa, mistä tällainen viestintätyyli kertoo? Onko töykeyttä?
Esim. töissä jos kysyy jotain asiaa kirjallisesti, ja toinen vastaa tähän tyyliin:
"Mikä on ongelma?"
"Mitä nyt siis haluat että tehdään asialle?"
Itse koen että tuo on jotenkin töykeää. Vai onko?
Kommentit (84)
What the hell is your problem?
Hakemaasi sivua ei voida näyttää... :/
Mode pyyhkinyt taas koko päivän keskustelut roskikseen... :/
Oli tosi töykeä. Miehet harrastaa tuollaista. Kuten jotkut sanoivat, vaikuttaa ärsyyntyneeltä, väsyneeltä, stressaantuneelta ihmiseltä. Sellaiselta, joka on väsynyt siihen, että häneltä kysellään kaikenlaista.
Missään tapauksessa ei ollut ystävällinen, ei edes asiallinen. Olipahan vain vihamielinen juuri sen verran hienovaraisesti, ettei häntä voi kuitenkaan syyttää mistään.
Mutta: voi olla niinkin, että hän on ärsyyntynyt syystä.
Monia miehiä ärsyttää se, että naiset varmistelevat asioita ihan vaan luodakseen kontaktin ja ilmoittaakseen että ovat olemassa. Se on siis eräänlaista huomion kerjäämistä. Vastaus näyttää siltä, että tyyppi on tulkinnut tilanteen näin.
Sinä et ole välttämättä käyttänyt kyselyoikeuttasi tällaiseen sivutoimeen, sitä en tarkoita. Mutta itsekin tiedän, että sellainen "kirppujen poimiminen turkista" ja "kontaktin luominen" vie aikaa ja voi stressata. Häijyt ihmiset tekevät noin: läpsäyttävät sormille. Mutta kuten sanottu, juuri niin sopivan monitulkintaisesti, ettet itsekään tiedä, saitko läpsäytyksen vai etkö, ja siksipä sinäkin joudut kysymään sitä muilta.
Ihmiset ovat kamalia.
Vierailija kirjoitti:
"Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x? Vai pitäisikö sittenkin edetä tavalla y?"
Kysymykseni oli tuollainen.
ap
Tuollaiset turhanpäiväiset jaarittelut sais pysyä poissa työpaikoilta.
Riittää että kysyy "Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x?"..
Kysyisen kysymyksen jälkeinen öönnöönnnööö nöö nöö nöö
Nöö nöö
Töttöröö
Mikä se sun kysymys oli?
On annettu ohje toimia tavalla x. Ap kysyy silti vielä toimitaanko tavalla x ja ehdottaa jo sovitusta poiketen tapaa y.
Kysyisin myös mikä jäi ymmärtämättä ja mikä on ongelmana, että tapa x ei hänelle käy. Haluaisin myös kuulla perustelut sille, miksi ehdotettu ja ilmeisesti sovittu tapa x ei käy. Voisin kysyä samalla tapaa kuin ap:ta on kysytty, sillä turha jaarittelu ja pyörittely ei vie asioita eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat molemmat ratkaisukeskeisen ihmisen kysymyksiä, joilla pyritään ratkaisemaan tilanne.
Voitko muotoilla mallivastauksen siitä, mitä olisit toivonut vastaukseksi?
Olisi tietysti pitänyt vastata "tarkoitus on että etenemme tavalla x" tai "etenemme tavalla y".
Mutta ehkä vastaaja ei mielestään tiedä kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.
Soittaisin tuolle vastaajalle. Asia voi selvitä helpommin puhumalla. Kysyisin siis puhelussa, mitä hän ajattelee asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x? Vai pitäisikö sittenkin edetä tavalla y?"
ap
Riittää että kysyy "Varmistaisin vielä että oliko tarkoitus, että etenemme tässä tilanteessa tavalla x?"..
Nöö nöö
Töttöröö
Mikä se sun kysymys oli?
Minä en ymmärtäisi tuollaisia Nöö nöö Töttöröö -sanoja työviestissä.
Vaikea analysoida, kun en tiedä mitä olet itse kirjoittanut.
On oma näkemyksesi että kysymyksesi on asiallinen ja selkeä.
Meillä on töissä useampi ihminen jotka jaarittelevat ja kirjoittelevat ajatusvirtaansa ummet ja lammet, mutta jutun juoni jää kadoksiin. Ihmettelevät apn tavoin että miksi heille vastataan oudosti?
Monesti jengi soittaa minulle ja kysyy "tulkkaatko mulle että mitä tuo oikein haluaa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nöö nöö
Töttöröö
Mikä se sun kysymys oli?
Minä en ymmärtäisi tuollaisia Nöö nöö Töttöröö -sanoja työviestissä.
Aivan.
Tällaisesta saadaan ongelma vain naisvaltaisella alalla. Itse näen tuollaisen kirjoitustyylin ehkä vähän kulmikkaana, mutta selkeänä ja pragmaattisena. Miehet kommunikoivat noin keskenään ja se on täysin fine. Naiset taas vaativat emojeita, sydämiä ja ihku-kieltä.
On töykeää. Yleensä yksinkertaiset ja suoraviivaiset ihmiset vastaa noin.
Muistan nuorempana, miten hankalaa oli toimia tuollaisten kansaa.
Itsellä oli mielessä kymmenen tapaa tehdä jokin asia ja toivoin kokeneemmalta opastusta siihen, mikä niistä kannattaa valita. Ja saat tosi simppelin vastauksen näin, näin ja näin... Sikäli kun vastaaja edes ymmärsin kysymystäsi.
Nyt oon se, jolta kysytään neuvoa. Ekalle ihmistyypille annan sen itse puntaroimani vastauksen ja hän on tyytyväinen siihen. Jälkimmäisen kanssa reflektion eri vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tuohon voi vastata noilla aloituksessa olevilla kysymyksillä. Mutta joo itse joskus saatan kysyä, mikä on ongelma, kun viitsimätön työpari kysyy noin kolmella sanalla asioita, joista ei saa mitään tolkkua. Kirjoittais asiansa kunnolla hetiekaan viestiin, niin säästyis kaikkien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisesta saadaan ongelma vain naisvaltaisella alalla. Itse näen tuollaisen kirjoitustyylin ehkä vähän kulmikkaana, mutta selkeänä ja pragmaattisena. Miehet kommunikoivat noin keskenään ja se on täysin fine. Naiset taas vaativat emojeita, sydämiä ja ihku-kieltä.
Täysin totta, musta on tehty valitus, kun olen sanonut yhdelle, että asia selvä, mun pitäisi jatkaa töitä. Kun jotkut puhuu puhuu puhuu tai kirjoittaa kirjoittaa ja hymiöt ja muu paskan jauhanta siihen perään. Viestinnän tulee olla suotaviivaista ilman turhia täytesanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tuohon voi vastata noilla aloituksessa olevilla kysymyksillä. Mutta joo itse joskus saatan kysyä, mikä on ongelma, kun viitsimätön työpari kysyy noin kolmella sanalla asioita, joista ei saa mitään tolkkua. Kirjoittais asiansa kunnolla hetiekaan viestiin, niin säästyis kaikkien aikaa.
Ap on joku mielenvikainen pellehermanni, joka koittaa tekaisemalla tekaista ongelmaa että saisi muiden huomion kiinnittymään itsensä sijasta siihen.
Mielestäni ei ole asiallinen tyyli, mutta joillekkin toi on kiire-tyyli. Heillä kädet täynnä töitä ja haluavat nyt vaan päästä nopeasti asiaan. En koe, että tossa on mitään henkilökohtaista sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta, musta on tehty valitus, kun olen sanonut yhdelle, että asia selvä, mun pitäisi jatkaa töitä. Kun jotkut puhuu puhuu puhuu tai kirjoittaa kirjoittaa ja hymiöt ja muu paskan jauhanta siihen perään. Viestinnän tulee olla suotaviivaista ilman turhia täytesanoja.
Mä olen vastannut sanomalla, että sopiiko, että palataan tähän ajankohtana xxxx? Nyt minun pitää tehdä asiaa yyyy.
Olen muuten se, jonka duunina on selvittää noita tilanteita, joissa ihmiset loukkaantuu toisilleen. Hirmu usein ihan pienillä sananvalinnoilla se koko tilanne olisi jäänyt syntymättä.
Vierailija kirjoitti:
ap
kerran sain tällaseen vastauksen: voip olla niinnii
Työkaverisi ei osaa käytöstapoja. Todella törkeä tapa vastata kysymykseesi eikä todellakaan ole mikään miehisen alan tyyli. Vaan huonosti käyttäytyvän ihmisen, joka ei kunnioita muita.