Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuukautisköyhyys todella on?

Vierailija
17.05.2023 |

Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?

"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."

Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.

Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.

https://yle.fi/a/74-20031884

Kommentit (861)

Vierailija
841/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen luksussiteet?

Minä ostan yleensä Vuokkosten siteitä. Tarvitsen vähintään pari pakettia yksiin kuukautisiin ihan jo siksi, että sitä sidettä tosiaan pitää vaihtaa toisinaan ihan siksikin että se on ollut liian kauan.

Yksi sidepaketti maksaa 2,09 euroa useissa kaupoissa. Joskus käytän Vuokkoset Cotton-siteitä, mitkä on n. 2,25-2,39 euroa, ovat hellempiä iholle. En koe käyttäväni mitään luksussiteitä.

Vierailija
842/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä pärjäisin kuukautisten pari vikaa päivää vaikka yhdellä siteellä vuodon määrän puolesta, mutta hygienian puolesta ei oikein onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion talous on persiillään. Lisätään vaan taas menoja.

Vierailija
844/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan yleensä Vuokkosten siteitä. Tarvitsen vähintään pari pakettia yksiin kuukautisiin ihan jo siksi, että sitä sidettä tosiaan pitää vaihtaa toisinaan ihan siksikin että se on ollut liian kauan.

Yksi sidepaketti maksaa 2,09 euroa useissa kaupoissa. Joskus käytän Vuokkoset Cotton-siteitä, mitkä on n. 2,25-2,39 euroa, ovat hellempiä iholle. En koe käyttäväni mitään luksussiteitä.

Joidenkin mielestä kaikki muu kuin halvin ja paskin on "luksusta".

Vierailija
845/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä revitte että sidepaketit maksaisi 1-2 e?

Nykyisin keskihintaiset perussiteet maksaa 2,09-2,59 euroa.

Varmaan väärin luettu. Kun toiset ei tarvitse yksiin menkkoihin kuin puoli pakettia tai alle.

Millaisiin mekkoihin tarvitaan n. 5-7 kpl tavallisia siteitä?

Mahtaa olla lyhyet ja niukat menkat.

Mulla menee se about 7 kpl. Mutta mun menkat on nykyään niukat, 3-4 päivää joista 2 päivää vaatii siteitä, yöt ja loppuajan pikkuhousunsuojat riittää.

Ajatus kuukautisköyhyydestä on ihan järkyttävä. Silloin kun mulla alkoi menkat, jouduin yleensä heräämään ensimmäiset 3 päivää vaihtamaan sidettä kaksi kertaa yössä. Silloin piti kävellä varovasti vessaan ettei ala valua reisiä pitkin, side oli aivan ääriään myöten täynnä. Koulussa joka välitunnilla piti vaihtaa side, kaksoistunnit oli riskipeliä jos välissä ei pidetty välituntia, yleensä varustauduin yösiteellä. Luojan kiitos mulla oli normaalit vanhemmat jotka hoiti siteet ihan pyytämättä, en nimittäin ikinä saanut myöskään rahaa omaan käyttöön ennen kuin tienasin omat rahani.

En ymmärrä lainkaan mitä vastustamista siinä on, että alaikäisille tytöille olisi koulussa saatavilla siteitä ilmaiseksi. Se ei ole multa käytännössä mitään pois mutta helpottaa vähän tyttöjen elämää. Miksi siis ei? Varsinkin kun ei niiden siteiden nyt tosiaan tarvitse olla kalleimpia mahdollisia, ihan halpiksetkin käy niille ketkä ei kotoaan siteitä saa. Ja kunnat saisivat takuulla hyvin edullisesti siteitä ostettua kun ostavat bulkkina eikä paketti kerrallaan.

Vierailija
846/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleisesti ottaen ymmärrä mitä luksusta koko kuukautisissa on. Ne on pakollinen paha, ja niistä pitää vaan selvitä. Mitä helppmmaksi ja mulavammaksi selviäminen on tehty, sen parempi, mutta riesa se silloinkin on. Ihan sama vaikka olis timanttikorut tamponinnaruissa, kuukautiset on siltikin riesa.

Mulla ei loppuneet menkat edes kierukkaan, ehei. Sen sijaan että vuosin normaalisti 7 päivää, vuosin sillain ärsyttävästi 10 päivää että siteitä oli pakko pitää mutta ei niihin hirveästi verta tullut. Luojan kiitos nyt kun mut on steriloitu eikä ole mitään hormonivalmisteita, vuodan vain vähäisesti 2-3 päivää. Se jos mikä on luksusta entiseen verrattuna

Vierailija
847/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K-menu sidepaketti maksaa n.euron. Niitä minäkin työssäkäyvä ostan. Joskus harvoin jotain kalliimpia. Tamponeista tosin käytän Tampaxeja koska muut merkit vaan eivät pidä mitään.

Minulla itselläni on teini-ikäinen tytär ja käy sääliksi ne tytöt joiden vanhemmat eivät siteitä osta lapsilleen. Voisin mielelläni osallistua johonkin keräykseen kuukausittain, johon saisi lahjoittaa siteitä tällaisille nuorille.

Aiemmin ketjussa kyllä kerrottiin, että kaikki tamponit on tasan yhtä hyviä.

Vierailija
848/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan väärin luettu. Kun toiset ei tarvitse yksiin menkkoihin kuin puoli pakettia tai alle.

Luojan kiitos mulla oli normaalit vanhemmat jotka hoiti siteet ihan pyytämättä, en nimittäin ikinä saanut myöskään rahaa omaan käyttöön ennen kuin tienasin omat rahani.

En ymmärrä lainkaan mitä vastustamista siinä on, että alaikäisille tytöille olisi koulussa saatavilla siteitä ilmaiseksi. Se ei ole multa käytännössä mitään pois mutta helpottaa vähän tyttöjen elämää. Miksi siis ei? Varsinkin kun ei niiden siteiden nyt tosiaan tarvitse olla kalleimpia mahdollisia, ihan halpiksetkin käy niille ketkä ei kotoaan siteitä saa. Ja kunnat saisivat takuulla hyvin edullisesti siteitä ostettua kun ostavat bulkkina eikä paketti kerrallaan.

Se on tää maanisesti naisia vihaava tyyppi, jonka mielestä on suurta syrjintää, jos tytöt saa jotain mitä pojat ei. Ihan sama vaikka maksais valtiolle tai kunnalle jonkun 100 e / vuosi, silti pitää kieltää.

Vierailija
849/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö miehet/pojat viidenkympin edestä kuukaudessa enemmän kuin naiset/tytöt ?

Syömäköyhiä.

Jotkut äidit ovat sanoneet pojistaan, että kuluttavat paljon ja rahaa menee? Poikien ruoka-alviin vähän helpotusta!

Jos katsoisit ympärillesi, näkisit kyllä että sekä tytöt että pojat syövät tuhottomia määriä  (ks heidän painonsa ja ulkomuotonsa)

Vierailija
850/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos mulla oli normaalit vanhemmat jotka hoiti siteet ihan pyytämättä, en nimittäin ikinä saanut myöskään rahaa omaan käyttöön ennen kuin tienasin omat rahani.

Se on tää maanisesti naisia vihaava tyyppi, jonka mielestä on suurta syrjintää, jos tytöt saa jotain mitä pojat ei. Ihan sama vaikka maksais valtiolle tai kunnalle jonkun 100 e / vuosi, silti pitää kieltää.

Miesten vikahan se on, kun et saa ilmaisia rättejä 😂😂😂😂

Vierailija
851/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis ensinnäkin

Monella teinitytöllä vanhemmat määrittää rahan käytön. Voi olla, että vanhemmat juo rahansa eivätkä anna lapsille. Kukaan ei osta lapselle kuukautissiteitä.

Toisekseen

Jos sulla oikeasti on rahat tiukilla, kuten monella ihmisellä on, kyllä, siinä on silloin luultavasti muitakin elämähallinnan ongelmia. Silloin oikeasti ne rahat eivät riitä edes perusruokaan, saati kuukautissiteisiin. Tällöin apua luonnollisesti tulisi saada esim. terveydenhuollosta tai sosiaalitoimesta, mutta jokainen tietää, kuinka kuormittunut järjestelmä on.

Kolmanneksi

Kaikki eivät voi käyttää kestositeitä tai kuukuppeja. Itselleni ei esimerkiksi pieninkään kuukuppi ole mennyt sisään ja jos on, niin tuntuu pahalta ja hankaa. Kestositeisiin en luota enkä halua julkisella paikalla vaihtaa ja sitten kanniskella veristä rättiä jossain pussissa kotiin. lisäksi ne myös hautovat ja hankaavat.

Katsokaapa taas pieni hetki sen oman hyvinvointikuplanne ympärille ja ymmärtäkää että tilanteita on erilaisia. Jos kuukautiset olisivat miehillä, siteet olisivat olleet ilmaisia jo kauan. Naisilla on ajatusmaailma edelleen, että koska sä olet nainen, niin sun pitää vain kestää ja jaksaa.

kerrotko sinä, mitä miehet saavat ilmaiseksi???? Niinpä 😂😂😂😂

Tarkoitus on että tytöt saisi ne suojat ilmaiseksi, ei aikuiset naiset.

Ja pojat saa kyllä ilmaisia kortsuja jo nyt koulussa.

Vierailija
852/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voi jättää siiderin, skumpan, tupakan, kynsihuollon, baari- illan väliin ja ostaa tarpeellisia intiimituotteita. Samoin pyytää kaikki mahdolliset lahjat intiimituotteina.

Vierailija
853/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin edelleen ap:n linkkaamasta alkuperäisestä artikkelista. Siinä sanotaan, että kysely tehtiin 15-24 -vuotiaille, joista osa on kouluikäisiä ja osa siis aikuisia.

Kuinka monen mielestä 24-vuotias täysivaltainen nainen tarvitsee erillistä rahallista tukea hankkiakseen kuukautissuojia?

Itse asiassa kysely tehtiin paljon isommalle ikäskaalalle kuin tuo.

Toivoisin, että vastaava kysely laajennettaisiin kaikkiin alaikäisiin menstruoiviin, jotta tilanteesta saisi oikeamman kuvan.

Ei täysi-ikäisille ollakaan antamassa mitään extrarahaa kuukautisiin. On kyse alaikäisistä. Lapsista siis.

Vierailija
854/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelevat varmaan, että luksussiteissä olisi glitteriä ja yksisarvisia koristeena ja materiaalina olisi keijupöly.

Vierailija
855/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis ensinnäkin

Monella teinitytöllä vanhemmat määrittää rahan käytön. Voi olla, että vanhemmat juo rahansa eivätkä anna lapsille. Kukaan ei osta lapselle kuukautissiteitä.

Toisekseen

Jos sulla oikeasti on rahat tiukilla, kuten monella ihmisellä on, kyllä, siinä on silloin luultavasti muitakin elämähallinnan ongelmia. Silloin oikeasti ne rahat eivät riitä edes perusruokaan, saati kuukautissiteisiin. Tällöin apua luonnollisesti tulisi saada esim. terveydenhuollosta tai sosiaalitoimesta, mutta jokainen tietää, kuinka kuormittunut järjestelmä on.

Kolmanneksi

Kaikki eivät voi käyttää kestositeitä tai kuukuppeja. Itselleni ei esimerkiksi pieninkään kuukuppi ole mennyt sisään ja jos on, niin tuntuu pahalta ja hankaa. Kestositeisiin en luota enkä halua julkisella paikalla vaihtaa ja sitten kanniskella veristä rättiä jossain pussissa kotiin. lisäksi ne myös hautovat ja hankaavat.

Katsokaapa taas pieni hetki sen oman hyvinvointikuplanne ympärille ja ymmärtäkää että tilanteita on erilaisia. Jos kuukautiset olisivat miehillä, siteet olisivat olleet ilmaisia jo kauan. Naisilla on ajatusmaailma edelleen, että koska sä olet nainen, niin sun pitää vain kestää ja jaksaa.

kerrotko sinä, mitä miehet saavat ilmaiseksi???? Niinpä 😂😂😂😂

Tarkoitus on että tytöt saisi ne suojat ilmaiseksi, ei aikuiset naiset.

Ja pojat saa kyllä ilmaisia kortsuja jo nyt koulussa.

miksi te naiset ette kykene kantamaan vastuuta edes lastenne menkkatarvikkeista? Tosin tehän pakotatte miehenne ostamaan omannekin

😂😂😂

Vierailija
856/861 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voi jättää siiderin, skumpan, tupakan, kynsihuollon, baari- illan väliin ja ostaa tarpeellisia intiimituotteita.

Näissä viesteissä niin näkyy, mitä porukkaa nää jätkät pitää naisina. Ja pelkästään niitä.

Vierailija
857/861 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Minä tulvin, mutta ei mene noin paljon itselläni kuukaudessa suojiin. 1,55€ maksaa prismassa tamponipaketti jossa on 32kpl. Siihen päälle sidepaketti 1,09€ 10kpl, joka riittää yhdeksi kerraksi. Buranaa ja panadolia menee ekat 3 päivää 4x/pvä.

En silti väitä etteikö jollain mene kymmeniä euroja joka kuu, mutta ei voida väittää että 10-20€ joka kuu menkkoihin olisi jotenkin se summa mikä kaikilla menee, ja jos jollain menee vähemmän niin alapeukku.

Vierailija
858/861 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Minä tulvin, mutta ei mene noin paljon itselläni kuukaudessa suojiin. 1,55€ maksaa prismassa tamponipaketti jossa on 32kpl. Siihen päälle sidepaketti 1,09€ 10kpl, joka riittää yhdeksi kerraksi. Buranaa ja panadolia menee ekat 3 päivää 4x/pvä.

En silti väitä etteikö jollain mene kymmeniä euroja joka kuu, mutta ei voida väittää että 10-20€ joka kuu menkkoihin olisi jotenkin se summa mikä kaikilla menee, ja jos jollain menee vähemmän niin alapeukku.

Ja siis tottakai olen sitä mieltä että tyttärien tulisi voida hakea siteensä vaikka koululta ihan ilmaiseksi, ja vaihtoehtoja voisi olal paljon niin, että jokaiselle löytyisi se itselle sopiva. 

Kun olin nuori ja kuukautiset alkoivat äiti oli vihainen. En tiedä mitä hän oikein luuli, että minä säästyn niiltä? En saanut viikkorahaa, enkä uskaltanut pyytää rahaa suojiin, koska ne olivat hyi ja paha juttu. Äidillä oli pelkkiä mummositeitä joita oli aina vian muutama kaapissa kerrallaan että äiti näki käytänkö niitä. En käyttänyt vaan varastin kaupasta ja ostin rahoilla joita sain pulloja keräämällä ja muilla tavoin.

Vierailija
859/861 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökö miehet/pojat viidenkympin edestä kuukaudessa enemmän kuin naiset/tytöt ?

Syömäköyhiä.

Jotkut äidit ovat sanoneet pojistaan, että kuluttavat paljon ja rahaa menee? Poikien ruoka-alviin vähän helpotusta!

Jos katsoisit ympärillesi, näkisit kyllä että sekä tytöt että pojat syövät tuhottomia määriä  (ks heidän painonsa ja ulkomuotonsa)

Miehiä lihottaa ruoka, naisia lääkkeet.

Vierailija
860/861 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta miten 10 sidettä riittää sulle?

Jos kerran tulvit, tarviit aina tamponin kaveriksi siteen housuihin ohivuotojen varalta.

Helposti menkkoihin voi mennä se 10 euroa kuussa, varmasti enemmänkin jos hankkii ekologisempia vaihtoehtoja, mutta sillon ei puhutakaan köyhyydestä.

Eikä tietenkään kaiikilla  mene 10-20 euroa kuussa menkkoihin, vuotaahan jotkut vapaastikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan