Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lasten isä voi auttaa?
Koska on töissä, sillä harvassa perheessä on varaa siihen, että molemmat vanhemmat ovat kotona.
Montako kertaa tämä sama pitää teille kertoa? Onko teidän isänne olleet kotona silloin, kun te olitte pieniä ja äitinne oli äitiyslomalla tai hoitovapaalla?
Miksei isä voi olla välillä kotona ja äiti töissä? Taakkaa pitää jakaa
Niin kauan kun imettää, on töitä aika mahdotonta tehdä 8h päivässä. Harva talous taas pärjää yhden aikuisen 6h:n palkalla ellei ole hyväpalkkainen lääkäri. Imetys sitoo äidin aika tiiviisti lapseen ja imetyksellä taasen on ihan tutkimustenkin mukaan iso merkitys lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Miksei äiti voi aamulla ennen töihin lähtöä pumpata niitä maitoja seuraavaksi 8 tunniksi pulloihin ja sitten isä syöttää vauvaa sillä välin, kun äiti on töissä? Kun äiti tulee töistä kotiin, voi taas imettää tissistä.
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?Et ilmeisesti ole koskaan imettänyt? Ei sitä maitoa tule yhdellä pumppauksella kuin lehmästä konsanaan 😄. Tai on varmaan joitakin harvoja naisia joilla maitoa tulee myytäväksi asti, mutta useimmilla naisilla maitoa tulee vain sen yhden syötön verran. Vauva ei taas pärjää yhdellä syötöllä kahdeksaa tuntia, vaan maitoa pitäisi olla antamassa parin tunnin välein. Pumppaamalla maitoa tulee vielä paljon huonommin mitä imettämällä. Ihmisnaaras ei tosiaan ole mikään kypsykone ja imetys ja maidon heruminen vaatii sen lapsen imemään rintaa, pelkästään pumppaamalla maidon tulo ehtyy ja loppuu useimmiten kokonaan. Maidon heruminen vaatii oikeaa stimulaatiota riittävän usein ja keinotekoinen pumppaaminen ei vastaa oikeaa vauvaa. Eikä sitä maitoa tosiaan saa yhdellä pumppauskerralla kerättyä kuin korkeintaan yhdeksi syöttökerraksi.
Nämä biologiset faktat tietää jokainen nainen joka on edes yrittänyt imettää. Taidat olla mies?
Mietin ihan samaa. Itse pumppasin joka päivä. Oli vieläpä markkinoiden paras sähköpumppu. Kesti yli puoli tuntia saada pumpattua vajaa desi maitoa. Sen reilun puolen tunnin aikana ei tietenkään pystynyt tekemään muuta eli se aika oli pois vauvan hoitamisesta, kotitöitöistä ja omasta levosta. Ja siihen päälle tuli se ajanmeno, että kaikki pumpun osat piti tiskata joka kerta tuon jälkeen ja usein myös desinfioida keittämällä. Eli yli 45 min, tuloksena siitä vajaa desi maitoa joka ei riittänyt melkein mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on töissä, sillä harvassa perheessä on varaa siihen, että molemmat vanhemmat ovat kotona.
Montako kertaa tämä sama pitää teille kertoa? Onko teidän isänne olleet kotona silloin, kun te olitte pieniä ja äitinne oli äitiyslomalla tai hoitovapaalla?
Niin kauan kun imettää, on töitä aika mahdotonta tehdä 8h päivässä. Harva talous taas pärjää yhden aikuisen 6h:n palkalla ellei ole hyväpalkkainen lääkäri. Imetys sitoo äidin aika tiiviisti lapseen ja imetyksellä taasen on ihan tutkimustenkin mukaan iso merkitys lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Miksei äiti voi aamulla ennen töihin lähtöä pumpata niitä maitoja seuraavaksi 8 tunniksi pulloihin ja sitten isä syöttää vauvaa sillä välin, kun äiti on töissä? Kun äiti tulee töistä kotiin, voi taas imettää tissistä.
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?
Juu, siinä sitten rikkonaisen yön jälkeen nouset viideltä pumppaamaan ja 10 tunnin työpäivän jälkeen sama juttu. Mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?Pumppaamisista en osaa sanoa, koska oma vauvani söi vain korviketta (minulla terveydellinen este imetykseen). Mutta ainakin itse olin ennen synnytystä anonut töistä vapaata äitiysvapaan ja vanhempain vapaan ajaksi. Minulle oli otettu sijainen. En minä voinut yhtäkkiä vain päättää palata töihin kesken äitiysloman vaikka mies olisikin suostunut jäämään kotiin vauvan kanssa silloin.
