Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
721/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointtinen kirjoitti:

Niille ketkä kirjoittavat, että ei muillakaan työpaikoilla voi valita milloin asiakkaat käyttävät palveluita niin sanoisin selityksen ontuvan.

Varhaiskasvatus on verorahoin ylläpidettävä toimintaa, josta asiakas maksut kattavat kärpäsenkakan verran.

Samoin kuin julkinen terveydenhuolto. Ei sieltäkään asiakas voi valita koska menee vaan silloin on mentävä kun ajan saa.

Yksi suuri syy päiväkotien ahdinkoon on se, että henkilökuntaa on liian vähän. Jos kaikki toisivat lapsensa joka päivä hoitoon ei kunnilla olisi varaa pyörittää päiväkoteja.

Täyttä puppua tämä. Syy päiväkotien ahdinkoon on juuri tämä asennevika. Ei arvosteta sitä työtä eikä etenkään lapsia ja perheitä. Terveydenhuoltoon ei voi verrata koska se tarjotaan tarpeen mukaan. Sen tarpeen arvioinnin kyllä saa. Muissakin julkisisissa palveluissa odotetaan asiakkaan hyvää kohtelua ja asiallista asiakaspalvelua, ei kyykytystä!

Jos halutaan vähentää varhaiskasvatusta, se kyllä onnistuu. Samalla vähenee myös henkilökunta. Onhan tämäkin tietenkin yksi tapa säästää ne orpon miljardit. Lapsista!

Varhaiskasvatuksen työntekijöiden luulisi olevan eri mieltä. Ei ainakaan haukkuvan omaa työtään ja asiakkaitaan.

Vierailija
722/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vanhempia jotka vievät vapaalla ollessaan lapsia hoitoon. syitäkin on erilaisia: ero, päihteitten käyttö, mielenterveysongelmat ja erityislapsi. Myöskin köyhyys ja työttömyys. Sillon tukitoimia on järjestettävä ja yleensä päätöksiä tekee yleensä sossut tms. On toki ääripäitäkin, et halutaan viettää aikaa itselle ja sillon lapsi viedään hoitoon, ettei oo riesana jaloissa. Omat lapset aina ollu mun vapailla kotona, koska päiväkodissa sääntö ettei lapsia tuoda hoitoon vanhempien ollessa kotona. Perusteluna hoitajilla enempi aikaa panostaa oikeesti niihin lapsiin, joitten vanhemmat töissä tai opiskelee. Virikkeitä voi järjestää kotonakin ja siihen ei tarvita päiväkotia aina. Lapsille tekee hyvää olla välillä kotonakin, aika kuormittavaa pienille kauhee hälinä ja ihmisten paljous ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin subjektiivinen hoito oikeus on hyvä asia, mutta ehkä tietty määrä lomaa voisi olla pakollista myös lapselle.

Vierailija
724/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joskus muinoin soitin tarhaan, että viisivuotiaani ei tule sinne, kun meillä on yhteinen vapaapäivä. Sieltä hoitaja moittien muistutti, että koulustahan ei sitten tällä tavalla voi olla poissa. Että näinkin päin.

Tämä. Päiväkodin johtaja soitteli minusta aikanaan sosiaalihuoltoon kun halusin viettää vapaapäiväni lapsen kanssa enkä vienyt päiväkotiin..

Vierailija
725/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vanhempia jotka vievät vapaalla ollessaan lapsia hoitoon. syitäkin on erilaisia: ero, päihteitten käyttö, mielenterveysongelmat ja erityislapsi. Myöskin köyhyys ja työttömyys. Sillon tukitoimia on järjestettävä ja yleensä päätöksiä tekee yleensä sossut tms. On toki ääripäitäkin, et halutaan viettää aikaa itselle ja sillon lapsi viedään hoitoon, ettei oo riesana jaloissa. Omat lapset aina ollu mun vapailla kotona, koska päiväkodissa sääntö ettei lapsia tuoda hoitoon vanhempien ollessa kotona. Perusteluna hoitajilla enempi aikaa panostaa oikeesti niihin lapsiin, joitten vanhemmat töissä tai opiskelee. Virikkeitä voi järjestää kotonakin ja siihen ei tarvita päiväkotia aina. Lapsille tekee hyvää olla välillä kotonakin, aika kuormittavaa pienille kauhee hälinä ja ihmisten paljous ympärillä.

Missä päiväkodissa ja milloin tällainen sääntö on voinut olla, ettei lapsia tuoda hoitoon vanhempien ollessa kotona? Tuskin ainakaan nyt kun laissa on subjektiivinen oikeus hoitoon.

Vierailija
726/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää kohdallaan oman elämäntilanteensa, miksi vie hoitoon tai ei vie. Huomaan että etenkin sellaiset ihmiset jeesustelevat ja kauhistelevat toisten hoitoon viemisiä, joilla itsellään on tukiverkot kunnossa ja eikä mitään erityistä muutenkaan. Mummot ja papat hoitaa muksut sitten viikonloppuisin. Samalla voi kauhistella toisten tekemisiä ja olla niin hyvä ihminen.

Minä en selittele, en täällä enkä missään, miksi meidän nuorin tarvitsee päivähoitoa. Pidän huolen siitä että lapsella on kunnolliset kesälomat yms, mutta elämänkokemuksen perusteella en lähde tuomitsemaan niitä, jotka sitä kuuluisaa varhaiskasvatusta tarvitsevat enemmän.

Suosittelen samaa myös muille; turha selitellä asioita niille joiden äly ei taivu tällaisia asioita joustavasti ymmärtämään.

Minua ei ainakaan kiinnosta paskaakaan, minkälaiset hoitoajat ryhmän toisilla lapsilla on. Se että jokainen lapsi saa kasvaa turvallisesti ja hänestä huolehditaan, on kaikkein tärkeintä. Muut asiat tulevat sen jälkeen.

Vierailija
727/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointtinen kirjoitti:

Niille ketkä kirjoittavat, että ei muillakaan työpaikoilla voi valita milloin asiakkaat käyttävät palveluita niin sanoisin selityksen ontuvan.

Varhaiskasvatus on verorahoin ylläpidettävä toimintaa, josta asiakas maksut kattavat kärpäsenkakan verran.

Samoin kuin julkinen terveydenhuolto. Ei sieltäkään asiakas voi valita koska menee vaan silloin on mentävä kun ajan saa.

Yksi suuri syy päiväkotien ahdinkoon on se, että henkilökuntaa on liian vähän. Jos kaikki toisivat lapsensa joka päivä hoitoon ei kunnilla olisi varaa pyörittää päiväkoteja.

Ei sinne päiväkotiin kukaan lastaan voi viedä ilman voimassaolevaa hoitosopimusta. Sen puitteissa voi viedä ihan miten haluaa.

Ja niiden päiväkotilasten vanhemmat maksavat veroissaan myös sen loppuosan kyllä, hehän tekevät jopa ylitöitä eniten kaikista väestöryhmistä.

Vierailija
728/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin subjektiivinen hoito oikeus on hyvä asia, mutta ehkä tietty määrä lomaa voisi olla pakollista myös lapselle.

Missään ei ole sanottu, etteikö sillä lapsella, joka menee vanhemman vapaapäivänä hoitoon, olisi lomaa.

Mun kuopukseni meni päivähoitoon eskarilaisen aikataulun mukaan, riippumatta meidän työajoista.

Hänellä oli vuodessa 3 kuukautta lomaa.

Vierailija
729/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäivinä pitäisi kieltää hoito. Samoin työttömiltä jotka ovat kotona.

Vierailija
730/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan ja hyvin sanottu! "Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta."

