Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
81/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, paljonko haluat maksaa veroja lisää, jotta tuo palvelu voidaan järjestää? Minä en yhtään.

Taidatkin olla niitä, jotka ei maksa itse yhtään mitään, penikoita väännät ja huutelet, että muut hoitakoon. Lopeta se porsiminen ja mene töihin. Ja nuku kun lapset nukkuu, älä roiku täällä tai kyttää tositeeveesontaa.

Alapeukuttajat, kertokaa nyt hittosoikoon miten nuo teidän laiskojen palvelut maksetaan kun rahaa ei ole.

Vierailija
82/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa olen ihmetellyt ja siksipä lähdinkin lukemaan lakia. Joku perusoikeusuudistus tai ihmisoikeussopimukseen upotettava asetus tästä pitäisi tehdä, ettei normaaliin vanhemmuuteen kuulu tolkuton väsymys, se alkaa olla jo verrattavissa ihmisoikeudeksi että saa nukkua! Myös äitien perusoikeuksista täytyy yhteiskunnan olla valmis ottamaan sen verran vastuuta, että korvataan se sohvalla istuvat perhetyöntekijät oikeilla kotiapulaisilla, jotka siivoavat ja auttavat äitejä.

Itselläni oli erittäin villi ja hankala esikoinen ja olin itse huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen pitkään lapsen taaperoaikaan saakka. Saimme perhetyöntekijän meille kotiin lapsen ollessa 1,5.v ja olin itse tuolloin aivan poikki. Miehellä oli myös raivokasta käyttäytymistä tuolloin, on edelleen mutta painoi siis väsymys, fyysinen heikkous ja parisuhde. No mitäpä perhetyöntekijä teki, tuli meille, istui keittiön pöydän ääreen ja minä siinä hänelle keittelin kahvit ja juttelin. Lapsi juoksi ympäri taloa, pitkin sohvia ja melkein kiipeili verhoissa. Perhetyöntekijä vaan keskittyi juttelemaan ja sanoikin minulle, että onpa villi tämä teidän lapsi. Ai juma. No yllätys yllätys, miksi minä väsyneenä kenties olen perheapua kysellyt! Seuraavan kerran kun perhetyöntekijä tuli, sama toistui, kaiken päälle vaati minua vastailemaan ja täyttelemään jotakin lappuja. Taas sama kahvinkeitto, lapsen vahtiminen, perhetyöntekijän viihdyttäminen ja katselin kelloa että saakeli jää kaikki tekemättä tältä päivää, nekään vähät mitä pitäisi kotona saada aikaan.

Meille taisi olla määrättynä 5 kertaa tämän työntekijän käyntejä, kolmannella kerralla vein lapsen hoitoon naapuriin perhetyöntekijän vierailun ajaksi, että sain kunnolla hänen kanssaan kahviteltiin ja edes hetken keskityttyä siihen avun vastaanottamiseen. Tämän kerran jälkeen soitin itse neuvolaan, että voidaan lopettaa tämä, on liian raskasta minulle ja en halua enää näitä käyntejä jatkossa.

Hurjat muistot jäi. Tämmöistä se apu on, kun sitä oikeasti tarvii.

Eli valitsit puolisokseni ääliön, porsit sille ja vielä toisenkin kerran vaikka eka porsas oli rajaton i.di.ootti. Ja sit odotit, ett muut hoitaa sun penskat. Hienoa!

En ole tuo mutta olin vastaavassa tilanteessa. Perimmäisenä syynä siihen oli se, että mies sairastui masennukseen lapsen syntymän aikoihin ja se heijastui kaikkeen kotona. Eipä siihen masennukseenkaan mitään apua saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.

Jep, mitä enemmän ihmiset saa, sitä enemmän ollaan käsi ojossa ruikuttamassa.

Afrikassa naisilla on kolme kertaa enemmän lapsia ja vesi pitää kantaa kaivosta

On töitä ja ruoanlaittoa ja mies määräilemässä kaikesta. Silti siellä iloitaan ja lauletaan yhdessä.

Täällä on tasa-arvo ja aivan eri elintasot ja ruikuti ruikuti kun sen 1,8 lapsen kanssa on niin vaikeeta.

Vierailija
84/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain apua lapsiperheiden kotipalvelusta. Sieltä saa lastenhoitoapua tai kotitöihin apua. Että mahdollisuus lepohetkeenkin olisi, mutta valitsin siivousavun. Kukaan ei ole tullut sohvalle kyyläämään, vaan lasun kanssa oli yksi ainoa puhelu josta ohjattiin tuonne kotipalveluiden pariin

Vierailija
85/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsoa kun yhteiskunta ei voi mitenkään hoitaa kaikkia väsyneitä ja uupuneita. Väsymys kuuluu ihmisen elämään luonnollisena osana, on nousuja ja laskuja, ja ihmisen osa on selvitä elämästään.

Tällaista uusavuttomuutta ja elämänhallinnan puutetta sitten tulee, kun lapsia suojellaan koko ajan pettymyksiltä ja pahalta mieleltä. Kasvaa sukupolvia, jotka eivät kestä pettymyksiä eivätkä luonnollista väsymistä. Elämä ei ole pelkkää juhlaa eikä yhteiskunnan holhoamista.

Vierailija
86/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, paljonko haluat maksaa veroja lisää, jotta tuo palvelu voidaan järjestää? Minä en yhtään.

Taidatkin olla niitä, jotka ei maksa itse yhtään mitään, penikoita väännät ja huutelet, että muut hoitakoon. Lopeta se porsiminen ja mene töihin. Ja nuku kun lapset nukkuu, älä roiku täällä tai kyttää tositeeveesontaa.

Alapeukuttajat, kertokaa nyt hittosoikoon miten nuo teidän laiskojen palvelut maksetaan kun rahaa ei ole.

Siirtämällä rahaa ennaltaehkäisyyn tarvitaan paljon vähemmän esim lastensuojelun ym palveluita. Eli tuosta raskaammasta päästä tulee säästöjä jatkossa. Ennaltaehkäisy on ihan oikeasti yhteiskunnalle halvempaa, uskokaa jo.

Tiedättekö mitä yksi huostaanotto maksaa yhteiskunnalle? Sillä rahalla saa todella moninkertaisen määrän ennaltaehkäisevää palvelua todella moneen perheeseen, sitä jolla estetään se huostaanotto.

Vierailija
87/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun olin ala-asteella yli 30 vuotta sitten niin lapsiperheet saivat kodinhoitajan kotiin avuksi jos tarvitsivat apua, yhden kaverin isä oli yksinhuoltaja ja heillä kodinhoitaja oli tekemässä siivoukset ja ruoat, joskus jos koulun jälkeen kaveri pyysi luokseen kylään niin siellä kodinhoitaja paistoi lättyjä kun lasten isä oli töissä, uskon että kaupunki maksoi kodinhoitajan kun olivat vähävarainen perhe.

Otapa huomioon, että silloin noita yh-perheitä oli äärimmäisen vähän. Nykyään yh alkaa olee uusi normaali.

Vierailija
88/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei halua kantaa mitään vastuuta nykyään mistään. Kaikki kiva olis kivaa. Vaivannäkö ei oo fantsua. Ilmankos ei tulla toimeen keskenään ja perheet ei pysy yhdessä. Yhteiskunnan pitää olla joka asiassa hyysäämässä. Ei tästä Suomesta ole enää mihinkään. Selkäranka ja sisu puuttuu tyystin.

Vierailija
89/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtämällä rahaa ennaltaehkäisyyn tarvitaan paljon vähemmän esim lastensuojelun ym palveluita. Eli tuosta raskaammasta päästä tulee säästöjä jatkossa. Ennaltaehkäisy on ihan oikeasti yhteiskunnalle halvempaa, uskokaa jo.

Tiedättekö mitä yksi huostaanotto maksaa yhteiskunnalle? Sillä rahalla saa todella moninkertaisen määrän ennaltaehkäisevää palvelua todella moneen perheeseen, sitä jolla estetään se huostaanotto.

Älähän viitsi naurattaa. Huostaanotot ei sillä vähene, että joku tulee pitämään vauvaa pari tuntia, että äiti saa nukuttua.

Vierailija
90/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmasti kuntakohtaisia eroja. Tiedän erään yksinhuoltajan joka oli saanut tuollaista käytännön apua kun lapsi oli ihan pieni ja kärsi koliikista ja uniongelmista.

Käytännössä ymmärrän ettei yhteiskunnalla vaan ole tuollaista resurssia olemassa laajalti. Jo nyt kotihoito ja varhaiskasvatus on kriisissä ja työt mitoitettu tiukalle joten mistä repiä sitten repertuaariin vielä toisaalle sijoitettavaa apua.

Suurimmalla osalla on myös se mies sekä edes jotain ystäviä tai sukulaisia joihin voi jossain määrin tukeutua jos vaan kehtaa. Ajattelen valitettavsti itsekin niin että jos ei ole totaali yksinhuoltaja niin on myös perheen omalla vastuulla pyrkiä järjestämään apua tavalla tai toisella. Oli se sitten vaikka rahalla.

Vierailija
91/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsoa kun yhteiskunta ei voi mitenkään hoitaa kaikkia väsyneitä ja uupuneita. Väsymys kuuluu ihmisen elämään luonnollisena osana, on nousuja ja laskuja, ja ihmisen osa on selvitä elämästään.

Tällaista uusavuttomuutta ja elämänhallinnan puutetta sitten tulee, kun lapsia suojellaan koko ajan pettymyksiltä ja pahalta mieleltä. Kasvaa sukupolvia, jotka eivät kestä pettymyksiä eivätkä luonnollista väsymistä. Elämä ei ole pelkkää juhlaa eikä yhteiskunnan holhoamista.

Juuri näin! Äärimmäiset tapaukset erikseen, heille toki apua olisi hyvä olla olemassa, mutta ulina siitä, että ei saa vauva-aikana nukuttua... Ja montako lasta näilläkin on?

Nämä kaikki turhasta kitisijät ovat pois niiltä, jotka oikeasti ovat oikeista syistä finito.

Mutta kun on totuttu saamaan kaikki eikä mihinkään ole valmiutta sopeutua.

Vierailija
92/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älähän viitsi naurattaa. Huostaanotot ei sillä vähene, että joku tulee pitämään vauvaa pari tuntia, että äiti saa nukuttua.

Siitä nyt on varsin laaja konsensus, että ennaltaehkäisy on halvempaa kuin kriisiytyneiden ongelmien hoitaminen. Jos sinulla on jotain päinvastaista dataa näyttää niin kerro toki.

Vierailija
93/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu selvitä yksin.

Vierailija
94/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä on 1 600 000. Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki lopetti palvelusetelin myöntämisen eläkeläisille ja vammaisille kodin siivouksen ostoon. Jos eläke 900 niin ei saa myöskään verovähennystä.

Eli eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen myös silloin, kun täyttää 97-vuotta ja sairastuu syöpään.

Vierailija
95/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison mielenterveysongelmat ovat melko pitkälti sitä perua, että hänen äitinsä yritti hoitaa suurperhettä yksin eikä jaksaminen riittänyt. Että ei sitä apua varmaan vieläkään kannata kenellekään tarvita, kun ongelmat maksaa sitten joku muu neljänkymmenen vuoden päästä!

Vierailija
96/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita sitten hoitaisi. Itsellä oma lapsi nukkui vauvana 4 h vuorokaudessa, mutta ei putkeen. Mies ei osallistunut lasten eikä kodin hoitoon. Minunko nyt sitten pitäisi auttaa kun omat lapset on teinejä. Kun minun lapset oli pieniä niin naapurin yh:n lapsi soitti koko ajan ovikelloa niin ettei meillä ollut edes päiväunirauhaa.

Mä en kyllä halua auttaa ketään.

Vierailija
97/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on 1 600 000. Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki lopetti palvelusetelin myöntämisen eläkeläisille ja vammaisille kodin siivouksen ostoon. Jos eläke 900 niin ei saa myöskään verovähennystä.

Eli eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen myös silloin, kun täyttää 97-vuotta ja sairastuu syöpään.

Ihan tiedoksi alapeukuttajille, että meillä oli asiasta juttu paikallislehdessä, että palveluseteliä ei enää myönnetä kodin siivoukseen eläkeläisille eikä vammaisille kodin siivoukseen.

900 euron eläkkeestä ei mene veroa joten siksi ei voi saada verovähennystäkään.

Vierailija
98/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi alapeukuttajille, että meillä oli asiasta juttu paikallislehdessä, että palveluseteliä ei enää myönnetä kodin siivoukseen eläkeläisille eikä vammaisille kodin siivoukseen.

900 euron eläkkeestä ei mene veroa joten siksi ei voi saada verovähennystäkään.

Alapeukutin siksi, että tämä keskustelu koskee äitrjä ja pikkulapsiperheitä.

Perusta oma ketju eläkeläisiä varten, jos haluat heistä keskustella.

Vierailija
99/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannerheimin Lastensuojeluliitosta voi palkata lapsenhoitajan 9€/ h.

Myös kirkolta voi ja kannattaa pyytää apua!

Vierailija
100/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on jo aikuisia eli tässä ajassa en ole ollut pikkulasten äiti. 

Ensimmäinen lapsi nukkui hyvin, oltiin vain normaalin väsyneitä miehen kanssa, mutta toisella lapsella oli koliikki. Kolme kuukautta olin nukkumatta itsekin ja kun lapsi oli vuoden, nukuin yhden kokonaisen kesän.

Mutta pahimpana hetkenä mun ystävät tuli välillä pariksi tunniksi ja ottivat vauvan vaunuihin ja kävelylenkille jolloin sain sain nukuttua, omat vanhemmat veivät huutavan vauvan pari kertaa viikossa ulos tai istuttivat turvaistuimeen ja ajelivat pitkin pitäjää. Kerran naapuri soitti ovikelloa ja kysyi, että saanko lainkaan nukuttua, että voi tarvittaessa auttaa. 

Äitini toi ruokia ja vei mennessään roskat. Anoppi kävi siivoamassa muutaman kerran ja pesi ja mankeloi pyykkituvassa ison kasan lakanoita. 

Voi teitä nuoria äitejä! Ei ihmisen pidä yksin selvitä. Miten ihmeessä maailma on muutamassa vuosikymmenessä muuttunut näin?