Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Kestositeet tarvitsevat kosteussuojakangasta, pelkkä t-paita ei riitä.
Kannatan kuukautistarvikkeiden Alvin laskemista, mutta muuten tuo kuukautisköyhyys on naurettavaa vinkumista ja kehitysmaalarppausta.
Kaikkein köyhimmillekin, eli pelkän toimeentulotuen varassa olevillekin jää käteen n. 550€ pakollisiin elinkustannuksiin kuten ruoka, hygienia ym. Kyllä tuosta summasta on jokaisella varaa ostaa muutama sidepaketti kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka valitatte siitä että menee 10 pakettia päivässä, menkää lääkäriin.
Mitä se lääkäri voi tehdä? Itsellä on tosi runsaat menkat ja hormonaaliset hoidot eivät sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilta unohtuu, että perheessä voi olla useampi menkkaikäinen tyttö/nainen. Jos on vain yksi niin 7 €/kk ei olekaan paljon, mutta jos on vaikka äiti ja kolme tyttöä niin summa onkin 28 euroa/kk eli 336 euroa vuodessa. Se on köyhälle paljon se.
Ajattele, jos perheessä on useampi ruokaa syövä, vessapaperia käyttävä, vaatteita ostava aikuinen ja teini? Siitä tulee tuhansien eurojen laskut vuosittain. Miten köyhä maksaa kaiken?
Mitäs jos niitä lapsia tekee vaan sen verran kuin kykenee itse elättämään? Jos on itse tehnyt elämänvalintoja niin, että on 10 lasta pykännyt, niin oletettavasti itse on tiennyt mihin on ryhtynyt. Ja jos on joku uskovaistausta, niin kai se luoja huolen pitää omistaan, eikä kela.
Aivan, luonto pitää huolen köyhistä ja jättäkööt sikiämättä jos ei ole varaa elättää. Tämä myös tulevan hallituksen ohjenuora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lääkäri voi tehdä? Itsellä on tosi runsaat menkat ja hormonaaliset hoidot eivät sovi.
Mitä tarkoitat hormonaalisilla hoidoilla, jotka ei sovi?
Esimerkiksi hormonikierukka auttaa vuotoihin ja sopii sellaisille, joille yhdistelmäehkäisypillerit ei sovi. Kannattaisi käydä siellä lääkärissä keskustelemassa vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että osa näistä "ei siihen mene kuin muutama euro kuussa"-kommentoijista ei osaa ajatella sitä, että ihmisillä ihan oikeasti on erilaiset vuodot.
Olen 26-vuotias nainen. Menkkani alkoivat 11-vuotiaana. En ole koskaan kärsinyt kuukautisköyhyydestä, onneksi, mutta joku huono-osaisempi minun vuodollani hyvinkin voisi. Vuotoni kestää aina, poikkeuksetta, 7 päivää, joista ensimmäisenä riittää yleensä Long-side. Kolmen-neljän seuraavan päivän ajan vuoto on niin runsas, että joudun käyttämään yösiteitä myös päivisin, ja vaihtamaan ne max. neljän tunnin välein. Joskus öisin tarvitsee ihan paksuimmat Max yö-siteet. Viimeiset pari päivää pärjään Long- ja Normal-siteillä. Käytän siivekkeellisiä siteitä (Libressen, ovat mukavan tuntuiset ja pysyvät hyvin, ja kokemukseni hajusteellisista siteistä on että ne aiheuttavat kutinaa.) Ja tämä siis Buranan kera runsaimpina päivinä, mikä vähentää kipujen lisäksi vuotoa!
Tähän lisäksi kiertoni ei ole säännöllinen. Kierto ei ole koskaan samanmittainen, vaan sen kesto on 30-50 (!!) päivää. Elän siis parhaimmillaan pari viikkoa odottaen jatkuvasti, milloin menkat alkavat. Tällöin käytän pikkuhousunsuojia, joita vaihdan muutaman tunnin välein. Tämä tekee aika monta suojaa kuukaudessa :D
Minulla saattaa siis ihan hyvin kulua 20 euroa kuukaudessa kuukautisiin liittyviin menoihin. Puhumattakaan toki siitä stressistä että parin viikon ajan elää jatkuvassa epätietoisuudessa siitä milloin hulahtaa :D Kun menkat lopulta alkavat, on aina helpotus että ainakin sen jälkeen voi elää pikkuhousunsuojatonta elämää muutaman viikon, ja antaa alakerran hengittää.
Aikomuksenani on jossain vaiheessa kokeilla menkkapikkareita, jos ne olisivat pitkällä aikavälillä halvempi vaihtoehto. Ne ovat vain aika iso menoerä jos kerralla hankkii useamman, siihen ei ole vielä varaa (mutta ehkä olisi jos siteistä voisi säästää!). Kuukuppi ei minulle sovi, sitä on kokeiltu. Kestositeitä jos käyttäisi, niitä pitäisi olla vino pino ja pesemässä ahkerasti minun vuodollani, enkä jaksaisi sitä häslinkiä muun elämän + menkkakipujen päälle, jotka myöskin tuovat väsymystä. Minulla on luontaisesti matalat hemoglobiiniarvot ja vuotoni on sen verran runsas, että joudun syömään rautalisää joka kuukausi menkkojen jälkeen ettei tule anemiaa, ja about kerran vuodessa ihan kunnon kuurin... En silti itse ajattele vuotoani mitenkään erityisen "runsaana", sillä pystyn silti elämään (suht) normaalia arkea jopa runsaimpina päivinä, kunhan olen ottanut kipulääkkeen.
Tämä siis vastakommenttina niille, joiden mielestä ei ole mitään syytä tuoda helpotusta kuukautistuotteiden hintoihin. Minä olen etuoikeutettu, että rahani riittävät siteiden ostoon eikä tarvitse kärvistellä. Mutta jos rahoista olisi enemmän pulaa, tilanteeni olisi eri. On ihmisiä, joilla on samanlainen vuoto kuin minulla, mutta ei rahaa. Puhumattakaan nuorista tässä tilanteessa! On kauhea ajatus millainen oma teini-ikä olisi ollut, jos vanhemmillani ei olisi ollut varaa ostaa siteitä.
Vähän siis toivoisin tässä asiassa empatiaa ja oman navan ulkopuolelle katsomista. Ihmisillä on erilaiset menkat. On monia jotka selviävät helpolla. On niitä joilla on reilusti runsaampi vuoto kuin minulla. Ihmeellistä että sitä on joidenkin niin vaikea käsittää, ja sen takia vastustetaan muutoksia menkkatuotteiden hintaan/vähätellään kuukautisköyhyyden vakavuutta ja vaikutuksia ihmisen elämään ja psyykeen.
Oletko käynyt gynellä kun kierto on noin runsas ja epäsäännöllinen? Voi olla hormooneihin liittyvä häiriö, eikä normaaleihin variaatioihin kuuluva. Esim endometrioosi, yleinen mutta huonosti tunnettu/hoidettu.
Kertikset on varmaan suunniteltu imemään joku teelusikallinen ja sitten on pakko vaihtaa. Ei olisi markkinataloudellista myydä sidettä, joka kestäisi koko päivän.
Off topic, mutta miten naiset ulkomailla pärjää kun niillä ei ole vessoissa käsisuihkuja? En käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuukuppi- ja kestorättiuskovaiset eivät vaan kykene ymmärtämään, että nuo konstit ovat kaikkea muuta kuin käytännöllisiä ja mahdollisia kaikille.
Minä käytän erinomaisen tyytyväisenä kuukuppia ja kestositeitä, kertsisiteitä en ole ostanut vuosiin, mutta en minä kyllä niitä kaikille tyrkyttäisi. En varsinkaan nuorille tytöille joilla voi olla muutenkin haasteita menkkojensa aikaan. Kyllä jokaisen pitää saada käyttää sellaisia siteitä kuin haluaa. Niukoilla menkoilla ongelma ei varmasti ole kenelläkään kovin suuri, mutta varsinkin nuorilla ne saattaa olla tosi runsaat ja hankalat, ja siteitä ja siten rahaakin kuluu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hormonikierukka auttaa vuotoihin ja sopii sellaisille, joille yhdistelmäehkäisypillerit ei sovi. Kannattaisi käydä siellä lääkärissä keskustelemassa vaihtoehdoista.
No ei kuule kierukkakaan käy kaikille. Mutta on muitakin kuin hormonaalisia hoitokeinoja olemassa, joten ehdottomasti kannattaa käydä lääkärissä jos menkat on oikeasti luokkaa Niagara. Johan siinä menee rauta-arvotkin huonoiksi jos niin paljon vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan käynyt eikä minulla sovi mikään hormonvalmiste, ei myöskään kierukka. Voisit lopettaa tuollaisen ylimielisen kommentoinnin asiaan, josta et tiedä yhtään mitään. Mitään ei oikeasti aina ole tehtävissä. Niinpä vuoden kerran kuussa mieletttömällä tavalla. Mutta eipä siinä, pitää vaihtaa sidettä tunnin parin välein.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini väitti joskus nuorena, että hänelle riittää muutamia siteitä kuukautisiin. Syy selvisi, kun kertoi että pitää samaa sidettä niin kauan kuin se on täynnä, eli jopa 1-2 vuorokautta.
Oksensin mielessäni.
No tää on varmaan ihan todellisuutta niillä, joilla on oikeasti rahat tiukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kuule kierukkakaan käy kaikille. Mutta on muitakin kuin hormonaalisia hoitokeinoja olemassa, joten ehdottomasti kannattaa käydä lääkärissä jos menkat on oikeasti luokkaa Niagara. Johan siinä menee rauta-arvotkin huonoiksi jos niin paljon vuotaa.
Minulle ei ole löytynyt hoitokeinoa. Lääkärin kanssa olemme käyneet kaikki hoitokeinot läpi ja kokeilleet eri lääkityksiä. Mikään ei ole auttanut. Rauta-arvojani kontrolloidaan verikokein ja syön kuurin kun ferritiini laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanaa et ymmärrä? Sinun vertaus kuulostaa samalta kuin ehdottaisit maitoallergiselle hylamaitoa.
Jos hormoonit nostavat verenpaineen korkealle niin hormoonit eivät sovi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että osa näistä "ei siihen mene kuin muutama euro kuussa"-kommentoijista ei osaa ajatella sitä, että ihmisillä ihan oikeasti on erilaiset vuodot.
Olen 26-vuotias nainen. Menkkani alkoivat 11-vuotiaana. En ole koskaan kärsinyt kuukautisköyhyydestä, onneksi, mutta joku huono-osaisempi minun vuodollani hyvinkin voisi. Vuotoni kestää aina, poikkeuksetta, 7 päivää, joista ensimmäisenä riittää yleensä Long-side. Kolmen-neljän seuraavan päivän ajan vuoto on niin runsas, että joudun käyttämään yösiteitä myös päivisin, ja vaihtamaan ne max. neljän tunnin välein. Joskus öisin tarvitsee ihan paksuimmat Max yö-siteet. Viimeiset pari päivää pärjään Long- ja Normal-siteillä. Käytän siivekkeellisiä siteitä (Libressen, ovat mukavan tuntuiset ja pysyvät hyvin, ja kokemukseni hajusteellisista siteistä on että ne aiheuttavat kutinaa.) Ja tämä siis Buranan kera runsaimpina päivinä, mikä vähentää kipujen lisäksi vuotoa!
Tähän lisäksi kiertoni ei ole säännöllinen. Kierto ei ole koskaan samanmittainen, vaan sen kesto on 30-50 (!!) päivää. Elän siis parhaimmillaan pari viikkoa odottaen jatkuvasti, milloin menkat alkavat. Tällöin käytän pikkuhousunsuojia, joita vaihdan muutaman tunnin välein. Tämä tekee aika monta suojaa kuukaudessa :D
Minulla saattaa siis ihan hyvin kulua 20 euroa kuukaudessa kuukautisiin liittyviin menoihin. Puhumattakaan toki siitä stressistä että parin viikon ajan elää jatkuvassa epätietoisuudessa siitä milloin hulahtaa :D Kun menkat lopulta alkavat, on aina helpotus että ainakin sen jälkeen voi elää pikkuhousunsuojatonta elämää muutaman viikon, ja antaa alakerran hengittää.
Aikomuksenani on jossain vaiheessa kokeilla menkkapikkareita, jos ne olisivat pitkällä aikavälillä halvempi vaihtoehto. Ne ovat vain aika iso menoerä jos kerralla hankkii useamman, siihen ei ole vielä varaa (mutta ehkä olisi jos siteistä voisi säästää!). Kuukuppi ei minulle sovi, sitä on kokeiltu. Kestositeitä jos käyttäisi, niitä pitäisi olla vino pino ja pesemässä ahkerasti minun vuodollani, enkä jaksaisi sitä häslinkiä muun elämän + menkkakipujen päälle, jotka myöskin tuovat väsymystä. Minulla on luontaisesti matalat hemoglobiiniarvot ja vuotoni on sen verran runsas, että joudun syömään rautalisää joka kuukausi menkkojen jälkeen ettei tule anemiaa, ja about kerran vuodessa ihan kunnon kuurin... En silti itse ajattele vuotoani mitenkään erityisen "runsaana", sillä pystyn silti elämään (suht) normaalia arkea jopa runsaimpina päivinä, kunhan olen ottanut kipulääkkeen.
Tämä siis vastakommenttina niille, joiden mielestä ei ole mitään syytä tuoda helpotusta kuukautistuotteiden hintoihin. Minä olen etuoikeutettu, että rahani riittävät siteiden ostoon eikä tarvitse kärvistellä. Mutta jos rahoista olisi enemmän pulaa, tilanteeni olisi eri. On ihmisiä, joilla on samanlainen vuoto kuin minulla, mutta ei rahaa. Puhumattakaan nuorista tässä tilanteessa! On kauhea ajatus millainen oma teini-ikä olisi ollut, jos vanhemmillani ei olisi ollut varaa ostaa siteitä.
Vähän siis toivoisin tässä asiassa empatiaa ja oman navan ulkopuolelle katsomista. Ihmisillä on erilaiset menkat. On monia jotka selviävät helpolla. On niitä joilla on reilusti runsaampi vuoto kuin minulla. Ihmeellistä että sitä on joidenkin niin vaikea käsittää, ja sen takia vastustetaan muutoksia menkkatuotteiden hintaan/vähätellään kuukautisköyhyyden vakavuutta ja vaikutuksia ihmisen elämään ja psyykeen.
Sun ei ole mikään pakko käyttää paria viikkoa pikkuhousunsuojia joita vaihdat jatkuvasti. Pikkuhousut voi pestä jos vahinko käy.
🙄🙄 Niin ja sit voi vaihtaa ne muut vaatteet/huonekalut jotka kenties tahriutuu samalla? Kesken päivän? Näin on käynyt, mieluummin vaihdan suojia kuin kannan mukanani ekstrahousuja kaikkialle parin viikon ajan, tai sotken työtuolin veriläiskillä. Yleensä huomaan vuodon alkaneen vasta vessareissulla, ja se on usein jo sen verran runsasta siinä vaiheessa että olisi todella voinut tulla läpi housuista. Kun en kuitenkaan käy vessassa kuin muutaman kerran päivässä, menkkojen ulkopuolella?
Nillittää voi ihan mistä vaan... Se ei vaan poista sitä totuutta, että ihmiset on epäarvoisessa asiassa tämän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuorille (alaikäisille) tytöille kuukautisköyhyys voi olla kamalaa. Jos ei ole omaa rahaa ostaa suojia ja vanhemmat eivät osta, vaikka pitäisi. Omilta yläasteajoilta muistan, kuinka jo vessojen roskiksiin jätetyille kuukautissuojille irvailtiin ja naurettiin (!?) Sehän siitä olisi vielä puuttunut, että joku olisi joutunut kantamaan mukana likaisia kestositeitä ja pahimmillaan joutunut siitä kiusatuksi.
Ja missä ne nuoret voisi edes pestä ne likaiset kestositeet, jos vanhempien asenne on sitä luokkaa ettei siteitä osteta? Tuskin haluavat myöskään verisiteitä pesukoneeseensa sitten. Ihan hirveää kohtelua. Ja kun ne menkat saattaa alkaa nykyään jo ihan lapsena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kmenun siivelliset terveyssiteet maksaa 79 senttiä, siteitä on 14 kpl pakkauksessa.
Jos tälläiseen ei ole jollain "varaa", on omassa rahankäytössä vikaa.
Kmenu ei ole parasta laatua, mutta kannattaa niitä nyt todellakin ensin koittaa, olisivatko ne itselle riittävän imukykyiset ym., ennen kuin alkaa kalliita merkkisiteitä ostelemaan.
Hinnoissa on huomattava ero kauppaketjun omien halpamerkkien ja tunnettujen tuotemerkkien välillä.
Saan kmenusta ihottumaan. Miksi?
Ongelma ei ole vain naisten vaan VERONMAKSAJIEN. Syökää vähemmän niin riittää rahat - ja jos oikein laihdutte niin e Iitin pirun rätteihin älkääkÄAaina syyttäkö miehiä KAIKESTA ja vaatiko erikoisoikeuksia. Hyvä että saatiin hallitus joka poistaa turhat etuudet niin menette töihinnostqmaannömat rättinne tai olette ilman. Ei se voi olla että yhteiskunta maksaa kaikkia kosmetiikkatarpeita.
Vierailija kirjoitti:
E-pillereillä kuukautiset saa pidettyä pois useita kuukausia. Sitten kun ne tulee niin ovat niin niukat, ettei kovin kummoista suojaa tarvitse.
Epillerit eivät sovi kaikille. Lisäksi heikentävät seksuaalista halua ja orgasmia.
https://www.kaypahoito.fi/khp00050