Niin, mutta nuo asiat ovat tosiaan sovittavissa jo hyvissä ajoin ennen synnytystä. Ei kai äitin ole pakko jäädä lomailemaan, ihan yhtä hyvin se isä voi olla kotona lomailemassa ja äiti töissä
Miksi puhut lomailusta, kun kyse on vauvan hoidosta? Vauvan hoito on kaukana lomailusta vai heräätkö sinä lomallasi öisin tunnin välein imettämään vauvaa 1,5 tunniksi kerrallaan, sama ralli päivällä? Onko se sinun käsityksesi lomailusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Miten niin ei yhteiskunta toimi tuolla lailla 🤣🤣🤣🤣🤣 kysypä tuntemiltasi noin viiskymppisiltä ihmisiltä entisajan kotiapulaisjärjestelmästä joka meillä täällä Suomessa oli. Se on TASAN tuollainen, mitä ap kuvailee kaipaavansa.
Olen yli seitsemänkymppinen, kahden lapsen äiti, enkä ole koskaan tuollaisesta kotiapulaisjärjestelmästä kuullutkaan!
Sama täällä yli kuuskyt enkä ikinä ole kuullu edes kenenkään käyttäneen sitä. Onkohan joku yksittäinen kunta järkännyt tuollaista?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?
Miksei naisen voi antaa olla rauhassa äiti? Lapsi on pieni vain kerran. En olisi missään nimessä pystynyt käymään töissä lapseni vauva-aikana. En henkisesti enkä fyysisesti. Joskus jo päästiin siitä että äidin täytyy palata palkkatyöhön heti kohta synnytyksen jälkeen, mutta nykyään äitejä ollaan taas painostamassa sitä kohti.
Eikä se imetys suju useinkaan tuosta vain, että ohimennen voisi vain maitoa pumppailla ja sitten liihottaa päiväksi töihin. Se on monesti paljon herkempi ja helpommin häiriintyvä tapahtuma kuin moni ei-imettänyt tajuaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?Pumppaamisista en osaa sanoa, koska oma vauvani söi vain korviketta (minulla terveydellinen este imetykseen). Mutta ainakin itse olin ennen synnytystä anonut töistä vapaata äitiysvapaan ja vanhempain vapaan ajaksi. Minulle oli otettu sijainen. En minä voinut yhtäkkiä vain päättää palata töihin kesken äitiysloman vaikka mies olisikin suostunut jäämään kotiin vauvan kanssa silloin.
Niin, mutta nuo asiat ovat tosiaan sovittavissa jo hyvissä ajoin ennen synnytystä. Ei kai äitin ole pakko jäädä lomailemaan, ihan yhtä hyvin se isä voi olla kotona lomailemassa ja äiti töissä
Miksi puhut lomailusta, kun kyse on vauvan hoidosta? Vauvan hoito on kaukana lomailusta vai heräätkö sinä lomallasi öisin tunnin välein imettämään vauvaa 1,5 tunniksi kerrallaan, sama ralli päivällä? Onko se sinun käsityksesi lomailusta?
Puhekielessä puhutaan äitiys- ja isyyslomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Että minun olisi pitänyt hyvissä ajoin ennen synnytystä sopia töissä, että olen esimmäiset 3 kk äitiysvapaalla, mutta sen jälkeen palaan työhön? Miksi?
Keskustelun aiheena oli äidin väsymys, kun joutuu olla kotona lasta hoitamassa. Jos ei jaksa olla kotona, niin sitten voi mennä töihin ja laittaa isän hoitamaan lapset.
Mistä voi ennen synnytystä tietää tuleeko paha väsymys vai ei? Nuo vapaat ja töihin menot joutuu sopimaan ennen synnytystä.
Ja entä jos äiti on töissä ja isä kotona vauvan kanssa. Ja se isä väsyy ja uupuu. Ei hän saa yhtään sen helpommin apua kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lasten ollessa pieniä väsyin myös siihen, että koskaan ei saanut keskittyä mihinkään ja koskaan ei saanut tehtyä mitään kunnolla loppuun ilman keskeytyksiä.
Se kotitöiden tekeminen lasten kanssa on oikeasti aikamoista touhua sekin. Varsinkin kun itse on täysin tokkurainen ja univelkainen, jolloin muisti ja ajatuksenjuoksu takkuaa.
Sitä varten on olemassa se toinen vanhempi. Jos hän on kuollut, siinä tilanteessa ymmärrän ulkopuolisen avun käytön, mutta muuten en.
Kun se toinen vanhempi on töissä. Meilläkin mies oli töissä työmatkoineen poissa kotoa 12 tuntia putkeen paitsi kun oli työmatkoilla, jotka saattoi kestää viikkojakin kerrallaan.
Ja sitten ne lapset piti hoitaa myös, vaikka olisin itse ollut kipeä ja lapset kipeitä. Nuorimmallani astma, joten hän sairasteli ihan koko ajan plus hänellä oli ulkoiluun pakkasraja 10 astetta, jolloin häntä ei voinut viedä edes ulos.
Ja yritä kuule itse 40 asteen kuumeessa vielä oikoa liinavaatekaapin pitsejä samalla kun hoidat niitä lapsia 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?Miksei naisen voi antaa olla rauhassa äiti? Lapsi on pieni vain kerran. En olisi missään nimessä pystynyt käymään töissä lapseni vauva-aikana.
Sitten on turha valittaa, että pää ei kestä ja väsyttää ja siivotakin pitäisi. That's the life you chose.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?Et ilmeisesti ole koskaan imettänyt? Ei sitä maitoa tule yhdellä pumppauksella kuin lehmästä konsanaan 😄. Tai on varmaan joitakin harvoja naisia joilla maitoa tulee myytäväksi asti, mutta useimmilla naisilla maitoa tulee vain sen yhden syötön verran. Vauva ei taas pärjää yhdellä syötöllä kahdeksaa tuntia, vaan maitoa pitäisi olla antamassa parin tunnin välein. Pumppaamalla maitoa tulee vielä paljon huonommin mitä imettämällä. Ihmisnaaras ei tosiaan ole mikään kypsykone ja imetys ja maidon heruminen vaatii sen lapsen imemään rintaa, pelkästään pumppaamalla maidon tulo ehtyy ja loppuu useimmiten kokonaan. Maidon heruminen vaatii oikeaa stimulaatiota riittävän usein ja keinotekoinen pumppaaminen ei vastaa oikeaa vauvaa. Eikä sitä maitoa tosiaan saa yhdellä pumppauskerralla kerättyä kuin korkeintaan yhdeksi syöttökerraksi.
Nämä biologiset faktat tietää jokainen nainen joka on edes yrittänyt imettää. Taidat olla mies?Mietin ihan samaa. Itse pumppasin joka päivä. Oli vieläpä markkinoiden paras sähköpumppu. Kesti yli puoli tuntia saada pumpattua vajaa desi maitoa. Sen reilun puolen tunnin aikana ei tietenkään pystynyt tekemään muuta eli se aika oli pois vauvan hoitamisesta, kotitöitöistä ja omasta levosta. Ja siihen päälle tuli se ajanmeno, että kaikki pumpun osat piti tiskata joka kerta tuon jälkeen ja usein myös desinfioida keittämällä. Eli yli 45 min, tuloksena siitä vajaa desi maitoa joka ei riittänyt melkein mihinkään.
Tuo trolli on mies joka kuvittelee, että naisesta tulee maitoa kuin lehmästä. Hetki lypsykoneessa ja minuutin päästä on jo litra maitoa paketissa 😄.
Tosissaan puhuen. Alappa kesken työpäivän lypsämään pumpulla maitoa, se vajaa desi per kerta. Ja joka kerta osien pesu pumppaamisen jälkeen. Parin tunnin välein tuollainen kevyt 45 minuutin lypsytauko, on tehokasta työskentelyä ja kyllä kannattaa 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Miten niin ei yhteiskunta toimi tuolla lailla 🤣🤣🤣🤣🤣 kysypä tuntemiltasi noin viiskymppisiltä ihmisiltä entisajan kotiapulaisjärjestelmästä joka meillä täällä Suomessa oli. Se on TASAN tuollainen, mitä ap kuvailee kaipaavansa.
Olen yli seitsemänkymppinen, kahden lapsen äiti, enkä ole koskaan tuollaisesta kotiapulaisjärjestelmästä kuullutkaan!
Sama täällä yli kuuskyt enkä ikinä ole kuullu edes kenenkään käyttäneen sitä. Onkohan joku yksittäinen kunta järkännyt tuollaista?!
Se ei ollut mikään rutiinipalvelu tavallisiin perheisiin, joissa äiti oli kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä biologiset faktat tietää jokainen nainen joka on edes yrittänyt imettää. Taidat olla mies?Mietin ihan samaa. Itse pumppasin joka päivä. Oli vieläpä markkinoiden paras sähköpumppu. Kesti yli puoli tuntia saada pumpattua vajaa desi maitoa. Sen reilun puolen tunnin aikana ei tietenkään pystynyt tekemään muuta eli se aika oli pois vauvan hoitamisesta, kotitöitöistä ja omasta levosta. Ja siihen päälle tuli se ajanmeno, että kaikki pumpun osat piti tiskata joka kerta tuon jälkeen ja usein myös desinfioida keittämällä. Eli yli 45 min, tuloksena siitä vajaa desi maitoa joka ei riittänyt melkein mihinkään.
Tuo trolli on mies joka kuvittelee, että naisesta tulee maitoa kuin lehmästä. Hetki lypsykoneessa ja minuutin päästä on jo litra maitoa paketissa 😄.
Ei lehmistä luonnostaan sitä maitoa suihkua. Päästään sairaat ihmiset ovat jalostaneet lehmät sellaisiksi, että utareet painavat monta kymmentä kiloa ja satuttavat lehmää.
Lapsiperheiden kotipalvelu, ottavat lapsen pariksi tunniksi esim puistoon, ja sinä saat levätä/siivota/käydä suihkussa yms omaa. Perhetyöntekijän olisi pitänyt kertoa tästä sinulle.
PS tämä palvelu on lakisääteinen
T sosionomi
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu, ottavat lapsen pariksi tunniksi esim puistoon, ja sinä saat levätä/siivota/käydä suihkussa yms omaa. Perhetyöntekijän olisi pitänyt kertoa tästä sinulle.
T sosionomi
Tässähän se vastaus tuli. Nyt voitte äitylit lopettaa sen ulinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T sosionomi
Mikäs sinulla auttaisi tuohon naisvihaan? Terapia on keksitty, mutta ei taida kiinnostaa?
Jouduin sektioon. Menetin sektiossa poikkeuksellisen paljon verta. Ja tuli muitakin komplikaatioita. Sain ehdottoman kiellon nostaa mitään kolmeen viikkoon. Ihan pelkkä sängystä nouseminen oli hyvin hidasta, vaikeaa ja kivuliasta ensimmäiset kuusi viikkoa ja tarvitsin siihen miehen apua. Ekat kuusi viikkoa olin lähes kokonaan pois pelistä. Sen jälkeen alkoi hidas toipuminen. En saanut mistään enkä keltään mitään apua. Neuvola ei todellakaan myöntänyt edes tunniksi mitään kotiapulaista.
Saako isät sitten jotain apua? Ei, ei senkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kulttuureissa on tapana että synnytyksen jälkeen äidin kanssa asumaan tulee äidinäiti (tai joskus isänäiti) ja auttaa vauvan hoidossa monta kuukautta jopa. Suomessa jätetään äidin harteille kaikki yksin. Mies on töissä, isyysvapaa lyhyt, aika moni mies jättää auttamatta koska töissäkin pitäisi jaksaa. On toki toisenlaisiakin isiä, valitettavasti vaan ovat poikkeuksia. Kymmeniä perheitä tunnen ja vain kahdessa isä on jakanut vastuuta tismalleen tasan äidin kanssa. Vain kahdessa. Suurin osa peruskeskiluokkaisia perheitä. Tutkimuksetkin tätä empiiristä näkemystä tukevat, että vastuu on edelleen pääsääntöisesti äidin. Mutta kuka jättää sen äidin yksin?
Syyhän ei ole yhteiskunnan, vaan lähipiirin.
Siinä vaiheessa kun tuli joukkopako maalta kaupunkeihin, ei olla enää asuttu kaksi sukupolvea lähekkäin, niin ennen niin luonnollinen apu vauvan hoidossa on vain jäänyt kokonaan pois. Yhteiskuntaa ei tästä voi syyttää. Lapsen läheisten tulisi vanhempia auttaa, niin se on ollut ennen, se on ollut välttämätöntä, ihmislapsi on niin pitkään niin avuton, ja niitä on saattanut tulla useita, että yksin ei ole pärjännyt.
Ei se koti-isäkään sinne kotiin mitään apua saa. Ihan yksin hän tyypillisesti siellä on kaiket päivät. Suomessa perhe on ihan yksin lastensa kanssa.
Meillä miehellä oli tunnin työmatkat (ihan normia pk-seudulla), joten käytännössä olin aina yksin noin aamuseiskasta iltakuuteen.
Minulla oli silloin työ, jota saatoin tehdä kotoa käsin, joten mies piti tästä syystä meillä perhevapaat. Kuorma oli tällä yhdistelmällä kevein mahdollinen. Nythän tämäkään ei onnistuisi koska perhevapaauudistus.
No ei niin. Ei pointti ollut siinä kumpi on kotona, vaan se että lähipiiri ei auta lasta kotona hoitavaa, kuten joskus ennen. Ja kuten joissain muissa kulttuureissa tehdään yhä tänä päivänä. Muutaman ulkomaalaistaustaisen lapsiperheen tunnen, isä tai äiti on ulkomaalainen, ja toiselta puolen maapalloa on tultu auttamaan lapsenlapsen kanssa. Esim Kiinasta. Suomalainen isovanhempi taas ei anna yhtä kokonaista viikonloppua auttaakseen.
Minun äitini sanoo että "ei häntäkään autettu" (mikä ei ole totta, mutta aika on kullannut hänen muistot). Ystäväni oma äiti auttaa paljon esim tuomalla valmiin piirakan silloin tällöin, mutta ympärivuorokautinen apu vastasyntyneen tai heräilevän taaperon kanssa, sellainen ei ole Suomessa tapana.
Mikä on osansa lopputulemaan? Meillä on paljon masennusta ja ahdistusta. Ne siemenet kylvetään jo varhaislapsuudessa.
Itsellä oli niin raskasta alle päiväkoti-ikäisten kanssa, että vannoin silloin että autan omia lapsia aina kun tarvitsee. Aivan hirveä teko olisi jättää oma apua tarvitseva lapsi täysin yksin.
Täälläkin saa jatkuvasti lukea niitä valituksia, miten oma äiti tai anoppi on tunkemassa kotiin ja puuttumassa omaan ja lasten elämään vaikka ei ole pyydetty... Eli monikohan olisi oikeasti edes valmis ottamaan äitinsä/anoppinsa luokseen asumaan ja avuksi kodinhoitoon? Mietihän sitä ennen kuin alat isovanhempia syyllistämään siitä, etteivät auta.
Ja jokaisen pitäisi ihan itse kyllä miettiä ne omat resurssit ja tukijoukkojen riittävyys ennen kuin alkaa lapsia tekemään, ja suunnitella miten järjestää arkensa ja jaksamisensa.
Kyllä minä voin ihan hyvin syyllistää omasta lähtökohdastani, itse en useimmiten saanut apua, vaikka pyysin. Äitini tuli kyllä joskus istumaan kahville (tuli passattavaksi). Mutta ei sormeaan nostanut vaikka olisi ollut millainen tilanne.
Eri kulttuureissa on tapana että isovanhempi hoitaa vauvan lähes 90%. Siis että asuu luona, äiti saa levätä synnytyksen jälkeen. Nykyäänkin keisarinleikkauksen jälkeen ei saisi nostaa yhtään mitään. Kuinka moni kuitenkaan saa isovanhemman täysipäiväiseksi apulaiseksi?
Se että joku valittaa "isovanhemman puuttuvan asioihin", tuskin on kyseessä sellainen oikeasti osallistuva ja auttava isovanhempi, joka tekee kaiken, hoitaa vauvan kokonaan, tuo rinnalle ja siivoaa kodin sillä välin. "asioihin puuttuva isovanhempi" ei kuulosta sellaiselta, jossa isovanhempi todella ottaa täyden vetovastuun, jotta äiti voi palautua ja levätä. Aito auttaminen tuntuu erilaiselta, kuin "asioihin puuttuminen".
En jaksa uskoa että joku synnytyksen jälkeen tällaisesta todella kieltäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T sosionomi
Mikäs sinulla auttaisi tuohon naisvihaan? Terapia on keksitty, mutta ei taida kiinnostaa?
Siis mikä naisviha? Tässä ketjussa on keksimällä keksitty syitä sille, miksi isä ei voi auttaa lasten kanssa ja väitetty, että yhteiskunnalta ei saa apua. Tuossa kommentissa kerrotaan, että kyllä apua saa. Nyt sen jankuttamisen ja tekosyiden keksimisen voi lopettaa ja hakea sitä apua lapsiperheiden kotipalvelusta
Keskustelun aiheena oli äidin väsymys, kun joutuu olla kotona lasta hoitamassa. Jos ei jaksa olla kotona, niin sitten voi mennä töihin ja laittaa isän hoitamaan lapset.