Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Lapsiperheillä on oikeus saada kotipalvelua, kun se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kotipalvelua annetaan tarvittaessa esimerkiksi synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn taikka erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi.
Lapsiperheen kotipalvelu on perheen arjen toimintakykyä turvaavaa ja vahvistavaa palvelua, johon voi tarpeen mukaan sisältyä hoitoa ja huolenpitoa, lapsen hoidon ja kasvatuksen tukemista sekä aterioiden valmistamiseen, vaatteiden huoltamiseen ja kodin siisteydestä huolehtimiseen liittyviä tehtäviä. Kotipalveluun voi sisältyä myös muita jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien hoitamista tai niissä avustamista.
STM.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Miten niin ei yhteiskunta toimi tuolla lailla 🤣🤣🤣🤣🤣 kysypä tuntemiltasi noin viiskymppisiltä ihmisiltä entisajan kotiapulaisjärjestelmästä joka meillä täällä Suomessa oli. Se on TASAN tuollainen, mitä ap kuvailee kaipaavansa.
Häh?
Mä olen 58 v., enkä kyllä ole tuollaisesta kuullutkaan.
Eikä ollut mun äitikään. Meni 3 kk äitiysloman jälkeen takaisin töihin ja mulle tuli hoitaja kotiin. Se maksettiin itse. Meillä on ollut kotona kyllä hoitaja ja kotiapulainen, mutta ne oli itse palkattu. Äiti ja isä maksoi palkkaa niille ja saivat asua meillä.
En tiedä, missä on tuollaista luksusta ollut kuin ilmainen kotiapu? Mun tietääkseni ei ainakaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheillä on oikeus saada kotipalvelua, kun se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kotipalvelua annetaan tarvittaessa esimerkiksi synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn taikka erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi.
Lapsiperheen kotipalvelu on perheen arjen toimintakykyä turvaavaa ja vahvistavaa palvelua, johon voi tarpeen mukaan sisältyä hoitoa ja huolenpitoa, lapsen hoidon ja kasvatuksen tukemista sekä aterioiden valmistamiseen, vaatteiden huoltamiseen ja kodin siisteydestä huolehtimiseen liittyviä tehtäviä. Kotipalveluun voi sisältyä myös muita jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien hoitamista tai niissä avustamista.
STM.fi
Noin teoriassa mutta käytännössä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Miten niin ei yhteiskunta toimi tuolla lailla 🤣🤣🤣🤣🤣 kysypä tuntemiltasi noin viiskymppisiltä ihmisiltä entisajan kotiapulaisjärjestelmästä joka meillä täällä Suomessa oli. Se on TASAN tuollainen, mitä ap kuvailee kaipaavansa.
Häh?
Eikä ollut mun äitikään. Meni 3 kk äitiysloman jälkeen takaisin töihin ja mulle tuli hoitaja kotiin. Se maksettiin itse. Meillä on ollut kotona kyllä hoitaja ja kotiapulainen, mutta ne oli itse palkattu. Äiti ja isä maksoi palkkaa niille ja saivat asua meillä.
En tiedä, missä on tuollaista luksusta ollut kuin ilmainen kotiapu? Mun tietääkseni ei ainakaan Suomessa.
Minä olen syntynyt -78 ja siskoni -82. Kun olimme pieniä oli meillä kunnasta välillä kotiapulainen auttamassa (pk-seudulla). Vanhempani olivat ihan hyväpalkkaisissa ammateissa, äiti tosin palasi työelämään vasta siskoni ollessa neljä. Eli kyllä tuohon aikaan sai vaikka ei ollut mitään kriisiä tai huono elämänhallinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkillä perusteella kotiapua maksettaisiin. Jos on rahaa ostaa 200 000 asunto lainalla niin on kyllä rahaa maksaa itse kotisiivous.
Maksullinen apu pitäisi kohdentaa vain pienituloisille, joilla ei ole kallista asuntoa. 200 000 asunto on oma valinta.
Tuo asunnon kalleus on myös hyvin suhteellista. Jos perheellinen pystyy asumaan 200 000 euron asunnossa Helsingissä, sanoisin, että on halpa asunto 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikäli on tiedossa, että ei tule olemaan läheisiä ja puolisoa auttamassa lapsen kanssa ja ei halua raskasta elämää, niin vapaassa maassa on sellainen jännä mahdollisuus että voi yksinkertaisesti jättää LISÄÄNTYMÄTTÄ tässä tilanteessa ja elämä on helpompaa.
Mutta ei. Joidenkin on vaan pakko valita kurjat oltavat itselleen täysin vapaaehtoisesti ja kehtata vielä valittaa asiasta
Oli tiedossa puoliso ja läheisiä. Sitten kävi niin ikävästi, että läheisten elämäntilanne ja terveys muuttui niin, että jouduin hoitamaan lapsen lisäksi läheistäkin.
Elämä ei mene aina niin kuin juna suunnitelman mukaisia raiteita vaan voi tulla monenlaisia yllätyksiä, ikäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Minä olen syntynyt -78 ja siskoni -82. Kun olimme pieniä oli meillä kunnasta välillä kotiapulainen auttamassa (pk-seudulla). Vanhempani olivat ihan hyväpalkkaisissa ammateissa, äiti tosin palasi työelämään vasta siskoni ollessa neljä. Eli kyllä tuohon aikaan sai vaikka ei ollut mitään kriisiä tai huono elämänhallinta.
Kodinhoitaja se oli. Ei kotiapulainen, vaikka aivan samoja töitä teki. Sitä en osaa sanoa, millä ansioilla sai ilmaiseksi, mutta kyllä 1990-luvulla piti jotain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
STM.fi
Uskot varmaan mainoksiin ja poliitikkojen lupauksiin.
En ole enää tällä vuosituhannella kuullut yhdenkään lapsiperheen saaneen kotipalvelua. MLL:n lastenhoitaja on ollut apuna, mutta todella vain lapsia hoitamassa.
Pyydä sitä toista vanhempaa auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen vain toimi, miksei enää voisi?
Eiköhän tässä oo syynä naistenvälinen kateus. Että koetaan että ei tuo piikaa ansaitse, kun itsekin jouduin yksin kaiken hoitamaan tms
Lakihan on selkeä. Mutta sitä halutaan tulkita niin että vain muita (tehottomia) keinoja käytetään ja pyöräytetään luvut ympäri että näyttäisi jotenkin tehokkaalta/tuottavalta toiminnalta kuitenkin.
Jätetään kotiapulaisten/kodinhoitajien pestit luomatta, kodinhoitajat palkkaamatta. Ja kappas, ei voida sellaista palvelua antaa kun ei kuuluu työntekijöiden työnkuvaan.
Mä luulen, että se on hormonaalinen juttu ja tarkoitettu siksi, että nainen olisi kotona vauvan kanssa. - Jos nainen olisikin pirteä, hän huitelisi omissa menoissaan ja kiintymyssuhde vauvan kanssa kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäideillekö kelpaisi kuka tahansa kotiinsa lapsia hoitamaan? Ja eihän noilla apulaisilla olisi edes lähihoitajakoulutusta. Eihän hoitajia riitä. Eli joku tollukka koulun penkiltä kiertäisi kodeissa äitien haukuttavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäideillekö kelpaisi kuka tahansa kotiinsa lapsia hoitamaan? Ja eihän noilla apulaisilla olisi edes lähihoitajakoulutusta. Eihän hoitajia riitä. Eli joku tollukka koulun penkiltä kiertäisi kodeissa äitien haukuttavana.
Jep, äidit ei voi työntää lasta puolisolleen ja sanoa että äitiä ei nyt saa häiritä kolmeen tuntiin kun nukun. Mutta jollekin tuntemattomalle voi työntää.
90-luvun laman säästöleikkaukset + korkeakoulutuksen kasvu ja siitä aiheutunut muuttunut kulttuuri. Eihän siinä mitään järkiperäistä tosiaan ole. Mutta kaikille ei riittäisi ns. korkeakoulutusta vastaavaa työtä, joten sitä on täytynyt keinotekoisesti luoda.
Näistä asioista pitäisi tehdä kansalaisaloite ja saada se eduskuntaan käsittelyyn. Mutta kukaan ei sitä tee, joten asia junnaa paikoillaan. Itsekään en halua aloitetta tehdä, koska sitä pitäisi viedä eteenpäin omalla nimellä ja pystyä markkinoimaan sitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin vallan hyvin auttaa. Omat lapset jo niin isoja että aikaa ja energiaa riittäisi jo muuhunkin. Missäpäin asut?
Ehdotan, että hakeudut MLL:n kautta tukihenkilöksi jonkun perheen lapselle.
Meidän yhdellä lapsella oli taannoin sellainen ja tekivät monenmoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että se on hormonaalinen juttu ja tarkoitettu siksi, että nainen olisi kotona vauvan kanssa. - Jos nainen olisikin pirteä, hän huitelisi omissa menoissaan ja kiintymyssuhde vauvan kanssa kärsisi.
Täh? Univelasta aiheutuu väsymystä. Jos on esim. koliikki tai muuta vaivaa vauvalla, väsymys voi päästä pahaksi. Minä olin onnekseni pirteä vauva-ajan normivauvan kanssa, mutta en kyllä silti huidellut missään omissa menoissa eikä kiintymyssuhde kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla pitkäkestoiseen unen puutteeseen auttaa keskustelu ja tarkkailu?
Sillä tavalla varmistetaan että lapsella on kaikki hyvin. Mistä rahoista sä maksaisit ilmaisia kotiapulaisia jokaiselle, jolla on univaikeuksia?
Ennen näitä oli. Minunkin lapsuudenkodissa kävi kunnalta ilmainen kodinhoitaja.
Kyllä kodinhoitajia oli 80-90-luvulla ainakin joissakin suurperheissä, kun oli syntynyt uusi vauva perheeseen. Olen lähtöisin "lapsirikkaalta" paikkakunnalta.
En tosin tiedä, olivatko perheille aivan ilmaisia.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.