Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion luovuttaa työn, opiskelun ja elämän suhteen

Vierailija
18.05.2023 |

Vuosia vaivannut jatkuva väsymys ei hellitä, eikä syytä löydy. Viimeiset kymmenisen vuotta olen taistellut jatkuvasti tätä väsymystä vastaan, ja yrittänyt oikeasti kaikkeni jotta pääsisin normaaliin elämään kiinni. Mutta en vain pysty. Väsymys ei ole sen tyyppistä, että vain väsyttää, vaan sellaista, ettei aivot toimi. Huonoina päivinä on vaikea ymmärtää puhetta, puheen tuottaminen takkuaa lähes aina. Sanat katoilevat puhuessa, mutta kirjoittaessa sanavarastoni on suhteellisen laaja edelleen. En jaksa nähdä kavereita enkä läheisiä, eikä kukaan enää oikein jaksa pitää yhteyttä kun en itse ole vuosiin siinä juuri onnistunut. Kerran pari vuodessa viestitään muutaman kanssa. Muutaman kerran vuodessa nään jotakuta.

Olen 31-vuotias, normaalipainoinen ja peruskuntoa olen yrittänyt jotenkin pitää yllä kävelemällä, ajoittain olen koittanut muitakin lajeja, mutta niistä aiheutuva väsymys on sietämätöntä. Nyt olen niin monta vuotta käyttänyt elämässäni kaiken siihen, että olen pyrkinyt kiinni normaaliin elämään, opiskelemaan ja töihin, eikä elämässäni ole yhtään mitään muuta sisältöä, kuin yrittää.

Mutta tilanne vain pahenee. Viimeiset kaksi vuotta olen elänyt lähinnä pääni sisällä, sillä en jaksa enää edes seurata tv-ohjelmia. Suurimman osan ajasta vietän hiljaisuudessa peiton alla. Musiikin kuuntelukin tuntuu liian raskaalta.

En voi käsittää miksei mitään syytä löydy, kun oireistani moni on fyysisiä. Jos olisi enemmän energiaa, ehkä jotenkin voisin vaatia tarkempia tutkimuksia, mutta kun puhuminen on niin kovin raskasta ja kaikki oireet haluttaisiin laittaa mt-ongelmiksi. Monet lääkkeet olen kokeillut, yhdestäkään ei ole ollut apua, ainoastaan lisää ongelmia.

Koska apua ja syytä ei löydy, enkä selvästi yrityksistä huolimatta kykene työelämään, aion nyt lopettaa yrittämisen. Koitan löytää elämään edes jotain iloa. Vaikea tosin kuvitella, että niin kävisi, sillä ainoa muutos tämänhetkiseen on, että lopetan suunnitelmien tekemisen opiskelujen ja töiden suhteen, samoin kuin normaalista elämästä unelmoinnin. On aika hyväksyä realiteetit; en saavuta koskaan mitään niistä asioista mistä unelmoin; oma perhe, kiva koti, hyvä mies. En jaksaisi pitää huolta edes koirasta, hyvä kun jotenkin saan itseni pidettyä hengissä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet?

Reuma

Piilevä syöpä

Hampaat? Onko tulehduksia

Vierailija
22/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asiaa tutkittu verinäyttein? Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute poissuljettu? Entä autoimmuunisairaudet tai esim. B12-vitamiin tai D-vitamiinin puute? Jos kaikki verinäytteet on katsottu, niin esim. migreeni tai masennus voisi tulla kysymykseen. Masennus ei aina ole niin vakavaoireista, että siitä kärsivä olisi aina itsetuhoinen tai täysin toivoton tulevaisuuden suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hyvin kirjoitettu, ja onneksi satuin lukemaan. Itselläni on samaa, ja pitkittyneenä tämä jaksamattomuus on murskannut itsetunnon. Kun on aina huonompi kuin muut eikä koskaan yllä samalle energiatasolle,ihmiset ympärilläkin alkaa kyllästyä.

Työpaikkoja voi saada, mutta vain määräaikaisia. Koskaan ei jatkoa tule. Ei vain jaksa pinnistellä ja ponnistella jotta yltäisi edes keskivertosuorittajan tasolle. Huono taloustilanne aiheuttaa tietysti monenlaista ylimääräistä vaivaa, johon käytetty energia on pois muusta.

Olen huono, kyllä sen nyt voi jo sanoa. Ap, olet minua nuorempi, sinulla on vielä toivoa. Etsi apua ja suojaa itsetuntosi, jos voit. Elämä voi olla sarja pettymyksiä ja luopumista, mitä aiemmin siihen varautuu realistisesti, sen parempi.

Kiitos! Tsemppiä sinnekin!

-ap

Vierailija
24/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös noin 5 vuotta ja tekemässä samoin.Internetistä löysin sipuliverkosta Ket a mii n ja Spee d.Nyt on OLO HYVÄ 

Vierailija
25/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooniseen väsymysoireyhtymään lienee jo saatavissa apua, mikäli on asioita oivaltavan lääkärin vastaanotolla.

Vierailija
26/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42056 kirjoitti:

Vakava masennus voi tuoda mukanaan myös fyysisiä oireita. Ns. aivosumu voi olla niin voimakasta, että tuntuu siltä että päässä ei liiku mikään, ei jaksa edes ajatella eikä puhua. Onko kokeiltu masennuslääkitystä?

On kokeiltu monia; kaksi eri SSRI, Voxra, Brintellix, Mirtazapin nyt ainakin. Voi olla että muitakin. Osa oireista on fyysisiä; hengästyminen sattuu keuhkoihin ja kurkkuun (polte). Allerginen astma diagnosoitu, mutta lääkitystä ei nosteta sillä spirometria ja pef-mittaukset normaalit. Allergioita ei yllättäen testeissä löytynyt (eläimet+siitepölyt). 

Refluksi on, olen koittanut päästä tutkimuksiin, en ymmärrä miksen pääse. Ei ole koskaan tähystetty.

-ap

Olen toi edellä kirjoittanut 55v, mulla paha refluksi loppui kun jätin gluteenin pois.

Syön jo nyt gluteenittomasti, ja muutenkin todella rajoittuneesti, kun koitan löytää ruokavalion jolla voisin paremmin. Yrittänyt jo vuosia. Mutta pelkkä vesikin nousee...

-ap

Vierailija
27/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet?

Reuma

Piilevä syöpä

Hampaat? Onko tulehduksia

Lasko ja CRP normaalit, googlen mukaan nämä liittyvät reumaan. En tiedä miten piilevää syöpää voisi etsiä?

Hampaat on säännöllisesti hoidettu, kerran ollut lievää tulehdusta ikenissä, mutta ei sen jälkeen kun aloin käyttämään hammaslankaa.

-ap

Vierailija
28/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemaan siitä!

Vierailija
29/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asiaa tutkittu verinäyttein? Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute poissuljettu? Entä autoimmuunisairaudet tai esim. B12-vitamiin tai D-vitamiinin puute? Jos kaikki verinäytteet on katsottu, niin esim. migreeni tai masennus voisi tulla kysymykseen. Masennus ei aina ole niin vakavaoireista, että siitä kärsivä olisi aina itsetuhoinen tai täysin toivoton tulevaisuuden suhteen.

Kilppari on todettu terveeksi verikokein ja ultrassa. TSH 0,9, T4v 15 ja se kolmas arvo myös ok. Mitkä veriarvot kertovat autoimmuunisairauksista/miten niitä diagnosoidaan? B12-D-ferritiini yms. ok. Ferrit. oli 70, eli ei siis lähelläkään viitteen alarajaa. 

Masennusta lääkitty moneen kertaan eri lääkkeillä, mutta lääkkeistä pelkkää haittaa enkä enää suostu kokeilemaan muita (SSRI:t, Voxra, Mirtazapin ja Brintellix ainakin kokeiltu).

-ap

Vierailija
30/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut mitään niskan retkahdusta missään vaiheessa? Esim. kolarissa? Kuulostaa aivovammalta. Retkahdusvammat eivät kai välttämättä aina näy kuvauksissa.

Vierailija
31/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko homeasunnossa? Sekin voi aikaansaada tuollaista.

Älä luovuta. Kun oikea syy löytyy, tulet kuntoon. Jaksamista vielä!

Vierailija
32/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin myös noin 5 vuotta ja tekemässä samoin.Internetistä löysin sipuliverkosta Ket a mii n ja Spee d.Nyt on OLO HYVÄ 

Kysyin psykiatrilta mahdollisuutta ketamiiniterapiaan, kun kaikki laitettu masennuksen piikkiin. Ensin pitää kuulemma olla lääkitys päällä, sitten sähköhoito, sitten on EHKÄ, mutta todellakin vain EHKÄ mahdollista kokeilla ketamiiniterapiaa. En kuitenkaan usko, että masennus on pääasiallinen ongelmani, joten en suostu erittäin raskaalta kuulostavaan, mahdollisesti lisää ongelmia aiheuttavaan sähköterapiaan.

-ap

Vierailija
33/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikko jatkaa

Minulla migreeni ei läheskään aina aiheuta särkyä, mutta aivosumua, keskittymisongelmaa, ongelmaa ajaa, mahakipu, väsymystä, mielialaoireita

Refluksioireita on itsellänikin ja se voi vaikuttaa unenlaatuun ja sitä kautta yleistilaan. Kun sain refluksilääkkeen, monet heräilyt yössä vähenivät.

Vierailija
34/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krooniseen väsymysoireyhtymään lienee jo saatavissa apua, mikäli on asioita oivaltavan lääkärin vastaanotolla.

Laitan listalle ja selvittelen. Vaan mistähän sellaisen lääkärin löytäisi, kun köyhänä ei ole varaa arpoa yksityislääkäreidenkään välillä :(

-ap

Vierailija
35/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksemaan siitä!

Juokseminen aiheuttaa muutamassa minuutissa niin vaikean poltteen keuhkoissa, että on pakko pysähtyä. 

-ap

Vierailija
36/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut mitään niskan retkahdusta missään vaiheessa? Esim. kolarissa? Kuulostaa aivovammalta. Retkahdusvammat eivät kai välttämättä aina näy kuvauksissa.

On ollut, useampi. Harrastin ennen lajia, joissa näitä tuli silloin tällöin. Jätän lajin mainitsematta, sillä joku saattaa tunnistaa. Koitan googlettaa tästäkin!

-ap

Vierailija
37/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venla Kärkkäinen ja kymmenet muut kertovat, miten heidän oireitaan vähäteltiin ja väsymys vei elämänilon raudanpuute vaivaa monia, mutta apua on vaikea saada

https://yle.fi/a/3-11861027

Ferritiini on noin 70, katsottu parin vuoden välein. Hemoglobiini aina hyvä. 

Lisäksi katsottu mm. jodi, b12, ja d-vitamiini, kaikki ok.

-ap

70 ei välttämättä riitä vaikka Hb olisi hyvä.

------

Oireita voi olla selvästi havaittavissa, kun ferritiini on alle 100, vaikka hemoglobiini olisi normaali.

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/ferritiini-eli-rauta-a…

-----

Ferritiniarvo

Tosin siihenkin täytyy suhtautua varauksella ja joillakin raudanpuute ilmenee ja oireilee suuremmillakin arvoilla.

Tätä korkeammat arvot (ilman sekoittaviakin tekijöitä) voisi silti tarkoittaa, että henkilö kärsii raudanpuutteen oireista.

Myös muut elimet, kuin luuydin tarvitsee rautaa ja esimerkiksi hiustuppien on arveltu kärsivät raudanpuutteesta jo ferritinintason laskiessa alle 70:n useampien hiusjuurien siirtyessä kasvuvaiheesta lepotilaan.

Levottomat jalat kaipaavat usein myös suurempia, jopa yli 100:n ferritiiniarvoja rauhoittuakseen riittävästi.

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/20-tiukkaa-kysymyst…

Vierailija
38/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko homeasunnossa? Sekin voi aikaansaada tuollaista.

Älä luovuta. Kun oikea syy löytyy, tulet kuntoon. Jaksamista vielä!

En asu, ja olen vuosian mittaan asunut useassa eri asunnoissa, joissa yhdessäkään ei ole ollut hometta. Muutama tutkittu oireiluni takia, mutta koskaan ei mitään ole löytynyt. 

Kiitos, oma usko on kyllä jo erittäin vähissä... 

-ap

Vierailija
39/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olisi hyvä lääkäri väsymysoireyhtymään?

Vierailija
40/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantapaista uupumukseen ja aivosumuun liittyvää oireilua. Vuosien ajan pidin sen syynä masennusta, mutta masennus parani, uupumus jäi. Penkomisen jälkeen selvisi että olenkin spektrillä, joten jopa typerän helpot ja simppelit asiat vie kohtuuttomasti jaksamista = lamaannuttavaa uupumusta puskee koko ajan. Arjen pyörityksestä on tullut helpompaa nyt kun tiedän mistä on kyse ja osaan jossain määrin etukäteen varautua omiin rajoitteisiini, mutta onhan tää samalla yhenlaista surutyötä yrittää sulatella tietoa siitä, että tää ei ikinä tule "parantumaan". Ei spektrillä olo, ei elämänlaatu, ei työkyky, ei opiskelukyky, ei järjenjuoksu, ei jaksaminen. Mutta myöskään ei saisi yhteiskunnan silmissä lakata hakkaamasta päätä seinään opiskelujen, työn yms. suhteen, koska heti rapsahtaa laiskan ja loisen leima seuraamuksineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä