Analyysi: Leikkaako tuleva hallitus todella asumistuesta? Kannattaa muistaa, että se on myös tukea matalapalkka-alojen työnantajille
Tälläkin palstalla neroillaan kuinka jokaisen pitää maksaa asumisensa itse.Helsinki ilman kauppojen henkilökuntaa tai siivoojia olisikin mielenkiintoinen näky.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka uskotte täysin markkinatalouden mekanismeihin: Kun työvoimapulan pitäisi nostaa palkkoja- ihan perusjuttu siis- ja kun nähtävästi näin EI olekaan käynyt, niin miten edelleen pidätte uskoanne yllä?
Tai että asujien köyhistäminen laskisi vuokria- voihan se vuokranantaja vaihtaa asukin rikkaampaan yhtä hyvin! Outoa vain, että usko säilyy, vaikka kaikki todistaa päinvastaista.
Uskoohan ihmiset jumaliinkin, eli ei tämä ziihen nähden ole edes paha.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka uskotte täysin markkinatalouden mekanismeihin: Kun työvoimapulan pitäisi nostaa palkkoja- ihan perusjuttu siis- ja kun nähtävästi näin EI olekaan käynyt, niin miten edelleen pidätte uskoanne yllä?
Tai että asujien köyhistäminen laskisi vuokria- voihan se vuokranantaja vaihtaa asukin rikkaampaan yhtä hyvin! Outoa vain, että usko säilyy, vaikka kaikki todistaa päinvastaista.
Aivan mahtava kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa, jota haetaan ruokaan, sähköön, lääkkeisiin ja vaatteisiin. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista lapsiperheille.
Se on tukea työnantajille, jotka eivät sitä tukea tarvitse, joka vuosi kilpailuttavat palkkaa alemmaksi ja alemmaksi.
Kohta palkka on varmaan satasen ja tukea nostetaan sitten 1600 päälle ja sitten ihmetellään kun kaikki istuu kotona...paitsi joku o-r-j-a-k-s-i pakotettu afrikkalainen.
Vierailija kirjoitti:
A
Miksi toimettomien ihmisten pitää asua kalleimmilla alueilla, kun eivät kuitenkaan tee mitään yleishyödyllistä kuten duunia?
KUN ja JOS eläkeläisiltä leikataan, sä siis haluat että menen päiväkotiin eläkeläisenä vaka-opeksi, liki 75v lasissa. Joopa joo ja joka kerta haukkuisit mun pomolle kun se on niin vanha eikä ymmärrä mitään ja aina poissa ja ei pysty liikkumaan ja ei kuule mitään!
Kiitos.
Siullapa oli älykäs ehdotus!
Joo, voin mä mennä töihin, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan absurdia, että asumistukeen on laitettu ansiotulovähennys, jotta siihen tulisi kannustin työntekoon ja nyt kun se toimii juuri kuten on tarkoitettu, niin sitten joku valopää keksii, että tämähän on aivan hassua, että työssäkäyvät saa asumistukea.
Totta. Kukaan ei haluaisi tulla Suomeen vain notkumaan, jos tukien edellytys olisi työn tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa, jota haetaan ruokaan, sähköön, lääkkeisiin ja vaatteisiin. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista lapsiperheille.
Työmarkkinatuki on 760, jos 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten on maksettava sellaista palkkaa ettei tulonsiirtoja tarvita. Simple as that.
Tämä se on oikea keino. Mutta kun yrityksistä on tullut narisevia valtionavun kerjääjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Miksi toimettomien ihmisten pitää asua kalleimmilla alueilla, kun eivät kuitenkaan tee mitään yleishyödyllistä kuten duunia?
KUN ja JOS eläkeläisiltä leikataan, sä siis haluat että menen päiväkotiin eläkeläisenä vaka-opeksi, liki 75v lasissa. Joopa joo ja joka kerta haukkuisit mun pomolle kun se on niin vanha eikä ymmärrä mitään ja aina poissa ja ei pysty liikkumaan ja ei kuule mitään!
Kiitos.
Tuskin kukaan tarkoittaa noin iäkästä töihin. Nauti eläkepäivistä rauhassa hyvä ihminen.
Jos opiskelijat siirrettäisiin takaisin asumislisän piiriin, niin valitus asumistuesta loppuisi siihen. Opiskelijat kun muodostavat 48% asuntotuen saajista. Asumislisä oli n.50% asumistuen määrästä. Silloin kyllä kelpaisivat soluasunnotkin ja kimppakämpät.
Orpo väläytti tätä vielä vuosi sitten, mutta peruutti opiskelijärjestöjen vastustukseen. Itse oli mukana Sipilän hallituksessa tuplaamassa asumistuen saajien määrän.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee leikkaamaan nimenomaan köyhiltä. Onneksi en ole köyhä tämän hallituksen aikana. Jälki tulee olemaan karua.
Miksi aina vaan leikataan köyhiltä eikä keskituloisilta? Itse olen yhden hengen talous, lapset jo aikuisia. Sain yhteiskunnan tukia viime vuonna:
Lapsilisät: 0€
Asumislisä: 0€
Työttömyyskorvaus: 0€
Toimeentulotuki: 0€
Minusta noista minun saamista tuista voisi leikata 30%.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelijat siirrettäisiin takaisin asumislisän piiriin, niin valitus asumistuesta loppuisi siihen. Opiskelijat kun muodostavat 48% asuntotuen saajista. Asumislisä oli n.50% asumistuen määrästä. Silloin kyllä kelpaisivat soluasunnotkin ja kimppakämpät.
Orpo väläytti tätä vielä vuosi sitten, mutta peruutti opiskelijärjestöjen vastustukseen. Itse oli mukana Sipilän hallituksessa tuplaamassa asumistuen saajien määrän.
Totta. Opiskelijat ovat liian hyvälle tottuneet. Ei kun solut takaisin. Tämä Suomi ei enää mikään hyvinvointivaltio ole. Ne päivät menivät jo.
Sanoiko joku joskus ettei sillä palkalla tarvitse tulla toimeen? Eli siis työnantaja maksattaa osan palkasta valtiolla asumistuen muodossa. Suomessa palkkataso on eurooppalaisittain matala verrattuna elinkustannuksiin ja siksi oikeisto on halunnut käyttää hyväkseen vatiota paikatakseen sitä. Jos laitettaisiin palkkaus kohdalleen niin matalapalkkaiset eivät tarvitsisi asumistukea. Lisäksi yritystuesta voitaisiin luopua jos kerran eletään kapitalismissa koska yritysten pitäisi tulla toimeen ilman "sosiaalitukea". Näitä tukia maksetaan välillisinä ja suorina tukina noin 8-9 000 000 000. Tosin Petterille tämä ehdotus tuskin on sopiva.
Kokoomus ja orpo haluavat leikata asumistuet. