Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
641/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies lupasi osallistua yöheräämisiin ja hoitaa osan huonosti nukkuvan ja monta kertaa yössä heräävän lapsen öistä. Asutaan kolmiossa, isompaan ei ole rahaa. Nukuin eri huoneessa ne yöt. Lopputulos oli että mies ei herännyt lapsen itkuun vaan kuorsasi täysiä siinä vieressä, minä sen sijaan eri huoneessa korvatulpat korvissa heräsin. Aina ja joka kerta. Ja jouduin nousemaan ja menemään itkevän lapsen luo. Joka ei enää helposti siinä vaiheessa rauhoittunut, uudelleen nukahtamisessa meni pitkään. Eli ne yöt kun mies muka hoiti oli minun nukkumisen kannalta monta kertaa huonompia ja vähäunisempia kuin ne yöt kun minä hoidin.

Tyypillinen tilanne. Meillä oli ihan sama ja saman olen kuullut niin monelta! Kai siihen on syy, että just naiset saa lapsen, eikä miehet... 🙄 Oltais kuoltu sukupuuttoon jo kauan sitten.

Tai itse asiassa se on juuri toisinpäin. Eli johtuu nimenomaan siitä, kun naiset saavat lapsen ja imettävät =ruokkivat ja huolehtivat jälkikasvustaan. Jos miehet saisivat lapsia, olisi tilanne unenlahjojenkin suhteen toinen.

Kuule, tarkoitin nyt ihan sitä, että pedot olisi syönyt suihinsa ne itkevät vauvat, kun miehen aivoilla varustetut emot olisivat vain kuorssanneet vieressä. Eikä nyt tarttee ottaa niin kirjaimellisesti, kunhan vain hölisen.

Vierailija
642/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äitiys jotenkin sellainen kortti, että kun sen tuo esille, pitää saada kaikki? Varmaan kaikilla ihmisryhmillä on vaikeuksia, ja resurssit on rajallisia.

Ei kaikkea pidä saada, mutta uni olisi aika tärkeää. Ilman unta ihminen voi seota.

Täällä onkin jo jokunen seonnut äippä.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Kiva kun kerroit. Olisipa joku antanut tuon neuvon ennen kuin mietin lasten hankkimista. Kaikki eivät saa tukea, vinkkejä ja turvaa sukulaisilta. Itse väkivaltaisesta, alkoholinhuuruisesta perheestä niin arvaapa sainko hyviä ohjeita elämään?

Et käynyt edes peruskoulua etkä osaa lukea? Aivan yksinkertaisia, itsestäänselviä asioita, että lapsi saattaa valvottaa ja se voi sitten aiheuttaa unettomuutta.

Vierailija
644/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies lupasi osallistua yöheräämisiin ja hoitaa osan huonosti nukkuvan ja monta kertaa yössä heräävän lapsen öistä. Asutaan kolmiossa, isompaan ei ole rahaa. Nukuin eri huoneessa ne yöt. Lopputulos oli että mies ei herännyt lapsen itkuun vaan kuorsasi täysiä siinä vieressä, minä sen sijaan eri huoneessa korvatulpat korvissa heräsin. Aina ja joka kerta. Ja jouduin nousemaan ja menemään itkevän lapsen luo. Joka ei enää helposti siinä vaiheessa rauhoittunut, uudelleen nukahtamisessa meni pitkään. Eli ne yöt kun mies muka hoiti oli minun nukkumisen kannalta monta kertaa huonompia ja vähäunisempia kuin ne yöt kun minä hoidin.

Tyypillinen tilanne. Meillä oli ihan sama ja saman olen kuullut niin monelta! Kai siihen on syy, että just naiset saa lapsen, eikä miehet... 🙄 Oltais kuoltu sukupuuttoon jo kauan sitten.

Tai itse asiassa se on juuri toisinpäin. Eli johtuu nimenomaan siitä, kun naiset saavat lapsen ja imettävät =ruokkivat ja huolehtivat jälkikasvustaan. Jos miehet saisivat lapsia, olisi tilanne unenlahjojenkin suhteen toinen.

Olisikohan siinä vaiheessa tilanne eri lapsiperheiden avun suhteen? Jos miehet saisivat lapsia, imettäisivät ja synnyttäisivät? Jos miehet valvoisivat yöt läpeensä, niin olisiko suhtautuminen tällaista mitä esim. täällä? Voi voi, mitäs läksit ja olisko kannattanut etukäteen tietää?

Meillä on juuri ollut naishallitus vallassa ja he eivät ainakaan tietääkseni tehneet mitään tämän asian suhteen.

Samaan aikaan oli korona, jonka aikana maailma sulkeutui ja odoteltiin maailmanloppua. Ja kun sitä ei lopulta tullutkaan, Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja pelättiin kolmatta maailmansotaa. Venäjän toimien myötä tuli energiakriisi. Naishallituksella on ollut niin sanotusti hieman kiireitä.

Vierailija
645/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että itse aiheutettua ongelmaa pitäisi muiden tulla ratkomaan? Jokainen aikuinen tajuaa, että jos lapsia lähtee tekemään, niin niitä saattaa joutua myös hoitamaan. On ihan yleistietoa, että vauvat huutavat kovaa ja jotkut nukkuvat todella huonosti. Oma valinta jos sellaista elämää haluaa lähteä elämään.

Vaan kun edelleen on maksertu veroja vuosikaudet jotta saa palveluja kun niitä tarvitsee.

Jos ei saa, haluan rahani takaisin ja ostan ne.

Vain murto-osan verorahat riittävät kattamaan kaikki ne palvelut, joita hän yhteiskunnalta saa. Sulle pitäis ennemmin laittaa laskua tulemaan.

Mistähän sinä tiedät meidän maksamien verojen määrät?

Ja ei mua kiinnosta että onko kunnassa uimahalli. Haluan lapsiperheen palvelut.

Sun tapasi kirjoittaa kertoo kyllä paljon.

Sinä et sitä pysty arvioimaan kun sulle pitää ta-va-ta päi-vä ja il-ta.

Selvästikin osui ja kolahti 😂

Ihan oikeasti, tuollaiset osui ja kolahti jutut kuuluu päiväkotiin. Keskusteleeko täällä todella aikuiset keskenään?

Eri

Ja edellisen jostain ihan oman pään huuruista vedetty kommentti olikin tosi aikuismainen, joo. Jännä, ettet siihen sanonut mitään.... 😂

Vierailija
646/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isä on noin hyvä uninen, niin hän voi varmasti silloin hoitaa niitä kotitöitä töistä tultuaan. Eikö? Ja hoitaa vauvaa, jolloin äiti saisi sitä omaa aikaa.

Hän tekikin kotitöitä. Mutta työpäivät matkoineen kesti 8:00-18:15, minkä jälkeen hän ymmärrettävästi halusi syödä, käydä suihkussa ym ja tosiaan teki kotitöitäkin. Sain omaa aikaa noin klo 19:15 jälkeen hetken. Eipä siinä paljoa ehtinyt.

Omg! Minä tein tuon kaiken yksin! T yksinhuoltaja.

Vierailija
647/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Kiva kun kerroit. Olisipa joku antanut tuon neuvon ennen kuin mietin lasten hankkimista. Kaikki eivät saa tukea, vinkkejä ja turvaa sukulaisilta. Itse väkivaltaisesta, alkoholinhuuruisesta perheestä niin arvaapa sainko hyviä ohjeita elämään?

Et käynyt edes peruskoulua etkä osaa lukea? Aivan yksinkertaisia, itsestäänselviä asioita, että lapsi saattaa valvottaa ja se voi sitten aiheuttaa unettomuutta.

Mikä sinua vaivaa? Oletko pershäiriöinen, sadisti vai mikä? Mikä saa sinut vastaamaan noin häiriintyneesti toiselle ihmiselle? Mikä sinussa on mennyt vikaan? Häpeä.

Ohis

Vierailija
648/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan siinä vaiheessa tilanne eri lapsiperheiden avun suhteen? Jos miehet saisivat lapsia, imettäisivät ja synnyttäisivät? Jos miehet valvoisivat yöt läpeensä, niin olisiko suhtautuminen tällaista mitä esim. täällä? Voi voi, mitäs läksit ja olisko kannattanut etukäteen tietää?

Meillä on juuri ollut naishallitus vallassa ja he eivät ainakaan tietääkseni tehneet mitään tämän asian suhteen.

Samaan aikaan oli korona, jonka aikana maailma sulkeutui ja odoteltiin maailmanloppua. Ja kun sitä ei lopulta tullutkaan, Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja pelättiin kolmatta maailmansotaa. Venäjän toimien myötä tuli energiakriisi. Naishallituksella on ollut niin sanotusti hieman kiireitä.

Ja silti he ehtivät tekemään muita lakimuutoksia.

Vierailija
649/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että itse aiheutettua ongelmaa pitäisi muiden tulla ratkomaan? Jokainen aikuinen tajuaa, että jos lapsia lähtee tekemään, niin niitä saattaa joutua myös hoitamaan. On ihan yleistietoa, että vauvat huutavat kovaa ja jotkut nukkuvat todella huonosti. Oma valinta jos sellaista elämää haluaa lähteä elämään.

Vaan kun edelleen on maksertu veroja vuosikaudet jotta saa palveluja kun niitä tarvitsee.

Vain murto-osan verorahat riittävät kattamaan kaikki ne palvelut, joita hän yhteiskunnalta saa. Sulle pitäis ennemmin laittaa laskua tulemaan.

Ihan oikeasti, tuollaiset osui ja kolahti jutut kuuluu päiväkotiin. Keskusteleeko täällä todella aikuiset keskenään?

Eri

Ja edellisen jostain ihan oman pään huuruista vedetty kommentti olikin tosi aikuismainen, joo. Jännä, ettet siihen sanonut mitään.... 😂

Niin no en minäkään voi tietää paljonko itse kukin täällä tienaa, joten on aivan turha alkaa sellaisilla asioilla länkyttämään. Ihan oikeasti, lopeta.

Vierailija
650/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Niin no en minäkään voi tietää paljonko itse kukin täällä tienaa, joten on aivan turha alkaa sellaisilla asioilla länkyttämään. Ihan oikeasti, lopeta.

Sä voit itsekin lopettaa tähän vastailemisen, mutta ilmeisesti jokin pakkomielle sulla on saada viimeinen sana.

Vierailija
651/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on monta raivoisaa kommenttia, joissa ollaan todella tuohtuneita siitä ehdotuksesta, että yhteiskunta voisi vähän auttaa lopen uupunutta äitiä? Lapsihan siitä avusta hyötyy eniten, lapsen hyvinvoinnin takiahan se on. Lapsen etu on jaksava äiti.

Miksi puolison ei tarvitse auttaa?

Vierailija
652/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äitiys jotenkin sellainen kortti, että kun sen tuo esille, pitää saada kaikki? Varmaan kaikilla ihmisryhmillä on vaikeuksia, ja resurssit on rajallisia.

Ei kaikkea pidä saada, mutta uni olisi aika tärkeää. Ilman unta ihminen voi seota.

Täällä onkin jo jokunen seonnut äippä.

Eri

Häiriintyneitä ihmisiä täällä ainakin pyörii. En tiedä onko kyse sekoamisesta vai vajeesta tunnepuolella, mutta normaalia tuollainen ei ole. Juuri sen takia olisi tärkeää kohdentaa ennaltaehkäisevään työhön ja perheiden hyvinvointiin. Narsismi ja sadismi syntyy huonojen kasvuolosuhteiden seurauksena, psykopatia on osin synnynnäistä mutta rakastavassa ja hyvinvoivassa perheessä psykopaattikin voi kasvaa kunnon kansalaiseksi. Mitä enemmän meillä on näitä häiriintyneitä keskuudessamme, sitä huonommin koko kansakunnalla menee.

Vierailija
653/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Sä voit itsekin lopettaa tähän vastailemisen, mutta ilmeisesti jokin pakkomielle sulla on saada viimeinen sana.

Sullahan se pakkomielle on. Ei mitään muuta sanottavaa kuin tuo. Olen edelleen eri henkilö kenen kanssa jankkasit aivan turhista asioista aikaisemmin.

Vierailija
654/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu tää "kärsi, kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat" naisilla on?!?! Ensin äitiydessä, sitten työelämässä.

Jos toivot, että pikkulapsiaika olisi ihan pikkiriikkisen helpompaa, ehkä jopa vähän kivaa, niin ihan taatusti joku martyyri yh tai 50-luvulla savupirtissä lapsiaan hengissä pitänyt kymmenen lapsen mamma tulee ulvomaan, kuinka hän vaan on jaksanut, ja miksi kenenkään sua pitäis auttaa ja etkö tollo tajunnut, että lasten kanssa on ranccaa???!!! MIKSI PITÄÄ OLLA RANKKAA? MIKSI? No ei kaikilla ole, mutta ne jotka kokee uupumusta, ihan sama vaikka lapsia on vain yksi, niin miksi pikkulapsiaika ei voisi olla heillekin - kaikille - hyvää aikaa?

Sitten tästä työelämään ruuhkavuosien keskellä ja taas sama. Jos vähän toivot helpotusta työelämän ja perheen yhdistämiseen, niin taatusti siellä on jotkut naiset susina kimpussa. Jos itse on vetänyt sata lasissa nippa nappa järjissään, niin varmasti ei sallita jollekin toiselle vähän helpotusta sitä halutessaan.

Miksi miehet ei ole tällaisia toisilleen? Kun oman miehen juttuja kuuntelee, niin niillä on kyllä ihan eri meiningit. Hyvällä puhutaan, kun työkaveri saa lapsia, jää isyyslomille tai vanhempainvapaille. Oma mies on tehnyt nyt lyhennettyä työaikaa, itse en ole uskaltanut, koska se kurkussa kiinni oleva työpaikan hyeenalauma olisi henkisesti liian rankkaa.

Vierailija
655/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tää "kärsi, kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat" naisilla on?!?! Ensin äitiydessä, sitten työelämässä.

Jos toivot, että pikkulapsiaika olisi ihan pikkiriikkisen helpompaa, ehkä jopa vähän kivaa, niin ihan taatusti joku martyyri yh tai 50-luvulla savupirtissä lapsiaan hengissä pitänyt kymmenen lapsen mamma tulee ulvomaan, kuinka hän vaan on jaksanut, ja miksi kenenkään sua pitäis auttaa ja etkö tollo tajunnut, että lasten kanssa on ranccaa???!!! MIKSI PITÄÄ OLLA RANKKAA? MIKSI? No ei kaikilla ole, mutta ne jotka kokee uupumusta, ihan sama vaikka lapsia on vain yksi, niin miksi pikkulapsiaika ei voisi olla heillekin - kaikille - hyvää aikaa?

Sitten tästä työelämään ruuhkavuosien keskellä ja taas sama. Jos vähän toivot helpotusta työelämän ja perheen yhdistämiseen, niin taatusti siellä on jotkut naiset susina kimpussa. Jos itse on vetänyt sata lasissa nippa nappa järjissään, niin varmasti ei sallita jollekin toiselle vähän helpotusta sitä halutessaan.

Miksi miehet ei ole tällaisia toisilleen? Kun oman miehen juttuja kuuntelee, niin niillä on kyllä ihan eri meiningit. Hyvällä puhutaan, kun työkaveri saa lapsia, jää isyyslomille tai vanhempainvapaille. Oma mies on tehnyt nyt lyhennettyä työaikaa, itse en ole uskaltanut, koska se kurkussa kiinni oleva työpaikan hyeenalauma olisi henkisesti liian rankkaa.

Eikä ennenkään ole ihan oikeasti jaksettu. Silloin vain uupumus purettiin lapsiin. Nipistelemällä, tukistamalla, lyömällä. Lapsia ns. katosi.

Vierailija
656/2767 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tällainen koskee vain yh-äitejä.

Haha

Vierailija
657/2767 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on monta raivoisaa kommenttia, joissa ollaan todella tuohtuneita siitä ehdotuksesta, että yhteiskunta voisi vähän auttaa lopen uupunutta äitiä? Lapsihan siitä avusta hyötyy eniten, lapsen hyvinvoinnin takiahan se on. Lapsen etu on jaksava äiti.

Tarvitsee, mutta eräille on ilmeisesti täysin vieras ajatus, että se puoliso voi olla töissä. Pahimmassa tapauksessa puolisokin on sellaisessa kunnossa, että tarvitsee apua. Kaikilla ei todellakaan ole jatkuvasti kotona vetelehtivää puolisoa.

Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen: raha. Ei enää riitä rahaa lapsiperheiden auttamiseen, kun sitä tarvitaan vanhusten huoltoon. Täällä on jo mainittu, että vuosituhannen vaihteessa monen kunnan kodinhoitajat siirtyivät lapsiperheiden auttamisesta vanhuspuolelle.

Toisen syy on asenne, joka kirkkaasti näkyy tässä keskustelussa: itsepä olette lapsenne tehneet, pitäkää itse huoli.

Ja tottahan se on, että ei äideistä välitetä eikä kukaan huolehdi heistä.

Vierailija
658/2767 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei henkilökohtaista elämää voi suunnitella yhteiskunnan varaan. Täytyy itse luoda puitteet eli asunto, elanto, ihmissuhteet ym.

Elämänarvot kuntoon. Jos se lepo ja nukkuminen on tärkeintä niin lisää lapsia ei kannata hankkia. Mitä on väsyminen taustalla? Miksi ei saa nukuttua, onko lapsi sairas, jos lapsi ei n ku ja sen vuoksi äitikään? Pääsääntöisesti, kun lapset nukkuvat tai pitäisi nukkua ainakin 10 h vuorokaudessa.

Ja entä kun se uni on kahden tunnin pätkissä? Ja kun on lapsi joka ei mene pääsääntöön, jaa on silti ihan terve? Oletko kuullut, että hereillä pitäminen on kidutusmuoto?

Vierailija
659/2767 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pakotat? Kun puoliso suuttuu, lähtee omille teilleen harrastuksiin ja baariin, töihin ja oikein haalii ylitöitä?

Erotako pitää, ennen kuin saa apua?

Vierailija
660/2767 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tarina:

Raudanpuute raskausaikana, anemia. Heti ekalla käynnillä hemoglobiini 115. Neuvola: voi voi, ihan hyvä arvo on, raskauden aikana kaikkien arvot laskee. Ehkä voi vähän rautaa ottaa, jos haluaa. Minä: Syön rautaa koko raskauden, itse pitää taistella että saa edes sen hemoglobiinin mitattua. Neuvola: Voi voi, arvot laskee, no semmoista se on. Lapsi syntyy. Itkee 24/7 ja on kipeä. Vatsavaivoja, ripulia, ihottumaa. Neuvola: Voi voi, semmoista se on. Kaikki vauvat itkee. Herätään 10 kertaa yössä. Neuvola : Voi voi, haluatko mennä juttelemaan psykologille? Kaikki vauvat itkee. Yksityinen lääkäri: Lääkkeet ja diagnoosit. Lapsi itkee silti, vähän vähemmän mutta seuraavat 2 vuotta selvitellään ja herätään 5 kertaa yössä. Lopulta: lapsella yllätys, yllätys, raudanpuute ja vasta raudan syöminen lopettaa yöheräilyn. Miksi tähän ei voitu puuttua jo raskausaikana? Miksi ei voitu antaa rauta-infuusiota kun rauta ei imeytynyt? Olisi tullut aika paljon halvemmaksi ja säästänyt koko perheen monelta. Uupumus tuli ja unihäiriöt. Jee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi