Mies haluaa ilman muuta isyystestin kun lapsi syntyy. On 100% hänen lapsi, mutta vaikeasti selitettävä tilanne
10 vuotta sitten minulla oli sellainen typerä yhden yön syrjähyppy hänen kaverinsa kanssa. Olin aivan tiun taun kännissä ja kerroin siitä heti miehelle. Kesti aikansa, mutta pääsimme asian yli. Nyt odotan ensimmäistä lastamme ja mies vaatii vaatimalla isyystestiä, vaikka sanoo aina, että luottaa minuun. No nyt menee kohta minun luottamus häneen. Kuinka voi olla noin ilkeä. Luulin, että asia on kuopattu jo.
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole välttämättä ilkeyttä. Isyys on iso asia ja jän haluaa 100% varmuuden. Hyvä niin.
Juuri näin. Isyys on kuitenkin iso ja pitkäikäinen asia, niin taloudellisesti kuin muutenkin.
On kaikkien (lapsi mukaanlukien) oikeusturvankin kannalta hyvä ja ihan oikein että tehdään testi oli sitten takana pettämistä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoiset nämä pettäjien selitykset: "Kesti aikansa, mutta pääsiMME asian yli."
Mitä ylipääsemistä siinä on pettäjälle verrattuna siihen, jota on petetty? Aivan hyvin ymmärrän,
että tuo mies haluaa isyystestin, mikä on ap:n ongelma ettei voi sitä tehdä?Ihan ohiksena; kärsisin itse paljon enemmän tilanteessa jossa olisin itse ollut uskoton, kuin tilanteessa jossa mies olisi ollut. Pettymyksen ja surun kanssa voi elää, itsesyytösten ja katumuksen kanssa ei niinkään.
No, se varmaan estää sinua aika tehokkaasti ensinnäkin pettämästä. "Oma" pettäjäni näyttää olevan ihan huoleti. Olen ymmärtäväinen tyyppi ja hyväksyisin sen, että vahinkoja saattaa sattua, suhde loppui joka tapauksessa, mutta tuo tyyppi käyttäytyi niin ylimielisesti pettämistilanteen jälkeen, että ansaitsisikin itsesyytöksiä ja katumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lapseni isältä. Meidän suhteessa ei ollut koskaan pettämistä ainakaan minun puoleltani ja ihan yhdessä suunniteltiin ja yritettiin lasta.
Kun olin raskaana, alkoi mies esittää epäilyksiä siitä, ettei lapsi olisikaan hänen. Yritti laskea sitä milloin lapsi on saanut alkunsa. Hänen mielestään olin tullut raskaaksi liian nopeasti yrityksen alettua. Raskaaksi olin tullut ensimmäisestä yrityskierrosta. Mies alkoi heitellä kommentteja jopa muiden ihmisten kuullen, että niin onkohan se edes mun lapsi tai jos se nyt on mun lapsikaan. Ne kommentit satutti.
Tässä vaiheessa alkoi tulla mukaan myös muita juttuja, kuten sen kontrollointi, kenen kanssa puhuin tai keneen olin yhteydessä. Mies olisi halunnut katsoa puhelimestani puheluni ja viestini, ja kun en antanut, oli se hänen mielestään varma merkki siitä että minulla on jotain salattavaa. Aloin pelätä, että mies tekee minulle jotain ja aloin viettää aikaa ystävieni ja perheeni luona. Tästä miehen syytökset yltyi, olin kuulemma käynyt vaan vieraissa.
En sitten enää jaksanut tuota kuviota, vaan halusin erota. Eron jälkeen mies alkoi levittää huhuja yhteiseen tuttavapiiriin, että olin pettänyt häntä ja raskaana toiselle miehelle. Kaiken lisäksi mies yritti saada minua takaisin uhkailemalla vaikka ja millä. Asuin jonkin aikaa vanhempieni luona. En olisi kestänyt sitä kaikkea ilman läheisiäni. Se ero oli todennäköisesti minun ja lapseni onni.
Ihan eri tilanne kuin ap:lla. Sinä et pettänyt. Perusteettomat, sitkeät pettämissyytökset ovat aiheesta pelottavia.
Aikooko mies ottaa pettämisen ja isyytensä kyseenalaistamisen puheeksi myös lapsen 10v synttäreillä ja yo-juhlissa.
Mitä se pettäjälortto täällä oikein itkee. Ei mikään ihme, jos mies haluaa testituloksen. Sillä on siihen oikeus ja varsinkin hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista isyystestiä ole olemassa joka varmistaisi että puoliso ei ole pettänyt. Jos haluaa keskustella isyystestissä kannattaa ehkä jo unohtaa sen liittäminen pettämiseen.
Jos toinen ei ole pettänyt, ei testille ole tarvetta. (Jos nyt pysytään arkijärjen tasolla.) Logiikka on todella yksinkertainen. Turha yrittää puhua mustaa valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikooko mies ottaa pettämisen ja isyytensä kyseenalaistamisen puheeksi myös lapsen 10v synttäreillä ja yo-juhlissa.
Testaus estäisi moisen.
Jos ei luota toiseen, niin miksi edes ryhtyä suhteeseen, saati perustamaan perhettä tämän kanssa?
Jos lapsia tulee lisää, niin epäileekö mies joka kerta isyyttään?
Mikä ihmeen järki koko suhteessa on???
Vierailija kirjoitti:
"Tiutau kännissä" olevan paneminen on raiskaus.
Eikös "tiutau-känni" ole sama asia kuin "hällä väliä -känni"?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset pitäisi DNA testata. Se että näin ei tehdä on puhdasta miesvihaa.
Ei tuossa olisi kyllä järkeä laittaa verorahoja tuohon.
Lähtökohtaisesti isyystestin vaatimisessa ei ole mitään väärää. Järkevät ihmiset tekee avioehdon ennen papin aamenta vaikka kuinka luottavat liiton olevan elinikäinen. Tai laittavat turvavyöt kiinni ennen kaasun painamista vaikka kuinka luottavat ajotaitoihinsa. Tai tekee sen isyystestin ennen isyydenvahvistusta vaikka kuinka luottaisi lapsen äitiin.
Ja vaikka taustalla olisi (aiheeton) pettämisepäily, eron petaaminen tai muuta ikävää niin silloinkin kannattaa suostua testiin. Kyse on myös sinun ja lapsen edusta. Ainoa poikkeus vastustaa ehkä joku v*kivaltainen hllu joka oikeasti vaarantaisi lapsen.
T: nainen
En usko että sellaisesta perheestä/parisuhteesta, jossa isä vaatii isyystestiä voi tulla koskaan onnellista. Lapsi saa pa*kan parisuhdemallin.
Vierailija kirjoitti:
Raskaana oleva nainen tietää 100%, että lapsi on oma. Miehellä ei voi tällaista samanlaista tietoa olla. Ei tarvitse niin kovasti pahastua siitä, jos mies haluaa tehdä testit.
Jo muinaiset roomalaiset tiesivät, että "vain äiti on varma". Nykyään tietysti äitikin voi olla joku muu, kun on luovutettuja munasoluja ja kohdunvuokrauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä isyystesti pitäisi tehdä aina.
Silloinkin kun lapsi on saanut alkunsa luovutetuilla siittiöillä? Semmostakin kun nykyään on.
Sympatiat on kyllä mulla täysin miehen puolella tässä. Panit miehes kaveria mikä on vielä loukkaavampaa kuin joku random pano ja uliset ja uhriudut nyt kun haluaisi tehdä isyystestin? Oletko tosissasi? Olisi jo voinut jättää sut, mut päätti antaa vielä mahdollisuuden mitä moni ei antaisi. Jos kieltäydyt luottamus menee lopullisesti niin kuin siinäkin tapauksessa jos lapsi ei olekkaan hänen. Niin kuin varmaan onkin jonkun muun ja siksi kiukkuat täällä. Ap, olet h u o r a.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti isyystestin vaatimisessa ei ole mitään väärää. Järkevät ihmiset tekee avioehdon ennen papin aamenta vaikka kuinka luottavat liiton olevan elinikäinen. Tai laittavat turvavyöt kiinni ennen kaasun painamista vaikka kuinka luottavat ajotaitoihinsa. Tai tekee sen isyystestin ennen isyydenvahvistusta vaikka kuinka luottaisi lapsen äitiin.
Ja vaikka taustalla olisi (aiheeton) pettämisepäily, eron petaaminen tai muuta ikävää niin silloinkin kannattaa suostua testiin. Kyse on myös sinun ja lapsen edusta. Ainoa poikkeus vastustaa ehkä joku v*kivaltainen hllu joka oikeasti vaarantaisi lapsen.
T: nainen
Jos parisuhteessa ei ole luottamusta ei kannata perustaa perhettä. Lapsi saa kieroutuneen, toksisen parisuhdemallin.
Pettämisen jälkeen luottamus ei voi koskaan täysin palata vaikka anteeksi olisi annettu. Jos vastustat isyystestiä se lisää epäilyjä, ja ihan oikeutetusti.
Kysytäänpä toisin päin. Mitäpä jos mies kävisi baarissa ja painaisi sieltä mukana tarttunutta Tatjanaa tuhannen pierussa. Haluaisitko hänet sukupuolitautitestiin vai uskoisitko, että oli kortsu käytössä, koska hän sanoisi niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista isyystestiä ole olemassa joka varmistaisi että puoliso ei ole pettänyt. Jos haluaa keskustella isyystestissä kannattaa ehkä jo unohtaa sen liittäminen pettämiseen.
Jos toinen ei ole pettänyt, ei testille ole tarvetta. (Jos nyt pysytään arkijärjen tasolla.) Logiikka on todella yksinkertainen. Turha yrittää puhua mustaa valkoiseksi.
Mutta kun se petetty ei yleensä tiedä olevansa petetty, sehän siinä on vähän se homman pointtikin. Joten jokainen monogamisessa parisuhteessa elävä on potentiaalisesti petetty. Nekin, jotka ei sitä tosiasiaa myönnä tai hyväksy eikä sallisi myöskään kumppanin myöntävän tai hyväksyvän.
Ap.n tapauksessa hän on pettänyt kauan sitten, eli ehkä hänen miestäänkin voisi ymmärtää.
Sinun tapauksessasi kuulostaa miehen puhtaalta vainoharhalta. Ehkä narsismia miehellä jos tuollaista esittää totena. Ikävää joka tapauksessa. Ja pelottavaakin jos menee kontrolloimisen puolelle.