Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
61/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilökohtaista elämää voi suunnitella yhteiskunnan varaan. Täytyy itse luoda puitteet eli asunto, elanto, ihmissuhteet ym.

Elämänarvot kuntoon. Jos se lepo ja nukkuminen on tärkeintä niin lisää lapsia ei kannata hankkia. Mitä on väsyminen taustalla? Miksi ei saa nukuttua, onko lapsi sairas, jos lapsi ei n ku ja sen vuoksi äitikään? Pääsääntöisesti, kun lapset nukkuvat tai pitäisi nukkua ainakin 10 h vuorokaudessa.

Voisit alkajaisiksi pistää kellon soimaan vaikka tunnin välein läpi yön ja annat sitten neuvojasi lisää.

Minulla on kolme lasta. Nuorimman kanssa heräiltiin n tunnin välein. Tiedän, mitä äitinä olo on.

Sulla oli sitten varmaan elämänarvot kunnossa paremmin kuin muilla kun jaksoit! Hyvä!

Vierailija
62/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille nyt tulisi tuollainen tarkkailija, kertoisin ensiksi, millä tavoin kotityöt on meillä jaettu. Sen jälkeen esittelisin, miten isä on hoitanut oman tonttinsa. Siitä voisivat sitten jatkaa hänen kanssaan sillä aikaa kun minä ottaisin nokoset.

Ajattelet, että sille lusmuilevalle isälle ei sattuisi kyseiseen ajankohtaan jotain "muuta menoa"?

Se on hänen ongelmansa sitten. Voisivat tällöin kohdistaa isään jotain toimenpiteitä.

Voisivat ja voisivat. Mutta tilanne on se, että eivät kohdista.

Minusta tällaisissa tapauksissa PITÄISI kohdistaa, jos näkevät, että toinen luistaa ihan täysin kaikesta ja toinen kuormittuu taakan alle! Saisi tulla jotain muutoksia...

Joo mutta mitä ne toimenpiteet olisi? Minun mies oli tuollainen vastuusta luistelija, joka häipyi aina lenkille tai äidilleen nukkumaan tms kun olisi pitänyt osallistua. Neuvolan terkkari piti hänelle puhuttelun. Mikä muuttui? Mies ärsyyntyi ja osallistui entistä vähemmän. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa. Jos ei halua osallistua, niin minkä sille voi.

Ja olet vielä edelleen tuollaisen kanssa?

Mistä keksit että olen? En ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille nyt tulisi tuollainen tarkkailija, kertoisin ensiksi, millä tavoin kotityöt on meillä jaettu. Sen jälkeen esittelisin, miten isä on hoitanut oman tonttinsa. Siitä voisivat sitten jatkaa hänen kanssaan sillä aikaa kun minä ottaisin nokoset.

Ajattelet, että sille lusmuilevalle isälle ei sattuisi kyseiseen ajankohtaan jotain "muuta menoa"?

Se on hänen ongelmansa sitten. Voisivat tällöin kohdistaa isään jotain toimenpiteitä.

Niinpä. Sitten isän osuus on aina tekemättä. Voi voi.

Ja sitten seuraa ero, joka tulee miehelle yllätyksenä.

Järjestäisin niin että isästätulee lähivanhempi ja minä tapaan lapsia joka toinen viikonloppu.

Höpönlöpön.

Koska uupumushan on mielenterveyden häiriö, isällä on paremmat edellytykset huolehtia lapsista, sillä hänellä ei ole diagnosoitua mielenterveyden häiriötä 😊

Vierailija
64/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiteys on ihan vapaaehtoinen valinta, eli ei sitä omaa elämää ole mikään pakko pilata, jos ei halua!

Lapsettoman ihmisen elämässä myös kaikki on oma valinta että muistapa olla valittamatta mistään :) taas ei voi kuin ihmetellä kuinka tyhmä täytyy olla, ollanseen vauva nimisellä palstalla valittamassa siitä kun joillain on lapsia.

Vierailija
65/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällaisissa tapauksissa PITÄISI kohdistaa, jos näkevät, että toinen luistaa ihan täysin kaikesta ja toinen kuormittuu taakan alle! Saisi tulla jotain muutoksia...

Joo mutta mitä ne toimenpiteet olisi? Minun mies oli tuollainen vastuusta luistelija, joka häipyi aina lenkille tai äidilleen nukkumaan tms kun olisi pitänyt osallistua. Neuvolan terkkari piti hänelle puhuttelun. Mikä muuttui? Mies ärsyyntyi ja osallistui entistä vähemmän. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa. Jos ei halua osallistua, niin minkä sille voi.

Ja olet vielä edelleen tuollaisen kanssa?

Mistä keksit että olen? En ole.

Olisit kirjoittanut sitten ex-mies. Mutta hyvä hyvä, ettet ole enää!

Vierailija
66/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja sittem vielä kehdataan ihmetellä että syntyvyys on laskussa.

Ja kehdataan ihmetellä miksi lapsilla on niin paljon käytösoireilua.

Ennenhän ei äidit uupuneet! Hoitivat kodin ja lehmät ja lapset ja dementikkomummot ja jaksoivat kaiken. Nyt äiti uupuu jo siitä, että vauva ei nuku 8 tunnin yöunia.

Joku fiksu sanoi, että äideiltä pitäisi ottaa puhelimet ja tabletit pois  vauvan ekan 9 kk ajaksi, moni jaksaisi paljon paremmin!

Vierailija
67/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti kertoo uupumuksesta, niin lapsi sijaisperheeseen ja äiti 2 viikoksi johonkin syrjäiseen hotelliin/motelliin nukkumaan. Ei puhelinta, televisiota, mitään virikkeitä.

Vierailija
68/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenhän ei äidit uupuneet! Hoitivat kodin ja lehmät ja lapset ja dementikkomummot ja jaksoivat kaiken. Nyt äiti uupuu jo siitä, että vauva ei nuku 8 tunnin yöunia.

Joku fiksu sanoi, että äideiltä pitäisi ottaa puhelimet ja tabletit pois  vauvan ekan 9 kk ajaksi, moni jaksaisi paljon paremmin!

Sinulta pitäisi ottaa puhelimet ja tabletit pois.

Vierailija
69/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne uupuivat. Se ei vain ylittänyt uutiskynnystä.

Vierailija
70/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei selviä lapsen tai lasten kanssa, kannattaa jo hyvissä ajoin ilmoittaa, että haluaa lasten huostaanottoa. Vain kovat puheet tepsivät.

Itse jäin yksinhuoltajaksi kahden lapsen kanssa ja pyysin kunnalta lastenhoitoapua pariksi vuorokaudeksi viikossa. Mikään muu ei auttanut, kuin uhata viedä lapset töhinlähtöaamuina lastenkodin pihaan ennen bussiin nousemista.

Perhepäivähoidon ohjaaja pelästyi ja niin naapuri sai hoitaa lapsiani kuten olimme etukäteen jo sopineetkin. Osittain työttömänä rahani eivät olisi riittäneet naapurin palkkaamiseen.

Vierailija
71/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta pitäisi ottaa puhelimet ja tabletit pois.

Miksi? Jos osaa elää hyvää elämää uupumatta, niin silloinko ei ole oikeutettu hauskanpitoon?

Vierailija
72/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ennen oli ihan normaalia jättää pienet lapset yksin kotiin kun meni tunniksi navettaan hoitamaan lehmiä. Ja oli ihan normaalia että neljävuotiaat leikki yksin järvenrannassa kun äiti ja isä oli pellolla. Nykyään jos yhdenkin kerran tekee noin puuttuu asiaan poliisi ja lasu.

Äitini lapsuudenkaveri hukkui järvenrantaan neljävuotiaana kun olivat keskenään rannassa vanhempien ollessa talon töissä. Sellaista aikaa ihannoit.

Vierailija
73/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin verta synnytyksessä paljon. Hg oli alle 80 eikä siihen puututtu. 2 vuoden päästä oli noussut 90 ja kehuttiin kovasti miten hyvä arvo.

Eli kaikki se vuosien väsymys ja muut oireet johtui pitkälti siitä että varastorauta ihan nollissa..

Nyt kun kuopus on 10 vuotta niin asiaa alettiin hoitamaan, esikoinen jo 16. Näin meillä.

Vierailija
74/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitäisi myös toteuttaa masentuneidenkin kohdalla. Sen ajan mitä keskustelee sosionomin kanssa liipalaapaa, voisi sosionomi tulla konkreettisesti auttamaan. Vähän kuluja tulisi lisää, mutta varhaisella puuttumisella säästäisi myös.

Vierailija
75/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin verta synnytyksessä paljon. Hg oli alle 80 eikä siihen puututtu. 2 vuoden päästä oli noussut 90 ja kehuttiin kovasti miten hyvä arvo.

Eli kaikki se vuosien väsymys ja muut oireet johtui pitkälti siitä että varastorauta ihan nollissa..

Nyt kun kuopus on 10 vuotta niin asiaa alettiin hoitamaan, esikoinen jo 16. Näin meillä.

Äidin terveys kiinnostaa vain raskausaikana. Ja silloinkin vain välinearvon vuoksi, koska sikiön terveys riippuu äidin terveydestä. Kun vauva syntyy ei äidillä ole enää mitään väliä, hänen keho on jo tehtävänsä tehnyt.

Vierailija
76/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ennen oli ihan normaalia jättää pienet lapset yksin kotiin kun meni tunniksi navettaan hoitamaan lehmiä. Ja oli ihan normaalia että neljävuotiaat leikki yksin järvenrannassa kun äiti ja isä oli pellolla. Nykyään jos yhdenkin kerran tekee noin puuttuu asiaan poliisi ja lasu.

Äitini lapsuudenkaveri hukkui järvenrantaan neljävuotiaana kun olivat keskenään rannassa vanhempien ollessa talon töissä. Sellaista aikaa ihannoit.

Näkyypä noita hukkuvan penskoja nykyäänkin, että mikäpä se olikaan pointtisi?

Vierailija
77/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen ihmetellyt ja siksipä lähdinkin lukemaan lakia. Joku perusoikeusuudistus tai ihmisoikeussopimukseen upotettava asetus tästä pitäisi tehdä, ettei normaaliin vanhemmuuteen kuulu tolkuton väsymys, se alkaa olla jo verrattavissa ihmisoikeudeksi että saa nukkua! Myös äitien perusoikeuksista täytyy yhteiskunnan olla valmis ottamaan sen verran vastuuta, että korvataan se sohvalla istuvat perhetyöntekijät oikeilla kotiapulaisilla, jotka siivoavat ja auttavat äitejä.

Itselläni oli erittäin villi ja hankala esikoinen ja olin itse huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen pitkään lapsen taaperoaikaan saakka. Saimme perhetyöntekijän meille kotiin lapsen ollessa 1,5.v ja olin itse tuolloin aivan poikki. Miehellä oli myös raivokasta käyttäytymistä tuolloin, on edelleen mutta painoi siis väsymys, fyysinen heikkous ja parisuhde. No mitäpä perhetyöntekijä teki, tuli meille, istui keittiön pöydän ääreen ja minä siinä hänelle keittelin kahvit ja juttelin. Lapsi juoksi ympäri taloa, pitkin sohvia ja melkein kiipeili verhoissa. Perhetyöntekijä vaan keskittyi juttelemaan ja sanoikin minulle, että onpa villi tämä teidän lapsi. Ai juma. No yllätys yllätys, miksi minä väsyneenä kenties olen perheapua kysellyt! Seuraavan kerran kun perhetyöntekijä tuli, sama toistui, kaiken päälle vaati minua vastailemaan ja täyttelemään jotakin lappuja. Taas sama kahvinkeitto, lapsen vahtiminen, perhetyöntekijän viihdyttäminen ja katselin kelloa että saakeli jää kaikki tekemättä tältä päivää, nekään vähät mitä pitäisi kotona saada aikaan.

Meille taisi olla määrättynä 5 kertaa tämän työntekijän käyntejä, kolmannella kerralla vein lapsen hoitoon naapuriin perhetyöntekijän vierailun ajaksi, että sain kunnolla hänen kanssaan kahviteltiin ja edes hetken keskityttyä siihen avun vastaanottamiseen. Tämän kerran jälkeen soitin itse neuvolaan, että voidaan lopettaa tämä, on liian raskasta minulle ja en halua enää näitä käyntejä jatkossa.

Hurjat muistot jäi. Tämmöistä se apu on, kun sitä oikeasti tarvii.

Vierailija
78/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.

Puoliso on lähes yhtä uupunut, omaa äitiä ei ole ja isä on rappioalkoholisti, muita läheisiä ei ole. Miehen äiti taas ei noudata ohjeita. Esim. nukuttaa lasta väärään aikaan mikä pahentaa lapsen uniongelmaa, haluaisi väen vängällä antaa lehmän maitoa ja maitotuotteita 7kk:n ikäiselle eikä usko että niin ei saa tehdä

Ohis

Vierailija
79/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äiti kertoo uupumuksesta, niin lapsi sijaisperheeseen ja äiti 2 viikoksi johonkin syrjäiseen hotelliin/motelliin nukkumaan. Ei puhelinta, televisiota, mitään virikkeitä.

Ajattelit, että vankeusrangaistuksella äiti paranee uupumuksesta?

Vierailija
80/2767 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa olen ihmetellyt ja siksipä lähdinkin lukemaan lakia. Joku perusoikeusuudistus tai ihmisoikeussopimukseen upotettava asetus tästä pitäisi tehdä, ettei normaaliin vanhemmuuteen kuulu tolkuton väsymys, se alkaa olla jo verrattavissa ihmisoikeudeksi että saa nukkua! Myös äitien perusoikeuksista täytyy yhteiskunnan olla valmis ottamaan sen verran vastuuta, että korvataan se sohvalla istuvat perhetyöntekijät oikeilla kotiapulaisilla, jotka siivoavat ja auttavat äitejä.

Itselläni oli erittäin villi ja hankala esikoinen ja olin itse huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen pitkään lapsen taaperoaikaan saakka. Saimme perhetyöntekijän meille kotiin lapsen ollessa 1,5.v ja olin itse tuolloin aivan poikki. Miehellä oli myös raivokasta käyttäytymistä tuolloin, on edelleen mutta painoi siis väsymys, fyysinen heikkous ja parisuhde. No mitäpä perhetyöntekijä teki, tuli meille, istui keittiön pöydän ääreen ja minä siinä hänelle keittelin kahvit ja juttelin. Lapsi juoksi ympäri taloa, pitkin sohvia ja melkein kiipeili verhoissa. Perhetyöntekijä vaan keskittyi juttelemaan ja sanoikin minulle, että onpa villi tämä teidän lapsi. Ai juma. No yllätys yllätys, miksi minä väsyneenä kenties olen perheapua kysellyt! Seuraavan kerran kun perhetyöntekijä tuli, sama toistui, kaiken päälle vaati minua vastailemaan ja täyttelemään jotakin lappuja. Taas sama kahvinkeitto, lapsen vahtiminen, perhetyöntekijän viihdyttäminen ja katselin kelloa että saakeli jää kaikki tekemättä tältä päivää, nekään vähät mitä pitäisi kotona saada aikaan.

Meille taisi olla määrättynä 5 kertaa tämän työntekijän käyntejä, kolmannella kerralla vein lapsen hoitoon naapuriin perhetyöntekijän vierailun ajaksi, että sain kunnolla hänen kanssaan kahviteltiin ja edes hetken keskityttyä siihen avun vastaanottamiseen. Tämän kerran jälkeen soitin itse neuvolaan, että voidaan lopettaa tämä, on liian raskasta minulle ja en halua enää näitä käyntejä jatkossa.

Hurjat muistot jäi. Tämmöistä se apu on, kun sitä oikeasti tarvii.

Perhetyöntekijän tuntipalkka on paljon isompi kuin kotiapulaisen tuntipalkka olisi. Ja lisäksi perhetyöntekijät joutuu joka käynnin jälkeen kirjaamaan sähköiseen järjestelmään raportin jokaisesta käynnistä ja näissä kirjallisussa töissä voi mennä jopa sama aika kuin itse käynneillä. Eli nykysysteemi tulee kunnalle yli tuplasti kalliimmaksi kuin lähettää kotiin kotiapulainen siivoamaan tai vahtimaan lasta.