Vanhempien mielestä pitäisi "keskustella" mitä he tekevät omakotitalolleen ja omaisuudelleen kun tulevat vanhaksi eivätkä kykene sitä enää hoitamaan
Mutta toisaalta ihanhan se on meidän oma asia, ei me ainakaan sulle mitään anneta. Minkäs takia me sulle jotain annettaisiin? Eihän mekään olla mistään mitään saatu.
Nyt tämä sama "keskustelu" on käyty läpi jo monta kertaa.
Kommentit (204)
Minun vanhempani (yksi vanhempi siis) suunnilleen vuoroviikoin on lahjoittamassa asuntoaan minulle, vuoroviikoin myymässä pois, koska joku tuttu juuri oli niin kehoittanut tekemään. Ja tätä myyntiä kertoessaan tarkkailee reaktioitani. Että olenko pahoillani, kun en saakaan asuntoa. Minua hävettää vanhempani käytös syvästi. En tarvitse häneltä mitään omaisuutta, mutta tämä säälittävä pelaaminen syö minua. En kunnioita tuollaisia ihmisiä. Niin sanotusti hoidan vanhempani suhteen leiviskäni, mutta kiintymystä en pysty esittämään.
No jos he noin sanoo että eivät jätä mitään sinulle, ei siinä enää keskusteltavaa ole.
Ei sinun tarvitse tehdä mitään asialle. Sanot vaan heille että ok, voivat tehdä talolleen ym mitä haluavat.
Ei kannata kuitenkaan riitaa haastaa tai räyhätä. Ystävällinen asenne yleensä auttaa myös itseä, ettei vituta niin paljon.
Saattaa olla etten tajunnut koko aloitusta. Sori, olin 16h töissä, just vasta tulin himaan.
Jos on tiedossa, että omilta vanhemmilta tai muilta sukulaisilta on jäämässä jotain kiinteistöjä, mökkejä, asunto-osakkeita tai vastaavia perinnöiksi nuoremmalle sukupolvelle olisi hyvä avata keskustelua siitä josko omaisuutta kannattaisi alkaa muuttamaan jo perinnön jättäjien eläessä rahaksi tai ainakin myöhemmin helposti rahaksi muutettavaan muotoon. Perinnöksi jäävästä omaisuudesta tulee kuitenkin perinnön saajille maksettavaksi perintöveroja ja niistä voi koitua vaikeuksia jos perinnöksi ei jää pankkitilille myös rahavaroja eikä perinnön saajallakaan irroitettavaa rahaa itsellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiedossa, että omilta vanhemmilta tai muilta sukulaisilta on jäämässä jotain kiinteistöjä, mökkejä, asunto-osakkeita tai vastaavia perinnöiksi nuoremmalle sukupolvelle olisi hyvä avata keskustelua siitä josko omaisuutta kannattaisi alkaa muuttamaan jo perinnön jättäjien eläessä rahaksi tai ainakin myöhemmin helposti rahaksi muutettavaan muotoon. Perinnöksi jäävästä omaisuudesta tulee kuitenkin perinnön saajille maksettavaksi perintöveroja ja niistä voi koitua vaikeuksia jos perinnöksi ei jää pankkitilille myös rahavaroja eikä perinnön saajallakaan irroitettavaa rahaa itsellä ole.
Ei ole nuoremman sukupolven asia avata keskustelua siitä, mitä vanhempien pitäisi omalla omaisuudellaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni vatipäinen pissa-aivo on onnistunut lisääntymään. Voihan tsiisus.
Naisilla on aina ollut tapana porsia epämääräisillä kriteereillä. Raha ratkaisee eikä luonne.
Eikö tässä tarinassa ollut molemmat vanhemmat kuspäitä? Eikö se mieskin ole silloin lisääntynyt kuspään kanssa? Lisäksihän tuossa sanottiin että vanhemmatkin on aloittaneet nollasta.
Miehille riittää pelkkä paneskelu, mutta naiset haluavat leikkiä kotia ja olla äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vahempasi siis pyytävä sinulta apua ja ovat pyytäneet jo useamman kerran, mutta sinä et vain ymmärrä että sinun pitäisi hoitaa talon myynti, heidän muutto ym. Asiat. Kiittämättömyys on maailman palkka.
Ahneen sukupolven logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä keskustelu toi on, pikemmin kai toteamus. Itse toteaisin että vaikuttaa siltä että asialle kannattaisi jo tehdä jotakin saman asian toistaminen jatkuvasti kertoo muistiongelmista.
Sano niille, että on tullut selväksi. Tehkää ihan mitä lystäätte. Polttavaa vaikka, mutta asiaa ei tarvitse enää ikinä kertoa uudelleen.
Tämä on varmaan se ensimmäinen mitä tekisi mieli sanoa. Toisaalta jos kyseessä on useamman sadan tuhannen euron perintö niin niin helppoa tilannetta saada paljon rahaa ei elämässä tule toista, kuin jos tuosta nyt pienellä mielistelyllä selviää. Toki omista rajoistaan kannattaa pitää kiinni, eikä alkaa erityisemmin pomppimaan heidän tahtonsa mukaan, mutta jos nyt on jotain tietynlaista puhetta mitä haluavat kuulla niin kyllä minä runoilisin muutaman sadan tuhannen edestä jo kaikenlaista.
En rupeaisi mitään runoilemaan. Jos minua kohtaan asenne olisi tuo, niin en todellakaan rupeaisi saappaita nuolemaan. Polttakaa vaikka, jos tuntuu hyvältä.
Itse suhtautuisin tuohon vähän kuin työnä. Joudun minä asiakkaitakin mielistelemään 5 päivää viikossa ja saan palkkaa siitä 2500€/kk. Mikä tuossa nyt sitä vaikeampaa on ja hyvä palkka.
Itsekunnioitukselle ja omanarvontunteelle ei ole hintaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos he noin sanoo että eivät jätä mitään sinulle, ei siinä enää keskusteltavaa ole.
Ei sinun tarvitse tehdä mitään asialle. Sanot vaan heille että ok, voivat tehdä talolleen ym mitä haluavat.
Ei kannata kuitenkaan riitaa haastaa tai räyhätä. Ystävällinen asenne yleensä auttaa myös itseä, ettei vituta niin paljon.Saattaa olla etten tajunnut koko aloitusta. Sori, olin 16h töissä, just vasta tulin himaan.
Ei sitä tajunnut kyllä kukaan muukaan,, mitä kukakin kuviossa nyt tarkalleen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ne vanhemnat haluaa? Mitä ne siellä keskustelussa pyysi/kertoi?
Ei kai ne nyt vaan olkia kohautelleet ja mutisseet "jotain tarttis tehdä". Konkretia puuttuu tästä ketjusta.
Kuulostaa, että haluavat käyttää valtaa.
Aloittajana kysyisin rauhallisesti, mitä vanhemmat konkreettisesti haluavat tehdä, ja mitä he toivovat ap:n tekevän. Jos syntyy mielekäs keskustelu, voi katsoa, mitkä toiveet on mahdollista toteuttaa. Voi vaikka käydä vaihtoehdot läpi: talon myynti, muutto aikaisin, muutto palvelutaloon, lähtö saappaat jalassa tai muuten pakolla, talon ja rahojen polttaminen :P
Jos ei, antaisin olla viimeinen kerta, kun suostun asiasta ns. keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että vanhemmat pohjustaa tässä ilmaista talonmiestä ja kodinhoitajaa, varo.
Ahnetta sukupolvea pystyy todella lukemaan kuin avointa kirjaa, vaikka luulevat olevansa ovelia.
Siis vanhempasi odottavat että hoidat heitä ja heidän omaisuuttaan mutta mitään eivät halua sulle jättää perinnöksi? Kusipäitä ovat ja näitähän täällä riittää, jotkut tosiaan valitsee näitten läjien mielistelyn omanarvon tunnon sijaan siinä toivossa että jotain saisi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Arvostat tuota myöhemmin.
Mun äitini vain myi meidän lapsuudenkodin ja hävitti kaikki tavarani.
Ei ollut hyvää ja rakasta tavaraa kun et ollut vienyt mukanasi.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti rahanhimossa feikata ystävällistä ja samanmielistä. "Kieli ruskeana" - ylpeys ja ihmisarvo 0 euroa.
Normi työ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että vanhemmat pohjustaa tässä ilmaista talonmiestä ja kodinhoitajaa, varo.
Mitä sitten. Minä autan tällä hetkellä vanhempiani kotinsa hoidossa, jotta voivat edelleen asua siellä.
Ihan normaalia.
Kävin juuri pesemässä mieheni vanhempien ikkunat. Ei mun tietenkään olisi tarvinnut, mutta en viitsinyt katsella likaisia ikkunoita.
Lähde mukaan keskusteluun, asia ei selvästikään etene heidän voiminsa.
Kysy, mitä he toivovat että talolle tapahtuu kun eivät enää itse sitä pysty käyttämään. Jos he eivät osaa sanoa, ehdota erilaisia vaihtoehtoja: myynti, vuokraaminen, alivuokralaisten ottaminen, tyhjillään pito..
Tarjoudu auttamaan kiinteistönvälittäjän hinta-arvion pyytämisessä jos he haluavat myydä. Tai vuokrailmoituksen laittamisessa, jos haluavat vuokrata.
Pitää olla pimeää että näkee tähdet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti rahanhimossa feikata ystävällistä ja samanmielistä. "Kieli ruskeana" - ylpeys ja ihmisarvo 0 euroa.
Normi työ
Työttömänä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et nyt voi auttaa vanhempiasi saamaan talosta vapautuvia varoja käyttöönsä.
Eikö se ole ihan ok, että kertovat käyttävänsä rahat itsensä hoitamiseen.
Teoreettiset rahat. Meneekö talo edes kaupaksi, ja jos menee, niin rahaa tulee menemään asumiseen myös jatkossa. Palveluasuminen se vasta kallista on. Sitten taas jos joutuu hoivakotiin, niin siinä maksut määräytyy vain tulojen, ei omaisuuden mukaan, mutta se aika voi olla vielä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nuoremman sukupolven asia avata keskustelua siitä, mitä vanhempien pitäisi omalla omaisuudellaan tehdä.
Monia vanhempia kyllä kiinnostaa jos ovat aiheuttamassa omalle lapselleen jonkun ulosottokierteen maksuun tulevien perintöverojen takia. Monet omakotitalot ei mene edes niin nopeasti kaupaksi että sieltä saisi ne tarvittavat rahat siihen hätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi työ
Työttömänä olenkin.
Siinä sitä vasta joutuukin nöyristelemään.
Normaalia jos asuu samalla paikkakunnalla. Ei ole normaalia jos asuu kauempana.