Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
41/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun olin ala-asteella yli 30 vuotta sitten niin lapsiperheet saivat kodinhoitajan kotiin avuksi jos tarvitsivat apua, yhden kaverin isä oli yksinhuoltaja ja heillä kodinhoitaja oli tekemässä siivoukset ja ruoat, joskus jos koulun jälkeen kaveri pyysi luokseen kylään niin siellä kodinhoitaja paistoi lättyjä kun lasten isä oli töissä, uskon että kaupunki maksoi kodinhoitajan kun olivat vähävarainen perhe.

Vierailija
42/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.

Kotipalvelun pitäisi olla lapsiperheiden saatavilla ihan lain mukaan, aivan kuten se ennenkin oli.

Meidän perheessä kävi kunnan kodinhoitaja viikkotolkulla, jos kotiäiti-äitini vain tilasi. Mm. suonikohjuleikkauksen jälkeen sellaisen sai vaikka me lapset oltiin kaikki jo koululaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille nyt tulisi tuollainen tarkkailija, kertoisin ensiksi, millä tavoin kotityöt on meillä jaettu. Sen jälkeen esittelisin, miten isä on hoitanut oman tonttinsa. Siitä voisivat sitten jatkaa hänen kanssaan sillä aikaa kun minä ottaisin nokoset.

Ajattelet, että sille lusmuilevalle isälle ei sattuisi kyseiseen ajankohtaan jotain "muuta menoa"?

Se on hänen ongelmansa sitten. Voisivat tällöin kohdistaa isään jotain toimenpiteitä.

Kerrotko mitä nämä toimenpiteet voisi olla?

Vierailija
44/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilökohtaista elämää voi suunnitella yhteiskunnan varaan. Täytyy itse luoda puitteet eli asunto, elanto, ihmissuhteet ym.

Elämänarvot kuntoon. Jos se lepo ja nukkuminen on tärkeintä niin lisää lapsia ei kannata hankkia. Mitä on väsyminen taustalla? Miksi ei saa nukuttua, onko lapsi sairas, jos lapsi ei n ku ja sen vuoksi äitikään? Pääsääntöisesti, kun lapset nukkuvat tai pitäisi nukkua ainakin 10 h vuorokaudessa.

Voisit alkajaisiksi pistää kellon soimaan vaikka tunnin välein läpi yön ja annat sitten neuvojasi lisää.

Vierailija
45/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille nyt tulisi tuollainen tarkkailija, kertoisin ensiksi, millä tavoin kotityöt on meillä jaettu. Sen jälkeen esittelisin, miten isä on hoitanut oman tonttinsa. Siitä voisivat sitten jatkaa hänen kanssaan sillä aikaa kun minä ottaisin nokoset.

Ajattelet, että sille lusmuilevalle isälle ei sattuisi kyseiseen ajankohtaan jotain "muuta menoa"?

Se on hänen ongelmansa sitten. Voisivat tällöin kohdistaa isään jotain toimenpiteitä.

Voisivat ja voisivat. Mutta tilanne on se, että eivät kohdista.

Niinpä. Sitten isän osuus on aina tekemättä. Voi voi.

Vierailija
46/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällaisissa tapauksissa PITÄISI kohdistaa, jos näkevät, että toinen luistaa ihan täysin kaikesta ja toinen kuormittuu taakan alle! Saisi tulla jotain muutoksia...

Vierailija
47/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten seuraa ero, joka tulee miehelle yllätyksenä.

Vierailija
48/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilökohtaista elämää voi suunnitella yhteiskunnan varaan. Täytyy itse luoda puitteet eli asunto, elanto, ihmissuhteet ym.

Elämänarvot kuntoon. Jos se lepo ja nukkuminen on tärkeintä niin lisää lapsia ei kannata hankkia. Mitä on väsyminen taustalla? Miksi ei saa nukuttua, onko lapsi sairas, jos lapsi ei n ku ja sen vuoksi äitikään? Pääsääntöisesti, kun lapset nukkuvat tai pitäisi nukkua ainakin 10 h vuorokaudessa.

Voisit alkajaisiksi pistää kellon soimaan vaikka tunnin välein läpi yön ja annat sitten neuvojasi lisää.

Minulla on kolme lasta. Nuorimman kanssa heräiltiin n tunnin välein. Tiedän, mitä äitinä olo on.

Vierailija
49/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron. Keskustelu hänen kanssaan hoitamatta jääneistä kotitöistä. Tutustumiskäyntejä talouksiin, joissa nämä kotityöt on hyvin hoidettu. Aikuisuuteen ja aikuisen vastuuseen liittyvien asioiden kertausta esim. lakipykälien avulla.

Vierailija
50/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka ensi alkuun tarjottaisiin jotain keskusteluapua, jossa käytäisiin läpi miksi homma ei toimi.

Vierailija
51/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.

Miten niin ei yhteiskunta toimi tuolla lailla 🤣🤣🤣🤣🤣 kysypä tuntemiltasi noin viiskymppisiltä ihmisiltä entisajan kotiapulaisjärjestelmästä joka meillä täällä Suomessa oli. Se on TASAN tuollainen, mitä ap kuvailee kaipaavansa.

Vierailija
52/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestäisin niin että isästätulee lähivanhempi ja minä tapaan lapsia joka toinen viikonloppu.

Vierailija
53/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällaisissa tapauksissa PITÄISI kohdistaa, jos näkevät, että toinen luistaa ihan täysin kaikesta ja toinen kuormittuu taakan alle! Saisi tulla jotain muutoksia...

Joo mutta mitä ne toimenpiteet olisi? Minun mies oli tuollainen vastuusta luistelija, joka häipyi aina lenkille tai äidilleen nukkumaan tms kun olisi pitänyt osallistua. Neuvolan terkkari piti hänelle puhuttelun. Mikä muuttui? Mies ärsyyntyi ja osallistui entistä vähemmän. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa. Jos ei halua osallistua, niin minkä sille voi.

Vierailija
54/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikojen kodinhoitajapalvelu ei toimisi nykyään. Ennen sitä pyydettiin oikeasti tarpeeseen. Nykyään ei jakseta yhtään ja kaikki olisi kodinhoitajaa vailla koko ajan, kun äidin pitää saada levätä puhelimen kanssa.

Vierailija
55/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava, jos elämää voisi ennustaa.

Olisi voinut katsoa kristallipallosta, miten tulevaisuudessa oma äiti ajautuu syvemmälle alkoholisminsa kanssa ja isä sairastuu syöpään kun kolmas (yllätys)lapsi on vauva.

Sama pallo olisi näyttänyt, miten puolison perheen sanomattomat säännöt ja käsittelemättömät tunteet vaikuttavat jopa siihen, miten paljon (eli vähän) me näemme isovanhempia verrattuna puolison siskoihin.

Olisin osannut väistää luodin, kun olisin nähnyt että itselle puhkeaa synnytyksen jälkeinen masennus. Kun olisin tiennyt etten saa siihen hoitoa enkä tukea, en olisi ollut raskaana ollenkaan.

En yleensä jaksa enää edes vastata mihinkään topikkiin missään päin internetiä tai somea, missä joku kysyy apua lapsiperheelle. Sen tietää, mitä ne vastaukset on. Jos on oikein masokisti kuten minä tänään, voi aina uudestaan kokea halveksuntaa omaa äitiyttä kohtaan ja tuntea vahingonilo ihan sydämessä asti.

Minuun vaille jääminen jätti ison, mustan jäljen. Minulta on aivan turha tulla pyytämään apua mihinkään. En auta. En lahjoita mitään mihinkään, en osallistu keräyksiin enkä osta edes päiväkodin tai koulun henkilökunnalle lahjaa kuten muut. En käänny katsomaan jos kaadut kadulla. Ajan ohi jos ajat kolarin.

Lapsille, siis muullekin kuin omille, minulla vielä riittää empatiaa. Mutta kenenkään lapsia en hoida, ellei kyseessä ole lapsenlapsi sitten joskus.

Kun minun piti pärjätä yksin, pärjätkööt kaikki muutkin.

Vierailija
56/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestäisin niin että isästätulee lähivanhempi ja minä tapaan lapsia joka toinen viikonloppu.

Höpönlöpön.

Vierailija
57/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä ei suostuisi lähivanhemmaksi. Mitä tekisit? Ryhtyisit lähivanhemmaksi vai antaisit homman lastensuojelulle?

Vierailija
58/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on alle kaksi aivosolua ja kommentoitte ettei yhteiskunnalla ole varaa. Niin selittäkääpä miten on varaa lähetellä näitä jotka istuvat kolme tuntia sohvalla keskustelemassa? Kiinnostaisi tietää miksi äiti ei voi käyttää niitä kolmea tuntia nukkumiseen. Miten se olisi KALLIIMPAA.

Vierailija
59/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta mitä ne toimenpiteet olisi? Minun mies oli tuollainen vastuusta luistelija, joka häipyi aina lenkille tai äidilleen nukkumaan tms kun olisi pitänyt osallistua. Neuvolan terkkari piti hänelle puhuttelun. Mikä muuttui? Mies ärsyyntyi ja osallistui entistä vähemmän. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa. Jos ei halua osallistua, niin minkä sille voi.

Ja olet vielä edelleen tuollaisen kanssa?

Vierailija
60/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikojen kodinhoitajapalvelu ei toimisi nykyään. Ennen sitä pyydettiin oikeasti tarpeeseen. Nykyään ei jakseta yhtään ja kaikki olisi kodinhoitajaa vailla koko ajan, kun äidin pitää saada levätä puhelimen kanssa.

Voi kun olet valitettavan tyhmä :(. Ei, vaan entisaikaan se oli tarjolla about kaikille. Nykyään sen voisi järjestää niin että vain tarpeeseen.