Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Siteen ei tarvitse olla ohut?
Joopa joo, sepä olisikin oikein mukavaa kuljeskella joku vanhoista räteistä tehty mytty housuissa, kun se pullottaa ja muhii siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvitteellinen keskustelu kuukautisköyhän ja auttajan välillä. Kuukautisköyhä = KK ja auttaja on A.
KK: Hitto kun menkkasuojat maksaa niin paljon. Ei oo varaa ostaa.
A: Minkä verran sulla menee kuukautissuojiin rahaa kuussa?
KK: No en mä oo laskenu, varmaan 20-30 euroo, emmä tiiä.
A: Pidätkö kirjaa sun menoista?
KK: Emmä jaksa. Kun tuet tulee, niin ostan kaikkee, mitä tartten, käyn kahvilla ja leffassa kavereitten kanssa. Ja tietty huollan mun ripset.
A: Voisiko siitä laittaa 20-30 e sivuun siteitä varten? Kuulostaa kyllä äkkiseltään aika isolta summalta. Voisiko alle 20 eurolla saada?
KK: No ei sitä sillon muista, kun rahat tulee. Menkat tulee aina jotenki yllättäen.
A: Niinkö? Onko sulla kovin runsas ja epäsäännöllinen vuoto?
KK: No ei kai. Mut side kyl täytyy vaihtaa usein, kun en kestä nähä verta.
A: No oletko ajatellut, että vaihtaisit halvempaan merkkiin, tai käykö sulle tamponit?
KK: Ei, kun mun tarvii ostaa Alwaysia, se on paras. Ja tamponit - hyi yäk, en voi laittaa mitään mun sisään. Yks kaveri käyttää jotain kuppia, se on ihan hirvee ajatus!
A: Miten niin? Sehän on kestotuote, eli kun sen kerran ostaa, niin sitten voi joka kuukausi ottaa vaan käyttöön. Ootko koskaan harkinnut?
KK: Hyi en. Siinähän menee sormetkin ihan vereen....
A: Sitten sun täytyy jostain saada se raha niihin Always-siteisiin. Ne on ilmeisesti aika kalliita?
KK: On, maksaa yli 3 e/ paketti.
A: Katsotko koskaan tarjouksia?
KK: No en mä jaksa. Kun mun lähikauppa on toi K-market, niin käyn aina siellä, vaikka se on kalliimpi.......Prismassa tai Cittarissa on välillä tarjouksia, mut emmä jaksa sinne mennä, kun pitäis mennä bussilla.
---
Jne. Selitys löytyy aina.
Niin. Onko ihan kohtuuton ajatus, että nainen ja tyttö tietää ihan itse mitä, milloin ja miten hän haluaa pilluunsa tai systeemiinsä tai alushousuihinsa laittaa ja se sitten mahdollistettaisiin tosi helposti? Ei ne menkat nyt lähtökohtaisestikaan mitään herkkua ole ja toimia täytyy kuitenkin tässä yhteiskunnassa ihan kuin miehetkin, pillu verta valuen.
Kyllä menkoista huolehtiminen on "mahdollistettu" jo. Miten voi olla näin helvetin avutonta porukkaa? Mene töihin ja käytä 2e palkasta siteisiin niin kuin me muutkin naiset. Naurettavaa uhriutua siitä että ei saa hygieniatarvikkeita veronmaksajien piikkiin.
Siis miksi siteitä pitäisi kuivattaa joissain vaatekaapissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvitteellinen keskustelu kuukautisköyhän ja auttajan välillä. Kuukautisköyhä = KK ja auttaja on A.
KK: Hitto kun menkkasuojat maksaa niin paljon. Ei oo varaa ostaa.
A: Minkä verran sulla menee kuukautissuojiin rahaa kuussa?
KK: No en mä oo laskenu, varmaan 20-30 euroo, emmä tiiä.
A: Pidätkö kirjaa sun menoista?
KK: Emmä jaksa. Kun tuet tulee, niin ostan kaikkee, mitä tartten, käyn kahvilla ja leffassa kavereitten kanssa. Ja tietty huollan mun ripset.
A: Voisiko siitä laittaa 20-30 e sivuun siteitä varten? Kuulostaa kyllä äkkiseltään aika isolta summalta. Voisiko alle 20 eurolla saada?
KK: No ei sitä sillon muista, kun rahat tulee. Menkat tulee aina jotenki yllättäen.
A: Niinkö? Onko sulla kovin runsas ja epäsäännöllinen vuoto?
KK: No ei kai. Mut side kyl täytyy vaihtaa usein, kun en kestä nähä verta.
A: No oletko ajatellut, että vaihtaisit halvempaan merkkiin, tai käykö sulle tamponit?
KK: Ei, kun mun tarvii ostaa Alwaysia, se on paras. Ja tamponit - hyi yäk, en voi laittaa mitään mun sisään. Yks kaveri käyttää jotain kuppia, se on ihan hirvee ajatus!
A: Miten niin? Sehän on kestotuote, eli kun sen kerran ostaa, niin sitten voi joka kuukausi ottaa vaan käyttöön. Ootko koskaan harkinnut?
KK: Hyi en. Siinähän menee sormetkin ihan vereen....
A: Sitten sun täytyy jostain saada se raha niihin Always-siteisiin. Ne on ilmeisesti aika kalliita?
KK: On, maksaa yli 3 e/ paketti.
A: Katsotko koskaan tarjouksia?
KK: No en mä jaksa. Kun mun lähikauppa on toi K-market, niin käyn aina siellä, vaikka se on kalliimpi.......Prismassa tai Cittarissa on välillä tarjouksia, mut emmä jaksa sinne mennä, kun pitäis mennä bussilla.
---
Jne. Selitys löytyy aina.
Niin. Onko ihan kohtuuton ajatus, että nainen ja tyttö tietää ihan itse mitä, milloin ja miten hän haluaa pilluunsa tai systeemiinsä tai alushousuihinsa laittaa ja se sitten mahdollistettaisiin tosi helposti? Ei ne menkat nyt lähtökohtaisestikaan mitään herkkua ole ja toimia täytyy kuitenkin tässä yhteiskunnassa ihan kuin miehetkin, pillu verta valuen.
Kyllä menkoista huolehtiminen on "mahdollistettu" jo. Miten voi olla näin helvetin avutonta porukkaa? Mene töihin ja käytä 2e palkasta siteisiin niin kuin me muutkin naiset. Naurettavaa uhriutua siitä että ei saa hygieniatarvikkeita veronmaksajien piikkiin.
Samalla logiikalla köyhällä on varaa kaikkeen. Sen kun käyttâä vaan sen rahan siihen. Piste.
Mulla ei ole hätää, pystyn ostamaan just ne kuuukautissuojat joita tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin just omien kuukautisten hinnan. Kolme Buranaa, kymmenen tamponia, kolme yösidettä, paketti päiväsiteitä.
Noin 2,50€/kk, kun ostaa Lidliä ja Pirkkaa.
Olen ollut elämäni aikana köyhä, päihdeongelmainen, koditonkin. Silti raha on aina riittänyt siteisiin ja muutenkin ihan ookoo elämään. Mulla on vielä tosi runsaat kuukautiset. Tässä ketjussa muuten puhutaan paljon niihin liittyvästä hulauttelusta. Mulla se loppui, kun treenasin lantionpohjalihakset kuntoon.
Minusta tämä kuukautisköyhyyskeskustelu on katkeraa feminististä propagandaa, jonka sijaan pitäisi puhua köyhyydestä ja uusavuttomuudesta yleisellä tasolla. Ihan kuin valtion pitäisi maksaa jotain hyvitystä siitä, että satutaan olemaan naisia.
Joo, siellä taas yksi pölöpetteri mielikuvittelee, että kuukautisvuotoa voi pidätellä kuin pissaa. Ihan ekaks voisi mennä vaikka kertaamaan yläkoulun biologian ja palailla sitten uudelleen asiaan, jos vielä kokee tarvetta.
Jotenkin alkaa säälittämisen ohella jo tympiäkin tuollainen infernaalinen typeryys.
Ikävä juttu, että pidät hyvin toimivia lantionpohjalihaksia typeryytenä. Anna kun kerron sinulle lisää jostain sellaisesta, mistä olet jäänyt paitsi.
Olen tuon kommentin kirjoittaja ja mulla on menkat tälläkin hetkellä. Eilen viimeksi kiitin lihaksistoani siitä, etteivät menkat ole enää sellaista helvettiä kuin ennen ja voin esim. istua missä haluan, vailla pelkoa ohivuodoista. Ennen kuin aloin jumppaamaan lihaksia (tästä on nyt neljä vuotta), heräsin öisin perse ja selkä veressä. Töissä tuli hulahduksia kassalla seistessä. Menkat ovat edelleen yhtä runsaat mutta pärjään nyt kahvitaukojen välin siten, että vuoto tapahtuu lähinnä vessassa pöntöllä istuen.
Mitä muuta hyvää tästä on seurannut: saan nykyisin sarjaorgasmin lähes joka kerta rakastellessa, mikä saa mieheni ihan villiksi. Hän muuten ihmetteli tätä keskustelua myös. Hän joutuu käyttämään kuukautissuojiin verrattuna kymmenkertaisen summan vuodessa parranajoon.
Oletko tää?
*Omista kuukautisista nauttimisen voi viedä niin pitkälle kuin sielu sietää. Moni harrastaa esimerkiksi vapaata vuotamista eli sitä, ettei käytä mitään kuukautissuojaa vaan antaa veren valua. Vähintäänkin kotona voi istua pyyhkeen päällä tai mennä metsään ja istua sammalmättäälle
Vuotoa voi oppia myös kontrolloimaan lantionpohjan lihaksilla ja pidättää sitä ulkona ja antaa virrata vapaasti kotona.
Vapaasta vuotamisesta tulee tosi kehollinen tunne. Siivota pitää ja pestä enemmän pyykkiä, mutta se ei ole monelle ongelma.
Myös kuukautisverta voi hyödyntää, ja sillä voi esimerkiksi maalata. Winsten otti kerran verta kuppiin ja käytti sitä kasvonaamiona. Kuvan julkaiseminen somessa jännitti, vaikka Winstenin ystävät ovat samanhenkisiä.
Menkkaverinaamio kasvoilla ei ole väliä sillä, mikä on ammatti tai kenen puoliso olen. Se on armollista. Mutta onhan se nyt ilman pienintäkään epäilystä ihan hullua laittaa verta naamaan. Mutta suosittelen kokeilemaan, Winsten nauraa.*
Ohis, mutta kuulostaa vähän keksityltä jutulta. Tai sitten kyseessä on aivan superniukat kuukautiset, jotka tulevat tippa kerrallaan ja pysähtyvät alushousuihin. Kuukautissuojathan nimenomaan helpottavat elämää ja tuollainen "vapaa vuotaminen" estää tekemästä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.Itse et tunnu tietävän, että vessassa voi käydä tarpeen mukaan eikä tarve rajoitu virtsaamiseen ja ulostamiseen. Ja siteen ei todellakaan tarvitse olla mikään ohut rätti, vaan se voi olla paksu ja housuja vasten voi laittaa jotain mikä ei päästä kosteutta lävitseen niin että housut kastuu.
Eli ihan sama kuin laittaisi vaipan.
Et vielälään ymmärrä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset ja kun nousee ylös niin hulahtaa iso määrä verta housuihin.
Ps. Kuukuppi riittää 3 tunniksi.
Runsaissa kuukautisissa sitä verta todella voi hulahtaa ihan älyttömän paljon kerrallaan. Mulla ei enää ole menkkoja, kiitos minipillereiden, mutta silloin kun oli, niin pahimmillaan olin sellaisen hulahduksen jälkeen vyötäröä myöten veressä. Vaikka oli tamponi ja iso side, niin kun sen tulee kunnon voimalla ( kohtu supistaa sen veren ulos, siitä myös kivat kuukautiskivut), niin mikään side ei vaan ehdi sitä kaikkea imeä tarpeeksi nopeasti, eikä imukyky edes riitä.
Ja joo, olin todella aneeminen näiden menkkojen kanssa, hb 110 ja ferritiini 6. Että elämäni yksi parhaita ratkaisuja oli aloittaa ne minipillerit.
Mutta sitten: tässä keskustelussa ajatellaan, että yksi ihminen ostaa vain yhden ihmisen kuukautissuojat. Mulla on useampikin yh- kaveri, joilla on useampia tyttäriä. Eli yksi ihminen voi hyvin ostaa esim. neljälle kuukautissuojat. Silloin se voi olla tosi tuntuva raha taloudessa, jos muutenkin eletään vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.Itse et tunnu tietävän, että vessassa voi käydä tarpeen mukaan eikä tarve rajoitu virtsaamiseen ja ulostamiseen. Ja siteen ei todellakaan tarvitse olla mikään ohut rätti, vaan se voi olla paksu ja housuja vasten voi laittaa jotain mikä ei päästä kosteutta lävitseen niin että housut kastuu.
Et vielälään ymmärrä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset ja kun nousee ylös niin hulahtaa iso määrä verta housuihin.
Ps. Kuukuppi riittää 3 tunniksi.Runsaissa kuukautisissa sitä verta todella voi hulahtaa ihan älyttömän paljon kerrallaan. Mulla ei enää ole menkkoja, kiitos minipillereiden, mutta silloin kun oli, niin pahimmillaan olin sellaisen hulahduksen jälkeen vyötäröä myöten veressä. Vaikka oli tamponi ja iso side, niin kun sen tulee kunnon voimalla ( kohtu supistaa sen veren ulos, siitä myös kivat kuukautiskivut), niin mikään side ei vaan ehdi sitä kaikkea imeä tarpeeksi nopeasti, eikä imukyky edes riitä.
Ja joo, olin todella aneeminen näiden menkkojen kanssa, hb 110 ja ferritiini 6. Että elämäni yksi parhaita ratkaisuja oli aloittaa ne minipillerit.
Mutta sitten: tässä keskustelussa ajatellaan, että yksi ihminen ostaa vain yhden ihmisen kuukautissuojat. Mulla on useampikin yh- kaveri, joilla on useampia tyttäriä. Eli yksi ihminen voi hyvin ostaa esim. neljälle kuukautissuojat. Silloin se voi olla tosi tuntuva raha taloudessa, jos muutenkin eletään vähällä.
Niinpä.
Lapsuudenperheeseeni kuuluu yh-isä ja viisi tytärtä. Meistä asui kerrallaan kotona parhaimmillaan neljä tyttöä jolla oli kuukautiset. Luulenpa, että siinä on eräskin euro kulunut kuukautissuojiin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Kuukuppi riittää 3 tunniksi.Runsaissa kuukautisissa sitä verta todella voi hulahtaa ihan älyttömän paljon kerrallaan. Mulla ei enää ole menkkoja, kiitos minipillereiden, mutta silloin kun oli, niin pahimmillaan olin sellaisen hulahduksen jälkeen vyötäröä myöten veressä. Vaikka oli tamponi ja iso side, niin kun sen tulee kunnon voimalla ( kohtu supistaa sen veren ulos, siitä myös kivat kuukautiskivut), niin mikään side ei vaan ehdi sitä kaikkea imeä tarpeeksi nopeasti, eikä imukyky edes riitä.
Äiti saa jokaisesta alaikäisestä lapsestaan lapsilisän. Yhteiskunta maksaa, joka kuukausi. Siitä rahasta katetaan kuluja myös siteisiin. Opettakoon äidit tyttärilleen hygieniakäytänteitä. Veri on osa elämää. Joka tipan jälkeen ei ole tarkoituksenmukaista vaihtaa suojaa. Resurssiviisautta ja järkeä opetettava lapsille. Siteitäkään ei siis ole tarkoitus tuhlata!
Oi miten hienosti naiset ovat ihan itse taas siirrelleet maalitolppia.
Kuukautisköyhyys on nimenomaan keksitty termi, jolla jatketaan "naiseuden ikuista kärsimystä". Hävetkää te, jotka otatte tähän keskusteluun miumau-mutta-nuoret-tytöt-argumentteja.
Jos nyt ei prklwe osaa edes omia kuukkisiaan hoitaa, niin turha ryhtyä pääministeriksi saati havitella mitään vastuullisempaa hommaa kuin lettujen paistaminen. Silloinkaan ei muurinpohjalettuja, vaan ihan taviksia yh-yksiön kyökissä.
Noin niin ku esim.
tv. N50
Tunnetteko te henk.koht. yhtään oikeasti kuukautisköyhää ihmistä?
En jotenkin usko, että tämä on todellisuudessa mitenkään laaja ongelma. Vähän samaan tapaan kuin transaktivistien ajama itsesäätelylaki, on tosielämässä pienen marginaalin ongelma.
Ja tässä en siis katso kuukautisköyhäksi niitä aikuisia, joilla ei muuten vain raha pysy hyppysissä, vaan heitä, jotka eivät kertakaikkiaan pysty hankkimaan tarvitsemaansa määrää kuukautissuojia.
Ja taas, naiset hyökkää naisten kimppuun. Miksi? Tälläkin palstalla koko ajan naiset tuomitsee toisia naisia asioista, joille ei voi mitään.
Mulla on kyllä varaa maksaa siteistä ja tamponeista, mutta on aika alentavaa alkaa selittämään, miten "yhdellä tamponilla pärjää koko menkat" tai että "t-paidan hihasta voi tehdä siteen". Oikeesti, ihan järkyttävää. Tähänkö on tultu?
Mulla kestää sen 9-10 päivää menkat, muutamana ekana päivänä yksi side kestää kaksi tuntia, yksi maksimikoon tamponi (OB vihreä) tunnin. Kuukaudessa menee varmaan se 10€ tarpeisiin. Joo ei se ole paljoa, mutta se on paljon tytöille, joilla ei ole rahaa. Lopettakaa nyt toi muiden naisten alistaminen ja osoittakaa edes vähän solidaarisuutta.
En tiedä kuukautisköyhyydestä, mutta ihmettelen, että niitä Tena-mainoksia tunketaan nykyään joka rakoon. Jos virtsa karkailee, eikö nainen ilman mainoksiakin miten "suojautua"?
Vierailija kirjoitti:
Ja taas, naiset hyökkää naisten kimppuun. Miksi? Tälläkin palstalla koko ajan naiset tuomitsee toisia naisia asioista, joille ei voi mitään.
Mulla on kyllä varaa maksaa siteistä ja tamponeista, mutta on aika alentavaa alkaa selittämään, miten "yhdellä tamponilla pärjää koko menkat" tai että "t-paidan hihasta voi tehdä siteen". Oikeesti, ihan järkyttävää. Tähänkö on tultu?
Mulla kestää sen 9-10 päivää menkat, muutamana ekana päivänä yksi side kestää kaksi tuntia, yksi maksimikoon tamponi (OB vihreä) tunnin. Kuukaudessa menee varmaan se 10€ tarpeisiin. Joo ei se ole paljoa, mutta se on paljon tytöille, joilla ei ole rahaa. Lopettakaa nyt toi muiden naisten alistaminen ja osoittakaa edes vähän solidaarisuutta.
Juu, noitakin "ohjeita" löytyy ja ne ovat ala-arvoisia. Mutta eipä tämä kokonaisuudessaan kovin laadukas ketju ole, täynnä poikkeusesimerkkejä ja valitusta.
Höpön löpön kuukautisköyhyys. Jossain Afrikassa sellaista varmasti on, ei Suomessa, ellei ole joku poikkeusfriikkiperhe, jossa pidetään tyttölasta lukittuna eivätkä vanhemmat anna edes 2-3 euroa kuukaudessa käytettäväksi.
Kuukautiset ovat toki nimensä mukaisesti jokakuukautinen riesa hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, mutta halpaahan lystiä siteisiin käytetty raha on verrattuna miesten jokapäiväiseen parranajoon. Ei siihenkään mitään veronalennuksia saa, saatika ilmaisia partakoneita tai partahöyliä. Kun ajan aamulla partani, niin alkuillasta on jo klassinen "kello viiden sänki". Ilman partakoneita olisin parissa kolmessa viikossa munkki Rasputinin näköinen luolapeikko. Pakko on parranajosta huolehtia.
Kummallakin kahdesta eri sukupuolesta on omat riesansa, mutta on älytön ja tuhoon tuomittu ajatus alkaa erottelemaan eri myyntituotteita sukupuolen mukaan ja laittamaan niille eri verokantaa, tai jakamaan ilmaiseksi mitään muuta kuin ehkäisyvälineitä teini-ikäisille epätoivottujen raskauksien ehkäisemiseksi.
Yhtä mielekästä olisi laskea miesten ja naisten keskimääräisen eliniän mukaan tuotteiden painotettuja hintoja sukupuolen mukaan, tai alentaa miesten ruokaostosten ALVia sillä (oikealla) perusteella, että keskiverto mies tarvitsee päivässä enemmän kaloreita kuin keskiverto nainen ja näin ollen syö enemmän.
Syökö miehet/pojat viidenkympin edestä kuukaudessa enemmän kuin naiset/tytöt ?
Syömäköyhiä.
Jotkut äidit ovat sanoneet pojistaan, että kuluttavat paljon ja rahaa menee? Poikien ruoka-alviin vähän helpotusta!
Superrunsaat kuukautiset on 10-15 % suomalaisnaisista. Eli 85-90 % naisista vuodon määrä on normaali tai niukka.
Vulvodyniasta eli vulvan alueen kiputilasta kärsii n. 15 %. Eli 85 % ei kärsi.
Nämä yleisimmät syyt sille, miksi kuukautissuojiin kuluu kohtuuttomasti rahaa (eli suojaksi käy vain laadukas kertakäyttöside, ei mikään muu), eivät siis ole enemmistön vaivoja.
Yhteiskunta, siis me veronmaksajat kustannetaan osa näistä alaikäisten kuluista maksamalla äideille ihan joka ikinen kuukausi lapsilisää. Näihin kuluihin siis saa jo nyt tukea.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön kuukautisköyhyys. Jossain Afrikassa sellaista varmasti on, ei Suomessa, ellei ole joku poikkeusfriikkiperhe, jossa pidetään tyttölasta lukittuna eivätkä vanhemmat anna edes 2-3 euroa kuukaudessa käytettäväksi.
Kuukautiset ovat toki nimensä mukaisesti jokakuukautinen riesa hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, mutta halpaahan lystiä siteisiin käytetty raha on verrattuna miesten jokapäiväiseen parranajoon. Ei siihenkään mitään veronalennuksia saa, saatika ilmaisia partakoneita tai partahöyliä. Kun ajan aamulla partani, niin alkuillasta on jo klassinen "kello viiden sänki". Ilman partakoneita olisin parissa kolmessa viikossa munkki Rasputinin näköinen luolapeikko. Pakko on parranajosta huolehtia.
Kummallakin kahdesta eri sukupuolesta on omat riesansa, mutta on älytön ja tuhoon tuomittu ajatus alkaa erottelemaan eri myyntituotteita sukupuolen mukaan ja laittamaan niille eri verokantaa, tai jakamaan ilmaiseksi mitään muuta kuin ehkäisyvälineitä teini-ikäisille epätoivottujen raskauksien ehkäisemiseksi.
Yhtä mielekästä olisi laskea miesten ja naisten keskimääräisen eliniän mukaan tuotteiden painotettuja hintoja sukupuolen mukaan, tai alentaa miesten ruokaostosten ALVia sillä (oikealla) perusteella, että keskiverto mies tarvitsee päivässä enemmän kaloreita kuin keskiverto nainen ja näin ollen syö enemmän.
Kuukautissuojat erottautuu kyllä jo nyt niille ihmisille, jotka niitä tarvitsee, ei niitä tarvitse sukupuolen mukaan erityisesti alkaa erotella.
Vierailija kirjoitti:
Syökö miehet/pojat viidenkympin edestä kuukaudessa enemmän kuin naiset/tytöt ?
Syömäköyhiä.
Jotkut äidit ovat sanoneet pojistaan, että kuluttavat paljon ja rahaa menee? Poikien ruoka-alviin vähän helpotusta!
Sopii toki. Hyvä jos pojat ja miehet ostavat sitten itse ruokansa ja samalla halvemmalla alvilla koko perheelle. Vai olisko pojille sitten ihan omat ruokatuotteet? Ne saa syödä vaan maapähkinävoita ja proteiinipatukoita ja beef jerkyä?
Sille ei voi mitään, jos naiset haluaa itse jotain ihme menkkamarttyyrin kruunua kantaa - minä maksan ja kärsin ja vaikka hiihdän ne siteet halvimmasta kaupasta naapurikunnasta! Mutta että tyttöjen elämää ei näiltä osin haluta helpottaa mahdollisimman paljon, sitä en käsitä.