Miksi mun mies käy kaupassa näin?
Vastaan itse perheemme ruokahuollosta eli suunnittelen, mitä viikolla syödään, teen ostokset ja laitan ruoan.
Mies käy kuitenkin lähes päivittäin kaupassa töistä tullessaan. Hän ostaa samat ruoat joka kerta: Tietyn merkkistä leipää, lihapiirakoita, limua, pinaattilettuja, mansikkahilloa, tietyn merkkisiä keksejä.
Hän ei koskaan katso, mitä kaapissa jo on, vaan jos minä olen poissa ja hän poikkeuksellisesti laittaa lapsille ruoan (aina pinaattilettuja), niin ostaa siis aina myös purkillisen mansikkahilloa, koska sitä syödään lättyjen kanssa. Tai ostaa aina niitä samoja keksejä, joita nyt kuitenkaan ei tietenkään syödä joka päivä.
Tämän seurauksena meillä on tällä hetkellä esimerkiksi viisi purkkia mansikkahilloa kaapissa ja kolme pakettia keksejä. Ostaa todella usein myös esim. ketsuppia ja meillä onkin usein kolme pulloa avaamattomana kaapissa odottamassa. Sitten taas esimerkiksi maitoa, jota kuluu joka päivä pari litraa, ei osta koskaan - varmaan koska ei itse juo sitä niin ei tajua, että kuluuhan sitä silti, kun lapset juovat.
Mä en jotenkin saa hänen logiikastaan kiinni. Että miksi aina samat tavarat? Ja miten ei tajua, että esim. pinaattiletut & hillo - ne letut syödään kyllä samalla aterialla, mutta hilloa kuluu ehkä kolme lusikallista.
Kommentit (114)
Minä opetin mieheni nuorempana ihan kädestä pitäen kaupassa käyntiin.
Ensin kun käytiin yhdessä, sitten lapulle kirjoitettuna mitä piti tuoda.
Nykyään jos pitää pyytää jotain erikoisempaa, niin nappaan esim verkkokaupan sivuilta tuotekuvan, laitan se wa:n kautta kuvana hänelle ja kpl määrän mitä pitää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä opetin mieheni nuorempana ihan kädestä pitäen kaupassa käyntiin.
Ensin kun käytiin yhdessä, sitten lapulle kirjoitettuna mitä piti tuoda.
Nykyään jos pitää pyytää jotain erikoisempaa, niin nappaan esim verkkokaupan sivuilta tuotekuvan, laitan se wa:n kautta kuvana hänelle ja kpl määrän mitä pitää ostaa.
No huh mikä mieslapsi edelleen.
Itse miehenä ihmettelen, mistä te naiset löydätte tuollaisia tomppeleita. Yksikään tuntemani mies ei ole noin avuton. (Mikäli sikäli nämä kertomukset ovat tosia.)
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan kysy tätä mieheltäsi. Sehän lopettaisi kerralla koko kiehtovan arvailun.
Iski lukihärö! Luin että...sehän lopettaisi kerralla koko kiehtovan irvailun.
:D
Mulla OLI aikoinaan myös sellainen klassinen aikuislapsi mies joka osti kaupasta vain mitä itse söi. Siis vaikka meillä oli 2 lasta, poikia jotka liikkui tosi paljon. Minä huolehdin kaikki sellaiset tarvikkeet mitkä meni ns koko perheen käyttöön. Ihan hassu tilanne. Tästä puhuttiin ja raivottiinkin, hän oli kuin yksi lapsi (huolehdittava) lisää monessa muussakin kyllä mutta ei mennä siihen. Äitinsä oli passannut hänet 25 vuotiaaksi kotona, aamusta iltaan.
Kun menimme yhdessä kauppaan hän kyllä auliisti työnteli kärryjä, maksoi ja kantoi kassit autoon mut ei koskaan oppinut huolehtimaan muiden tarpeista itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla OLI aikoinaan myös sellainen klassinen aikuislapsi mies joka osti kaupasta vain mitä itse söi. Siis vaikka meillä oli 2 lasta, poikia jotka liikkui tosi paljon. Minä huolehdin kaikki sellaiset tarvikkeet mitkä meni ns koko perheen käyttöön. Ihan hassu tilanne. Tästä puhuttiin ja raivottiinkin, hän oli kuin yksi lapsi (huolehdittava) lisää monessa muussakin kyllä mutta ei mennä siihen. Äitinsä oli passannut hänet 25 vuotiaaksi kotona, aamusta iltaan.
Kun menimme yhdessä kauppaan hän kyllä auliisti työnteli kärryjä, maksoi ja kantoi kassit autoon mut ei koskaan oppinut huolehtimaan muiden tarpeista itsenäisesti.
Ja päätit sitten sellaisen tossun kanssa lapsetkin tekaista.
Tätä minä ihmettelen ja arvailenonko näin: ihmiset elävät yhdessä, tekevät lapsia, mutta eivät osaa puhua, yhdessä. Suurin osa parisuhteita on "yllä" eli olemassa, koska ei kyetä ajattelemaan. Avioliitto on kuin suoritus, 'kuuluu tapahtua' eli koti, pari lasta, erotaan viimeistään sitten, kun lapset pois lapsuuskodista. Ja nämä uusperhesirkukset 😂 asia erikseen.
Onko näin?
Ja ihmetellään miksi lapset voi niin huonosti? Heille opetetaan tunnetaitoja ( 'laitokaissa' joiksi päiväkoteja, kouluja kutsutaan) ja vanhemmat ei kykene kotona edes keskustelemaan esim. kauppaostokaista. Hirvittävä ristiriita yli yhden sukupolven.
Eikö teillä puhuta parisuhteessa? Miksi kysyt täältä sen sijaan, että kysyisit siltä mieheltäsi mitä oikein hommaa?
Kyllä mun mies osaa tuoda kaupasta sen mitä pyydän. Mä teen meillä ruoan joten mä sen listankin laadin mutta kysyn mä usein että mitä mies haluaa syödä. Vastaus on useimmiten että kaikki käy.Mä tykkään kokata, mies ei eli mä kerron mitä kaupasta tuodaan. Toki mä se meillä useimmiten teen ne ostoksetkin mutta mies joskus.
Mies syö paljon leipää niin emmä nyt esim. leipää laita listalle tai leikkeleitä koska mies nyt on ite kartalla siitä kuinka paljon leipää tarvitsee ja mitä leivän päälle.
Mies tykkää aina yllättää mut jollain kivalla ruokajutulla kun käyn kaupassa. Viimeksi toi mangon mulle kun tietää mun pitävän niistä. Pieniä juttuja, mutta on kiva tulla muistetuksi. Näin on menty melkein 30 vuotta.
Minä vähän epäilen näitä juttuja. Muita epäilijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin minäkin, jos en ois kokenut.
Mies sitä, mies tätä. Tilaa ruokasi verkosta tai mene itse sinne kauppaan palstalla makaamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kotikansan halpaa "huvia" ja joukkoon mahtuu koko mielenterveys-duodecim kirjo. Veikkaan. Eli keksittyjä juttuja ja joku saa kiksejä, aikansa kulumaan, kun höykkyyttää yllyttää muita viestiketjuilemaan ja Vit....maan siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mies osaa tuoda kaupasta sen mitä pyydän. Mä teen meillä ruoan joten mä sen listankin laadin mutta kysyn mä usein että mitä mies haluaa syödä. Vastaus on useimmiten että kaikki käy.Mä tykkään kokata, mies ei eli mä kerron mitä kaupasta tuodaan. Toki mä se meillä useimmiten teen ne ostoksetkin mutta mies joskus.
Mies syö paljon leipää niin emmä nyt esim. leipää laita listalle tai leikkeleitä koska mies nyt on ite kartalla siitä kuinka paljon leipää tarvitsee ja mitä leivän päälle.
Mies tykkää aina yllättää mut jollain kivalla ruokajutulla kun käyn kaupassa. Viimeksi toi mangon mulle kun tietää mun pitävän niistä. Pieniä juttuja, mutta on kiva tulla muistetuksi. Näin on menty melkein 30 vuotta.
Toi on niin totta, että jos kysyy, mieheltä tai lapsilta, mitä ruokaa toivoisitte, niin meillä vastataan: jotain hyvää 😅! Kun oot muutaman vuosikymmenen tehnyt ruoan aina arkisin, niin alkaa hitusen mielikuvitus loppua. Mies tekee joskus harvemmin vkonloppuisin, ja aina jotain erikoisempaa, kuin mun jauheliha/kana/makkararuoat, ja tosi maistuvia..
Mun äidillä dementia oireili tuolla tavalla. Osti kaupasta aina ruisleipää, tomaatteja, margariinia ja maitoa. Kun sitten oli siinä pisteessä, että pääsi/joutui hoitopaikkaan, niin hänen jääkaapistaan löytyi kahdeksan rasiaa margariinia.
Ruoka hänelle tuli kotiin ateriapalvelun kautta, mutta noita muita juttuja kävi ostamassa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon tulee elämässä vastaan erilaisia koheltajia ja puupäitä, niin en epäile yhtään. En yllättyisi edes siitä, jos AP:n mies sormiruokailisi vain ranskalaisia ja nauravia nakkeja kepsutilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tykkää aina yllättää mut jollain kivalla ruokajutulla kun käyn kaupassa. Viimeksi toi mangon mulle kun tietää mun pitävän niistä. Pieniä juttuja, mutta on kiva tulla muistetuksi. Näin on menty melkein 30 vuotta.Toi on niin totta, että jos kysyy, mieheltä tai lapsilta, mitä ruokaa toivoisitte, niin meillä vastataan: jotain hyvää 😅! Kun oot muutaman vuosikymmenen tehnyt ruoan aina arkisin, niin alkaa hitusen mielikuvitus loppua. Mies tekee joskus harvemmin vkonloppuisin, ja aina jotain erikoisempaa, kuin mun jauheliha/kana/makkararuoat, ja tosi maistuvia..
No meillä mies on se, joka tekee omilla kokkausvuoroillaan jauheliha /kana/makkararuokia. Mut se joka kokkaa, päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon tulee elämässä vastaan erilaisia koheltajia ja puupäitä, niin en epäile yhtään. En yllättyisi edes siitä, jos AP:n mies sormiruokailisi vain ranskalaisia ja nauravia nakkeja kepsutilla.
Mitä vikaa noissa ruuissa on?
Itse en niitä valitettavasti niitä voi syödä, mutta söisin, jos voisin.
Mies ostaa niitä ruokia, joista pitää. Mitä ihmeellistä siinä on?
No miten iso asia sun on laittaa ne pakastimeen?