Osa lapsista on jopa kokopäivähoidossa eli varhaiskasvatuksessa, vaikka toinen vanhemmista on 24/7 kotona. Lastenhoidon ulkoistaminen yhteiskunnalle ei riitä kaikille vanhemmille. Kaikki lapset eivät saa olla kotonaan edes viikonloppuna ja loma-aikoina. Lapset kuskataan viikonloppuisin ja loma-aikoina sukulaisille hoidettavaksi. On iäkkäitä ja raihnaisia isovanhempia, jotka hoitavat alle kouluikäisiä lapsia jopa viikoittain ja pitkiä aikoja loma-aikoina.

Ihmettelen, miksi jotkut äidit ja isät eivät halua viettää aikaa ja tavallista arkea lastensa kanssa??? Mikä perheen arjessa ja omissa lapsissa on vikana? Onko perheen päivärytmi pielessä vai onko äidillä ja isällä elämänhallinta hukassa? Sama ongelma on koululaisilla. Kun koululaisilla on vapaapäivä ja lomaa koulusta, niin joillekin vanhemmille tulee kiire saada lapset äkkiä pois kotoa. Koululaiset eivät saa olla edes koulun loma-aikoina kotona. Huolenpito lapsista ulkoistetaan mummoloitten ja sukulaisten vastuulle.

Kotiäitinä tai koti-isänä toimiva vanhempi kykenee hoitamaan lapsensa itse. Työssäkäyvät vanhemmat voivat jaksottaa lomiansa ja pitää lomapäiviä eri aikoina. Jos vanhempi voi tehdä kotona etätöitä, niin lapsilla on vanhempi kotona ja saatavilla työpäivän aikana ja etätöiden lomassa.

Minkä ikäisistä lapsista oikein kirjoitat? Tässä keskustelussa on puhuttu päiväkoti-ikäisistä. Oletko kokeillut tehdä etätöitä esim. 3v. kanssa? Voin kertoa, että työnteosta ei tule yhtään mitään! Tai sitten lapsi joutuu katsomaan koko päivän ohjelmia.

Vierailija
731/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomapäivinä pitäisi kieltää hoito. Samoin työttömiltä jotka ovat kotona.

Lapsen etu on se, että hänellä on säännöllinen arki. Se ei voi alkaa kiertää vanhemman työnteon ympärillä.

Vierailija
732/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli itsestään selvää, että en vienyt lapsia hoitoon, kun olin itse vapaalla ellei sitten ollut jotain aivan välttämätöntä menoa. Pidin myös toisen lapsen kotona äitiyslomani aikana. Kahden lapsen äitinä voin kertoa, että aikaa lapsille ei ole koskaan liikaa. En ole ollut kanaemona vahtimassa joka askelta, mutta hyvää yhdessäoloaikaa olen pitänyt itsestään selvänä. Lapset ovat nyt työelämässä ja voin olla ylpeä heidän osoittamastaan vastuuntunnosta ja elämässä eteenpäin yrittämisestä. Koulut on käyty kunnialla ja vastuu työstä on korkea. Sanottakoot, että osa kasvatuksesta oli yh-nä, eli sekään ei ole este hyvälle pohjalle.

Vierailija
733/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti minäkin kirjoitti:

Itselleni oli itsestään selvää, että en vienyt lapsia hoitoon, kun olin itse vapaalla ellei sitten ollut jotain aivan välttämätöntä menoa. Pidin myös toisen lapsen kotona äitiyslomani aikana. Kahden lapsen äitinä voin kertoa, että aikaa lapsille ei ole koskaan liikaa. En ole ollut kanaemona vahtimassa joka askelta, mutta hyvää yhdessäoloaikaa olen pitänyt itsestään selvänä. Lapset ovat nyt työelämässä ja voin olla ylpeä heidän osoittamastaan vastuuntunnosta ja elämässä eteenpäin yrittämisestä. Koulut on käyty kunnialla ja vastuu työstä on korkea. Sanottakoot, että osa kasvatuksesta oli yh-nä, eli sekään ei ole este hyvälle pohjalle.

Niin. Aivan. Välttämätöntä menoa.

Sitähän täällä on nyt yritetty toitottaa jo satoja kertoja, että se lapsi menee päivähoitoon, kun vanhemmalla on välttämätöntä menoa.

Itse hoidin kotona lapset 4- ja 6-vuotiaiksi, enkä potenut mitään tunnontuskia, kun vein heidät päiväkotiin mennessäni lääkäriin.

Vierailija
734/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti minäkin kirjoitti:

Oliko tuolloin aikanasi edes mahdollista viedä lasta hoitoon, kun oli oma vapaapäiväsi tai toinen lapsi kotona? Ei kai silloin mitään subjektiivisia oikeuksia ollut. Hyvä huudella, jos ei ollut edes vaihtoehtoa :D

Vierailija
735/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivan alkuun yksityisellä ja sen jälkeen päiväkodissa. Ainakin yksityiseen olisi voinut hyvinkin viedä ja miksei myös päiväkotiin (eiväthän he minun mahdollisista vapaista tienneet). Itselleni ei tosin tullut mieleenkään sellaista vaihtoehtoa, että itse kotona ollessani en olisi lapsiani hoitanut. Vaikka olisi ollut "oikeus" viedä lapset hoitoon, niin toki olisin miettinyt onko tärkeämpää vaatia oikeuden toteutumista vai viettää itse aikaa lasten kanssa.

Lääkärissä käynti on harvoin ollut syy viedä lapsi hoitoon, koska työterveyden piiriin kuuluvat lääkärikäynnit töissä oleva hoitaa aika usein työaikana, jos on työterveyslääkäri.

Vierailija
736/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ole "huudella", vaan kertoa kuinka itse olen toiminut. Eikö ole hyvä tietää erilaisia kokemuksia. Jokainenhan toimii loppupeleissä omien periaatteidensa mukaan.

Vierailija
737/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti minäkin kirjoitti:

Tarkoitus ei ole "huudella", vaan kertoa kuinka itse olen toiminut. Eikö ole hyvä tietää erilaisia kokemuksia. Jokainenhan toimii loppupeleissä omien periaatteidensa mukaan.

Niin ja tuo sun tapasi on täällä jo kerrottu satoja kertoja, joten mitä ihmeen uutta se toi keskusteluun?

Vierailija
738/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa niiden lastenne kanssa. Aika menee nopeasti.

Vierailija
739/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa niiden lastenne kanssa. Aika menee nopeasti.

Jos nyt tartutaan yksittäisiin vapaapäiviin, niin samalla voisi miettiä, että miten paljon enemmän sellaiset lapset saavat olla vanhempiensa kanssa, jotka menevät päivähoitoon kolmen vuoden ikäisenä vs. aiemmin. Aika paljon enemmän!

Vierailija
740/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti minäkin kirjoitti:

Lapset olivan alkuun yksityisellä ja sen jälkeen päiväkodissa. Ainakin yksityiseen olisi voinut hyvinkin viedä ja miksei myös päiväkotiin (eiväthän he minun mahdollisista vapaista tienneet). Itselleni ei tosin tullut mieleenkään sellaista vaihtoehtoa, että itse kotona ollessani en olisi lapsiani hoitanut. Vaikka olisi ollut "oikeus" viedä lapset hoitoon, niin toki olisin miettinyt onko tärkeämpää vaatia oikeuden toteutumista vai viettää itse aikaa lasten kanssa.

Lääkärissä käynti on harvoin ollut syy viedä lapsi hoitoon, koska työterveyden piiriin kuuluvat lääkärikäynnit töissä oleva hoitaa aika usein työaikana, jos on työterveyslääkäri.

Erikoislääkärit kuten gynekologi ja hammaslääkäri eivät kuulu työterveyshuollon piiriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi