Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
281/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön tämä ketju. Äidit ei jaksa eikä osaa hoitaa omia lapsiaan mutta jaksavat jatkuvasti valittaa omista äidestään. Ja sitten ihmetellään kun omat äidit ja rikkaat isovanhemmat ei avusta hoidossa ja rahallisest. Ei kun vaaditaan lisää apuja yhteiskunnalta ja tukia.

Meidän äitimme ovat saaneet kuule yhteiskunnalta sitä hoitoapua, kotitöihin apua jne.

Ei todellakaan ole saaneet. Älä jauha paskaa.

KYLLÄ SAI.

Kunnilla oli kodinhoitajat jotka tulivat auttamaan kotitöissä ja lastenhoidossa.

Meillä kävi kerran, kun sekä äiti että isä oli töissä ja pikkuveli oli sairaana, eikä voinut mennä hoitoon.

80-luvun alkua elettiin.

Vierailija
282/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.

Tiedän, että moni ei saa apua. Itse sain vauvan koliikkiaikana onneksi perhetyöntekijän muutamaksi tunniksi viikossa. Nukuin pois univelkoja, ja tuli tarpeeseen, sillä olin alkanut nukahdella vauvaa hoitaessani. Jossain vaiheessahan kokoomus lopetti lapsiperheiden kotipalvelun Helsingistä, mutta tiedoksi, että se on taas peruspalvelua ja esim. koliikkivauvan äidillä on oikeus saada sitä. Tietysti isien pitäisi olla myös enemmän vauvaa hoitamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön tämä ketju. Äidit ei jaksa eikä osaa hoitaa omia lapsiaan mutta jaksavat jatkuvasti valittaa omista äidestään. Ja sitten ihmetellään kun omat äidit ja rikkaat isovanhemmat ei avusta hoidossa ja rahallisest. Ei kun vaaditaan lisää apuja yhteiskunnalta ja tukia.

Meidän äitimme ovat saaneet kuule yhteiskunnalta sitä hoitoapua, kotitöihin apua jne.

Ei todellakaan ole saaneet. Älä jauha paskaa.

KYLLÄ SAI.

Kunnilla oli kodinhoitajat jotka tulivat auttamaan kotitöissä ja lastenhoidossa.

Meillä kävi kerran, kun sekä äiti että isä oli töissä ja pikkuveli oli sairaana, eikä voinut mennä hoitoon.

80-luvun alkua elettiin.

Minut käytännössä hoiti vaihtuvat kodinhoitajat. Isä töissä, äiti kuoli. Ihan yhteiskunnan kustantamana kotiin tuli hoitaja vaikka isäni joi ja rellesti henkivakuutusrahoilla.

Vierailija
284/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole saanut mitään, en kyllä tarvinnutkaan. Minulla oli (on) mies, joka otti tasavertaisesti vastuuta lasten hoidosta. Lapset -69 ja -73. En kyllä edes tiennyt, että tällaista olisi.

Vierailija
285/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni esim lukiolainen tai opiskelija tulee pariksitunniksi lapsenvahdiksi pientä korvausta vastaan. Me pääsimme esi m elokuviin tai ravintolaan miehen kanssa ja lapset tulivat hyvin hoidetuiksi ihan vauvaiästä lähtien. Ja vanhemmat taas jaksoimme.

Vierailija
286/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tähän keskusteluun tulee osallistua vain niiden, jotka todella ovat itse hoitaneet lapsensa, tai ainakin voisivat mainita asiasta jos eivät ole.

Mun naapurissa oli tällainen kotiäiti, jonka mies oli ns joka viikko muutaman vrk poissa/töissä.

Jo päältä näki kuinka uupunut tuo äiti oli ollessaan aina lasten kanssa ilman minkäänlaista apua. Lapset olivat eri-ikäisiä ja kun toinen oli päikyllä toiset tarvitsivat seuraa ja tietenkin lapset sairastivat vuorotellen. Sukulaiset asuivat kaukana....

Myöhemmin hän kertoi kuinka kokopäivätyössä pääsi paljon helpommalla ja mieli oli virkeämpi. Noh, meitä on joka junaan.....

Ai että yhteiskunnallisen aiheen keskusteluun saisi osallistua vain tietty rajattu porukka (ja tietenkin se kaikista puolueellisin) tai vähintään pitäisi ilmoittaa eroavansa tästä keskusteluun etuoikeutetussa porukasta?

Huhhuh...

Eri

Niin siis eihän vanhemnan unettomuudesta ja kroonisesta väsymyksestä voi tietää, jos ei sitä itse ole kokenut. Se on ongelma myös sille lapselle, jopa pitkäkestoisesti, jos tilanne jatkuu. Tärkeää olisi saada apua.

Vierailija
287/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lasten isä voi auttaa?

Koska on töissä, sillä harvassa perheessä on varaa siihen, että molemmat vanhemmat ovat kotona.

Montako kertaa tämä sama pitää teille kertoa? Onko teidän isänne olleet kotona silloin, kun te olitte pieniä ja äitinne oli äitiyslomalla tai  hoitovapaalla?

Jos tässä oli kyse väsymyksestä niin mies voi hyvin heräillä lapsen kanssa joka toinen yö jotta äiti saa nukkua. Ei moni isä sentään öisin töissä ole ja vähintään yhtä rankkaa äidillä on päivisin kuin isälläkin. Myös töiden jälkeisen ajan voi jakaa puoliksi vanhempien kesken, jotta kumpikin saa levätä. Se työssäoloaika on yleensä noin 8 tuntia vuorokaudesta, joten lapsen hoitoon jää sen ulkopuolella vaikka kuinka paljon aikaa eikä sen varjolla voi luistaa vastuusta.

Vierailija
288/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tähän keskusteluun tulee osallistua vain niiden, jotka todella ovat itse hoitaneet lapsensa, tai ainakin voisivat mainita asiasta jos eivät ole.

Mun naapurissa oli tällainen kotiäiti, jonka mies oli ns joka viikko muutaman vrk poissa/töissä.

Jo päältä näki kuinka uupunut tuo äiti oli ollessaan aina lasten kanssa ilman minkäänlaista apua. Lapset olivat eri-ikäisiä ja kun toinen oli päikyllä toiset tarvitsivat seuraa ja tietenkin lapset sairastivat vuorotellen. Sukulaiset asuivat kaukana....

Myöhemmin hän kertoi kuinka kokopäivätyössä pääsi paljon helpommalla ja mieli oli virkeämpi. Noh, meitä on joka junaan.....

Ai että yhteiskunnallisen aiheen keskusteluun saisi osallistua vain tietty rajattu porukka (ja tietenkin se kaikista puolueellisin) tai vähintään pitäisi ilmoittaa eroavansa tästä keskusteluun etuoikeutetussa porukasta?

Huhhuh...

Eri

Niin siis eihän vanhemnan unettomuudesta ja kroonisesta väsymyksestä voi tietää, jos ei sitä itse ole kokenut. Se on ongelma myös sille lapselle, jopa pitkäkestoisesti, jos tilanne jatkuu. Tärkeää olisi saada apua.

Luitko sä ollenkaan tuota aloitusta?

Jos vertaistukea tuohon kaipaat, niin tämä ei ole se ketju.

Vierailija
289/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille nyt tulisi tuollainen tarkkailija, kertoisin ensiksi, millä tavoin kotityöt on meillä jaettu. Sen jälkeen esittelisin, miten isä on hoitanut oman tonttinsa. Siitä voisivat sitten jatkaa hänen kanssaan sillä aikaa kun minä ottaisin nokoset.

Ajattelet, että sille lusmuilevalle isälle ei sattuisi kyseiseen ajankohtaan jotain "muuta menoa"?

Se on hänen ongelmansa sitten. Voisivat tällöin kohdistaa isään jotain toimenpiteitä.

Eivät ne kohdista isään vaan lapseen. Vievät mennessään.

Vierailija
290/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja sittem vielä kehdataan ihmetellä että syntyvyys on laskussa.

Ja kehdataan ihmetellä miksi lapsilla on niin paljon käytösoireilua.

Enemmän ihmettelen, kun vanhempi käyttää enemmän aikaa somessa sekoiluun kuin lapsensa kanssa olemiseen.

Vierailija
291/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on töissä, sillä harvassa perheessä on varaa siihen, että molemmat vanhemmat ovat kotona.

Montako kertaa tämä sama pitää teille kertoa? Onko teidän isänne olleet kotona silloin, kun te olitte pieniä ja äitinne oli äitiyslomalla tai  hoitovapaalla?

Miksei isä voi olla välillä kotona ja äiti töissä? Taakkaa pitää jakaa

Niin kauan kun imettää, on töitä aika mahdotonta tehdä 8h päivässä. Harva talous taas pärjää yhden aikuisen 6h:n palkalla ellei ole hyväpalkkainen lääkäri. Imetys sitoo äidin aika tiiviisti lapseen ja imetyksellä taasen on ihan tutkimustenkin mukaan iso merkitys lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Miksei äiti voi aamulla ennen töihin lähtöä pumpata niitä maitoja seuraavaksi 8 tunniksi pulloihin ja sitten isä syöttää vauvaa sillä välin, kun äiti on töissä? Kun äiti tulee töistä kotiin, voi taas imettää tissistä.

Miksi pitää keksimällä keksiä ongelmia?

Vierailija
292/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lasten ollessa pieniä väsyin myös siihen, että koskaan ei saanut keskittyä mihinkään ja koskaan ei saanut tehtyä mitään kunnolla loppuun ilman keskeytyksiä.

Se kotitöiden tekeminen lasten kanssa on oikeasti aikamoista touhua sekin. Varsinkin kun itse on täysin tokkurainen ja univelkainen, jolloin muisti ja ajatuksenjuoksu takkuaa.

Sitä varten on olemassa se toinen vanhempi. Jos hän on kuollut, siinä tilanteessa ymmärrän ulkopuolisen avun käytön, mutta muuten en.

Vierailija
293/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun imettää, on töitä aika mahdotonta tehdä 8h päivässä. Harva talous taas pärjää yhden aikuisen 6h:n palkalla ellei ole hyväpalkkainen lääkäri. Imetys sitoo äidin aika tiiviisti lapseen ja imetyksellä taasen on ihan tutkimustenkin mukaan iso merkitys lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Miksei äiti voi aamulla ennen töihin lähtöä pumpata niitä maitoja seuraavaksi 8 tunniksi pulloihin ja sitten isä syöttää vauvaa sillä välin, kun äiti on töissä? Kun äiti tulee töistä kotiin, voi taas imettää tissistä.

Pumppaamisista en osaa sanoa, koska oma vauvani söi vain korviketta (minulla terveydellinen este imetykseen). Mutta ainakin itse olin ennen synnytystä anonut töistä vapaata äitiysvapaan ja vanhempain vapaan ajaksi. Minulle oli otettu sijainen. En minä voinut yhtäkkiä vain päättää palata töihin kesken äitiysloman vaikka mies olisikin suostunut jäämään kotiin vauvan kanssa silloin.

Vierailija
294/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, kyllä täytyy hattua nostaa niille entisajan äideille jotka hoitivat valittamatta ison lapsikatraan ja saattoivat hoitaa karjan ja lypsyt siinä ohessa sekä tietty kotityöt. Eipä ollut apuja heillä paitsi isommat lapset.

Vierailija
295/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pumppaamisista en osaa sanoa, koska oma vauvani söi vain korviketta (minulla terveydellinen este imetykseen). Mutta ainakin itse olin ennen synnytystä anonut töistä vapaata äitiysvapaan ja vanhempain vapaan ajaksi. Minulle oli otettu sijainen. En minä voinut yhtäkkiä vain päättää palata töihin kesken äitiysloman vaikka mies olisikin suostunut jäämään kotiin vauvan kanssa silloin.

Niin, mutta nuo asiat ovat tosiaan sovittavissa jo hyvissä ajoin ennen synnytystä. Ei kai äitin ole pakko jäädä lomailemaan, ihan yhtä hyvin se isä voi olla kotona lomailemassa ja äiti töissä

Vierailija
296/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta nuo asiat ovat tosiaan sovittavissa jo hyvissä ajoin ennen synnytystä. Ei kai äitin ole pakko jäädä lomailemaan, ihan yhtä hyvin se isä voi olla kotona lomailemassa ja äiti töissä

Mitä tarkoitat? Että minun olisi pitänyt hyvissä ajoin ennen synnytystä sopia töissä, että olen esimmäiset 3 kk äitiysvapaalla, mutta sen jälkeen palaan työhön? Miksi?

Vierailija
297/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole koskaan imettänyt? Ei sitä maitoa tule yhdellä pumppauksella kuin lehmästä konsanaan 😄. Tai on varmaan joitakin harvoja naisia joilla maitoa tulee myytäväksi asti, mutta useimmilla naisilla maitoa tulee vain sen yhden syötön verran. Vauva ei taas pärjää yhdellä syötöllä kahdeksaa tuntia, vaan maitoa pitäisi olla antamassa parin tunnin välein. Pumppaamalla maitoa tulee vielä paljon huonommin mitä imettämällä. Ihmisnaaras ei tosiaan ole mikään kypsykone ja imetys ja maidon heruminen vaatii sen lapsen imemään rintaa, pelkästään pumppaamalla maidon tulo ehtyy ja loppuu useimmiten kokonaan. Maidon heruminen vaatii oikeaa stimulaatiota riittävän usein ja keinotekoinen pumppaaminen ei vastaa oikeaa vauvaa. Eikä sitä maitoa tosiaan saa yhdellä pumppauskerralla kerättyä kuin korkeintaan yhdeksi syöttökerraksi.

Nämä biologiset faktat tietää jokainen nainen joka on edes yrittänyt imettää. Taidat olla mies?

Vierailija
298/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, kyllä täytyy hattua nostaa niille entisajan äideille jotka hoitivat valittamatta ison lapsikatraan ja saattoivat hoitaa karjan ja lypsyt siinä ohessa sekä tietty kotityöt. Eipä ollut apuja heillä paitsi isommat lapset.

Samassa taloudessa asuukin sitten muitakin aikuisia. Serkkujen maatilalla isovanhemmat ja papan sisko. Vahtivat lapsia ja tekivät ruokaa aikuisten ollessa maatilan töissä.

Vierailija
299/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Että minun olisi pitänyt hyvissä ajoin ennen synnytystä sopia töissä, että olen esimmäiset 3 kk äitiysvapaalla, mutta sen jälkeen palaan työhön? Miksi?

Ketjussa juteltiin siitä, kun äidillä on kotona lasten kanssa liian rankkaa. Jos kotona on lasten kanssa liian rankkaa niin kai sitten isäkin voi ottaa koppia lastenhoidosta ja äiti puolestaan tehdä töitä

Vierailija
300/2767 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole koskaan imettänyt? Ei sitä maitoa tule yhdellä pumppauksella kuin lehmästä konsanaan 😄. Tai on varmaan joitakin harvoja naisia joilla maitoa tulee myytäväksi asti, mutta useimmilla naisilla maitoa tulee vain sen yhden syötön verran. Vauva ei taas pärjää yhdellä syötöllä kahdeksaa tuntia, vaan maitoa pitäisi olla antamassa parin tunnin välein. Pumppaamalla maitoa tulee vielä paljon huonommin mitä imettämällä. Ihmisnaaras ei tosiaan ole mikään kypsykone ja imetys ja maidon heruminen vaatii sen lapsen imemään rintaa, pelkästään pumppaamalla maidon tulo ehtyy ja loppuu useimmiten kokonaan. Maidon heruminen vaatii oikeaa stimulaatiota riittävän usein ja keinotekoinen pumppaaminen ei vastaa oikeaa vauvaa. Eikä sitä maitoa tosiaan saa yhdellä pumppauskerralla kerättyä kuin korkeintaan yhdeksi syöttökerraksi.

Nämä biologiset faktat tietää jokainen nainen joka on edes yrittänyt imettää. Taidat olla mies?

No jos ei halua mennä töihin niin sitten äitylin täytyy olla siellä kotona lasten kanssa ja diilata sen väsymyksen yms. kanssa, kerta on halunnut lapsia. Simple as that

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän