Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset kommentoivat sairauden runtelemaa ja ikääntyvää ulkomuotoani miten jaksaa?

Vierailija
18.05.2023 |

Olen +30 v nainen ja viimeisen vuoden aikana ihmiset ovat tulleet mm. töissä ja vapaalla kommentoimaan ulkomuotoni ikääntymistä (työni ei millään lailla liity ulkonäköön, vaan on asiantuntija-ammatti). Olen normaalipainoinen ja pari vuotta olen elänyt pikkulapsiarkea. Olen lapsen saamisen jälkeen sairastunut pysyvään vaikeaan, fyysiseen sairauteen. Sairauden tuomat ulkoiset muutokset ja kivut näkyvät ulkonäössäni olen selvästi sairauden väsyttämän näköinen. Sairastuminen itsessään on ollut jo vaikea paikka ja yhä sulattelen asiaa, mutta olen todella väsynyt kuuntelemaan kommentointia ulkonäöstäni.

Miksi jotkut kokevat tarvetta tulla kommentoimaan, että olen ikääntynyt? Ei kukaan pysy parikymppisen näköisenä lopun ikäänsä. Tottakai ikäisestäni jo näkee, että ei tässä mitään lukioikäisiä enää olla. Tunnistan toki itsekin, että parin vuoden aikana olomuotoni on ymmärrettävästi väsähtänyt, mutta en jaksaisi kuulla asiasta kommentointia. Kaikki ikääntyvät, eikä kukaan ole ikuisesti nuori. Minä en kaipaa mitään kauneusleikkauksia tai vastaavia toimenpiteitä, minua kiinnostaa ainoastaan sairaudesta huolimatta toimintakyvyn ylläpitäminen.

Minulle on ollut raskas paikka sairastua näin nuorella iällä pysyvästi. Sairauden oireet itsessään ovat jo raskaita kestää, eikä tunnu kivalta katsoa, miten sairaus näkyy minusta ulospäin. Jokaiselle vastaantulevalle puolitutulle en kuitenkaan viitsisi selittää, että tämä ulkomuotoni johtuu ihan luonnollisesti ikääntymisestä sekä sairauteni tuomista muutoksista.

Miten te jaksatte tätä ikääntymisen kommentointia? Miten noihin kommentteihin kannattaisi reagoida?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samantaipainen tilanne, olen kuitenkin sinua huomattavasti vanhempi ja sairastan myös kuolemaan johtavaa parantumatonta sairautta.

Hämmästyttää kyllä joka kerta kuulla kommentteja väsyneestä ulkonäösta jne. " Oletpa väsyneen näköinen, vaikka ei taida niitä yövalvomisiakaan enää lasten kanssa olla" tässä yksi esimerkki.

En selittele koskaan mitään ja sivuutan kommentit, ei enää riitä kapasiteetti muuhuun.

Vierailija
42/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sairaudesta sanominen ei välttämättä auta. Herkästi alkaa tenttaaminen, että mikä sairaus. Ja sitten myös vähätellään sitä sairautta tai kommentoidaan jotain typerää tyyliin "oivoi, no sellaista se nyt on, että toisilla on sairauksia".

Nimimerkillä sairastan harvinaista reumasairauksiin luettavaa sairautta ja ihmiset aina vähättelevät asiaa. "Mut eihän reuma satu, kun sulla on lääkkeet". Voi kuule, kyllä sattuu ja on vielä kasa muita oireita päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jotkut 50-70 v naiset tulevat sanomaan, miten minussakin jo ikä näkyy enkä ole enää kaunis nuori nainen. On noista sanoista todella hämmentynyt olo. Itselläni ei kävisi mielessäkään mennä kommentoimaan kenenkään ulkonäköä. Mistä lie johtuu nuo aivopierut, joita jotkut päästävät.

N34

Ilkeys, kateus, viha, pahansuopaisuus. Toiset "ihmiset" vain ovat ilkeitä, pahoja, alhaisia ja huonoja ihmisiä. Tieteellisissä tutkimuksissa on muuten havaittu, että ilkeys korreloi aina tyhmyyden kanssa, ystävällisyys älykkyyden.

Vierailija
44/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat ihmiset joskus katsovat vanhempia ihmisiä inhoten, olen huomannut. Ehkä joidenkin mielestä vanheneminen on pelottavaa. Itse en piittaa minkä ikäisen näköinen ihminen on mutta ihmettelen miten epäkohteliaita Suomessa ollaan.

Vierailija
45/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia täälläkin! Ja ulkonäkö ei ole ainoa asia, mistä tullaan sanomaan ikävästi. Töissä pari työkaveria nihkeilee, kun en jaksa enää samoin kuin ennen sairastumista. Paras oli kuitenkin esimieheni reaktio, kun kerroin pienessä työporukassa parantumattomasta, vaikeasta sairaudestani. "Saa kyllä olla kiitollinen, että itse on terve." Kiitos vaan tuosta kommentista, olisitko voinut pitää sen omana tietonasi ja jättää sanomatta ääneen...

Vierailija
46/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ottaa koville.

Ymmärrän myös että jollekin ihmiselle, jota et ole nähnyt pitkään aikaan, muuttunut ulkonäkö voi olla shokki. Hän ehkä yrittää kysyä, että onko kaikki hyvin. Se voi olla välittämistä, vaikka ei kovin perusteellisesti mietittyä. Harva pystyy ihan kivikasvona olemaan.

Vierailija
47/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ottaa koville.

Ymmärrän myös että jollekin ihmiselle, jota et ole nähnyt pitkään aikaan, muuttunut ulkonäkö voi olla shokki. Hän ehkä yrittää kysyä, että onko kaikki hyvin. Se voi olla välittämistä, vaikka ei kovin perusteellisesti mietittyä. Harva pystyy ihan kivikasvona olemaan.

Minä en ole nähnyt monia toisissa firmoissa työskenteleviä kollegoita nyt n. 3 vuoteen, kiitos korona-ajan tuoman tauon. Järkytyin kyllä, kun somesta näin kahden tutun nelikymppisen lihoneen todella paljon tässä välissä. Olivat siis hoikkia ja nuorekkaita naisia, kun viimeksi nähtiin ja nyt molemmat olivat mammautuneet kunnolla + saaneet varmaan 20 kiloa painoa. Ei silti kävisi mielessäkään sanoa asiasta heille mitään. Ja jos näytän yllättyneeltä kasvokkain nähdessäni, niin sitä voi sanoa "Eikä, Minna, kiva nähdä pitkästä aikaa! Mitä kuuluu?" eikä tarvitse kiloja mennä kommentoimaan.

Vierailija
48/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, millainen ihminen yleensä kommentoi päin naamaa noin. Käsittämätöntä. Ei tulisi mieleenkään sanoa toiselle jotain ikävää hänen ulkonäöstään.

Vierailija
49/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kommentit omaan arvoonsa, vaikka ne pahalta tuntuukin.

Muista, että sairaus ei ole sinä, vaan sinussa on paljon muitakin puolia. :)

Vierailija
50/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko sanoa ihan suoraan, että olet todella sairas ja siksi näytät väsyneeltä? Saattaisi saada joillekin luun kurkkuun.

Oi ei toki! Kiusaajakansa innostuu tuosta!

Miksi kuvittelette, että tämä kiusaaminen olisi juuri ja vain suomalainen ilmiö- kummallista oletusta ilman mitään todellista tietoa.

Eiköhän nämäkin somekiusaamiset ole opittu muualta.

Vierailija
51/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko sanoa ihan suoraan, että olet todella sairas ja siksi näytät väsyneeltä? Saattaisi saada joillekin luun kurkkuun.

Oi ei toki! Kiusaajakansa innostuu tuosta!

Miksi kuvittelette, että tämä kiusaaminen olisi juuri ja vain suomalainen ilmiö- kummallista oletusta ilman mitään todellista tietoa.

Eiköhän nämäkin somekiusaamiset ole opittu muualta.

Nuo peukuttajat ja jotkut kommentoijat ovat naapurimaan hyvin käyttäytyvää ja kohteliasta väkeä. Siis  nuo Suomen haukkujat.

Vierailija
52/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n. 16-vuotiaana jälkeen päin ajatellen kaunis.

Sen jälkeen elämässäni olen saanut kommentteja kaikista painonmuutoksista, finneistä ja läikistä. Järkyttävää, miten ihmiset eivät osaa pitää mielipiteitään ominaan.

Epäilen, että syy oli se, että olin aiemmin kaunis, ja idea oli tuoda esille, että "lällällää, enääpä et ole". Nyt kun ikää on jo enemmän, kukaan ei sanoisi enää mitään, vaikka muuttuisin violetiksi.

Vierailija
53/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Toiset ihmiset eivät määrittele sinua, vaan sinä itse määrittelet itsesi.

Ihmettelen missä tuppukylässä asut, kun ihmiset kommentoivat ulkonäköäsi. Voit kyllä sanoa, että asia ei kuulu muille.

Vierailija
54/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törppöä kommentoida kyllä, mutta oletko ap ajatellut, että jos ei ihmisen lähipiirissä ole sairauksia mitkä nimenomaan vanhentavat, ei sitä ehkä moni ymmärrä ja osaa ajatella. Tuskin tarkoitus on nimenomaan loukata ja varta vasten pahoittaa sinun mieltä. Jos et sairaudesta mitään puhu, voi ihmiset oikeasti olla hämmentyneitä nopeasta muutoksesta tai poikkeuksellisen varhaisesta "vanhenemisesta". Etkö voisi niihin kommentteihin pokkana vain todeta, että minulla on sairaus x ja se siitä. Saisit takuulla ymmärrystä ja ihmiset myös valistuisivat, että usein tämmöiseen "ilmiöön" on ihan oikea syy, ei mikään tätiytyminen. Jos ei näistä koskaan puhuta, ei ihmiset voi tietää, että tämmöisiäkin sairauksia on. Tuskinpa näitä kyselijöitä nyt muutenkaan päivittäin on...

Vierailija
55/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin joskus tutun kassajonossa ja siinä otin henkkareita esille kun tää alkaa mongertaa: ai moi, voi hyvänen aika, en ollu tunnistaa sua muuten kun tosta ajokortin kuvasta!! Sä oot niin muuttunu edellisestä kerrasta 😲😲😲😲😲 Olin siis saanut vauvan ja muutama kilo tullut mutta en nyt miltään suohirviöltä näyttänyt. Ilman meikkiä kipaisin äkkiä kaupassa. Tää tuttu nyt on muutenkin kuuluisa näistä töksäytyksistään, varmaan joku nepsyjuttu kun tuskin kukaan ns normaali on niin tyhmä että sanoo tollein toiselle kassajonossa.

Vierailija
56/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti ottaen kommentoijat pelkäävät oman ulkonäkönsä muuttumista ja tuntevat helpotusta siitä, että joku näyttää heitä vanhemmalta (ehkä). Todellisuudessa kukaan ei näe itseään samoin kuin muut. Kommentointi sinänsä on erittäin huonoa käytöstä, joka kertoo paljon juuri ihmisen älykkyydestä, fiksut eivät kommentoi noin. Toivon jaksamista sinulle. Yritä keskittyä pieniinkin asioihin, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä, se auttaa jaksamaan.

Vierailija
57/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, en ole tiennytkään että noin moukkamainen ja törkeä käytös on noin yleistä. Miten kukaam normaalijärkinen voi alkaa laukomaan jotain huonoa toisen ulkonäöstä, ikääntymisestä tms.

Vierailija
58/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurjaa käytöstä olet saanut osaksesi. Valitettavasti tuollaista kommentointia saattaa saada osakseen ilman sairauttakin. Minulle asiakkaat tulevat töissä sanomaan, miten en ole yhtä nuoren näköinen kuin aloittaessani työpaikalla 5 vuotta sitten. Haloo, olen saanut välissä lapsen ja nukkunut useamman vuoden todella huonosti. Onko ihme, että tämä näkyy ulkonäössä? Kommenteista päätellen luulisi, että olisin jotenkin todella vanha, mutta olen "vasta" 32 v.

Työni on sellainen, että en voi mennä aukomaan päätäni ulkonäköäni kommentoivalle asiakkaalle vaan on pakko olla tarttumatta asiaan ja jatkaa töitä.

Vierailija
59/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys millaisessa seurassa liikut???

Jos olet asiantuntijatehtävissä oleva, korkeasti koulutettu ihminen, niin vaikea uskoa.

Sanon tähän että tule pois sieltä pubin nakkikiskajonosta aamuyöstä, problem solved.

Päinvastoin. Päihdeongelmaiset ei hauku toisiaan ja jos sellaiseen tilanteeseen joutuu niin sillon se on seurustelu suhde. Mutta päihdevamma kaverit ei toisiaan moiti, kaikki yhtä epätäydellisiä ja likasia ja siinä on se jutun suola.

Vierailija
60/62 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä ulkonäön kommentoijia on ihan kaikissa sosiaaliluokissa. Yhdeksi ryhmäksi olen huomannut monet keski-ikäiset miehet, jotka kommentoivat huomattavasti itseään nuorempia naisia. Kommentoivat, miten nainen ei ole tarpeeksi kaunis, nuori tai laiha. Usein nämä kommentoijat ovat itse tosi ylipainoisia ja kaikkea muuta kuin komeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi