Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.

Vierailija
18.05.2023 |

Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...

Kommentit (383)

Vierailija
101/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto on melkein 700e ja itsellä se täyttyi joulukuussa ja taas alusta alkaa tammikuussa..kelataxit/lääkkeet/hampaat yms ei kuulu maksukattoon

Hammashoito kuuluu osittain maksukattoon. Esim. paikkaukset.

Kyllä mulla on mennyt maksukaton kerryttämiseen hammaslääkärikulut sellaisenaan, eli saman summan verran kuin lasku on loppusummaltaan ollut.

Vierailija
102/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro asiasta vaikka naapuruston Facebook-ryhmässä. Ihmiset ovat oikeasti todella avuliaita kun uskaltaa kysyä. Jos minä näkisin avunpyynnön meidän alueen ryhmässä veisin heti makaroneja ja muuta mitä kaapista löytyy tarvitsevalle. Kerran lahjoitin satasen erään vaikeuksissa olevan perheen syntymäpäiväjuhliin. Kyllä avuliaita ihmisiä on ympärilläsi kun uskallat kysyä.

- Totta, minäkin auttaisin mielelläni akuutissa hädässä. Nyt emme vaan syystä tai toisesta mitenkään kohtaa. Enkä halua tänne yhteystietojanikaan laittaa. Olen eläkkeellä. En osaa käyttää Facea, minusta se oli todella outo alusta. Taloyhtiö ei suvaitse, että jätetään mitään roskalaatikoiden ympärille saatika esim. porraskäytävään. Nyt olen kuljetellut ylimääräistä tavaranyssäkkää Kierrätyskieskukseen. Joskus olen miettinyt ja etsinyt jotain kummiryhmää vaikka sosiaalipuolen tai seurakunnan organisoimana, mutten ole löytänyt. Näistä avunpyynnöistä jää vain raskas olo, kun haluaisi auttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

soitat sossuun, kerrot, että rahaa ei ole, kaikki mennyt lääkkeisiin ja matkakuluihin lääkäriin, kerrot tarkasti summat ja tulot. sitten kysyt miten saat ruokaa. vaadit itsellesi erityisharkintaa tämän kuun toimeentulolle.  jos saat edes 100 euroa, niin sillä saat taitavalla suunnittelulla koko kuun perusruoat helposti.

Ei tuommoista nälkäinen, sairas ja väsynyt ihminen jaksa.

Pakko nyt sivusta sanoa. En mäkään ole enää pitkään aikaan jaksanut "hakea apua". Siinäon niin hirveän kova työ, enkä edes osaa enkä tiedä asioita, että on vaan helpompi hiljaa riutua.

Ap käy sairaalassa hoidoissa. Siellä on kyllä oma sossu jonka tehtävä on häntä pyydettäessä auttaa, neuvoa ja tukea. Jos ihminen elää sosiaalitukien varassa niin ei häneltä enää peritä hoitokuluja (vähäiseen tulorajaan perustuen). Itse sairastuin vakavasti 2 vuotta sitten ja tukiasiat kyllä tulleet todella tutuiksi. Jos joutuukin itse maksamaan hoitokuluja niin niihin saa maksuaikaa ja lyhennyssuunnitelman, joten ruoattomuuden ei pitäisi olla ongelma.

Sairaalalaskuihin saa 3kk tai 6 kk maksuaikaa.

Mistä päättelet että ap ei juuri maksanut 6kk vanhoja sairaalalaskuja...

En minä päättele mitään , kerron että maksuaikaa saa koska itsekin jouduin sitä pyytämään.

Vierailija
104/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on edes jonkinlainen vastuu itsestään myös tässä hyysääjävaltiossa. Jos ei yhtään jaksa selvittää mistä saa korvauksia vaikka on mestari niitä kuluttamaan, ansaitseekin nälkäkuoleman.

Ap on sairas. Ja sinä myös, tosin eri tavalla. Ilkeä, inhottava, turha ihminen olet.

Vierailija
105/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.

Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.

Ei ole. Maksukatto kun on tullut täyteen niin maksat silti alennetun osastomaksun joka vuorokaudesta, eli noin 25€/vrk.

Vierailija
106/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tavannut tuon sosiaalihoitajan ja ei hän osannut muuta kun pahoitella kun kerroin tilannetta, sano että en ole ainut joka näitten raha-asioiden kanssa painii eli jos kaikki tuet on tiedossa eikä niihin ole oikeutta ei sekään mistään rahaa kenellekkään taio.

Vierailija
107/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et mene töihin? Kyllä niitä työpaikkoja tekevälle löytyy.

Vierailija
108/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.

Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.

Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.

Vierailija
109/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda puhelinliittymä Telia dot liittymäksi, siitä saa 30e lahjakortin Lidliin.

Vierailija
110/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

soitat sossuun, kerrot, että rahaa ei ole, kaikki mennyt lääkkeisiin ja matkakuluihin lääkäriin, kerrot tarkasti summat ja tulot. sitten kysyt miten saat ruokaa. vaadit itsellesi erityisharkintaa tämän kuun toimeentulolle.  jos saat edes 100 euroa, niin sillä saat taitavalla suunnittelulla koko kuun perusruoat helposti.

Ei tuommoista nälkäinen, sairas ja väsynyt ihminen jaksa.

Pakko nyt sivusta sanoa. En mäkään ole enää pitkään aikaan jaksanut "hakea apua". Siinäon niin hirveän kova työ, enkä edes osaa enkä tiedä asioita, että on vaan helpompi hiljaa riutua.

Ap käy sairaalassa hoidoissa. Siellä on kyllä oma sossu jonka tehtävä on häntä pyydettäessä auttaa, neuvoa ja tukea. Jos ihminen elää sosiaalitukien varassa niin ei häneltä enää peritä hoitokuluja (vähäiseen tulorajaan perustuen). Itse sairastuin vakavasti 2 vuotta sitten ja tukiasiat kyllä tulleet todella tutuiksi. Jos joutuukin itse maksamaan hoitokuluja niin niihin saa maksuaikaa ja lyhennyssuunnitelman, joten ruoattomuuden ei pitäisi olla ongelma.

Miksi ihmeessä pyytäisin ruoka-apua jos ruuattomuus ei olisi ongelma!?! Kyllä se vain on. Minulla on mennyt ihan kaikki pakollisiin menoihin ja ruokaa ei kerta kaikkiaan enää ole.

Mitä ne "pakolliset menot" sitten on?

Vierailija
111/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
112/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla s-etukorttia? Jos irtisanot sen, saat satasen takaisin.

No et saa, ainakaan heti. Se 100€ on sen paikallisen osuuskaupan jäsenmaksu. Jos irtisanot jäsenyyden nyt, niin rahat saat takaisin ehkä ensi vuonna. Näissä on päivämäärät olemassa säännöissä, että mille tilikaudelle palautus kuuluu.

Jos tili lopetetaan niin se lopetetaan, eikä pankilla ole laillista sun rahoja pitää kanissa vaan ne pitää luovuttaa heti. Irtisanoin itse hiljattain s-tilin ja kyllä sen jäsenmaksun sain heti käteen, bonuksia toki menetin.

Vierailija
113/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken kuluttua sopeutetaan niiHeja, hejan ettei tule Orpo olo eikä nälkäkään voi Purra. Kristillisdemonitkin antavat toisen leipänsä kun sinulla ei ole yhtään. Heja heja frisk humör, det är det som susen gör !

Vierailija
114/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.

Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.

ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.

Vierailija
115/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto. 

'

Minne voin valittaa, kun tämä ilmainen terveydenhuolto lätkäisi minulle 49 euron laskun?

No , mulle tämä ilmainen terveydenhoito lätkäisi 2 kuukauden sairaalalaskun joka oli melkei 1500 euroa  , siihen päälle ambulanssikulut , pkl-maksut, lääkkeet (yhdessä oli omavastuu 90 euroa). Minäkin tulen saamaan hylkäävän päätöksen toimeentulotuesta. Onneksi sain diakonin käymään ja sain kirkolta ostokortteja. Ja ihan tavan eläkeläinen olen.

No eikö se maksukatto tullut tässä jo vastaan?

TT-tuessahan huomioidaan sitten myös realisoitavissa oleva varallisuus, tai tukea myönnetään takaisinperintäehdolla kunnes olet saanut realisoitua omaisuuttasi.

Vähän vähillä tiedoilla täällä kerrotaan näitä juttuja.

Vierailija
116/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua. 

Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan. 

Vierailija
117/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et mene töihin? Kyllä niitä työpaikkoja tekevälle löytyy.

Sairaana se työnsaanti ja työnteko on vähän heikkoa. Miksi huutelette aina tuota samaa?

Puuttuuko järki vai lukutaito?

Ilkeys tuntuu olevan joillakin se tärkein oman arvon lähde? Ja teitä on kyllä nykyisin paljon.

Vierailija
118/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit, että sairastat syöpää. Soita huomenna sinua hoitavan sairaalan sosiaalityöntekijälle ja kerro hänelle tilanteesi. Hän voi auttaa sinua, olla esim. yhteydessä Kelaan tai sosiaalitoimistoon ja saada puhuttua sinulle harkinnanvaraista toimeentulotukea. Lisäksi hän voi anoa sinulle syöpäjärjestöiltä, syöpäsäätiöltä tms. kertaluonteista avustusta, jonka syöpään sairastunut voi saada vaikean tilanteensa perusteella. (Tämän saamisessa menee aikaa, eli se ei auta akuuttiin tilanteeseen, mutta siitä olisi apua jatkossa.) Myös Kelassa ja sosiaalitoimistossa kuunnellaan paremmin sairaalan sosiaalityöntekijää kuin tavallista sinne yhteyttä ottavaa ihmistä. Voimia sinulle!

Ei pidä paikkansa tuo, että kuunneltaisiin paremmin esim. sairaalan sosiaalityöntekijää. Päinvastoin, itseäni ainakin se jopa ärsyttää jos kuvitellaan että jonkun toisen työntekijän yhteydenoton edesauttavan rahan saamista. Jos on perusteita myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea, niin kyllä se myönnetään jo ihan pelkän asiakkaan itsensä hakemuksen ja yhteydenoton perusteella.

t. sossu

Vierailija
119/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.

Älä höpötä ;D eikä joudu. Lääkkeiden syöminenhän on täysin vapaaehtoista! 

Vierailija
120/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sossusta harkinnanvaraista ja soittaisin myös kelaan ja pyytäisin tarkistusta. Siellä on nuoria tradenomeja laskemassa kaavioiden mukaan, helposti tekevät virheitä.

Nöyryyttävää ja hidasta tuo sossuilta avun saanti.

Kerran jouduin pyytämään apua ja meni 3pv että oli 50e tilillä.

Kaikki tiliotteet piti ensin lähettää ja puhelin haastattelu päälle hyvin ynseän tädin kanssa.

Ei enää kiitos.

Tottakai pitää lähettää tiliotteet, hyvänen aika. Ja selvittää miksi olet siinä tilanteessa, että rahat on loppu. Muutenhan sitä rahaa pitäisi antaa kaikille jotka ovat hassanneet rahansa, tuloista riippumatta.

Jos on joku järkevä syy, niin yleensä kertaluonteisesti autetaan.

t. sossu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän