Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.
Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.
14 kpl ei riitä kuukautisten ajaksi. Yöksi tarvitaan yösiteitä.
Riittää jos on normaali vuoto. Normaalivuotoinen ei myöskään tarvitse mitään yösiteitä. Näissä ketjuissa aina unohdetaan että runsasvuotoisuus on poikkeuksellista, ei yleisin tilanne.
Jos 14kpl k-menua riittää, kyseessä on kylläkin niukka vuoto, eli myös poikkeuksellinen tilanne. Ja eikä sitä köyhää runsasvuotoista ollenkaan lohduta, että joku toinen kyllä pärjäisi tuolla, kun hän ei kuitenkaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.
Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.
14 kpl ei riitä kuukautisten ajaksi. Yöksi tarvitaan yösiteitä.
Riittää jos on normaali vuoto. Normaalivuotoinen ei myöskään tarvitse mitään yösiteitä. Näissä ketjuissa aina unohdetaan että runsasvuotoisuus on poikkeuksellista, ei yleisin tilanne.
Ei riitä!
Olet mies, tai sitten olet niukkavuotoinen.
Lisäksi hyvä muistaa, että käytäntö on aivan eri kuin teoreettiset laskelmat siitä, kuinka monella siteellä pärjää vuorokaudessa. Jos venyttää vaihtoa, ohivuotoja alkaa tulla paljon helpommin. Eikä ole mitenkään kestävä tilanne, jos menkkojen aikaan saa siivota vielä vertakin kaikkialta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kierukka. Ei tarvitse kuukautissuojia. Kierukka on kallis kerralla maksetttuna, mutta pitkäaikaiskäytössä halvempi, kuin pillerit.
Kierukka muuttaa hormonitoimintaa ja heikentää seksualista halukkuutta. Ei sovi siis kaikille. Itselläni on oikeus nauttia omasta seksuaalisuudestani vaikka vuodankin runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Uusavutonta. Osta kuule kuukuppi. Pese ja pidä. Halvinta.
Tingi baarireissuista, festareista, klubeista, suoratoistoista, leffoista, vaateostoista, skuuttilautailukertamaksuista, alkoholista, tupakasta. Noin alkuunsa. Niin me muutkin tehdään.
Ihme touhua, et aamupalaakin jo kouluissa tarjotaan. Välipalaa. Ja nyt kitistään hygieniatuotteista. Hohhoijaa.
Ei sovi kaikille. Kaikki naiset eivät voi käyttää emättimen sisäisiä suojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Mulla on kauhumenkat. Kestää viikon.
Pakko käyttää suurinta/imukykyisintä sidettä yötäpäivää. Vuotoa tulee niin runsaasti, että sidettä voi joutua vaihtamaan 5 kertaa tunnissa.Mikset hae lääketieteellistä apua noin runsaisiin menkkoihin?
Ei runsaita menkkoja aina voi hoitaa. Hormonaaliset hoidot eivät sovi kaikille. Mitään apua ei välttämättä ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Ihan samaa ihmettelin. Kävin eilen ostamassa halvimman mahdollisen sidepaketin prismasta ja se maksoi 69 centtiä. Ei edes euroa yksi paketti. Vaikka olisi runsaat kuukautiset ja näitä menisi kaksi tai jopa 3 pakettia, niin maksaisi enimmillään 2,07 e/kk ja tuossa saa jo tuhrata 42 sidettä!
Mutta hei, jos ei halvimmat kelpaa vaan pitää olla jotain parasta merkkilaatua niin kyllähän se kalliiksi tulee. Mutta onko se sitten kenenkään muun syy kuin sen kermaperseen?
Halvimmat voivat aiheuttaa esim allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.
Kuukaustisköyhyys on elämän rajoittamista ja häpeää siitä että on menkat.
Eli ts kuukautisköyhyys on sitä, että perheessä on toimimaton dynamiikka ja lapsia on syntynyt vanhemmille, jotka on huonoja vanhempia. Se ei varsinaisesti ole minusta köyhyyttä ja koko sana pitäisi uudistaa. Kuukautishäpeä olisi oikeampi, vaikka kuukautisia ei tarvitse hävetä. Mutta toi toiminta on häpeää.
Tätä ketjua kun lukee, niin minusta vaikuttaa siltä, että kyseessä on kuukautisavuttomuus. Ei käy kestositeet, ei käy kuukuppi, ei käy kuukautishousut ja onko mitään näistä edes edes kokeiltu? Käy vain kalleimmat siteet, joita vaihdetaan 5 kertaa tunnissa kun housuun "hulahtaa".
Ymmärrän todella hyvin sen, että teineillä on vaikeuksia asian kanssa jos perhe ei ymmärrä eikä auta, mutta se voitaisiin ratkaista jakamalla siteitä koulusta. Jaetaanhan ehkäisyäkin ja ilmaiseksi. Mutta aikuisten ruikutusta en ymmärrä. Koettakaa nyt hyvät ihmiset keksiä ratkaisuja. Jos on erittäin runsaat menkat, niin siihen saa apua lääkäristä.
Vaan kun ei saa, kun ei hormonaaliset keinot käy! Usko nyt jo, että joillakin vaan on runsaat menkat eikä mitään voida tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia rahanmenoja.
Nuorille voisi yläasteella jakaa ilmaisia siteitä, jos halua olisi. Voisihan se ratkaista osan ongelmaa. Aikuisella pitää olla sen verran elämän- ja taloudenhallintaa, että osaa laittaa ansioistaan tai tuestaan sivuun välttämättömiä kuukautissuojia varten. Tuntuu myös, että joka ikisellä narisijalla tässä ketjussa on ongelmia vuodon (superrunsaat ja arvaamattomat menkat) sekä anatomian kanssa (ei sovi kuukuppi... no siksi kun ei vain sovi).
Miten musta tuntuu, että jos siteet ja tamponit kustannetaan, tulee hetken päästä jokin uusi toive, mihin pitäisi saada kustantaja? Voidaan haluta vaikka ilmainen ehkäisy (pillerit ja kierukat maksaa) tai ilmaiset silmälasit (jotkut tarvii laseja lapsesta saakka ja se maksaa). Ym. mitä nyt keksitäänkään.
Mulla on hyvin aurinkoherkkä iho. En edes uskalla laskea, kuinka paljon rahaa olen työntänyt apteekkeihin, kun olen kokeillut ja ostanut aurinkovoiteita, joita tarvitsen Suomessakin maaliskuusta syyskuuhun. Eikä tehoa marketti-Niveat, vaan pitää olla apteekin hienoja ja kalliita fysikaalisia merkkejä, muuten palan. Ihan epistä. Saisinkohan niitä jostain ilmaiseksi tai ainakin roimalla alennuksella?
Kaikki eivät voi käyttää emättimen sisäisiä suojia esim kivun takia tai sen takia, että ne tuntuvat epämukavilta. Mikä ihmeen pakkomielle sinulla on pakottaa asioita naisen emättimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.
Eli ts kuukautisköyhyys on sitä, että perheessä on toimimaton dynamiikka ja lapsia on syntynyt vanhemmille, jotka on huonoja vanhempia. Se ei varsinaisesti ole minusta köyhyyttä ja koko sana pitäisi uudistaa. Kuukautishäpeä olisi oikeampi, vaikka kuukautisia ei tarvitse hävetä. Mutta toi toiminta on häpeää.
Tätä ketjua kun lukee, niin minusta vaikuttaa siltä, että kyseessä on kuukautisavuttomuus. Ei käy kestositeet, ei käy kuukuppi, ei käy kuukautishousut ja onko mitään näistä edes edes kokeiltu? Käy vain kalleimmat siteet, joita vaihdetaan 5 kertaa tunnissa kun housuun "hulahtaa".
Ymmärrän todella hyvin sen, että teineillä on vaikeuksia asian kanssa jos perhe ei ymmärrä eikä auta, mutta se voitaisiin ratkaista jakamalla siteitä koulusta. Jaetaanhan ehkäisyäkin ja ilmaiseksi. Mutta aikuisten ruikutusta en ymmärrä. Koettakaa nyt hyvät ihmiset keksiä ratkaisuja. Jos on erittäin runsaat menkat, niin siihen saa apua lääkäristä.
Vaan kun ei saa, kun ei hormonaaliset keinot käy! Usko nyt jo, että joillakin vaan on runsaat menkat eikä mitään voida tehdä.
Traneksaamihappo ei ole hormoni. Lisäksi ne, joille ei käy yhdistelmäehkäisy, käy lähes aina hormonikierukka tai keltarauhashormoni. Ne eivät lisää veritulppariskiä eikä ole migreenipotilaille ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traneksaamihappo ei ole hormoni. Lisäksi ne, joille ei käy yhdistelmäehkäisy, käy lähes aina hormonikierukka tai keltarauhashormoni. Ne eivät lisää veritulppariskiä eikä ole migreenipotilaille ongelma.
Traneksaanimhappokaan ei sovi kaikille....
Eikä myöskään pelkät keltarauhasvalmisteet. Esim kierukka ei todellakaan sovi kaikille vaan aiheuttaa esim seksuaalisen halun laskua ja häiritsee ovulaatiota. USKO JO! KAIKILLE EI KÄY MIKÄÄN HORMONIVALMISTE! Veritulppa riski ja migreeni eivät ole ainoita ongelmia.
Tässä kuvitteellinen keskustelu kuukautisköyhän ja auttajan välillä. Kuukautisköyhä = KK ja auttaja on A.
KK: Hitto kun menkkasuojat maksaa niin paljon. Ei oo varaa ostaa.
A: Minkä verran sulla menee kuukautissuojiin rahaa kuussa?
KK: No en mä oo laskenu, varmaan 20-30 euroo, emmä tiiä.
A: Pidätkö kirjaa sun menoista?
KK: Emmä jaksa. Kun tuet tulee, niin ostan kaikkee, mitä tartten, käyn kahvilla ja leffassa kavereitten kanssa. Ja tietty huollan mun ripset.
A: Voisiko siitä laittaa 20-30 e sivuun siteitä varten? Kuulostaa kyllä äkkiseltään aika isolta summalta. Voisiko alle 20 eurolla saada?
KK: No ei sitä sillon muista, kun rahat tulee. Menkat tulee aina jotenki yllättäen.
A: Niinkö? Onko sulla kovin runsas ja epäsäännöllinen vuoto?
KK: No ei kai. Mut side kyl täytyy vaihtaa usein, kun en kestä nähä verta.
A: No oletko ajatellut, että vaihtaisit halvempaan merkkiin, tai käykö sulle tamponit?
KK: Ei, kun mun tarvii ostaa Alwaysia, se on paras. Ja tamponit - hyi yäk, en voi laittaa mitään mun sisään. Yks kaveri käyttää jotain kuppia, se on ihan hirvee ajatus!
A: Miten niin? Sehän on kestotuote, eli kun sen kerran ostaa, niin sitten voi joka kuukausi ottaa vaan käyttöön. Ootko koskaan harkinnut?
KK: Hyi en. Siinähän menee sormetkin ihan vereen....
A: Sitten sun täytyy jostain saada se raha niihin Always-siteisiin. Ne on ilmeisesti aika kalliita?
KK: On, maksaa yli 3 e/ paketti.
A: Katsotko koskaan tarjouksia?
KK: No en mä jaksa. Kun mun lähikauppa on toi K-market, niin käyn aina siellä, vaikka se on kalliimpi.......Prismassa tai Cittarissa on välillä tarjouksia, mut emmä jaksa sinne mennä, kun pitäis mennä bussilla.
---
Jne. Selitys löytyy aina.
Myös keltarauhasvalmisteissa voi olla haittavaikutuksena mm. päänsärky ja jopa migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvitteellinen keskustelu kuukautisköyhän ja auttajan välillä. Kuukautisköyhä = KK ja auttaja on A.
KK: Emmä jaksa. Kun tuet tulee, niin ostan kaikkee, mitä tartten, käyn kahvilla ja leffassa kavereitten kanssa. Ja tietty huollan mun ripset.
A: Voisiko siitä laittaa 20-30 e sivuun siteitä varten? Kuulostaa kyllä äkkiseltään aika isolta summalta. Voisiko alle 20 eurolla saada?
KK: No ei sitä sillon muista, kun rahat tulee. Menkat tulee aina jotenki yllättäen.
A: No oletko ajatellut, että vaihtaisit halvempaan merkkiin, tai käykö sulle tamponit?
KK: Ei, kun mun tarvii ostaa Alwaysia, se on paras. Ja tamponit - hyi yäk, en voi laittaa mitään mun sisään. Yks kaveri käyttää jotain kuppia, se on ihan hirvee ajatus!
A: Miten niin? Sehän on kestotuote, eli kun sen kerran ostaa, niin sitten voi joka kuukausi ottaa vaan käyttöön. Ootko koskaan harkinnut?
A: Sitten sun täytyy jostain saada se raha niihin Always-siteisiin. Ne on ilmeisesti aika kalliita?
KK: No en mä jaksa. Kun mun lähikauppa on toi K-market, niin käyn aina siellä, vaikka se on kalliimpi.......Prismassa tai Cittarissa on välillä tarjouksia, mut emmä jaksa sinne mennä, kun pitäis mennä bussilla.
---
Niin. Onko ihan kohtuuton ajatus, että nainen ja tyttö tietää ihan itse mitä, milloin ja miten hän haluaa pilluunsa tai systeemiinsä tai alushousuihinsa laittaa ja se sitten mahdollistettaisiin tosi helposti? Ei ne menkat nyt lähtökohtaisestikaan mitään herkkua ole ja toimia täytyy kuitenkin tässä yhteiskunnassa ihan kuin miehetkin, pillu verta valuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Niin. Onko ihan kohtuuton ajatus, että nainen ja tyttö tietää ihan itse mitä, milloin ja miten hän haluaa pilluunsa tai systeemiinsä tai alushousuihinsa laittaa ja se sitten mahdollistettaisiin tosi helposti? Ei ne menkat nyt lähtökohtaisestikaan mitään herkkua ole ja toimia täytyy kuitenkin tässä yhteiskunnassa ihan kuin miehetkin, pillu verta valuen.
Ei ole kohtuutonta. Se on kohtuutonta, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kestositeet eivät olleet käytössä, kun minä olin teini. Olisin joutunut pesemään ne salaa ulkona jossain sangossa haalealla vedellä, mutta en keksi, missä ne olisin kuivattanut. Olen ihan varma, että nykyäänkin on perheitä, joissa kuukautisia pidetään saastaisina ja hävettävinä.
Eikö suihkukäynnin yhteydessä olisi pesu onnistunut? Kuivatus nyt onnistuu missä tahansa mihin siteen saa ripustettua, vaikka vaatekaappiin henkariin tms. Ei pidä tehdä kaikesta ongelmaa.
En usko, että nopea, muutaman sekunnin huuhtaisu olisi kestositeille riittävää puhdistamiseen. Kuivaatko sinä useinkin pyykkiä vaatekaapissa? Kuivaako hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ei ole kohtuutonta. Se on kohtuutonta, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
No niin. Sitten alvit alas ja köyhimmille hyvät mahikset saada laatusiteet helposti tarvitessaan ilmaiseksi. Minä maksan siteistäni tulevaisuudessakin ilman suurempia murinoita, kuten suurin osa tämän maan naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.Itse et tunnu tietävän, että vessassa voi käydä tarpeen mukaan eikä tarve rajoitu virtsaamiseen ja ulostamiseen. Ja siteen ei todellakaan tarvitse olla mikään ohut rätti, vaan se voi olla paksu ja housuja vasten voi laittaa jotain mikä ei päästä kosteutta lävitseen niin että housut kastuu.
Eli ihan sama kuin laittaisi vaipan.
Et vielälään ymmärrä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset ja kun nousee ylös niin hulahtaa iso määrä verta housuihin.
Ps. Kuukuppi riittää 3 tunniksi.
Sitten se kuppi tyhjennetään 3 tunnin välein. T. Eri
No siis ensinnäkin
Monella teinitytöllä vanhemmat määrittää rahan käytön. Voi olla, että vanhemmat juo rahansa eivätkä anna lapsille. Kukaan ei osta lapselle kuukautissiteitä.
Toisekseen
Jos sulla oikeasti on rahat tiukilla, kuten monella ihmisellä on, kyllä, siinä on silloin luultavasti muitakin elämähallinnan ongelmia. Silloin oikeasti ne rahat eivät riitä edes perusruokaan, saati kuukautissiteisiin. Tällöin apua luonnollisesti tulisi saada esim. terveydenhuollosta tai sosiaalitoimesta, mutta jokainen tietää, kuinka kuormittunut järjestelmä on.
Kolmanneksi
Kaikki eivät voi käyttää kestositeitä tai kuukuppeja. Itselleni ei esimerkiksi pieninkään kuukuppi ole mennyt sisään ja jos on, niin tuntuu pahalta ja hankaa. Kestositeisiin en luota enkä halua julkisella paikalla vaihtaa ja sitten kanniskella veristä rättiä jossain pussissa kotiin. lisäksi ne myös hautovat ja hankaavat.
Katsokaapa taas pieni hetki sen oman hyvinvointikuplanne ympärille ja ymmärtäkää että tilanteita on erilaisia. Jos kuukautiset olisivat miehillä, siteet olisivat olleet ilmaisia jo kauan. Naisilla on ajatusmaailma edelleen, että koska sä olet nainen, niin sun pitää vain kestää ja jaksaa.
Tuossa puhuttiin kovista menkkapäivistä. Esim. minulla oli yleensä yksi päivä menkkojen aikana se kivuliain, jolloin joskus olin pois koulusta. Oletan, että alkuperäinen kommentoija tarkoitti sellaista tilannetta.
Menkkapäivät eivät ole kaikki samanlaisia.