Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
On vanhempia, jotka ovat itse lomalla, mutta vievät lapsensa päivähoitoon! Miksi ihmeessä lapset eivät saa olla kesällä omassa kodissaan, jos vanhemmat ovat kesälomalla???
"Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin – johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: ”Olisi pitänyt miettiä...”
Päiväkodin työntekijät kertovat, mitä mieltä he ovat siitä, että osa vanhemmista pitää lapset hoidossa, vaikka he samalla lomailevat itse." https://www.is.fi/perhe/art-2000009601719.html
Minulla ei ollut yhtä kertaa lukuunottamatta, minkäänlaista tukiverkkoa kolmeen ensimmäiseen vuoteen, jonka olin kotona lasta hoitamassa. Taatusti se ei ollut lapselle hyväksi. Ja minulle se oli ylivoimaisen raskasta.
Myöhemmin ymmärsin, että kärsin raskauden jälkeisestä masennuksesta. En päässyt suihkuun, en lähikauppaan vaunujen kanssa, enkä jaksanut kantaa lasta ja ruokaostoksia kotiin, kun ei ollut hissiä.
Kesällä lapsi sai puistosta aterian, minä nälissäni en saanut mistään mitään apua. Neuvola ei kertaakaan kysynyt, miten minä voin.
Muistan että itkin aina koko sen ajan, kun lapsi nukkui. Ihan joka päivä. Jos olisin saanut viedä lapseni hoitoon edes joskus tarvittaessa, niin meillä molemmilla olisi nyt asiat toisin.
Onneksi kaikkilla ei ole tälläisiä lähtökohtia elämälleen. Itse en iki maailmassa oleta kenestäkään mitään pahaa, näissä asioissa. Joskus vaan parhaansa tekeminen ei riitä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa sanotaan, että
"Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville..."Miten paljon teillä muilla vanhemmilla on lomaa? Vai pidättekö kaikki lomat eri aikaan puolison kanssa?
Meillä molemmilla on neljä viikkoa kesällä ja yksi viikko talvella. Ne pidetään silloin, kun työnantajat käskevät pitää. Joskus samaan aikaan ja joskus eri aikaan. Omalla alalla vuoden pahin härdelli on juuri joulukuussa, mutta onneksi mies pystyy pitämään joulunpyhät vapaata. Kun vaaditaan että palvelut toimivat 24/7 arkena ja pyhänä, on riski että päiväkodit joutuvat siihen myös.
Vastavalmistuneena ja (onneksi vielä) lapsettomana olin pätkätöissä ilman lomia muutaman vuoden, yhtenä syksynä pari viikkoa työttömänä. Ensimmäinen täysi kesäloma oli neljä vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat maksavat X määrästä hoitotunteja, miksi eivät saisi käyttää kaikkia niitä hoitotunteja?
Siis vain se on sinulle tärkeää, ei lapsesi hyvinvointi? Eipä ole ihme, jos lapset voivat huonosti.
Kollegani raahasi lapsensa joka aamu aikaisin päiväkotiin, ettei tarvinnut laittaa heille aamupalaa- saivat sen sitten siellä. Meillä alkoi työaika klo 9 joten ei sen puolesta olisi tarvinnut.
Tuntui kyllä jotenkin kurjalta. Ei ole mikään köyhä perhe, joten ei rahan puutteesta johtunut.
Meitä on niin moneksi.
Öö. Meidän päiväkodissa aamupala on klo 8, ja siihen aikaan sinne pitäisi mennä muutenkin jotta ehdin töihin klo 9. Omalla työpaikalla se nimittäin tarkoittaa sitä, että siihen aikaan istutaan työvaatteet päällä sorvin ääressä. Ei riitä että silloin leimataan sisälle, käydään puuteroimassa ja vaihdetaan kuulumiset työkavereiden kanssa.
Useampi kirjoittaja haluaa tahallaan ymmärtää asiat väärin. Nyt ei puhuta siitä päivästä kun menet lääkäriin tai vastaavaan.
Ja kyllä, varhaiskasvatus kuuluu kaikille lapsille ja sitä pystyvät myös vanhemmat toteuttamaan lomapäivien aikana.
Nykyaikana on trendinä saada kaikki etuudet itselleen, mutta oma panostus on nolla. Kysymys on kuitenkin omasta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Useampi kirjoittaja haluaa tahallaan ymmärtää asiat väärin. Nyt ei puhuta siitä päivästä kun menet lääkäriin tai vastaavaan.
Ja kyllä, varhaiskasvatus kuuluu kaikille lapsille ja sitä pystyvät myös vanhemmat toteuttamaan lomapäivien aikana.
Nykyaikana on trendinä saada kaikki etuudet itselleen, mutta oma panostus on nolla. Kysymys on kuitenkin omasta lapsesta.
Tämä! Kyllä minäkin josku pidän töistä saldovapaan ja lapsi menee päiväkotiin, mutta todellakin ne päivät kuluu lääkäri/kampaaja/siivous/virasto tms asioihin. Kesälomat kyllä vietän lapsen kanssa ja lapsi viettää vielä omaa lomaa mummolassa. Tuskin näitä yksittäisiä päiviä (vaikka menisi vain shoppailemaan) kukaan kritisoikaan, vaan koko kesästähän tässä oli lähinnä kyse.
Toki on oikeitakin haasteita, eikä kaikki johdu olosuhteista, mutta Suurin osahan saakin aivan normaalin lapsen.. Loppu onkin sit kasvatuksesta kiinni :) Varhaiskasvatus on kyllä hieno sana, mutta päiväkoti on päiväkoti ja kasvatus on vanhempien vastuulla. En kyllä ymmärrä yhtään sitä että kun vanhemmilla on lomaa niin he eivät halua viettää sitä omien lastensa kanssa ! Itselle 5 lapsen isänä se vaihtoehto ei ole käynyt edes mielen vieressä.. Mikä niissä omissa lapsissa on niin rasittavaa?
Jos arkena on jostain syystä vapaa päivä, hoidan silloin asioita joihin ei lasta kannata ottaa mukaan. Esim. Käyn kampaajalla ja muilla ostoksilla. Haen kyllä lapsen aikaisemmin kuin normaalisti.
Ihmettelen syvästi miksi nämä "vanhemmat" tekee yleensä lapsia kun joka välissä niitä ollaan tyrkkimässä muitten hoidettavaksi. Ei mikään ihme jos lasten ja nuorten mielenterveysongelmat on räjähtähtäneet käsiin.
Mä vien siksi että saan vähän omaa aikaa että jaksan. Olen ollut osa-aikatyössä masennuksen takia ja nyt taas yritän tehdä täyttä päivää. Isä jaksaa tiettyyn rajaan asti kompensoida tätä mutta jotta hänkin jaksaisi, otamme välillä omia vapaapäiviä tai puolikkaita sellaisia ihan oman jaksamisemme takia. Molempien suvut asuu muualla. Eipä ne päiväkodissa sairaudestani mitään tiedä mutta en kyllä yhtään jaksa välittää jos joku tätä paheksuu. Kertoo enemmän hänestä kuin minusta jos pitää toisten valintoja paheksua.
Depissaliisa kirjoitti:
Mä vien siksi että saan vähän omaa aikaa että jaksan. Olen ollut osa-aikatyössä masennuksen takia ja nyt taas yritän tehdä täyttä päivää. Isä jaksaa tiettyyn rajaan asti kompensoida tätä mutta jotta hänkin jaksaisi, otamme välillä omia vapaapäiviä tai puolikkaita sellaisia ihan oman jaksamisemme takia. Molempien suvut asuu muualla. Eipä ne päiväkodissa sairaudestani mitään tiedä mutta en kyllä yhtään jaksa välittää jos joku tätä paheksuu. Kertoo enemmän hänestä kuin minusta jos pitää toisten valintoja paheksua.
Oletkin aivan eri asia kuin nämä "menenpä tänään kampaajalle ym." ns. kiireiset.
Vierailija kirjoitti:
Depissaliisa kirjoitti:
Oletkin aivan eri asia kuin nämä "menenpä tänään kampaajalle ym." ns. kiireiset.
Kyllä minäkin olen lapsen hoitoon vienyt ja mennyt itse kampaajalle ja sitten kahville. Yleensä kuulet tarinasta vain tämän osan, et sitä masennus tms sairaus -osaa, koska se on yksityisasia eikä muille kuulu. Halusin vain sanoa että ei kannata paheksua ketään jos ei koko tarinaa tunne ja harvoin vieraista ihmisistä sitä tiedät, koska se on heidän asiansa. Mieluummin siis jättää paheksumatta, koska sillä saattaa vaan lisätä sairaan ihmisen syyllisyyden ja pahan olon tunteita ja sitä kautta siis heikentää myös lapsen oloja. Masennus tai esim monet krooniset kipusairaudet ei useinkaan näy päällepäin. Empatia ei ikinä ole pahasta.
Mä en tunne empatiaa itsekkäitä ripsihoitoon menijöitä kohtaan. Empatia on täysin lasten puolella joita lomillakin raahataan hoitoon. Koska lapsi lepää?
Totta. Hoidossa käynti on pienelle lapselle täyttä työtä kuten aikuiselle työssä käynti. Koska siis lapsi lepää tarhan melusta ja stressistä jos ei lomallakaan saa kotona olla.
Onko ihmiset alkaneet miettimään itsekin, että miksi lapsen pitää olla "töissä", kun vanhemmat vapaalla? Hienoa, jos näin on.
Aivan toinen asia joku kerho tai päiväkodin mahdollinen viikkopäivä silloin tällöin, mutta kokopäivähoito huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana on trendinä saada kaikki etuudet itselleen, mutta oma panostus on nolla. Kysymys on kuitenkin omasta lapsesta.Tämä! Kyllä minäkin josku pidän töistä saldovapaan ja lapsi menee päiväkotiin, mutta todellakin ne päivät kuluu lääkäri/kampaaja/siivous/virasto tms asioihin. Kesälomat kyllä vietän lapsen kanssa ja lapsi viettää vielä omaa lomaa mummolassa. Tuskin näitä yksittäisiä päiviä (vaikka menisi vain shoppailemaan) kukaan kritisoikaan, vaan koko kesästähän tässä oli lähinnä kyse.
Taisin olla ihmeäiti kotiäinä näin jälkeenpäin ajateltuna. Siitä on jo kymmeniä vuosia aikaa, mutta lasten kanssa kävin kampaajalla, virastoissa, kaupassa ja lääkärissä. Hammaslääkärissä kävin yksin kyllä. Silloin en voinut pitää jöötä samalla.
En kyllä kokenut siinä mitään hankaluutta. Päivän ohjelman vaan suunnittelee sellaiseksi että homma toimii ja juttelee asiat selviksi lasten kanssa mitä tänään tapahtuu.
Tiedän erään somevaikuttaja vanhemman, hanna, jolla todella laaja tukiverkko, pitää lapsia täysipäiväisesti kotona ja tekee itse n 1-3 työpäivää viikossa. Kun lapset on hoidossa, käy itse mm kynsihuollossa, kampaajalla, kahvilla, shoppailemassa yms. Samaa aikaa kun varhaiskasvatuspaikat on niitä oikeasti tarvitsevilla (jotkut oikeasti KÄYVÄT töissä, ja siellä töissä työnantaja vaatii paikallaolon 8-16) ihan kiven alla. Tää vie lapset naapuripäiväkotiin että pääsee shoppailemaan, ja toiset joutuu herätä 6 että ehtii toiselle puolelle kaupungin päiväkodille ennen omia töitä.
Moraali kirjoitti:
Tiedän erään somevaikuttaja vanhemman, hanna, jolla todella laaja tukiverkko, pitää lapsia täysipäiväisesti kotona ja tekee itse n 1-3 työpäivää viikossa. Kun lapset on hoidossa, käy itse mm kynsihuollossa, kampaajalla, kahvilla, shoppailemassa yms. Samaa aikaa kun varhaiskasvatuspaikat on niitä oikeasti tarvitsevilla (jotkut oikeasti KÄYVÄT töissä, ja siellä töissä työnantaja vaatii paikallaolon 8-16) ihan kiven alla. Tää vie lapset naapuripäiväkotiin että pääsee shoppailemaan, ja toiset joutuu herätä 6 että ehtii toiselle puolelle kaupungin päiväkodille ennen omia töitä.
Siis täysipäiväisesti VAKASSA, piti kirjoittaa
Kersalle tekee hyvää olla muidenkin kuin mamman hameen helmoissa koko ajan. Vois luulla että ns kaverit sieltä löytyvät jos siitä joku välittää. Vois luulla että sillä on vaikutusta sosiaalisuuteen vai millaista vässykkää kasvatatte.
Vastaus aloituksen kysymykseen: olen opettaja, ja muutama vuosi sitten pidin viisivuotiasta juhannukseen asti päiväkodissa koska a) oli ollut todella rankka luokka jonka kanssa olin uupunut ihan totaalisesti. Käytännössä vain nukuin sen kaksi viikkoa ennen juhannusta, miehen ollessa töissä.
b) lapsi oli ja on hyvin haastava erityislapsi c) mitään turvaverkkoja meillä ei miehen kanssa ole, emme ole lapsen syntymän jälkeen viettäneet yhtään yötä kahdestaan ilman lasta.
Lapsi sai silti 7,5 viikkoa lomaa hoidosta. Mutta varmasti nämä kaksi kesäkuun hoitoviikkoa( vaikkakin maksettiin täysi hoitomaksu koko kesäkuulta) sai aikaan päivittelyjä päiväkodin kahvihuoneessa, kun opettaja on ja pitkä kesäloma ja silti lapsi (lyhyttä päivää)hoidossa.