Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset kommentoivat sairauden runtelemaa ja ikääntyvää ulkomuotoani miten jaksaa?

Vierailija
18.05.2023 |

Olen +30 v nainen ja viimeisen vuoden aikana ihmiset ovat tulleet mm. töissä ja vapaalla kommentoimaan ulkomuotoni ikääntymistä (työni ei millään lailla liity ulkonäköön, vaan on asiantuntija-ammatti). Olen normaalipainoinen ja pari vuotta olen elänyt pikkulapsiarkea. Olen lapsen saamisen jälkeen sairastunut pysyvään vaikeaan, fyysiseen sairauteen. Sairauden tuomat ulkoiset muutokset ja kivut näkyvät ulkonäössäni olen selvästi sairauden väsyttämän näköinen. Sairastuminen itsessään on ollut jo vaikea paikka ja yhä sulattelen asiaa, mutta olen todella väsynyt kuuntelemaan kommentointia ulkonäöstäni.

Miksi jotkut kokevat tarvetta tulla kommentoimaan, että olen ikääntynyt? Ei kukaan pysy parikymppisen näköisenä lopun ikäänsä. Tottakai ikäisestäni jo näkee, että ei tässä mitään lukioikäisiä enää olla. Tunnistan toki itsekin, että parin vuoden aikana olomuotoni on ymmärrettävästi väsähtänyt, mutta en jaksaisi kuulla asiasta kommentointia. Kaikki ikääntyvät, eikä kukaan ole ikuisesti nuori. Minä en kaipaa mitään kauneusleikkauksia tai vastaavia toimenpiteitä, minua kiinnostaa ainoastaan sairaudesta huolimatta toimintakyvyn ylläpitäminen.

Minulle on ollut raskas paikka sairastua näin nuorella iällä pysyvästi. Sairauden oireet itsessään ovat jo raskaita kestää, eikä tunnu kivalta katsoa, miten sairaus näkyy minusta ulospäin. Jokaiselle vastaantulevalle puolitutulle en kuitenkaan viitsisi selittää, että tämä ulkomuotoni johtuu ihan luonnollisesti ikääntymisestä sekä sairauteni tuomista muutoksista.

Miten te jaksatte tätä ikääntymisen kommentointia? Miten noihin kommentteihin kannattaisi reagoida?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan "kiitos! Sinäkin näytät kivalta tänään."

Saattaisin sanoa jopa "Ja sinulla ne on edelleen yhtä hyvät käytöstavat, sisäinen kauneus näkyy kauas."

Vierailija
22/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että sulla on perussairaus (tai sairaus), lapsia, työ joka vie aikaa ja "sinun pitää lopettaa muiden ulkonäkön kommentointi, se ei tunnu hyvältä, vaan ikävältä". Jos joku kysyy kysymyksiä kun ei tiedä, eri asia, selittää lyhyesti. Jos ei halua selittää sano että sulla on muuta, pakko mennä. Sitten vain katoa paikalta. Ei ole pakko sanoa mitään välttämättä, jos joku puhuu törkeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 37 ja en ole vielä kuullut mitään tuollaista. Voi johtua tosin osittain siitä, että mulla on lapsenomaisia kasvonpiirteitä mm. korkeat poskipäät, isot vähän aasialaistyyliset silmät (mongolipoimu ja raskaat luomet), pyöreät posket, nykerönenä ja paksu rasvainen iho ja tukkakin on paksu ja värjätty (juuresta tosin puskee harmaata). Nauraa kikatan vielä kaikelle typerälle (omaa kivaa) niin se varmaan "nuorentaa". Tai sitten kaikki vain katsovat että milloin tuokin melkein 40v akka ryhtyy käyttäytymään :D saavat odottaa tuomiopäivään asti :D

Vierailija
24/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on Suomi. Täällä kiusaamisen ja sadismin kulttuurissa käytetään sumeilematta _kaikki_ kortit joilla voidaan toista loukata. Ja siitä nautitaan! Ihan omasta kokemuksesta tiedän. Sairas, kuvottava kansa.

Vierailija
25/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian tuttua. Itsellänikin fyysinen sairaus ja välillä voi olla turvotuksia kasvoissa, voin olla väsyneen näköinen jne. Kyllä silloin saa paljon huonompaa kohtelua miltei joka paikassa, huonompaa asiakaspalvelua, lääkärit on nuivempia, kun menet sinne selkeästi sairaan näköisenä ja oloisena, mikä on aivan käsittämätöntä. Luulisi, että he jos joku ymmärtää, että ihminen on sairas.

Kaikista törkeintä on, kun luullaan turvotusten, kalpeuden jne. takia mm. päihteidenkäyttäjäksi. On mm. kadulla huudeltu suoraan ihmisroskaksi ja semmoista mukavaa. Ihmiset on todella asenteellisia ja itseriittoisia, kuvittelevat, että pystyvät yhdellä katsella tietämään jonkun vieraan ihmisen koko elämän, ja katsovat vielpä asiakseen ihan ääneen kommentoida. Se on loukkaavaa eikä se palvele yhtään ketään, paitsi toki he pääsevät hetkellisesti kokemaan ylemmyydentuntoa.

Elämä sairauden kanssa on muutenkin jatkuvaa kamppailua päivästä toiseen, kuin vetäisi kivirekeä perässään joka päivä. Minusta näiltä ihmisiltä puuttuu käytöstapojen lisäksi empatia. En tiedä toivonko, että he itse kohtaisivat jotain tällaista omassa elämässään vai en, koska veikkaan etteivät he päivääkään kestäisi minkään oikean elämän vastoinkäymisen kanssa, kun se henkinen puoli on niin heikkoa tekoa, että siihen pitää hakea buusia ns. maassa makaavaa potkimalla.

Multa on akneihoisena ihmisenä kysytty miksi meikkaan töihin. Niin, miksiköhän.

Vierailija
26/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 37 ja en ole vielä kuullut mitään tuollaista. Voi johtua tosin osittain siitä, että mulla on lapsenomaisia kasvonpiirteitä mm. korkeat poskipäät, isot vähän aasialaistyyliset silmät (mongolipoimu ja raskaat luomet), pyöreät posket, nykerönenä ja paksu rasvainen iho ja tukkakin on paksu ja värjätty (juuresta tosin puskee harmaata). Nauraa kikatan vielä kaikelle typerälle (omaa kivaa) niin se varmaan "nuorentaa". Tai sitten kaikki vain katsovat että milloin tuokin melkein 40v akka ryhtyy käyttäytymään :D saavat odottaa tuomiopäivään asti :D

Ooksä niitten kiinalaisten radanrakentajien jälkeläinen, niitä mitä oli täällä Suomessa jotain sata vuotta sitten?

Vierailija
27/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Suomi. Täällä kiusaamisen ja sadismin kulttuurissa käytetään sumeilematta _kaikki_ kortit joilla voidaan toista loukata. Ja siitä nautitaan! Ihan omasta kokemuksesta tiedän. Sairas, kuvottava kansa.

Vierailija
28/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomattoman keskenkasvuisia ja paskamaisia ihmisiä löytyy, näin se vaan on. Lohduttaudu sillä että et oikeasti ole ainoa joka joutuu tuollaista kohtaamaan. Luulen että sua voisi myös auttaa jos opit sanomaan takaisin ja häpäisemään (ansaitusti) sen, joka yrittää sinua häpäistä. Eli olet itsesi puolella, pidät puolesi. Voit sanoa vaikka "Oi no kiitos tästä mieltäylentävästä kommentistasi, ihan helvettiä onkin ollut tässä kipujen kanssa ja vitsi miten piristääkin kaiken päälle kuunnella tuollaista v**tuilua ja ulkonäön arvostelua. Että kiitos tosiaan ja päivänjatkot" Tms. sopivaa tilanteen mukaan.

Vierailija
29/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Herää kysymys millaisessa seurassa liikut???

Jos olet asiantuntijatehtävissä oleva, korkeasti koulutettu ihminen, niin vaikea uskoa.

Sanon tähän että tule pois sieltä pubin nakkikiskajonosta aamuyöstä, problem solved.

Onpahan komentti! Mikä lienee ongelmana tällaisen kirjoittajalla

Vierailija
30/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon tuollaisiin nykyään suoraan, että olen todella sairas ja minulla on sairauteen todella v***umainen lääkitys. Pahaltahan nuo huomautukset tuntuvat, ja varmasti selän takana puhutaan vaikka mitä. Mutta ei auta itku markkinoilla.

Vierailija
31/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko sanoa ihan suoraan, että olet todella sairas ja siksi näytät väsyneeltä? Saattaisi saada joillekin luun kurkkuun.

Vierailija
32/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko sanoa ihan suoraan, että olet todella sairas ja siksi näytät väsyneeltä? Saattaisi saada joillekin luun kurkkuun.

Oi ei toki! Kiusaajakansa innostuu tuosta!

Vierailija
33/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on juuri viime aikoina tullut mitta täyteen kun ihmiset eivät tunnu millään käsittävän, että on muitakin sairauksia kuin syöpä ja korona, ja ettei niistä tarvitse tehdä mitään selkoa vaikka naapureille. Tai että voi olla useampi krooninen sairaus, jotka eivät yksinään aiheuttaisi mitään kummempaa mutta yhdessä hankaloittavat elämää joka päivä, kun joku niistä aina oireilee tai lääkitys ei toimi kuten pitäisi.

Ulkonäköäni kommentoitiin entisellä työpaikalla usein viereisessä huoneessa niin että kuulin keskustelut. Olin kuulemma "aina väsyneen näköinen" vaikka silloin vielä tunsin olevani elämäni kunnossa nykyiseen verrattuna enkä todellakaan ollut edes väsynyt kuin harvoin.

Voin kertoakin yhden esimerkin näistä sairauksista. Minulla on toisessa jalassa jo yli kymmenen vuotta sitten todettu pysyvä lievä hermovaurio. Onnistuin aikoinaan kuntoutumaan vauriosta niin hyvin ettei se juurikaan näy arjessa, mitä nyt jalka on epävarma ja aiheuttaa joskus horjahtelua, mutta heti jos joku toinen sairaus oireilee samalla alueella vaurion oireilu muuttuu suuremmaksi ongelmaksi ja kävely vaikeutuu. En tee mielelläni äkillisiä käännöksiä koska silloin jalka on kaikista huterin mutta suoraan kävely onnistuu normaalisti. Kaatumisen riski on kuitenkin aina läsnä.

Vierailija
34/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jotkut 50-70 v naiset tulevat sanomaan, miten minussakin jo ikä näkyy enkä ole enää kaunis nuori nainen. On noista sanoista todella hämmentynyt olo. Itselläni ei kävisi mielessäkään mennä kommentoimaan kenenkään ulkonäköä. Mistä lie johtuu nuo aivopierut, joita jotkut päästävät.

N34

"Aivan niin. Muistatko itse vielä sitä aikaa, kun sinussakin alkoi ikä vasta näkyä?"

Vierailija
35/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajat on auki. Täältä saa lähteä oksentamasta tuollaista tuntemattomien päälle. Löydät varmaan oman kansasi, missä voit olla samanlaisten kanssa.

Vierailija
36/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä ennen ollut kovin yleistä haukkua toisten ulkonäköä (varmaankin korkeintaan sitten takanapäin) .Eiköhän tämä ole somen tuomia ilmiöitä, ja täältäkin mammapalstalta on voinut oppia aika armotona ihmisten ulkonäön haukkumista.

Olin  yhteen aikaan hyvin ylipainoinen ja ei siitä kukaan maininnut, ellen itse ottanut puheeksi jotain laihduttamista.

Harvoin kommentoidaan nykyistä hoikempaakaan

habitusta.  Entinen työkaveri kerran sanoi, että, ai olet onnistunut pysymään hoikkana.

On ikävää, jos tuosta tehdään hyväksytty tapa. Itse kyllä antaisin takaisin samalla mitalla kommentoijalle, kaikillä on joku arka paikka ulkonäössä. Tai voihan vastata, että sinäpä olet yhtä tahditon, kuin ennenkin.

New Yorkissa tehtiin laki, jossa voi haastaa oikeuteen, jos joku loukkaa tai tai syrjii toista esim. lihavuuden, lyhyyden tai muun ulkonäköseikan takia.

Vierailija
37/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työkaveri muina naisina puheli, että olenko lestadiolainen ja että itse hän ei kyllä koskaan kehtaisi tulla töihin peittämättä vähintään tummia silmänalusia. Myöhemmin ilmestyi joku meikkikatalogi pöydälle ja puhui, miten Jaana on aivan ihastunut siellä myytävään silmänalustuotteeseen. Joo, viesti tuli perille, kiitos vaan. Yhdenlaista kiusaamista kai tämäkin.

Vierailija
38/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi ei toki! Kiusaajakansa innostuu tuosta!

Jep. Ei mitään selittelyjä, ei olettamista että kuspäiltä löytyy normaalia empatiakykyä. Pelkkä jämäkkä puolustautuminen niin ettei anna itsestään liikaa henkilökohtaista tietoa.

Vierailija
39/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla melko lapsenomainen muutenkin kun tulet tälläiseen ketjuun kommentoimaan ulkonäköäsi...

Vierailija
40/62 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ilkeää ja tarpeetonta. En keksi muuta syytä kuin että ovat kadehtineet ja ovat nyt vahingoniloisia. En usko, että todellisuudessa olisi niin räikeä muutos kuin ovat väittäneet.

Kolmenkympin puolivälissä olen itsekin, ja on joutunut jotenkin päivittämään mielikuvan itsestä vastaamaan peilikuvaa. Että mikä on muuttunut ja mikä pysynyt samana. Parikymppiset näyttävät todella hehkuvilta, suotakoon se heille.

Tässä iässä alkaa jo kaikilla hieman ikä näkyä, vaikka olisikin ihan terveelliset elämäntavat. Pandemian ekana kesänä näin työpaikan hissin peilistä harmaita hiuksia :O ei niitä kukaan muu tuolta seasta huomaa, mutta itse kyllä.

Me naiset tätiinnytään D: osittain myös sen takia että ulkona näkö ei ole enää niin tärkeää ja tulee mukavuudenhaluiseksi. Voin vain kuvitella että ison muutoksen joku tuttu näkisi, jos olisi nähnyt minut 10v sitten viimeksi. Tästä eteenpäin 10v tuskin tapahtuu niin isoa muutosta. Joku rajapyykki tämä on.

Uskon, että AP:lla on jotain ulkonäköpääomaa, joka provosoi asiattomia kommentteja "tilaisuuden" tullen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän