Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VAKAVA-2023

vakavaa
19.05.2023 |

Onko muille tullut VAKAVA-kokeen kutsua, kun viikko enää kokeeseen?

Kommentit (413)

Vierailija
181/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tullut tieto jo sisäänpääsystä (aikuisten ja yleinen)? Mulla ei näy kuin haku vielä kesken eikä muuta. Tuonne ei taida olla soveltuvuuskoettakaan.

Vierailija
182/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siis kaikille jonkinlainen sähköposti, vaikka ei olisi tullut valituksi soveltuvuuskokeeseen? (Hain Helsingin yo erityispedagogiikan maisteriohjelmaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe meni huonosti niinku oletinkin. Ens vuonna uudestaa. 

Vierailija
184/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkuun maisteriin pisteraja oli mun sähköpostin mukaan 53,7 pistettä

Vierailija
185/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän korkeat pisterajat, vaikka koe oli vaikea

Vierailija
186/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin näköjään oli. Mulla tuli kans nyt sieltä viesti. Viime vuoden pisteraja oli 68.

Vierailija
187/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku tuleeko maisterihakijoille (vaka) tietoa Vakavan pisteistään ennen sitä kun opiskelijavalinta on kokonaisuudessaan valmis? Sinne kun ei ole soveltuvuuskoetta jos on pohjalla jo opetutkinto.

Miten voi hakea maisterihakijana? Yhteishaku joo mut hä???? 

Siis maisteriin hakijana :D eli kun on hakenut varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin ja pohjalla on vakaopen opintosuunnan kanditutkinto. Sinne haetaan siis normi yhteishaussa ja valintaperusteena on vakava+ aiemmasta kanditutkinnosta saatavat pisteet. Tosiaan soveltuvuuskoetta ei tässä tapauksessa ole niin mietin vaan koska tulee tietoa siitä miten se vakava on mennyt.

Kiitos nyt ymmärsin mitä kyseinen ihminen tarkoitti... aloin jo kelaamaan et onko mulla mennyt joku hakuväylä kokonaan ohi :D mut ei siis tuo väylä olis ollut mulle vielä mahdollinen!

Vierailija
188/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tullut tieto jo sisäänpääsystä (aikuisten ja yleinen)? Mulla ei näy kuin haku vielä kesken eikä muuta. Tuonne ei taida olla soveltuvuuskoettakaan.

Pääsin todistusvalinnalla suoraan sisään, tieto tuli pari viikkoa sitten. Kokeen tuloksista en tiedä.

Vierailija
189/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkuun maisteriin pisteraja oli mun sähköpostin mukaan 53,7 pistettä

Mihinkä maisteriin? Mä hain KM / erityispedagogiikka. Siihen ei kuulu soveltuvuuskoetta, joten oletan, että tulos tulee vasta silloin joskus heinäkuussa. Ja mitä ihmettä! Nyt oli äsken tullut vielä kutsu Helsingin erkkamaisterin soveltuvuuskokeeseen! Päivällä tuli jo Hgin tuloksia ja luulin jo, että tuli kaikkiin 'ei oota.' Näköjään ymmärsin väärin. Huh onnea!

Vierailija
190/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samoin. Päivällä tuli luokanopen (3+2) haun tulos ja luulin etten pääse mihinkään. Sit tuntia myöhemmin tuli pelkän maisterihaun tulokset, joista pääsin sit sovariin :D Nämä siis Turkuun.

Vierailija
191/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olet epävakaa

Vierailija
192/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kertaa vakavassa olin eikä vieläkään tärpännyt :(

Vakava koe on kyllä sinällään pirullinen koe, että täytyy vastata mahdollisimman moneen saadakseen riittävät pisteet mutta ei voi ottaa liikaa riskejä jotta väärät vastaukset eivät syö oikeita pisteitä. Eli vähän niinku vastata vai ei🤷

No ehkä ens vuonna sit taas...

Vierailija
193/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lopullinen valinta menee? Vaikuttaako vakavan pisteet vai pelkkä soveltuvuuskoe? Netissä ristiriitaista tietoa.

Vierailija
194/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kaikkiin, viimeisiin vähän mutulla kiireessä. 82 pistettä. Pakko kyl sanoo että ctrl+f on aika hiton korvaamaton työkalu.

Vierailija
195/413 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salama-Santeri kirjoitti:

Vastasin kaikkiin, viimeisiin vähän mutulla kiireessä. 82 pistettä. Pakko kyl sanoo että ctrl+f on aika hiton korvaamaton työkalu.

Joo jep. Itsekin uskon päässeni sovariin vain ctrl+f avulla

Vierailija
196/413 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon et tästä vinkistä olis jotenkin apua. Olin itsekkin VAKAVA-kokeessa ja jatkoon pääsin tällä taktiikalla:

- Älä lue artikkeleja kokonaan; aika ei riitä. Tekstiä ei tarvii sisäistää, sillä kokeessa testataan sun opiskeluu jne. ei muistia.

- Käytä CTRL+F (Vastaus ei usein löydy tekstistä suoraan, joten hae eri sanoilla oikeaa vastausta. Nopeuttaa sikana!)

- Löydä tekstistä vastaus ja mene eteen päin. Jos et ole varma vastauksesta niin kirjoita epävarma tehtävä paperille ja palaa myöhemmin.

- Älä vastaa vastauksiin mistä et ole 100% varma. Jos olet 70% varma niin se on todennäköisemmin oikein.

-

Tsemppiä kaikille hakijoille, te pystytte siihen! <3

Vierailija
197/413 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Ouluun erityispedagogiikkaan avoimen väylän kautta ja eilen tuli sähköposti, jossa sanottiin, ettei kutsuta soveltuvuuskokeeseen. Viestissä oli pisteeni: 7.0. ja linkki VAKAVA-sivustolle, jossa oli pisterajat. Pisteraja Ouluun oli 5.0 sivuston mukaan. Miten tätä pitäisi tulkita ja mistä tästä voisi kysyä? En osallistunut VAKAVA-kokeeseen kun uskoin, että hyvät mahikset saada kutsu avoimen väylän kautta.

Vierailija
198/413 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti hakea Jyväskylän erityispedan maisteriin, mutta olenkin hakenut näköjään kandi + maisteriin ja kutsu sovareihin tuli eilen. Toivottavasti ei pidä mitään uutta kandia alkaa vääntämään, jos pääsen, kun tarkoituksena oli aloittaa suoraan maisteri xd

Vierailija
199/413 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se lopullinen valinta menee? Vaikuttaako vakavan pisteet vai pelkkä soveltuvuuskoe? Netissä ristiriitaista tietoa.

Lopullinen valinta 100% soveltuvuuskokeen perusteella. Kaikki todistusvalinnan ja VAKAVA-kokeen pisteet ns nollataan ja kaikki on samalla viivalla

Vierailija
200/413 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kaikki valmistautumaan soveltuvuuskokeeseen. Se on se todellinen testi ja puolet tippuu vielä pois