Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
Ap, uskovaiset yleensä auttaa. Ja siellä Oulussa on takuulla niitä paljon. On helluntai, vapaaseurakuntaa, adventtiseurakuntaa ja lestadiolaisia. Kysy niiltä netin kautta.
Kannattaa katsoa, onko Facebookissa jotain paikallista avustusryhmää. Usein ovat esimerkiksi. nimikkeellä Apua Uusimaa tms.. Ne toimivat suhteellisen nopeasti ja ihmiset haluavat auttaa vilpittömästi ja siellä voi olla nimettömänä avunpyytäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto on melkein 700e ja itsellä se täyttyi joulukuussa ja taas alusta alkaa tammikuussa..kelataxit/lääkkeet/hampaat yms ei kuulu maksukattoon
Kyllä, matkakuluista ,siis kelataksit, lääkkeistä ja sairaalakuluista on kustakin oma maksukatto.
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Sairaalakulut ja Kela-taksien omavastuuosuudet otetaan kyllä menoina huomioon toimeentulotuessa. Eli oletko laittanut näistä kuitit menemään Kelaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin kyselemässä tutuilta naapureilta. Soittaisin myös kaikki tuttavat ja kysyisin.
Kaikilla ei ole tuttuja naapureita joilta voisi asiaa kysyä. Ei mullakaan ole ja olisipas muuten melkoinen idea ihan näin vaan ajatuksenkin tasolla lähteä tästä rimputtelemaan ovikelloja, että hei antakaa pliis mulle ruokaa tai rahaa. Tai että joku naapuri seisoisi tuossa omalla ovella samaa kyselemässä. Juu ei.
Lisäksi kaikilla ei ole niitä sukulaisia tai tuttujakaan jotka voisi jeesata. Yksinäiset yksinasuvathan sitä kaikista kurjimmassa asemassa on, mutta jostain syystä kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut ajamaan heidän asiaansa esim poliittisessa päätöksenteossa.
Kiitos kun kirjoitit tämän, itse en jaksa enää selittää edes joka asiaa. Oon niin väsynyt tähän elämään.
Ole hyvä. Mulla on aikaa vaikka muuta ei olekaan. Tosi monilla tuntuu olevan melko utopistinenkin kuva ja sellainen tietynlainen tuudittautuminen valheelliseen turvallisuuden tunteeseen, että asiat hoituu aina ihan suitsaitsukkelaan ja apua saa varmasti.
Ja että jos ei saa, niin se on jotenkin omaa syytä.
Todellisuus on sitten toisenlaisen. Sitäkään ei osata ymmärtää, että sairaana ja/tai taloudellisessa ahdingossa ne voimavarat ei enää ole mitenkään normaalit vaan ihan jo sen normiarjen pyörittäminen on raskasta. Saati sitten, että pitäisi jaksaa hoitaa ylimääräisiä asioita ja lähetellä hakemuksia moneen suuntaan ja hankkia niihin liitteitä saadakseen vaan kielteisen päätöksen. Tietyn pisteen jälkeen sitä ylimääräistä energiaa ei vaan ole vaikka olisi saanut vatsan täyteen ruokaakin.
Sitä vaan alistuu ja luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua.
Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan.
Asun Oulun alueella. Tänään ei ole ruokajakoa kun on pyhäpäivä, ja eipä minulla edes olisikaan mahdollista mennä kun ei ole bussikortilla arvoa. Jos vain joku ihana voisi auttaa ruuan kanssa niin minut tavoittaa sähköpostitse
kurkiaura1 @ outlook. com
Älkää hyvät ihmiset nyt sitten laittako rahaa! Jos Ap on mitä väittää olevansa, voitte lahjoittaa hänelle ruokakassin. Jos hän tosissaan on nälissään, hän suostuu tähän.
Mutta yleensä näissä on 99% takana rahanpuutteessa olevat narkkarit, jotka huijaavat sinisilmäisiltä ihmisiltä rahaa.
Eli EI RAHAA, VAAN RUOKAA.
Muistitko AP hakea toimeentulotuesta apua kaikkiin siellä hyväksyttäviin menoihin? Jos 15e jää laskelma ylijäämäiseksi, niin saatat saada sen helposti kuitattua jos lähetät vaikkapa sähkölaskun liitteenä.
Oulussa srp jakaa ruokaa toppilassa maanantaisin ja kastellissa torstaisin. Paitsi ei nyt helatorstaina. Adventtiseurakunnan ruokajakelu perjantaisin. Hope toimii oulussa myös. Vastaavat sähköpostitse melko pian.
Huomenna on Karjasillalla hävikkiruoan jako adventtikirkolla klo 14-15 välillä.
Kerro ap, paljonko sait rahaa kuun alkupuolelle ja kerro tarkkaan myös, mihin eri asioihin olet sen saanut menemään näiden runsaan kahden viikon aikana.
Meillä ei ole ns, pikkurahan puute ja ruokamenot kaikkinen puhdistusaineineen ja wc-talouspapereineen ovat 280 e kuukaudessa yhteensä kahdelta henkilöltä. Syödään todella terveellisesti. Kanaa, kalaa, soijaa, linssejä, kauraa, kokojyväleipää, piimää, beceliä, oliivi-ja rypsiöljyä, pajlon juureksia, munia, kalkkunaleikkeleitä, piimää,vettä, markettien vitamiineja, juustoa, acokadoa ,jäätelöä, suklaata, hernekeittoa,jne. Valitsemme kaupan omia edullisia tuotteita, tilaamme isot satsit ruokaa kotiin ja myös valmistan ison satsin aina kerralla. Emme syö einesruokia. Emme juo mehuja ja alkoholia.
Ei ne mitään ne suuret tulot , vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Hae tarkistusta tukipäätökseen, pistä sinne kaikki sun tässä kuussa maksamasi laskut ja kuitit mukaan, myös noi kelataksikuitit ja sairaalakulut, ja erääntyvät laskut myös, pistä sinne tiliote, josta näkyy, että tilillä ei ole rahaa tai vaikka saldokuitti sun tilistä, tai soita sinne päivystävään numeroon ja kerro sun tilanteesta. Se voi auttaa .Käy sossussa. Ne voi auttaa myös, jos hylätty päätös pysyy voimassa.
Toriin tai Fb-kirppikselle myyntiin jotain. Enkä tarkoita, että ruoan takia pitäisi tärkeää tai rakasta omaisuutta myydä. Jos saat vaikkapa itsellesi turhan jumppapallon tms pois nurkista vitosella, saat jo jotain vatsantäytettä.
Mitä olen saanut myytyä 2-25€ hinnoilla:
-viherkasvien pistokkaat
-turhat astiat
-tekstiilit ja vaatteet
-jumppavälineitä
-kirjoja
-turhan maton
-koristetyynynpäälisiä, torkkupeiton
-tauluja, sisustusjuttuja
-pöytälampun
-jne
Lähes mikä tahansa voi mennä kaupaksi, kun hinta on ok! Jopa hullutkin asiat. Myin kerran jopa salaattikulhon. Joku tuli sen ovelta saakka hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kuivia herneitä, jotka maksaa kai pari euroa. Tee jättikattilallinen hernekeittoa, ja pakasta osa.
Ja jos olet sairas, on ihan terveellistä syödä esim. vain joka toinen päivä. Elimistö korjaa itseään.
Mitä??
Ap:lle voimia. Suosittelen myös yhteydenottoa sossuun, seurakuntaan tai lähialueen fase-ryhmään.
Näköjään tuo ensimmäinen täysin asiallinen kommentti oli poistettu. Elimistö todellakin menee korjausmoodiin(autophagy) paastossa. Se on täysin tieteellinen fakta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Autophagy
Pieni paastoaminen on terveellistä, mutta tietysti on ihan perseestä paastota siksi ettei ole ruokaa.
Ihmiset varmasti mielellään auttaisivat jos vaan jotenkin pystyisivät, niin itsekin, vaikka olenkin köyhiä kyykyttävä kapitalistisika persu.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap, paljonko sait rahaa kuun alkupuolelle ja kerro tarkkaan myös, mihin eri asioihin olet sen saanut menemään näiden runsaan kahden viikon aikana.
Meillä ei ole ns, pikkurahan puute ja ruokamenot kaikkinen puhdistusaineineen ja wc-talouspapereineen ovat 280 e kuukaudessa yhteensä kahdelta henkilöltä. Syödään todella terveellisesti. Kanaa, kalaa, soijaa, linssejä, kauraa, kokojyväleipää, piimää, beceliä, oliivi-ja rypsiöljyä, pajlon juureksia, munia, kalkkunaleikkeleitä, piimää,vettä, markettien vitamiineja, juustoa, acokadoa ,jäätelöä, suklaata, hernekeittoa,jne. Valitsemme kaupan omia edullisia tuotteita, tilaamme isot satsit ruokaa kotiin ja myös valmistan ison satsin aina kerralla. Emme syö einesruokia. Emme juo mehuja ja alkoholia.
Ei ne mitään ne suuret tulot , vaan pienet menot.
Todella halvalla pääsette kuukaudessa, mutta sisältyykö tuohon 280 euroon kaikki ruokamenot, siis työpaikkalounaat ja mahdolliset ulkona syomiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae tarkistusta tukipäätökseen, pistä sinne kaikki sun tässä kuussa maksamasi laskut ja kuitit mukaan, myös noi kelataksikuitit ja sairaalakulut, ja erääntyvät laskut myös, pistä sinne tiliote, josta näkyy, että tilillä ei ole rahaa tai vaikka saldokuitti sun tilistä, tai soita sinne päivystävään numeroon ja kerro sun tilanteesta. Se voi auttaa .Käy sossussa. Ne voi auttaa myös, jos hylätty päätös pysyy voimassa.
Minä olen tehnyt ihan kaikki voitavani Kelan suhteen. Täällä ei kyllä niin vain sossuun mennä. Ovet lukossa ja sisälle pääsee vain ajanvarauksella, joka kestää viikkoja. Ehdin siihen mennessä jo saamaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.
Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.
ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.
Eipäs joudu. Mulla myös ADHD lääkitys ja lähetteet laitetaan mutta ei sinne oo mikään pakko mennä.
Sama kun psykoosilääkkeiden kanssa mulla on sydänfilmi mutta sinnekkään en ole mennyt kahteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata luvata tuota, että sossussa autetaan. Oikeasti siellä tehdään vaan evätty päätös jos hakee ruokaan, joka kuuluu Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto.
'
Minne voin valittaa, kun tämä ilmainen terveydenhuolto lätkäisi minulle 49 euron laskun?
Taitaa olla ilmainen vain heille ketkä eivät koskaan sairasta .
No just. Kuka kehtaa lähteä pimputtelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja tai kehtaa/haluaa kertoa facessa naapureilleen että on sairas, yksin ja köyhä. Siitä avoimuudestaan saattaa hyvinkin saada melkoisen riesan jos tämä menee vääränlaisen ihmisen tietoon. Se voi olla oikeasti jopa vaarallista! Ja sitten ei ole turvassa edes kotonaan.
Ja toisaalta ei sitä sitten niillä hyväsydämisimmillä ihmisillä yleensä edes ole mistä auttaa vaikka tahtoa ja halua olisikin vaan sitä on itse ihan yhtä kurjassa jamassa. Vaikka siellä kaapissa puurohiutaleita tai joku säilyke onkin niin ne tarvitsee itse eikä niissä ole ylimääräistä jaeltavaa.
Tosi monilla on tiukkaa koska hinnat on nousseet niin hurjasti ja rahat saa tosiaan laskea tarkkaan, että joka päivä saa syötyä edes kerran. Noissa ruokajakeluissakaan ei tätä nykyä ole mitenkään järkevää se jaettava ja esim itse sain viimeksi kaksi boksia tippaleipiä. Niillähän se nälkä lähtee.