Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuukautisköyhyys todella on?

Vierailija
17.05.2023 |

Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?

"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."

Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.

Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.

https://yle.fi/a/74-20031884

Kommentit (861)

Vierailija
301/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Mulla 2-5 e/kk (sis. pikkuhousunsuojat) riippuen siitä mitä pitää täydentää varastoihin. Kuukautiset kestää n. 3 päivää ja aika niukat. Jos olis 5 päivää ja runsaat, niin vois mennä yli tuplasti. 

Vierailija
302/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.

Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.

Sopii niille, joilla on niukat kuukautiset. Jos on runsaat, ei tuollaiset lyhyet ja ohuet suojat riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä revitte että sidepaketit maksaisi 1-2 e?

Nykyisin keskihintaiset perussiteet maksaa 2,09-2,59 euroa.

Varmaan väärin luettu. Kun toiset ei tarvitse yksiin menkkoihin kuin puoli pakettia tai alle.

Millaisiin mekkoihin tarvitaan n. 5-7 kpl tavallisia siteitä?

Mahtaa olla lyhyet ja niukat menkat.

Joillain meistä on. Joku ostaa 3 pakettia eri kokoisia siteitä / kk ja jollain toisella menee noin paketti/kk tai allekin. Niin on ihmiset erilaisia. Jännä! 

Vierailija
304/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini väitti joskus nuorena, että hänelle riittää muutamia siteitä kuukautisiin. Syy selvisi, kun kertoi että pitää samaa sidettä niin kauan kuin se on täynnä, eli jopa 1-2 vuorokautta.

Oksensin mielessäni.

Vierailija
305/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi viimeiset 15 v. Ostin viimeksi 5 v sitten uuden kun oli mennyt vanha niin värjäytyneeksi, hinta ~30 e. Tämä ei näytä keräävän edes väriä. Aika halvalla menee, lisäksi paketti siteitä kerran pari vuodessa. Kiertänyt festarit, maastossa töissä, uimahallit, liikunnan aikana... melkein unohtaa että se on joskus. Ei se vaadi mitään sterilointia eikä edes pesua joka välissä, huom. mitä sinne samaan paikkaan muutenkin menee.. värkki on itsensä puhdistava kokonaisuus.

Vierailija
306/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, että toiset naiset kiusaa ja vähättelee kanssasisarien kuukautiskärsimyksiä.

Jos omia kärsimyksiä on vähätelty, niin ei pysty kohtaamaan toisten kärsimystä muuten kuin vastaavasti vähättelemällä. Yleistä kovuutta ja selviytymistä korostavassa suomalaisessa kulttuurissa. 

Vierailija
307/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nuorille (alaikäisille) tytöille kuukautisköyhyys voi olla kamalaa. Jos ei ole omaa rahaa ostaa suojia ja vanhemmat eivät osta, vaikka pitäisi. Omilta yläasteajoilta muistan, kuinka jo vessojen roskiksiin jätetyille kuukautissuojille irvailtiin ja naurettiin (!?) Sehän siitä olisi vielä puuttunut, että joku olisi joutunut kantamaan mukana likaisia kestositeitä ja pahimmillaan joutunut siitä kiusatuksi.

Vierailija
308/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelyä tekevät miehet pääasiassa. Naiset kyllä ymmärtävät omasta tai hyvän ystävän ikävistä kokemuksista, että ei ole vain yhdenlaista menkkoja.

Kovuutta naisilla on lähinnä itseään kohtaan, että kestää järjissään koko rumban. Sitä vaan on pakko olla, koska pitää töissä tai koulussa käydä ja tulla toimeen muiden kanssa.

Vierailija
309/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se miesten parranajoköyhyys, onko tutkittu? Kalliita on kertakäyttöhöyliä ostella.

Vierailija
310/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä revitte että sidepaketit maksaisi 1-2 e?

Nykyisin keskihintaiset perussiteet maksaa 2,09-2,59 euroa.

Varmaan väärin luettu. Kun toiset ei tarvitse yksiin menkkoihin kuin puoli pakettia tai alle.

Millaisiin mekkoihin tarvitaan n. 5-7 kpl tavallisia siteitä?

Mahtaa olla lyhyet ja niukat menkat.

Joillain meistä on. Joku ostaa 3 pakettia eri kokoisia siteitä / kk ja jollain toisella menee noin paketti/kk tai allekin. Niin on ihmiset erilaisia. Jännä! 

No sellaisiin mitkä mulla on olleet melkeen heti alkaessaan ja nelisenkymmentä vuotta siitä eteenpäin.

Ekana päivänä vessapaperissa on vähän rusehtavaa. 

Yöksi laitan siteen tai pyyheliinan patajan suojaksi jos tuo väri vessapaperissa on ollut  vasta illalla.

Seuraavana päivänä 2-3 sidettä ja yöksi vielä 4. Seuraava päivä parilla pikkuhousunsuojalla.

Siinäpä se.

No nykyisin mulla on yöksi parit menkkapikkarit  ja uimiseen kuukuppi. Myönnän olevani vain laiska kupin kanssa ja käytän mieluummin sidettä.

Vierailija
311/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertikset on kyllä lyömättömiä esim. viikon vaelluksella. Kukaan ei tahdo kantaa verisiä rättejä mukanaan sellaista aikaa, eikä hygieniataso mahdollista muita suojia.

Muistathan, että mitä sinne luontoon viedään, tuodaan sieltä myös pois. Ei todellakaan tungeta jonkin kannon alle. Biohajoavat kuukautissiteet ja tampoonit voidaan myös polttaa nuotiossa.

Vierailija
312/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilta unohtuu, että perheessä voi olla useampi menkkaikäinen tyttö/nainen. Jos on vain yksi niin 7 €/kk ei olekaan paljon, mutta jos on vaikka äiti ja kolme tyttöä niin summa onkin 28 euroa/kk eli 336 euroa vuodessa. Se on köyhälle paljon se.

Ajattele, jos perheessä on useampi ruokaa syövä, vessapaperia käyttävä, vaatteita ostava aikuinen ja teini? Siitä tulee tuhansien eurojen laskut vuosittain. Miten köyhä maksaa kaiken?

Mitäs jos niitä lapsia tekee vaan sen verran kuin kykenee itse elättämään? Jos on itse tehnyt elämänvalintoja niin, että on 10 lasta pykännyt, niin oletettavasti itse on tiennyt mihin on ryhtynyt. Ja jos on joku uskovaistausta, niin kai se luoja huolen pitää omistaan, eikä kela.

Vierailija
313/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa hormonikierukka. Terveyskeskus tekee tuon kevyellä toimenpiteellä. Loppuu tulviminen ja tiputtelukin.

Vierailija
314/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se miesten parranajoköyhyys, onko tutkittu? Kalliita on kertakäyttöhöyliä ostella.

Se on ns. eri asia. Eri, kun on miehestä kyse.

Vierailija
315/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti täällä vähätellään sidepakettien hintoja, ei maksa kuin pari euroa tai viisi euroa kuukaudessa. No mistä otat sen viisi euroa, jos äiti tai isä ei sitä anna?

Muistakaa, että kuukautiset voi alkaa jo 10 vuotiaana eikä lapsilla ole omaa rahaa eikä kesätöihin pääse kuin joskus 16 vuotiaana ehkä. Siinä pitää yrittää pärjätä 6 vuoden kuukautiset (6x12 kuukautta) ja hommata suojat jostain.

Nyt puhutaan lapsista, joilla ei syystä tai toisesta ole rahaa eivätkä vanhemmat huolehdi. Emme puhu aikuisista naisista, joilla on varaa matkustella ym vaan LAPSISTA, pikku tytöistä. Ja helppo lässyttää jostain lasuista. Kuinka moni lapsi ymmärtää tehdä itsestään lasun tuommoisessa tilanteessa?

Kyllä kai se on jo opettajan tehtävä puuttua asiaan jos tyttö on joka kuukausi esim 5 päivää kuukautisten takia pois. Ei kai sellaista voi katsoa läpi sormien vaan tehtävä lastensuojeluilmoitus. Perheellä täytyy olla jo muutakin ongelmaa, jos rahat on niin vähissä ettei edes halvimpaan mahdolliseen alle 2 e terveyssidepakettiin ole varoja vaan lapsen täytyy olla koulusta pois niiden takia.

Vierailija
316/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että osa näistä "ei siihen mene kuin muutama euro kuussa"-kommentoijista ei osaa ajatella sitä, että ihmisillä ihan oikeasti on erilaiset vuodot.

Olen 26-vuotias nainen. Menkkani alkoivat 11-vuotiaana. En ole koskaan kärsinyt kuukautisköyhyydestä, onneksi, mutta joku huono-osaisempi minun vuodollani hyvinkin voisi. Vuotoni kestää aina, poikkeuksetta, 7 päivää, joista ensimmäisenä riittää yleensä Long-side. Kolmen-neljän seuraavan päivän ajan vuoto on niin runsas, että joudun käyttämään yösiteitä myös päivisin, ja vaihtamaan ne max. neljän tunnin välein. Joskus öisin tarvitsee ihan paksuimmat Max yö-siteet. Viimeiset pari päivää pärjään Long- ja Normal-siteillä. Käytän siivekkeellisiä siteitä (Libressen, ovat mukavan tuntuiset ja pysyvät hyvin, ja kokemukseni hajusteellisista siteistä on että ne aiheuttavat kutinaa.) Ja tämä siis Buranan kera runsaimpina päivinä, mikä vähentää kipujen lisäksi vuotoa!

Tähän lisäksi kiertoni ei ole säännöllinen. Kierto ei ole koskaan samanmittainen, vaan sen kesto on 30-50 (!!) päivää. Elän siis parhaimmillaan pari viikkoa odottaen jatkuvasti, milloin menkat alkavat. Tällöin käytän pikkuhousunsuojia, joita vaihdan muutaman tunnin välein. Tämä tekee aika monta suojaa kuukaudessa :D

Minulla saattaa siis ihan hyvin kulua 20 euroa kuukaudessa kuukautisiin liittyviin menoihin. Puhumattakaan toki siitä stressistä että parin viikon ajan elää jatkuvassa epätietoisuudessa siitä milloin hulahtaa :D Kun menkat lopulta alkavat, on aina helpotus että ainakin sen jälkeen voi elää pikkuhousunsuojatonta elämää muutaman viikon, ja antaa alakerran hengittää.

Aikomuksenani on jossain vaiheessa kokeilla menkkapikkareita, jos ne olisivat pitkällä aikavälillä halvempi vaihtoehto. Ne ovat vain aika iso menoerä jos kerralla hankkii useamman, siihen ei ole vielä varaa (mutta ehkä olisi jos siteistä voisi säästää!). Kuukuppi ei minulle sovi, sitä on kokeiltu. Kestositeitä jos käyttäisi, niitä pitäisi olla vino pino ja pesemässä ahkerasti minun vuodollani, enkä jaksaisi sitä häslinkiä muun elämän + menkkakipujen päälle, jotka myöskin tuovat väsymystä. Minulla on luontaisesti matalat hemoglobiiniarvot ja vuotoni on sen verran runsas, että joudun syömään rautalisää joka kuukausi menkkojen jälkeen ettei tule anemiaa, ja about kerran vuodessa ihan kunnon kuurin... En silti itse ajattele vuotoani mitenkään erityisen "runsaana", sillä pystyn silti elämään (suht) normaalia arkea jopa runsaimpina päivinä, kunhan olen ottanut kipulääkkeen.

Tämä siis vastakommenttina niille, joiden mielestä ei ole mitään syytä tuoda helpotusta kuukautistuotteiden hintoihin. Minä olen etuoikeutettu, että rahani riittävät siteiden ostoon eikä tarvitse kärvistellä. Mutta jos rahoista olisi enemmän pulaa, tilanteeni olisi eri. On ihmisiä, joilla on samanlainen vuoto kuin minulla, mutta ei rahaa. Puhumattakaan nuorista tässä tilanteessa! On kauhea ajatus millainen oma teini-ikä olisi ollut, jos vanhemmillani ei olisi ollut varaa ostaa siteitä.

Vähän siis toivoisin tässä asiassa empatiaa ja oman navan ulkopuolelle katsomista. Ihmisillä on erilaiset menkat. On monia jotka selviävät helpolla. On niitä joilla on reilusti runsaampi vuoto kuin minulla. Ihmeellistä että sitä on joidenkin niin vaikea käsittää, ja sen takia vastustetaan muutoksia menkkatuotteiden hintaan/vähätellään kuukautisköyhyyden vakavuutta ja vaikutuksia ihmisen elämään ja psyykeen.

Vierailija
317/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee aika tarkalleen paketillinen Tampaxeja kuukaudessa, hinta kaupasta riippuen n.3,60€. Vaikka joutuisin käyttämään kolme tai neljä paketillista, ei siitä mitenkään päin tule 20€. Ihan jäätävää liioittelua.

Ja olen kerännyt pulloja, ihan oikeasti, saadakseni rahat tamponeihin kun ei ollut kumpaakaan, ei rahaa eikä suojia. Kerätessäni pidin kaksia alushousuja päällekkäin ja niissä vessapaperia.

Koko juttu oli mun mielestäni taas näitä "first world problems"-juttuja.

Tuota kannatan, että ALV alas ja kouluihin ilmaisia siteitä. Mulla ei yläasteella aina ollut koska äiti osti aina vaan silloin suojia kun itse tarvitsi.

Vierailija
318/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että osa näistä "ei siihen mene kuin muutama euro kuussa"-kommentoijista ei osaa ajatella sitä, että ihmisillä ihan oikeasti on erilaiset vuodot.

Olen 26-vuotias nainen. Menkkani alkoivat 11-vuotiaana. En ole koskaan kärsinyt kuukautisköyhyydestä, onneksi, mutta joku huono-osaisempi minun vuodollani hyvinkin voisi. Vuotoni kestää aina, poikkeuksetta, 7 päivää, joista ensimmäisenä riittää yleensä Long-side. Kolmen-neljän seuraavan päivän ajan vuoto on niin runsas, että joudun käyttämään yösiteitä myös päivisin, ja vaihtamaan ne max. neljän tunnin välein. Joskus öisin tarvitsee ihan paksuimmat Max yö-siteet. Viimeiset pari päivää pärjään Long- ja Normal-siteillä. Käytän siivekkeellisiä siteitä (Libressen, ovat mukavan tuntuiset ja pysyvät hyvin, ja kokemukseni hajusteellisista siteistä on että ne aiheuttavat kutinaa.) Ja tämä siis Buranan kera runsaimpina päivinä, mikä vähentää kipujen lisäksi vuotoa!

Tähän lisäksi kiertoni ei ole säännöllinen. Kierto ei ole koskaan samanmittainen, vaan sen kesto on 30-50 (!!) päivää. Elän siis parhaimmillaan pari viikkoa odottaen jatkuvasti, milloin menkat alkavat. Tällöin käytän pikkuhousunsuojia, joita vaihdan muutaman tunnin välein. Tämä tekee aika monta suojaa kuukaudessa :D

Minulla saattaa siis ihan hyvin kulua 20 euroa kuukaudessa kuukautisiin liittyviin menoihin. Puhumattakaan toki siitä stressistä että parin viikon ajan elää jatkuvassa epätietoisuudessa siitä milloin hulahtaa :D Kun menkat lopulta alkavat, on aina helpotus että ainakin sen jälkeen voi elää pikkuhousunsuojatonta elämää muutaman viikon, ja antaa alakerran hengittää.

Aikomuksenani on jossain vaiheessa kokeilla menkkapikkareita, jos ne olisivat pitkällä aikavälillä halvempi vaihtoehto. Ne ovat vain aika iso menoerä jos kerralla hankkii useamman, siihen ei ole vielä varaa (mutta ehkä olisi jos siteistä voisi säästää!). Kuukuppi ei minulle sovi, sitä on kokeiltu. Kestositeitä jos käyttäisi, niitä pitäisi olla vino pino ja pesemässä ahkerasti minun vuodollani, enkä jaksaisi sitä häslinkiä muun elämän + menkkakipujen päälle, jotka myöskin tuovat väsymystä. Minulla on luontaisesti matalat hemoglobiiniarvot ja vuotoni on sen verran runsas, että joudun syömään rautalisää joka kuukausi menkkojen jälkeen ettei tule anemiaa, ja about kerran vuodessa ihan kunnon kuurin... En silti itse ajattele vuotoani mitenkään erityisen "runsaana", sillä pystyn silti elämään (suht) normaalia arkea jopa runsaimpina päivinä, kunhan olen ottanut kipulääkkeen.

Tämä siis vastakommenttina niille, joiden mielestä ei ole mitään syytä tuoda helpotusta kuukautistuotteiden hintoihin. Minä olen etuoikeutettu, että rahani riittävät siteiden ostoon eikä tarvitse kärvistellä. Mutta jos rahoista olisi enemmän pulaa, tilanteeni olisi eri. On ihmisiä, joilla on samanlainen vuoto kuin minulla, mutta ei rahaa. Puhumattakaan nuorista tässä tilanteessa! On kauhea ajatus millainen oma teini-ikä olisi ollut, jos vanhemmillani ei olisi ollut varaa ostaa siteitä.

Vähän siis toivoisin tässä asiassa empatiaa ja oman navan ulkopuolelle katsomista. Ihmisillä on erilaiset menkat. On monia jotka selviävät helpolla. On niitä joilla on reilusti runsaampi vuoto kuin minulla. Ihmeellistä että sitä on joidenkin niin vaikea käsittää, ja sen takia vastustetaan muutoksia menkkatuotteiden hintaan/vähätellään kuukautisköyhyyden vakavuutta ja vaikutuksia ihmisen elämään ja psyykeen.

Sun ei ole mikään pakko käyttää paria viikkoa pikkuhousunsuojia joita vaihdat jatkuvasti. Pikkuhousut voi pestä jos vahinko käy.

Vierailija
319/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus ihmiset voi olla tampioita. Itse en tästä ongelmasta kärsi, mutta mikä ihmeen neuvo on pistää mustat housut jalkaan ettei vahinko näy? Sitten vain välttelee istumista koko päivän, vai?

Vierailija
320/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Itselläni menkat kestää 8 päivää ja menee yösiteitä paketti päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän