Kotihoidossa ikäihmisten ruoan tuputtaminen ?
Kotihoidossa mennessäni asiakkaalta toiselle, suurinosa vanhuksista kysyy otanko kahvia tai teetä? Osa vaan tuo mukillisen ja jonkun esim. leivän tehtynä valmiiksi käteeni.. Olen yrittänyt sanoa kohteliaasti, että kiitos, mutta söin juuri. Ei tämä auta. "Maista nyt vaan". Yrittävät olla kohteliaita, mutta minua tämä AHDISTAA. En todellakaan voi syödä jokaisen luona...
Miten te muut toimitte? Helppoa on kysyttäessä sanoa "Ei kiitos", mutta jos toinen on kaatanut valmiiksi kuppiin kahvia ja tuo sen käteen. Tai tosiaan jonkun leivän, pullan tms. laittanut lautaselle.
Paras oli, kun sain verensokerit mitattua niin ikäihminen oli jo laittanut makkarakeittoa lautaselle ja kertoi sen olevan minulle. Eh.. tietenkin itselleen oli myös laittanut. Ymmärrän halun syödä yhdessä, mutta enhän tätä voi jokaisen luona tehdä !!!!!!!!! Maistoin kohteliaasti muutaman lusikallisen makkarakeittoa ja kerroin sen olevan oikein hyvää, mutta valitettavasti työaikana puolesta minun oli jatkettava matkaa. Vanhus loukkaantui tästä ja hänelle tuli selvästi paha mieli. Ja niin minullekin :( Mielestäni tuo ei kuitenkaan ollut kohteliaasti tehty... toisaaltaan kuitenkin ymmärrän häntä..
Toisekseen, yritän katsoa syömisiäni. En ylipäätään tykkää arkena (saati töissä!!) syödä mtn pullaa, keksejä tms.
Vai olenko minä itse epäkohtelias?
Kommentit (24)
Juu. On iso ongelma... ehkä otan tämän asian puheeksi.
Kieltäydyn kohteliaasti. Kyllä ne uskoo. Jos tarjoaisi makkaraakeittoia, laittaisin lautasen jääkaappiin ja sanoisin että tässä sulle iltaruoka sitten. Sitten istuisin alas ja juttelisin hetken. Ei ne nyt niin loukkaannu kun hoitajia käy päivittäin niin kyllä ne ymmärtää ettei me voida jokapaikas syödä/juoda.
Toi on melkoinen ongelma, kun käydään remonttitarpeitakin kartoittamassa asunto-osakeyhtiöissä. Aikaa on 5-10 minuuttia / asunto ja aika moni haluaa tarjota jotain. Kartoitusporukka haluaa vain päästä seuraavaan asuntoon sekä töihin ja välillä pitäisi saada käydä kunnon lounaalla, jos on iso yhtiö. Tai ainakin jutella pitäisi ja joskus jää joku asia huomaamatta kun siinä taustalla pyöritään. Neuvo: Niitä tyyppejä kiinnostaa yleensä vain onko sulla uusittu putkia, mitä kautta voi vedot tehdä ja missä sulla on tietokone ja telkkari, jotta rasiat voi asentaa oikeaan paikkaan. T. konsultin oppityttö.
Kotisiivoojana tuskailen saman asian kanssa: Seuraava työkohde odottaa, mutta kahville pitäisi pakosti jäädä. :(