Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuukautisköyhyys todella on?

Vierailija
17.05.2023 |

Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?

"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."

Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.

Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.

https://yle.fi/a/74-20031884

Kommentit (861)

Vierailija
341/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla/tytöillä menee juu rahaa menkkoihin, mutta toisaalta miehet/pojat tarvitsee keskimäärin enemmän ruokaa ja siihen menee rahaa. Suurimmalle osalle menkkojen kustannukset tuskin on siis mikään ongelma, mutta toki ne tytöt joitten vanhemmat ei osta suojia ovat todella kurjassa tilanteessa. Ainakin kouluissa pitäisi ehdottomasti olla suojia tarjolla, ja toki näistä kuukupeista ja kestositeistä olisi hyvä olla tietoa tarjolla niille nuorille, jotka voisivat sellaista vaihtoehtoa harkita. Niitten käytön pitäisi kuitenkin tulla omasta halusta eikä köyhyydestä.

Vierailija
342/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukautisköyhyys on sitä, että on varaa mennä matkalle, mutta ei ostaa kuukautissuojia, oikea apu on taloustaitokurssi.

Tuo äiti joka kuvaili kuinka isä jättää tytöt pulaan on myös malliesimerkki. Lapsella on isä, joka ei osta siteitä. Lisäksi heillä on äiti, joka tietää tämän mutta ei anna tytöille muutamaa euroa vaikka pankkitilille, jotta nämä saavat itse ostettua siteensä.

Kyse on toisin sanoen usein uusavuttomuudesta.

Sitten tyttö lähtee äidin kanssa kauppaan ja laittaa ostoksien mukaan tarvitsemansa suojat joka ikinen kk.

Olen tuo äiti, joka kertoi tästä isän huonosti hoitamista kuukautisista. Asun kävelymatkan päässä lasten isästä, joten tytöt voivat käydä luonani milloin vain, vaikka niitä siteitä ja särkylääkettä hakemassa, minun luonani niitä on aina. Olen puhunut lasten isän kanssa tästä kuukautisten hoitoasiasta myös. On kuitenkin tyttöjenkin etu, että myös lasten isä oppii hoitamaan myös nämäkin asiat ihan itsenäisesti.

Hämmentää, että joku nimitteli minua uusavuttomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanintahan olisi jos voisi olla vaan poissa koulusta kovina menkkapäivinä. Minun nuoruudessa 1980-luvulla muutamat tytöt niin aina tekikin, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä!

Ei muuta ihmeellistä kuin jälkeenjääminen koulusta. Katsotko, että tytöt ei tarvitse koulutusta?

Kotona voi tehdä koulujuttuja ihan samalla tavalla kuin koulussa.

Jos näin on, miksi koulussa ylipäätään käydään, kun samat asiat voi tehdä kotona itsekseen?

Tässä lienee kysymys siitä, että on menkkojen vuoksi päivän pois koulusta, eiköhän siellä kotona voi tehdä niitä koulutehtäviä sen yhden poissaolopäivän ajan...

Nyt oli kyse poissaoloista menkkojen takia joka kuukausi. Se ei ole satunnaista vaan toistuvaa ja täysin turhaa poissaoloa, joka luonnollisesti vaikuttaa koulunkäyntiin haitallisesti.

Jos kuukautiset estää menemästä kouluun, lapsi pitää viedä lääkäriin. Kenenkään ei nykyään tartte kärsiä liian runsaista tai kivuliaista menkoista kun hoitoa on saatavilla ihan kaikille.

Tämähän nyt ei pidä alkuunsakaan paikkaansa. Olen aikuinen nainen, jollla todettu endometrioosi ja leikattukin. Käytän voimakkaita kipulääkkeitä, mm. opioideja joka kuukausi kipuun. Mikään hormonaalinen hoito ei sovi minulle. Edes opioidit eivät auta kunnolla kipuun ja oksentelen pitkin päivää holtittomasti kivun takia. Lisäksi vuoto on todella runsasta. Mitään ei kuitenkaan voida tehdä, koska hormonaalinen hoito ei sovi ja kipulääkkeet eivät lievitä tarpeeksi. Eli olen siis menkat pois velvollisuuksista. Kaikkiin ongelmiin ei vain ole ratkaisua. Sekin pitää hyväksyä.

Vierailija
344/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asia olisi hyvin helposti ratkaistavissa jos haluja siihen löytyy. Ne joilla ei tosiaan ole varaa kuukautissiteisiin sopivat kouluterkan kanssa että he voivat hakea siteet häneltä. Tuskin heitä sentään kymmeniä on. Asian voi hoitaa helposti ja huomaamattomasti, koska käydäänhän siellä terkan luona muutenkin. Ei tarvi koulunkäynnin tämän asian takia kärsiä, ja tuskin tämä niin maltaita tulisi edes maksamaan, ettei koululla ole siihen varaa. Järjestelykysymys, jos asia halutaan hoitaa siististi ja huomaamattomasti. Pistäkäähän alapeukkuja ja ehdottakaa jotakin toimivampaa:)

Vierailija
345/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteet maksavat n.10-23 senttiä kappale. Nuo kalleimmat ovat superimukykyisiä yösiteitä. Jotkut tamponit ovat vielä halvempia. Tuosta voi laskea, paljonko rahaa menkkoihin menee yhdellä kertaa. Oma laskelma on jotain 2-3 euroa 'normaaleilla' kuukautisilla.

Vierailija
346/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.

Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.

Kmenu ei ole parasta laatua, mutta kannattaa niitä nyt todellakin ensin koittaa, olisivatko ne itselle riittävän imukykyiset ym., ennen kuin alkaa kalliita merkkisiteitä ostelemaan.

Hinnoissa on huomattava ero kauppaketjun omien halpamerkkien ja tunnettujen tuotemerkkien välillä.

Aivan niin! Itse käytän vain Lidlin tamponeita. On erittäin hyvä hinta/laatusuhde!

Vierailija
347/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.

Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.

Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.

Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.

Itse et tunnu tietävän, että vessassa voi käydä tarpeen mukaan eikä tarve rajoitu virtsaamiseen ja ulostamiseen. Ja siteen ei todellakaan tarvitse olla mikään ohut rätti, vaan se voi olla paksu ja housuja vasten voi laittaa jotain mikä ei päästä kosteutta lävitseen niin että housut kastuu.

Eli ihan sama kuin laittaisi vaipan.

Et vielälään ymmärrä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset ja kun nousee ylös niin hulahtaa iso määrä verta housuihin.

Ps. Kuukuppi riittää 3 tunniksi.

No ei sinullakaan mitkään runsaat kuukautiset ole, jos kolmen tunnin tyhjennysväli riittää. Minulla on yksi aamupäivä, jonka aikana se on pakko tyhjentää kerran tunnissa. Luojan kiitos tuo kestää vain yhden aamupäivän, jollakulla voi kestää jopa pari päivää tuollainen Niagara.

Vierailija
348/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk miten oksettava aihe

Vierailija
349/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valitatte siitä että menee 10 pakettia päivässä, menkää lääkäriin.

https://www.kaypahoito.fi/khp00050

Mitä se lääkäri voi tehdä? Itsellä on tosi runsaat menkat ja hormonaaliset hoidot eivät sovi.

Mitä tarkoitat hormonaalisilla hoidoilla, jotka ei sovi?

Esimerkiksi hormonikierukka auttaa vuotoihin ja sopii sellaisille, joille yhdistelmäehkäisypillerit ei sovi. Kannattaisi käydä siellä lääkärissä keskustelemassa vaihtoehdoista.

Olen tosiaan käynyt eikä minulla sovi mikään hormonvalmiste, ei myöskään kierukka. Voisit lopettaa tuollaisen ylimielisen kommentoinnin asiaan, josta et tiedä yhtään mitään.  Mitään ei oikeasti aina ole tehtävissä. Niinpä vuoden kerran kuussa mieletttömällä tavalla. Mutta eipä siinä, pitää vaihtaa sidettä tunnin parin välein.

Näistä köyhtyjistä valtaosa alkaisi rikastumaan laitattamalla hormonikierukan. Ne joille h-kierukka ei sovi, on minoriteetti. Siinä heille ratkaisu. Pienelle vähemmistölle jää siis tuo ongelma.

Vierailija
350/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lääkäri voi tehdä? Itsellä on tosi runsaat menkat ja hormonaaliset hoidot eivät sovi.

Mitä tarkoitat hormonaalisilla hoidoilla, jotka ei sovi?

Esimerkiksi hormonikierukka auttaa vuotoihin ja sopii sellaisille, joille yhdistelmäehkäisypillerit ei sovi. Kannattaisi käydä siellä lääkärissä keskustelemassa vaihtoehdoista.

Olen tosiaan käynyt eikä minulla sovi mikään hormonvalmiste, ei myöskään kierukka. Voisit lopettaa tuollaisen ylimielisen kommentoinnin asiaan, josta et tiedä yhtään mitään.  Mitään ei oikeasti aina ole tehtävissä. Niinpä vuoden kerran kuussa mieletttömällä tavalla. Mutta eipä siinä, pitää vaihtaa sidettä tunnin parin välein.

Näistä köyhtyjistä valtaosa alkaisi rikastumaan laitattamalla hormonikierukan. Ne joille h-kierukka ei sovi, on minoriteetti. Siinä heille ratkaisu. Pienelle vähemmistölle jää siis tuo ongelma.

Ongelmaiset lasketaan kymmenissä, mitä tuohon vaihtoehdottomuuteen tulee.

"Ei käy kierukka, tai siteet köyhdyttävät."

Vierailija
351/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituspostauksen ensimmäistä kappaletta olin jo valmis peukuttamaan. Pidin jutussa itsekin ylimitoitettuna arviota siitä, että kuukautistuotteisiin kuluu naisella kuukaudessa keskimäärin 10-20 euroa. En usko keskiarvon olevan aivan noin korkea, mutta varmasti kulut voivat olla tuota luokkaa niillä, joille sopivat vain tietyt tuotteet ja vuoto on hankalaa.

Mutta että edes leikillään ehdottaa, että kaikkien pitäisi pärjätä vessapaperilla. Herrajumala! Kai joku, jonka kuukautiset ovat erittäin niukat, pärjääkin, mutta hän on kyllä vähemmistössä. Jos laittaisin suojaksi vessapaperia ja mustat housut, niin sillä takalistolla ei kyllä istuttaisi yhtään minnekään, koska tuoli olisi pian aivan veressä. Ei mitään verituhrua, vaan kunnolla. Seistessä veri tietysti valuisi reisiä pitkin.

Samaa ihmettelin. Sitä paitsi vessapaperikaan ei ole ilmaista eikä se pysy paikallaan kovin hyvin.

Mutta enpä nuorena hoksannut, että kuukautisköyhyyttä voisi olla täällä kellään. Luulin, että kuukautissuojat ovat kuten vessapaperi ja muutkin hygieniatuotteet hammasharjoista saippuaan sikäli, että niitä pitää olla, kun niitä tarvitaan.

Nyt kun on tullut ikää enemmän, niin rahaa kuluu sitten muuhun tarpeelliseen, mitä ei nuorena tarvinnut, kuten silmätippoihin ja kosteusvoiteisiin.

Vierailija
352/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 sivua kuukautissuojista ja niiden hankkimisesta. Jos on joitakin tyttöjä, jotka ei kotoa saa rahaa tamponien tai siteiden ostoon menkööt kouluterkkarin luo. Ei voi olla tämän tason ongelma kuin täällä näyttää olevan. 99.9% naisista ostaa suojansa ajattelematta mitään eikä nämä tunnu millään tavalla rahapussissa.

Vierailija
353/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne miehet taas tukee meitä kommenteissa! Pelkkää vähättelyä, MUTKU ARMEIJA, MUTKU PARTAKARVAT, MUTKU MIESTEN ONGELMAT. Vi**uako te vaihtelette nimiänne ja perustelette niitä noloja poikien äidit- kerhojanne, kun miehet eivät tuomitse edes naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, vaan silloinkin vain levittelevät huo*aa tu*paan meemejään ja puolustavat kaikkea heikompiin kohdistuvaa väkivaltaa.

On siinä meillä kaunis suhdemalli! Jos ihmettelette miksi on sotia ja sortoa, niin katsokaapa sitä nimenvaihdon sukupuolijakaumaa. Ei ole miehet tekemässä mitään. Kas kun ne omat edut kelpaa akoillekin, samalla kun te heterokanat painostatte kaikkia naisia ajamaan miesten asiaa.

Vierailija
354/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perushygieniaan liittyvät asiat pitäisi olla ilmaisia niin eikö vaadita kuukautissuojien lisäksi verovaroista shampoo, saippua, vessapaperit jne ilmaiseksi?

Tunnen myötätuntoa jos rahaa on heikosti, mutta onko oikeasti kuukautissuojat noin ylitsepääsemätön ongelma? Siideritölkin tai kahdeb hinnalla selviää useimmat kuukaudessa.

Vierailija
355/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokaisessa koulussa terveydenhoitaja? Jos ei ole, niin käykö edes pari kertaa viikossa?

Vierailija
356/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin opiskeluaikana, n. 20 vuotta sitten kuukautisköyhä. Raha riitti vuokraan ja hengissäpysymiseen sekä silloin halpaan liikuntaharrastukseen, mutta säästin kaikesta, mistä pystyin, käytin esim. teepussin kahteen kertaan ja pidensin kuukautissiteen käyttöikää (=saatoin käyttää yhtä sidettä pari tuntia tai muutaman tunnin pidempään) vuoraamalla sen vessapaperilla. Kuukautiseni eivät olleet onneksi runsaat, mutta kestivät seitsemän päivää. Nyt ei ole kuukautisia kiitos hormonikierukan.

Mä olin valmistuttuanikin monta vuotta tosi pienituloinen. (Isot opintolainat jne.) Sain siteen käyttöaikaa pidennettyä niin, että kävin tunnin välein painelemassa kaiken siitä irtoavan veren vessapaperiin. Sillai pärjäsin kuutisen tuntia yhdellä, muutoin vaati vaihdon parin tunnin välein. Hieman halvempia siteitä käyttäessä piti laittaa kaksi peräkkäin, hieman päällekkäin housuihin. Kaikkein halvimmilla en pärjännyt kikkailemallakaan.

Vierailija
357/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.

Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.

Kmenu ei ole parasta laatua, mutta kannattaa niitä nyt todellakin ensin koittaa, olisivatko ne itselle riittävän imukykyiset ym., ennen kuin alkaa kalliita merkkisiteitä ostelemaan.

Hinnoissa on huomattava ero kauppaketjun omien halpamerkkien ja tunnettujen tuotemerkkien välillä.

Saan kmenusta ihottumaan. Miksi?

Koska k-menu on jo kokeilematta pskaa.

Vierailija
358/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa vaan kävinkö. Vaikka kuinka monta kertaa. Kohdunpoisto vasta toi avun.

Sitä ennen käytössä oli useita eri lääkkeitä ja pienempi operaatio kokeiltiin ensin. Ei toi ole useinkaan helposti hoidettava vaiva.

Oiskin ollut 80-200 ml mun runsaat kuukautiset. Vuotoa tuli yhdessä yössä usein 500 g.

Vierailija
359/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk miten oksettava aihe

Ilman kuukautisia sinua ei olisi olemassa. Olet siis itsekin oksettava.

Vierailija
360/861 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa vaan kävinkö. Vaikka kuinka monta kertaa. Kohdunpoisto vasta toi avun.

Sitä ennen käytössä oli useita eri lääkkeitä ja pienempi operaatio kokeiltiin ensin. Ei toi ole useinkaan helposti hoidettava vaiva.

Oiskin ollut 80-200 ml mun runsaat kuukautiset. Vuotoa tuli yhdessä yössä usein 500 g.

Siis puoli litraa? Miten pystyit suojautumaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä