Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidossa ikäihmisten ruoan tuputtaminen ?

Vierailija
18.05.2023 |

Kotihoidossa mennessäni asiakkaalta toiselle, suurinosa vanhuksista kysyy otanko kahvia tai teetä? Osa vaan tuo mukillisen ja jonkun esim. leivän tehtynä valmiiksi käteeni.. Olen yrittänyt sanoa kohteliaasti, että kiitos, mutta söin juuri. Ei tämä auta. "Maista nyt vaan". Yrittävät olla kohteliaita, mutta minua tämä AHDISTAA. En todellakaan voi syödä jokaisen luona...

Miten te muut toimitte? Helppoa on kysyttäessä sanoa "Ei kiitos", mutta jos toinen on kaatanut valmiiksi kuppiin kahvia ja tuo sen käteen. Tai tosiaan jonkun leivän, pullan tms. laittanut lautaselle.

Paras oli, kun sain verensokerit mitattua niin ikäihminen oli jo laittanut makkarakeittoa lautaselle ja kertoi sen olevan minulle. Eh.. tietenkin itselleen oli myös laittanut. Ymmärrän halun syödä yhdessä, mutta enhän tätä voi jokaisen luona tehdä !!!!!!!!! Maistoin kohteliaasti muutaman lusikallisen makkarakeittoa ja kerroin sen olevan oikein hyvää, mutta valitettavasti työaikana puolesta minun oli jatkettava matkaa. Vanhus loukkaantui tästä ja hänelle tuli selvästi paha mieli. Ja niin minullekin :( Mielestäni tuo ei kuitenkaan ollut kohteliaasti tehty... toisaaltaan kuitenkin ymmärrän häntä..

Toisekseen, yritän katsoa syömisiäni. En ylipäätään tykkää arkena (saati töissä!!) syödä mtn pullaa, keksejä tms.

Vai olenko minä itse epäkohtelias?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Vierailija
2/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö voi sanoa asiakkaalle, ettet ehdi, koska aikataulu on tiukka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon, että emme saa aterioida asiakkaan luona.  Voisitte sopia yhtenäisen käytännön työporukan kesken.  Itse olen käyttänyt tätä, jotkut ymmärtää että on esim.vatsataudin riski ym.  Jotkut ei ymmärrä, mutta hyväksyvät kun sen sanoo heille.  Työssä pitää muutenkin olla jämäkkä-ei voi alkaa elää asiakkaan tunteita.  Yksinäisten vanhusten pitäisi muuttaa senioritaloihin joissa on seuraa ja tekemistä.

Vierailija
4/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jossain maalla töissä.Olen ollut Helsingissä kotihoidossa vuosikaudet.Joskus joku saattaa kysyä juonko kahvia tms. mutta ei todellakaan mitään tuputusta.Moni asiakas niin huonokuntoinenkin,ettei mitään makkarasoppaa pystyisi hetkessä annostelemaan.

Vierailija
5/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ei kiitos. Ja et vain ota. Jos he osaavat tehdä voileivän, ehkä he osaavat mitata itse verensokerinsa luultavasti. Mitä teet siellä ylipäänsä. Ellei joku ole muistisairas. Hankkikaa heille omat laitteet jolla mittailla.

Vierailija
6/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaasi ovat sitä ikäluokkaa, että he ovat oppineet kohteliaisiin tapoihin kuuluvan tarjota jokaiselle tulijalle kahvit. Ilmeisesti he ovat myös vielä sen verran hyväkuntoisia, että pystyvät jotain tarjoamaan.

Juttele tästä esimiehesi kanssa ja pyydä häntä kieltämään kaiken syömisen ja juomisen asiakkaiden luona. Sen jälkeen voit asiakasta loukkaamatta vedota tähän esimiehen ehdottomaan kieltoon.

Vierailija
7/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan hirveää. Tuottaa nyt hyvää tarkoittavalle ikäihmiselle pettymys monta kertaa päivässä! Korona-aika maskeineen on tuonut itselleni uskomattoman helpotuksen, kun olen voinut aina sanoa, ettemme valitettavasti saa missään tilanteessa ottaa maskia pois asiakkaiden luona. Kunhan maskipakko purkautuu, joudun taas keksimään syitä ja selityksiä. Ahdistaa jo ennalta.

Vierailija
8/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella luulin tarkoitettavan, että hoitajat tuputtavat vanhukselle ruokaa, vaikka tämä sanisi ettei ole nälkä.

Vierailija
9/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tuota ongelmaa koskaan, joten missä päin oikein teet työtäsi? Yhden luona juon kahvit joka toinen viikko (siisti, iäkäs, yksinäinen, hyvää kevyttä keskusteluseuraa, leskirouva, joka tarjoaa presidenttikahvia kerman kanssa ja hänellä on myös samana päivänä leivottua tuoretta pullaa tai muuta leipomusta, niin ei ole tehnyt mieli kieltäytyä), mutta muista olen kieltäytynyt, eikä niitä kovin moni edes tarjoakaan. Joululahjaksi otan konvehtirasian vastaan, kun tahtovat antaa lahjan.

Vierailija
10/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon, että emme saa aterioida asiakkaan luona.  Voisitte sopia yhtenäisen käytännön työporukan kesken.

Tämä juuri, että tulisi sopia yhteinen sääntö. Mutta tiukimman maskipakon aikanakin moni asiakas maskiin vedotessani sanoi, että kyllä muut ovat silti kahvit juoneet! Yksi hoitaja oli kuulemma myös juonut kahvinsa syöttäessään samalla asiakasta.

Vierailija
11/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kiitos ei en syö tai juo asiakkaiden luona.

Vierailija
12/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon, että emme saa aterioida asiakkaan luona.  Voisitte sopia yhtenäisen käytännön työporukan kesken.

Tämä juuri, että tulisi sopia yhteinen sääntö. Mutta tiukimman maskipakon aikanakin moni asiakas maskiin vedotessani sanoi, että kyllä muut ovat silti kahvit juoneet! Yksi hoitaja oli kuulemma myös juonut kahvinsa syöttäessään samalla asiakasta.

Hymyilen nätisti ja sanon että minä en silti juo tai syö nyt.

Vierailija
13/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymy alkaa pahasti kiristää, kun joutuu toistamaan kieltäytymisen useita kertoja, työntämään asiakkaan tarjoaman herkun toistuvasti pois ja korottamaan ääntään, että käykää nyt istumaan niin hoidetaan tämän käynnin toimet.

Vierailija
14/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymy alkaa pahasti kiristää, kun joutuu toistamaan kieltäytymisen useita kertoja, työntämään asiakkaan tarjoaman herkun toistuvasti pois ja korottamaan ääntään, että käykää nyt istumaan niin hoidetaan tämän käynnin toimet.

Jos asiakkaalle ei puhe mene perille miettisin pärjääkö jän ollenkaan kotihoidon turvin.

Vierailija
15/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakkaalle ei puhe mene perille miettisin pärjääkö jän ollenkaan kotihoidon turvin.

Ehkä seuraavan kerran sanon tämän tuputtajalle ääneen!

Vierailija
16/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, etten saa ottaa maskia pois. En juo asiakkailla. Kauheita kämppiä, likaisia kuppeja, ylipäiväisiä maitoja, monta kertaa sulatettuja pullia...

Vierailija
17/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä seuraavan kerran sanon tämän tuputtajalle ääneen!

Itse työskentelen vuodeosastolla ja kyllä myös siellä tarjotaan välillä syötävää. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta että puhe ei siinä kohtaa olisi mennyt perille. Ne tilanteet kun asiakas ei kuuntele mitä hänelle sanotaan on kokonaan toisenlaisia.

Vierailija
18/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että jossakin käy kotipalvelun työntekijä vielä niin hyväkuntoisten ihmisten luona , jotka pystyvät aivan itse annostelemaan makkarasoppaa, ehkä jopa valmistamaan sen ja kahvia myös.

Vierailija
19/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tarjoaa, mutten ota. Isolla osalla KoHon asiakkaista on klebsiellaa, MRSA:ta jne joten on todellinen riski syödä tällaisten henkilöiden luona mitään. Meillä on ohjeistus, että asiakkaan antamat kääreelliset karkit ja patukatkin menevät automaattisesti roskikseen.

Kieltäydyn siis napakasti, vedoten maskiin/esimieheen/kiireeseen tai siihen että olen juuri syönyt/menemässä lounaalle.

Vierailija
20/24 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jossain maalla töissä.Olen ollut Helsingissä kotihoidossa vuosikaudet.Joskus joku saattaa kysyä juonko kahvia tms. mutta ei todellakaan mitään tuputusta.Moni asiakas niin huonokuntoinenkin,ettei mitään makkarasoppaa pystyisi hetkessä annostelemaan.

En ole aloittaja, mutta olen kotihoidossa sairaanhoitajana. Osa minun asiakkaista on esim tilapäisiä haavanhoitoja. Ei heillä käy välttämättä mitään muuta apua kotona. Hoitavat muuten itse asiansa. Samoin on jotain verikokeita asiakkaista, joilla ei ole muuten kotihoidon palveluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän