Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me jotka rakensimme omakotitalon noin 20 vuotta sitten

Vierailija
21.05.2023 |

Olemme olleet onnekkaita, korko ollut alhainen lähes koko ajan ja nyt ihan kohta maksettu... tuntuu hyvältä .nyt voi matkustella ja nauttia elämästä

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän talo makso vuonna 2004

205000 euroa. Nyt arvio 390000 euroa

Mutta 100000 on mennyt remontteihin ja maalämpöön

What?? Minkälainen vm 2004 talo vaatii jo noin kallista remonttia??

Meidän talomme valmistui 2006 eikä vielä ole tarvinnut tehdä muuta kuin putsata rännit ja katto 1x vuodessa, öljytä terassit parin vuoden välein ja 1 kaide on petsattu uudelleen v 17. Normi huolto on riittänyt (kivitalo), rahaa mennyt alle 5 000e ja siinä on jo uima-altaan kemikaalit yms mukana sekä puutarhan kulut.

Sisällä maalattu pari seinää värin vaihdon vuoksi.

Maalämpö laitettiin 2012, maksoi 13 000e kun saimme energia-avustusta ja kotitalousvähennyksen

Ei kukaan puhunut talon rakennusvuodesta vaan ostoajankohdasta.

Vierailija
22/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostitte sitten remonttipommin talon? Maalämpö maksaa maksimissaan noin 20 000 euroa, joten melkoisen summan olette laittaneet remonttiin. 

kyllä se on ihan itse rakennettu .. kun tekee kunnon 4 auton autotallin ja maalämmön niin se maksaa noin 100000..eise sen ihmeempää ole

Autotalli ei ole remontti.

Mutta kyllä on hintaa tullut autotalleille. Herranen aika sentään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun kaupungin vuokrayksiössä ja matkustelen ja nautin elämästä.

Vierailija
24/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea teille. Luulen tietäväni, että milloin korot nousevat takuu varmasti. - Se tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, jos itse joskus tulen ottaneeksi asuntolainan. On olemassa myös kuvitelma ja luja usko siihen, että asunnonarvo nousee. No jos minä ostan asunnon, niin ostin sen mistä hyvänsä, niin luultavaa on, että sen arvo tulee syystä tai toisesta romahtamaan. Tai ei ainakaan nouse ja kohoa. Tietysti pitäsi olla optimisti sillä muutenhan kukaan ei uskaltaisi tai haluaisi ostaa mitään. Kyse siitä, että yritän elää tulojen ja menojen suhteessa. Se on haastavaa kun elää ja asuu yksin vuodesta toiseen pätkästä epävarmuuteen siitä, ettäsaako jostain taas uuden pätkän. Haen elämäänis sisältöä jostain muusta kun sitomalla itseni vuosikymmenien asuntolainaan.

Niin, monille omistusasunto ei ole elämän täyttymys, vaikka ei olisi super pessimistinen tai työtön, vaikka se yleisesti ottaen onkin hyvä tavoite elämässä.

Monissa maissa vuokra-asuminen yleistä muillakin kun vain nuorilla ja persaukisilla.

Vierailija
25/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en viihtyisi mutta on pääasia että viihtyy missä asuu. Mutta en siltikään ole ketään pakottamassa tänne "korpeen työleirille" jossa itse viihdyn.

Vierailija
26/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun 106 neliöisessä paritalissa ja samoin

Vierailija
27/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on kodista ompa se missä tahansa ja maksettu, jos ei ole ikinä kotona.

Vierailija
28/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpö 270 metrin reilällä ja niben kallein pumppu maksoi tänä vuonna meillä 27000 euroa kaikkineen.. Kaikki on noussut

Vierailija
29/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostitte sitten remonttipommin talon? Maalämpö maksaa maksimissaan noin 20 000 euroa, joten melkoisen summan olette laittaneet remonttiin. 

kyllä se on ihan itse rakennettu .. kun tekee kunnon 4 auton autotallin ja maalämmön niin se maksaa noin 100000..eise sen ihmeempää ole

Tuosta hinnasta en tiedä, mutta kyllä autotallin rakentamiseen rahaa kuluu! Ei se mikään pieni investointi ole. Etenkin jos haluaa lämpimän tallin missä mahtuu tekemäänkin jotain. Rakentamispaikka määrää myös. Äkkiä tulee hintaa jos pitää paaluttaa tai räjäyttää kalliota. Aina kun se ihanteellinen paikka ei ole rakentamisen helppouden suhteen ihanteellinen..

Vierailija
30/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen nauttinut ja matkustellut jo yli 20 vuotta. Kyllä kannatti valita edullinen vuokrasopimus, niin ei tarvitse kärvistellä ja odotella elämän alkamista sitten kun on joku raihnainen eläkeläinen.

Vierailija
31/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella!

Meillä maksoi harkoista muurattu autotalli/katos/varasto 64m2 n 35 000e 4v sitten.

Vierailija
32/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooo ,hyvä aika on ollut asuntovelallisille mutta ei oo enään.

Vierailija
33/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen nauttinut ja matkustellut jo yli 20 vuotta. Kyllä kannatti valita edullinen vuokrasopimus, niin ei tarvitse kärvistellä ja odotella elämän alkamista sitten kun on joku raihnainen eläkeläinen.

Minä valitsin edullisen asuntolainan. 

Vierailija
34/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Ostin asunnon vuonna 2007, ja korot lähtivät laskuun heti seuraavana vuonna. Nyt alkuvuodesta maksoin loppulainan pois, kun korot lähtivät nousuun. Oli ihan täydellinen aika ottaa asuntolainaa ja maksaa se pois. 

Vierailija
35/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullisia vuokrasopimuksia onkin pilvin pimein tarjolla isohin kauniisiin mielellään uusiin okt:hin🤣

Me olemme maksaneet 20 vuodessa 240m2 talomme JA asuneet mukavasti JA matkustelleet. Tuskin meillä on mennyt asumismukavuuteen suhteutettuna lähellekään niin paljoa kuin vastaavan pelkkä vuokra olisi ollut!

Vierailija
36/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot nousee onneksi sähkö on ilmaista

Vierailija
37/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö voi olla kallista taas ensi talvena

Vierailija
38/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma valinta ostaa tuollainen laho talo, jota pitää remontoida noin paljon myyntihinnasta prosenttiosuudella.  

Punikilla ei ole kokemusta omasta talosta.

Vierailija
39/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Ostin asunnon vuonna 2007, ja korot lähtivät laskuun heti seuraavana vuonna. Nyt alkuvuodesta maksoin loppulainan pois, kun korot lähtivät nousuun. Oli ihan täydellinen aika ottaa asuntolainaa ja maksaa se pois. 

Jep, melkein sama. Ostin talon vuonna 2007. Silloin korot oli jotain 3 prosenttia kyllä, mutta marginaali oli tosi matala. Sopimus mahdollisti negatiivisen viitekoron (mulla 6 kk euríbor), eihän silloin kukaan voinut edes kuvitella että ne joskus todella olisi negatiiviset. Lopulta maksoin pitkään pelkkää tilinhoitomaksua 2 euroa kuussa, kun edes marginaalia ei jäänyt maksettavaksi. Loppulainan maksoin pois viime lokakuussa ennen sellaista korontarkistusta että olisi noussut plussan puolelle.

Vierailija
40/48 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakensimme 18 vuotta sitten , lainat maksettu kokonaan 11 vuodessa, eli etuajassa vaikka laina-aikaa otimme alunperin 20 vuotta. Maksoimme siis nollakorkojen aikana kaiken pois ja ihmiset piti meitä hulluina ("koska nyt kannattaa pitää lainaa"). Lainasta sai verotuksessa niin pieniä vähennyksiä ettei todellakaan kannattanut pitää. On velaton talo ja talous ihan kivalla mallilla, säästöjä ihan mukavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi