Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk

Vierailija
21.05.2023 |

Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009555815.html

Kommentit (850)

Vierailija
281/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

Erityisen paheksuttavaa tässä tapauksessa lienee se, että hän pitää huolta fyysisestä terveydestään kuntosalilla ja henkisestä terveydestään pitämällä lemmikkiä.

Idioottien mielestä kaikki sellainen on turhaa ja opiskelijan pitäisi vain masentua ja syrjäytyä ankeassa kämpässä.

Liikkuminen edistää oppimista ihan tutkitusti ja hyvä mielenterveys ehkäisee syrjäytymistä.

Vierailija
282/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana minulla ei ollut sellaisia asioita kuten yksiö, lemmikki, kuntosalikortti tai proteiinipirtelöitä. Just sayin'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?

Ehkä he ovat niitä, jotka ovat kituuttaneet pienellä rahalla syömällä ja tietävät että tuohon joutuu tekemään paljon luopumisia. Kuuluuko teillä tuohon aikuisten lounaat ( eväät ?)syökö lapset kaikki ruuat kotona ?

Miehelle teen eväät ja lapset syövät koulussa mutta syövät kuitenkin 2 lämmintä ruokaa kotona.

Ootkohan mun siskon exän nykyinen vaimo? Siinä uusioperhehuushollissa ei ainakaan siskon lapsilla ole lupa mennä omin luvin jääkaapille edes, en tiedä onko emännän omilla lapsilla. Kun iskäviikonlopun jälkeen tulevat kotiin, ovat supernälkäisiä, kun viikonlopun ovat syöneet niukasti. Kaikki annostellaan valmiiksi ja lisää ei voi ottaa, kun tehdään just vaan yhdet niukat annokset. Lapset alkaa olla teinejä, eivätkä todellakaan pärjää samalla ruokamäärällä kuin nelikymppinen hoikka/pieni sisätyötä tekevä nainen, kulutus aivan eri tasolla. Koti on iso ja komea ja saksan autoteollisuuden helmet kiiltelee pihassa puunattuina, takapihalla paljut sun muut, mitä esitellään instassa. Ne kulissit, ne kulissit.

Vierailija
284/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstanaiset. Miksi oletatte, että opiskelijan tulisi elää halvoilla nuudeleilla? N21

Kuka olettaa?

Jutun henkilön suurin ongelma on peritty köyhyys. (Joskaan Suomessa ei ole todellista köyhyyttä.) Siihen sisältyy suurimmassa osassa tapauksia taloudenhallinnan ongelmat, kateus muiden kuvitellusta elintasosta ja pyrkiminen siihen kestämättömillä keinoilla. Ikävä totuus on, että sillä samalla rahalla millä toinen kokee itsensä köyhäksi, toinen elää mukavasti. Tämä riippuu paljolti siitä, millaiset lähtökohdat on kotoa saanut.

Vierailija
285/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä näillä on jotka saa tyydytystä kun jakaa mielettömiä neuvoja nuukailla parhaiten ja luulevat tosiaan, että jonkun pitäisi tosissaan tulla toimeen alle 100e ruokarahoilla. Kyllä kunnolla syömiseen menee se 200e helposti nykyaikana, varsinkin kun ruoan hinnatkin on raketoineet huimasti.

Joo, en itekään tykkää tästä, että köyhät nokkii toisiaan kun yhteiskunnassa on vika ja ahneissa kauppiaissa. Kyllä jokaisella pitää olla riittävä toimeentulo ja kunnolla pitää saada syödä monta lämmintä ateriaa per päivä. Lisäksi varaa pitää olla vaatteisiin, harrastuksiin, kodin tarvikkeisiin jne, eikä voida silloinkaan edellyttää, että köyhä ostaisi kirpputorilta tai huuto.netistä, vaan uutena kaupasta.

On se ihme miten verorahoilla lihotetaan rikkaita miljoona tolkulla, mutta köyhällä ei saisi edes ruokaan rahat riittää.

Ja nuo muutama kissaa on kohtuullista sekä tukee mielenterveyttä varsinkin yksinäisillä ja syö koiraa vähemmän.

Vierailija
286/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Köyhä" opiskelija asuu rivitaloasunnossa. Luxusta. Ei tarvitse valvoa öisin ja kuunnella yläkerran metelöintiä. Tupakansavu ei tule alakerran yksiöstä ylös. Kesällä pikkupihalla voi kasvattaa omat tillit ja persiljat. Itse asuin opiskeluajan yksiössä, kuuntelin yöt metelöiviä naapureita. Päivisin asuntooni kulkeutui tupakan löyhkä.

Opiskelu on ilmaista, ei ole yliopistojen lukukausimaksuja kuten muualla maailmassa.

Vierailija
287/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?

Ehkä he ovat niitä, jotka ovat kituuttaneet pienellä rahalla syömällä ja tietävät että tuohon joutuu tekemään paljon luopumisia. Kuuluuko teillä tuohon aikuisten lounaat ( eväät ?)syökö lapset kaikki ruuat kotona ?

Miehelle teen eväät ja lapset syövät koulussa mutta syövät kuitenkin 2 lämmintä ruokaa kotona.

Ootkohan mun siskon exän nykyinen vaimo? Siinä uusioperhehuushollissa ei ainakaan siskon lapsilla ole lupa mennä omin luvin jääkaapille edes, en tiedä onko emännän omilla lapsilla. Kun iskäviikonlopun jälkeen tulevat kotiin, ovat supernälkäisiä, kun viikonlopun ovat syöneet niukasti. Kaikki annostellaan valmiiksi ja lisää ei voi ottaa, kun tehdään just vaan yhdet niukat annokset. Lapset alkaa olla teinejä, eivätkä todellakaan pärjää samalla ruokamäärällä kuin nelikymppinen hoikka/pieni sisätyötä tekevä nainen, kulutus aivan eri tasolla. Koti on iso ja komea ja saksan autoteollisuuden helmet kiiltelee pihassa puunattuina, takapihalla paljut sun muut, mitä esitellään instassa. Ne kulissit, ne kulissit.

En todellakaan ole.

Olen tavallinen maatalon emäntä joka osaa laittaa ruokaa edullisesti.

Vierailija
288/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana minulla ei ollut sellaisia asioita kuten yksiö, lemmikki, kuntosalikortti tai proteiinipirtelöitä. Just sayin'.

Ja sen huomaa.

Vierailija
289/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen huomaa.

Jaa, mistä? Olin rutiköyhä, asuin solussa. Aikanaan valmistuin, sain hyväpalkkaisia töitä ja mukavan elintason.

Vierailija
290/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Milloin? No käytännössä koko yliopisto-opintojeni ajan. Ensimmäiset vuodet hyödynsin koulun opiskelijahintaista ruokaa, joka olikin ainut lämmin ruoka jonka päivän aikana söin. Sitä söinkin sitten todella reilusti. Sitten kotona vedin itse tekemääni leipää, puuroa, jogurttia ja sellaisia. Ei tule kovin kalliiksi.

Kuinkas kauan niistä sun opiskeluvuosista on kulunut? On nääs hinnat nousseet vuodessa melkoisesti, suorastaan poskettomasti. Tämä on vähän sama kun aitajuoksija Korte tässä vuoden sisään kehui aiemmin syöneensä satasella kuussa ja hänellä vielä ruokarajoitteita ja rankat treenit. Hänkin "unohti" mainita, että ei tainnut silloin asustaa Suomen kamaralla vaan hieman edullisemmassa maassa ja kyseisestä ajastakin saattoi olla kulunut jo tovi. Siinäkin postauksessa oli sellaista humble bragia, että liekö vakituinenkin palstamamma vauvan av:lla, elkeet ainakin hienosti hallussa.

Vierailija
291/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut työelämässä ollessa.

Vierailija
292/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nuo Valion proteiinipirtelöt ovat noita mitä työpaikalla vanhuksille eivätkä he halua niitä. Saattavat kerran juoda ja seuraavalla kerralla kieltäytyvät ehdottomasti.

Vierailija
293/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut työelämässä ollessa.

Minä taas en ole työelämässä. Ei kannata. 

Vierailija
294/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu rivitalossa kirjoitti:

"Köyhä" opiskelija asuu rivitaloasunnossa. Luxusta. Ei tarvitse valvoa öisin ja kuunnella yläkerran metelöintiä. Tupakansavu ei tule alakerran yksiöstä ylös. Kesällä pikkupihalla voi kasvattaa omat tillit ja persiljat. Itse asuin opiskeluajan yksiössä, kuuntelin yöt metelöiviä naapureita. Päivisin asuntooni kulkeutui tupakan löyhkä.

Opiskelu on ilmaista, ei ole yliopistojen lukukausimaksuja kuten muualla maailmassa.

No mitähän luxusta on rivitaloyksiössä? Naapurin grillin ja röökin käryt tulee samalla tavalla sisään ja naapurit huudattaa pihoillaan musiikkia ja puhelimiaan. Useamman talon yhtiössä se kuuluu sitten joka puolelta.

Vierailija
295/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja olis voinu kertoa havainnoistaan, oliko haastateltavalla tatskat, rakennekynnet ja hiusväri esimerkiksi. Vievät rahaa paljon. Mites baarikäynnit ja klubeilla oleilu, onko kaljat ym laskettu ruokarahaan mukaan? Onko tää taas sitä niin sanottua "köyhyyttä". Lemmikin ruoat ja lääkärilaskut on kalliita. Pitää tinkiä menoista ennen kuin valittaa köyhyyttä. Ylellisyydet pois, vain pakolliset menot.

296/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tätä henkilöä kovasta vaivaa köyhyys, kannattaa hänen mennä osa-aikatyöhön ja kesälomalla toki ehtii tehdä vaikka täydetkin tunnit halutessaan. Nyt on työvoimapula ja hän vieläpä asuu pk-seudulla, jossa saa töitä helposti esim. Siivoojana , pikaruokaravintolassa tai kaupassa.

297/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Stadissa korkeakouluopiskelijoilla on edullisesti järjestetty kuntosali/rymäliikunta, ei maksa kuin varmaan Max 100€/lukuvuosi.

Vierailija
298/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi lainalla, joka on pakko maksaa takaisin.

Vierailija
299/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee tuon verran viikossa ruokaan.

Vierailija
300/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen täysi jääkaappi kuvassa jos rahaa menee oikeasti noin vähän.