Aion luovuttaa työn, opiskelun ja elämän suhteen
Vuosia vaivannut jatkuva väsymys ei hellitä, eikä syytä löydy. Viimeiset kymmenisen vuotta olen taistellut jatkuvasti tätä väsymystä vastaan, ja yrittänyt oikeasti kaikkeni jotta pääsisin normaaliin elämään kiinni. Mutta en vain pysty. Väsymys ei ole sen tyyppistä, että vain väsyttää, vaan sellaista, ettei aivot toimi. Huonoina päivinä on vaikea ymmärtää puhetta, puheen tuottaminen takkuaa lähes aina. Sanat katoilevat puhuessa, mutta kirjoittaessa sanavarastoni on suhteellisen laaja edelleen. En jaksa nähdä kavereita enkä läheisiä, eikä kukaan enää oikein jaksa pitää yhteyttä kun en itse ole vuosiin siinä juuri onnistunut. Kerran pari vuodessa viestitään muutaman kanssa. Muutaman kerran vuodessa nään jotakuta.
Olen 31-vuotias, normaalipainoinen ja peruskuntoa olen yrittänyt jotenkin pitää yllä kävelemällä, ajoittain olen koittanut muitakin lajeja, mutta niistä aiheutuva väsymys on sietämätöntä. Nyt olen niin monta vuotta käyttänyt elämässäni kaiken siihen, että olen pyrkinyt kiinni normaaliin elämään, opiskelemaan ja töihin, eikä elämässäni ole yhtään mitään muuta sisältöä, kuin yrittää.
Mutta tilanne vain pahenee. Viimeiset kaksi vuotta olen elänyt lähinnä pääni sisällä, sillä en jaksa enää edes seurata tv-ohjelmia. Suurimman osan ajasta vietän hiljaisuudessa peiton alla. Musiikin kuuntelukin tuntuu liian raskaalta.
En voi käsittää miksei mitään syytä löydy, kun oireistani moni on fyysisiä. Jos olisi enemmän energiaa, ehkä jotenkin voisin vaatia tarkempia tutkimuksia, mutta kun puhuminen on niin kovin raskasta ja kaikki oireet haluttaisiin laittaa mt-ongelmiksi. Monet lääkkeet olen kokeillut, yhdestäkään ei ole ollut apua, ainoastaan lisää ongelmia.
Koska apua ja syytä ei löydy, enkä selvästi yrityksistä huolimatta kykene työelämään, aion nyt lopettaa yrittämisen. Koitan löytää elämään edes jotain iloa. Vaikea tosin kuvitella, että niin kävisi, sillä ainoa muutos tämänhetkiseen on, että lopetan suunnitelmien tekemisen opiskelujen ja töiden suhteen, samoin kuin normaalista elämästä unelmoinnin. On aika hyväksyä realiteetit; en saavuta koskaan mitään niistä asioista mistä unelmoin; oma perhe, kiva koti, hyvä mies. En jaksaisi pitää huolta edes koirasta, hyvä kun jotenkin saan itseni pidettyä hengissä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Korona vaikuttaa keuhkoihin. Kannattais tutkituttaa. Onko otettu röntgen kuvia keuhkoista ja hapenottokyvystä?
Keuhkoröntgen otettu pari kk sitten. Kaikki normaalia. Miten hapenottokykyä mitataan? PEF-mittaukse ja spirometria normaalit. Oireet alkaneet vuosia ennen koronaa.
-ap
Itsekin olen ollut aina väsynyt, lapsena tutkittiin pariin otteeseen mikä mättää mutta mitään ei löytynyt. Aikuisena ainoa vaiva mikä on löytynyt joka tuon voisi selittää on ADHD, nyt jonotan parhaillaan myös autismitutkimuksiin. Kyllähän se väsyttää kun aivot eivät kykene suodattamaan informaatiotulvaa normaaliin tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samantapaista uupumukseen ja aivosumuun liittyvää oireilua. Vuosien ajan pidin sen syynä masennusta, mutta masennus parani, uupumus jäi. Penkomisen jälkeen selvisi että olenkin spektrillä, joten jopa typerän helpot ja simppelit asiat vie kohtuuttomasti jaksamista = lamaannuttavaa uupumusta puskee koko ajan. Arjen pyörityksestä on tullut helpompaa nyt kun tiedän mistä on kyse ja osaan jossain määrin etukäteen varautua omiin rajoitteisiini, mutta onhan tää samalla yhenlaista surutyötä yrittää sulatella tietoa siitä, että tää ei ikinä tule "parantumaan". Ei spektrillä olo, ei elämänlaatu, ei työkyky, ei opiskelukyky, ei järjenjuoksu, ei jaksaminen. Mutta myöskään ei saisi yhteiskunnan silmissä lakata hakkaamasta päätä seinään opiskelujen, työn yms. suhteen, koska heti rapsahtaa laiskan ja loisen leima seuraamuksineen.
Miten ihmeessä sait tuon selville? Itsekin olen muiden mielestä 'outo' ja kerran joku on kysynyt olenko asperger. Mulla ei kuitenkaan ole mitään vaikeuksia ymmärtää toisten tunnetiloja, ja energisempänä olin todella sosiaalinenkin... Mutta katsoin joskus sitä Australialaista (?) autismin kirjolaisten deittailuohjelmaa, ja muutamat niistä tytöistä muistittivat joiltain ominaisuuksiltaan omaa käytöstäni... se ylipirteä häsläys. Yhä edelleen sosiaalisissa tilanteissa kierrokseni saattavat nousta todella nopeasti, mikä saattaa vaikuttaa muille siltä, etten ole väsynyt. Sitten vain se romahdus on vielä rajumpi.
-ap
Sain selville aika hitaasti. Törmäsin useamman eri kerran uutisartikkeleihin asseista, etenkin vanhemmalla iällä diagnosoiduista, ja tunnistin niistä ihan liikaa omia piirteitäni. Terapeutille sitten päätin kertoa näistä yhteneväisyyksistä ja kysyin voisiko asiaa selvittää, siitä se sitten lähti.
Ei assius sinänsä muuten sano mitään sosiaalisuudesta. Monet vieläpä tosi ulospäinsuuntautuneita. Ja asseihin liittyvä käsitys empatiavajeesta on vanhentunutta tietoa, koska nykytiedon valossa assien empatia toimii itse asiassa aivan yhtä hyvin kuin nenteillä, joillain tavoin jopa paremmin.
Aivovamma johtuen ratsastusonnettomuudesta. Kaikki muu on näköjään jo suljettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samantapaista uupumukseen ja aivosumuun liittyvää oireilua. Vuosien ajan pidin sen syynä masennusta, mutta masennus parani, uupumus jäi. Penkomisen jälkeen selvisi että olenkin spektrillä, joten jopa typerän helpot ja simppelit asiat vie kohtuuttomasti jaksamista = lamaannuttavaa uupumusta puskee koko ajan. Arjen pyörityksestä on tullut helpompaa nyt kun tiedän mistä on kyse ja osaan jossain määrin etukäteen varautua omiin rajoitteisiini, mutta onhan tää samalla yhenlaista surutyötä yrittää sulatella tietoa siitä, että tää ei ikinä tule "parantumaan". Ei spektrillä olo, ei elämänlaatu, ei työkyky, ei opiskelukyky, ei järjenjuoksu, ei jaksaminen. Mutta myöskään ei saisi yhteiskunnan silmissä lakata hakkaamasta päätä seinään opiskelujen, työn yms. suhteen, koska heti rapsahtaa laiskan ja loisen leima seuraamuksineen.
Miten ihmeessä sait tuon selville? Itsekin olen muiden mielestä 'outo' ja kerran joku on kysynyt olenko asperger. Mulla ei kuitenkaan ole mitään vaikeuksia ymmärtää toisten tunnetiloja, ja energisempänä olin todella sosiaalinenkin... Mutta katsoin joskus sitä Australialaista (?) autismin kirjolaisten deittailuohjelmaa, ja muutamat niistä tytöistä muistittivat joiltain ominaisuuksiltaan omaa käytöstäni... se ylipirteä häsläys. Yhä edelleen sosiaalisissa tilanteissa kierrokseni saattavat nousta todella nopeasti, mikä saattaa vaikuttaa muille siltä, etten ole väsynyt. Sitten vain se romahdus on vielä rajumpi.
-ap
Sain selville aika hitaasti. Törmäsin useamman eri kerran uutisartikkeleihin asseista, etenkin vanhemmalla iällä diagnosoiduista, ja tunnistin niistä ihan liikaa omia piirteitäni. Terapeutille sitten päätin kertoa näistä yhteneväisyyksistä ja kysyin voisiko asiaa selvittää, siitä se sitten lähti.
Ei assius sinänsä muuten sano mitään sosiaalisuudesta. Monet vieläpä tosi ulospäinsuuntautuneita. Ja asseihin liittyvä käsitys empatiavajeesta on vanhentunutta tietoa, koska nykytiedon valossa assien empatia toimii itse asiassa aivan yhtä hyvin kuin nenteillä, joillain tavoin jopa paremmin.
Pitänee tutustua tähänkin uudestaan. Kunhan jonkin selityksen saisi, niin voisi jotenkin päin lähteä järjestelemään elämää... Nyt kaikki on vain mahdotonta.
-ap
Jep jep.. eli haluat heittäytyä elätiksi.. Miksi muiden pitää maksaa sun eläminen?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep.. eli haluat heittäytyä elätiksi.. Miksi muiden pitää maksaa sun eläminen?
Kun en todellakaan haluaisi, mutta en yksinkertaisesti pysty normaaliin elämään.
-ap
Borrelioosi? Sehän aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita mm. väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi? Sehän aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita mm. väsymystä.
Ei ole punkin puremiakaan ollut. :/ Iho on tosi herkkä ja kaikista puremista tulee sen verran oireita, että olisin varmasti huomannut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta tekee tuota juuri , samoin B 12 vitamiinin ja magnesiumin puute. Meneppä tubelle katselemaan sanalla fatigue.
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa arvojen ei tarvitse olla edes kovin pielessä että vakaviakin oireita on. Samoin myös raudanpuute voi linkittyä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Nimim. Kokemusta on.
Rauta-arvot toivottavasti mitattu, mutta siis avainasemassa on löytää lääkäri, joka on sinusta kiinnostunut, ja tietysti se että itse jaksat vielä taistella. Funktionaalisen lääketieteenpuolelta löytynee enemmän potilaista kiinnostuneita lekureita.
Korona vaikuttaa keuhkoihin. Kannattais tutkituttaa. Onko otettu röntgen kuvia keuhkoista ja hapenottokyvystä?