Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion luovuttaa työn, opiskelun ja elämän suhteen

Vierailija
18.05.2023 |

Vuosia vaivannut jatkuva väsymys ei hellitä, eikä syytä löydy. Viimeiset kymmenisen vuotta olen taistellut jatkuvasti tätä väsymystä vastaan, ja yrittänyt oikeasti kaikkeni jotta pääsisin normaaliin elämään kiinni. Mutta en vain pysty. Väsymys ei ole sen tyyppistä, että vain väsyttää, vaan sellaista, ettei aivot toimi. Huonoina päivinä on vaikea ymmärtää puhetta, puheen tuottaminen takkuaa lähes aina. Sanat katoilevat puhuessa, mutta kirjoittaessa sanavarastoni on suhteellisen laaja edelleen. En jaksa nähdä kavereita enkä läheisiä, eikä kukaan enää oikein jaksa pitää yhteyttä kun en itse ole vuosiin siinä juuri onnistunut. Kerran pari vuodessa viestitään muutaman kanssa. Muutaman kerran vuodessa nään jotakuta.

Olen 31-vuotias, normaalipainoinen ja peruskuntoa olen yrittänyt jotenkin pitää yllä kävelemällä, ajoittain olen koittanut muitakin lajeja, mutta niistä aiheutuva väsymys on sietämätöntä. Nyt olen niin monta vuotta käyttänyt elämässäni kaiken siihen, että olen pyrkinyt kiinni normaaliin elämään, opiskelemaan ja töihin, eikä elämässäni ole yhtään mitään muuta sisältöä, kuin yrittää.

Mutta tilanne vain pahenee. Viimeiset kaksi vuotta olen elänyt lähinnä pääni sisällä, sillä en jaksa enää edes seurata tv-ohjelmia. Suurimman osan ajasta vietän hiljaisuudessa peiton alla. Musiikin kuuntelukin tuntuu liian raskaalta.

En voi käsittää miksei mitään syytä löydy, kun oireistani moni on fyysisiä. Jos olisi enemmän energiaa, ehkä jotenkin voisin vaatia tarkempia tutkimuksia, mutta kun puhuminen on niin kovin raskasta ja kaikki oireet haluttaisiin laittaa mt-ongelmiksi. Monet lääkkeet olen kokeillut, yhdestäkään ei ole ollut apua, ainoastaan lisää ongelmia.

Koska apua ja syytä ei löydy, enkä selvästi yrityksistä huolimatta kykene työelämään, aion nyt lopettaa yrittämisen. Koitan löytää elämään edes jotain iloa. Vaikea tosin kuvitella, että niin kävisi, sillä ainoa muutos tämänhetkiseen on, että lopetan suunnitelmien tekemisen opiskelujen ja töiden suhteen, samoin kuin normaalista elämästä unelmoinnin. On aika hyväksyä realiteetit; en saavuta koskaan mitään niistä asioista mistä unelmoin; oma perhe, kiva koti, hyvä mies. En jaksaisi pitää huolta edes koirasta, hyvä kun jotenkin saan itseni pidettyä hengissä.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenikko jatkaa

Minulla migreeni ei läheskään aina aiheuta särkyä, mutta aivosumua, keskittymisongelmaa, ongelmaa ajaa, mahakipu, väsymystä, mielialaoireita

Refluksioireita on itsellänikin ja se voi vaikuttaa unenlaatuun ja sitä kautta yleistilaan. Kun sain refluksilääkkeen, monet heräilyt yössä vähenivät.

Mielenkiintoista, täytyy tosiaan ottaa tästä selvää. Oma migreeni nimittäin "parani" jossain vaiheessa. Mutta nämä oireet ovat jatkuvia, joten en tiedä sitten... 

Refluksiin otan aamuin illoin Somacin. Nyt ei enää nouse niin happoista tavaraa, mutta nousee kyllä edelleen. Ei onneksi jatkuvasti suuhun asti...

-ap

Vierailija
42/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin myös noin 5 vuotta ja tekemässä samoin.Internetistä löysin sipuliverkosta Ket a mii n ja Spee d.Nyt on OLO HYVÄ 

Todellisuudessa se voi olla vaikka syaniidia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on valehdeltava ja liioiteltava oireita niin pääset vatsantähystykseen. Sanot vaikka oksentelevasi harva se päivä ja että välillä on vähän verta oksennuksessa. Sullehan pitäisi tehdä tähystys joka tapauksessa niin valkoiset valheet on sallittuja.

Vierailija
44/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venla Kärkkäinen ja kymmenet muut kertovat, miten heidän oireitaan vähäteltiin ja väsymys vei elämänilon raudanpuute vaivaa monia, mutta apua on vaikea saada

https://yle.fi/a/3-11861027

Ferritiini on noin 70, katsottu parin vuoden välein. Hemoglobiini aina hyvä. 

Lisäksi katsottu mm. jodi, b12, ja d-vitamiini, kaikki ok.

-ap

70 ei välttämättä riitä vaikka Hb olisi hyvä.

------

Oireita voi olla selvästi havaittavissa, kun ferritiini on alle 100, vaikka hemoglobiini olisi normaali.

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/ferritiini-eli-rauta-a…

-----

Ferritiniarvo <30 on kuitenkin varsin sensitiivinen (<92%) ja spesifinen (98%) raja absoluuttiselle raudanpuutteelle. Tällä arvolla kuitenkin osa raudanpuutteesta jää toteamatta ja monesti arvo 50 onkin parempi raudanpuutteen raja-arvo.

Tosin siihenkin täytyy suhtautua varauksella ja joillakin raudanpuute ilmenee ja oireilee suuremmillakin arvoilla.

Tätä korkeammat arvot (ilman sekoittaviakin tekijöitä) voisi silti tarkoittaa, että henkilö kärsii raudanpuutteen oireista.

Myös muut elimet, kuin luuydin tarvitsee rautaa ja esimerkiksi hiustuppien on arveltu kärsivät raudanpuutteesta jo ferritinintason laskiessa alle 70:n useampien hiusjuurien siirtyessä kasvuvaiheesta lepotilaan.

Levottomat jalat kaipaavat usein myös suurempia, jopa yli 100:n ferritiiniarvoja rauhoittuakseen riittävästi.

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/20-tiukkaa-kysymyst…

Vaikka tästä olisikin kyse, niin tähän ei taida olla apua tarjolla. En voi syödä rautaa refluksin takia ja tällä luvulla en pääse infuusioon... 

-ap

Vierailija
45/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Uniapneasta tai hiljaisesta sydänkohtauksesta aiheutunut aivovaurio

- Diagnosoimatta jäänyt aivovaurio

- Väsymysoireyhtymä

Miten näitä voi tutkita? Pääni olen kyllä lyönyt useaan kertaan, mutta edellinen pään magneettikuvaus näytti terveet aivot. Ei otettu varjoaineilla, tai mitä olivatkaan.

-ap

Minulta kuvattiin helmikuussa eikä löydöksiä, huhtikuussa uudelleen aineilla ja pidemmällä kuvauksella, löytyi vauriomerkkejä. Miten oot päätäs lyönyt usein?

Vierailija
46/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut mitään niskan retkahdusta missään vaiheessa? Esim. kolarissa? Kuulostaa aivovammalta. Retkahdusvammat eivät kai välttämättä aina näy kuvauksissa.

On ollut, useampi. Harrastin ennen lajia, joissa näitä tuli silloin tällöin. Jätän lajin mainitsematta, sillä joku saattaa tunnistaa. Koitan googlettaa tästäkin!

-ap

Retkahdusperäiset aivovammat ovat vaikeita tapauksia niiden hankalan todistettavuuden vuoksi. Näistä on ollut vakuutusyhtiöissä riitoja ja oikeuskäsittelyjä, kun vakuutusyhtiöt eivät tahdo suostua korvaamaan kolaritapauksista johtuvia aivovaurioita.

Vierailija
47/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42056 kirjoitti:

Vakava masennus voi tuoda mukanaan myös fyysisiä oireita. Ns. aivosumu voi olla niin voimakasta, että tuntuu siltä että päässä ei liiku mikään, ei jaksa edes ajatella eikä puhua. Onko kokeiltu masennuslääkitystä?

On kokeiltu monia; kaksi eri SSRI, Voxra, Brintellix, Mirtazapin nyt ainakin. Voi olla että muitakin. Osa oireista on fyysisiä; hengästyminen sattuu keuhkoihin ja kurkkuun (polte). Allerginen astma diagnosoitu, mutta lääkitystä ei nosteta sillä spirometria ja pef-mittaukset normaalit. Allergioita ei yllättäen testeissä löytynyt (eläimet+siitepölyt). 

Refluksi on, olen koittanut päästä tutkimuksiin, en ymmärrä miksen pääse. Ei ole koskaan tähystetty.

-ap

Olen toi edellä kirjoittanut 55v, mulla paha refluksi loppui kun jätin gluteenin pois.

Syön jo nyt gluteenittomasti, ja muutenkin todella rajoittuneesti, kun koitan löytää ruokavalion jolla voisin paremmin. Yrittänyt jo vuosia. Mutta pelkkä vesikin nousee...

-ap

No tässä vitamiinien puutteissa on se vika. Esim leivän pois jättäminen vie suunnattomasti B ryhmää pois jo. Nyt ala oikeasti katsoa siedättäen mitä pitää syödä. Oletko alipainoinen?

Vierailija
48/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIHDEVUODET?

"Menopaussimainen oireilu voi kuitenkin alkaa nuorena, jos munasolujen tuotanto laskee. Munasarjojen toiminta hiipuu varhain noin seitsemällä prosentilla naisista. POI-oireita on yhdellä kymmenestätuhannesta alle 20-vuotiaasta, yhdellä tuhannesta alle 30-vuotiaasta ja yhdellä sadasta alle 40-vuotiaasta naisesta."

"Tutkimusten mukaan vaihdevuosiin liittyy myös unenlaadun heikkeneminen; syvän unen määrä vähenee. Jatkuvasta univajeesta seuraa luonnollisesti useita muita oireita, kuten väsymystä, heikkouden tunnetta, jaksamisen puutetta, muistamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja erilaisia mielialaoireita."

Vierailija
49/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samantapaista uupumukseen ja aivosumuun liittyvää oireilua. Vuosien ajan pidin sen syynä masennusta, mutta masennus parani, uupumus jäi. Penkomisen jälkeen selvisi että olenkin spektrillä, joten jopa typerän helpot ja simppelit asiat vie kohtuuttomasti jaksamista = lamaannuttavaa uupumusta puskee koko ajan. Arjen pyörityksestä on tullut helpompaa nyt kun tiedän mistä on kyse ja osaan jossain määrin etukäteen varautua omiin rajoitteisiini, mutta onhan tää samalla yhenlaista surutyötä yrittää sulatella tietoa siitä, että tää ei ikinä tule "parantumaan". Ei spektrillä olo, ei elämänlaatu, ei työkyky, ei opiskelukyky, ei järjenjuoksu, ei jaksaminen. Mutta myöskään ei saisi yhteiskunnan silmissä lakata hakkaamasta päätä seinään opiskelujen, työn yms. suhteen, koska heti rapsahtaa laiskan ja loisen leima seuraamuksineen.

Miten ihmeessä sait tuon selville? Itsekin olen muiden mielestä 'outo' ja kerran joku on kysynyt olenko asperger. Mulla ei kuitenkaan ole mitään vaikeuksia ymmärtää toisten tunnetiloja, ja energisempänä olin todella sosiaalinenkin... Mutta katsoin joskus sitä Australialaista (?) autismin kirjolaisten deittailuohjelmaa, ja muutamat niistä tytöistä muistittivat joiltain ominaisuuksiltaan omaa käytöstäni... se ylipirteä häsläys. Yhä edelleen sosiaalisissa tilanteissa kierrokseni saattavat nousta todella nopeasti, mikä saattaa vaikuttaa muille siltä, etten ole väsynyt. Sitten vain se romahdus on vielä rajumpi. 

-ap

Vierailija
50/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Olen autismin kirjolla (asperger) ja adhd. "Lievä autismi". Lievää ehkä vain ulos päin, oma kokemus kyllä jotain ihan muuta. Olen kuvaamallasi tavalla aivan loppu.

Vierailija
51/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun on valehdeltava ja liioiteltava oireita niin pääset vatsantähystykseen. Sanot vaikka oksentelevasi harva se päivä ja että välillä on vähän verta oksennuksessa. Sullehan pitäisi tehdä tähystys joka tapauksessa niin valkoiset valheet on sallittuja.

Ei missään nimessä kannata. Saattaa haitata oikean diagnoosin löytämistä tosi pahasti. Ja jos jää kiinni valheesta, myöhemmin ei oteta välttämättä todesta oikeita oireita.

Vierailija
52/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että tähystys pitäisi tehdä. Niin sanotaan joka paikassa. Ehkä jos otan sen tähystyksen nyt tähtäimeeni, jospa lääkäri määräisi sen jos hetkeen en keskity muihin oireisiin... Tällä hetkellä ei tosin lääkäriä ole sovittuna. Putoan jatkuvasti johonkin väliin, kun mitään ei löydy, eikä enää etsitä. 

-ap

Vierailija
53/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAIHDEVUODET?

"Menopaussimainen oireilu voi kuitenkin alkaa nuorena, jos munasolujen tuotanto laskee. Munasarjojen toiminta hiipuu varhain noin seitsemällä prosentilla naisista. POI-oireita on yhdellä kymmenestätuhannesta alle 20-vuotiaasta, yhdellä tuhannesta alle 30-vuotiaasta ja yhdellä sadasta alle 40-vuotiaasta naisesta."

"Tutkimusten mukaan vaihdevuosiin liittyy myös unenlaadun heikkeneminen; syvän unen määrä vähenee. Jatkuvasta univajeesta seuraa luonnollisesti useita muita oireita, kuten väsymystä, heikkouden tunnetta, jaksamisen puutetta, muistamattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja erilaisia mielialaoireita."

Varhaiset vaihdevuodet: Kun kuukautiset loppuvat jo kolmekymppisenä

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/varhaiset-vaihdevuodet…

Vierailija
54/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin myös noin 5 vuotta ja tekemässä samoin.Internetistä löysin sipuliverkosta Ket a mii n ja Spee d.Nyt on OLO HYVÄ 

Kysyin psykiatrilta mahdollisuutta ketamiiniterapiaan, kun kaikki laitettu masennuksen piikkiin. Ensin pitää kuulemma olla lääkitys päällä, sitten sähköhoito, sitten on EHKÄ, mutta todellakin vain EHKÄ mahdollista kokeilla ketamiiniterapiaa. En kuitenkaan usko, että masennus on pääasiallinen ongelmani, joten en suostu erittäin raskaalta kuulostavaan, mahdollisesti lisää ongelmia aiheuttavaan sähköterapiaan.

-ap

Sähköterapiaa on monenlaista, enemmän ja vähemmän "rajua". Esim tDCS ja rTMS on molemmat kivuttomia, ei tarvitse nukuttaa, ei tule kouristuksia, ei mene muisti tai mitään sellaista kauhuelokuvakamaa. Sivuoireet on pahimmillaan lieviä lyhytkestoisia hedareita. tDSC:n etuna mainittakoon vielä että se toteutettiin kotiin mukaan annettavalla laitteella. rTMS:n takia piti ravata sairaalalla, mutta sillä viimein irtosi 20 vuoden itsaridepis, niin oli kyllä vaivansa väärti

Vierailija
55/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Uniapneasta tai hiljaisesta sydänkohtauksesta aiheutunut aivovaurio

- Diagnosoimatta jäänyt aivovaurio

- Väsymysoireyhtymä

Miten näitä voi tutkita? Pääni olen kyllä lyönyt useaan kertaan, mutta edellinen pään magneettikuvaus näytti terveet aivot. Ei otettu varjoaineilla, tai mitä olivatkaan.

-ap

Minulta kuvattiin helmikuussa eikä löydöksiä, huhtikuussa uudelleen aineilla ja pidemmällä kuvauksella, löytyi vauriomerkkejä. Miten oot päätäs lyönyt usein?

Olen mm. pudonnut hevosen selästä pää edellä niin että kypärän lippa osui maahan ensimmäisenä, remmi katkesi ja kypärä sinkoutui pois, joten otsani osui maahan ilman kypärää. Retkahduksia on tullut sen toisen lajin parissa. Hevosen selästä pudonnut useamminkin, mutten muistaakseni lyönyt päätäni kuin tuon kerran. On myös eräs epäselvä yö, josta en muista mitään, mutta aamulla silmissä verta "syvällä" ja ensimmäinen lääkäri käski aivokuviin. Siellä kuulemma näkyi jotain (tapahtui ulkomailla). Suomessa kuvattiin sen jälkeen terveeksi. Tästä noin 10 vuotta aikaa. Väsymystä oli ennen tuotakin, mutta toki olen ollut ihan eri tavalla toimintakykyinen.

-ap

Vierailija
56/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42056 kirjoitti:

Vakava masennus voi tuoda mukanaan myös fyysisiä oireita. Ns. aivosumu voi olla niin voimakasta, että tuntuu siltä että päässä ei liiku mikään, ei jaksa edes ajatella eikä puhua. Onko kokeiltu masennuslääkitystä?

On kokeiltu monia; kaksi eri SSRI, Voxra, Brintellix, Mirtazapin nyt ainakin. Voi olla että muitakin. Osa oireista on fyysisiä; hengästyminen sattuu keuhkoihin ja kurkkuun (polte). Allerginen astma diagnosoitu, mutta lääkitystä ei nosteta sillä spirometria ja pef-mittaukset normaalit. Allergioita ei yllättäen testeissä löytynyt (eläimet+siitepölyt). 

Refluksi on, olen koittanut päästä tutkimuksiin, en ymmärrä miksen pääse. Ei ole koskaan tähystetty.

-ap

Olen toi edellä kirjoittanut 55v, mulla paha refluksi loppui kun jätin gluteenin pois.

Syön jo nyt gluteenittomasti, ja muutenkin todella rajoittuneesti, kun koitan löytää ruokavalion jolla voisin paremmin. Yrittänyt jo vuosia. Mutta pelkkä vesikin nousee...

-ap

No tässä vitamiinien puutteissa on se vika. Esim leivän pois jättäminen vie suunnattomasti B ryhmää pois jo. Nyt ala oikeasti katsoa siedättäen mitä pitää syödä. Oletko alipainoinen?

Vitamiinit on mitattu laajasti ja kaikki ok. Syön useampaa vitamiinilisää. Ruokavalioita olen kokeillut lukemattomia, mikään ei tuo helpotusta. Ainoa selkeä apu on ollut jättää pois gluteeni sekä kaikki refluksia huomattavasti pahentavat ruoka-aineet.

Olen normaalipainoinen.

-ap

Vierailija
57/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAIHDEVUODET?

Kuukautiset normaalit ja säännölliset.

-ap

Vierailija
58/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Olen autismin kirjolla (asperger) ja adhd. "Lievä autismi". Lievää ehkä vain ulos päin, oma kokemus kyllä jotain ihan muuta. Olen kuvaamallasi tavalla aivan loppu.

Tuosta ADHD:stakin on joskus ollut puhetta psykiatrin kanssa. Ei kuitenkaan lähdetty selvittelemään. Silloin energisempänä keskittyminen koulussa oli hyvin vaikeaa, suurimman osan ajasta piirtelin vihkoon enkä kuunnellut lainkaan. Opin kuitenkin nopeasti ja pärjäsin koulussa, opiskelemalla kaiken kotona. 

-ap

Vierailija
59/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ADHD:stakin on joskus ollut puhetta psykiatrin kanssa. Ei kuitenkaan lähdetty selvittelemään. Silloin energisempänä keskittyminen koulussa oli hyvin vaikeaa, suurimman osan ajasta piirtelin vihkoon enkä kuunnellut lainkaan. Opin kuitenkin nopeasti ja pärjäsin koulussa, opiskelemalla kaiken kotona. 

Ihan normaalia. Miksi haet täältä sääliä laiskuuteesi ?

-ap

Vierailija
60/72 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin psykiatrilta mahdollisuutta ketamiiniterapiaan, kun kaikki laitettu masennuksen piikkiin. Ensin pitää kuulemma olla lääkitys päällä, sitten sähköhoito, sitten on EHKÄ, mutta todellakin vain EHKÄ mahdollista kokeilla ketamiiniterapiaa. En kuitenkaan usko, että masennus on pääasiallinen ongelmani, joten en suostu erittäin raskaalta kuulostavaan, mahdollisesti lisää ongelmia aiheuttavaan sähköterapiaan.

-ap

Sähköterapiaa on monenlaista, enemmän ja vähemmän "rajua". Esim tDCS ja rTMS on molemmat kivuttomia, ei tarvitse nukuttaa, ei tule kouristuksia, ei mene muisti tai mitään sellaista kauhuelokuvakamaa. Sivuoireet on pahimmillaan lieviä lyhytkestoisia hedareita. tDSC:n etuna mainittakoon vielä että se toteutettiin kotiin mukaan annettavalla laitteella. rTMS:n takia piti ravata sairaalalla, mutta sillä viimein irtosi 20 vuoden itsaridepis, niin oli kyllä vaivansa väärti

Muutaman psykiatrin kanssa ollaan pohdittu noita sähköhoitoja, ja ollaan kaikki oltu samaa mieltä, ettei noista kevyemmistä todennäköisesti ole saavutettavissa sellaista vastetta, että niihin kannattaisi lähteä. Sähköhoitoon taas en voi suostua ennen kuin on varmaa, että masennus on syy, eikä seuraus. Jos uskoisin näin olevan, suostuisin kyllä sähköhoitoonkin. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi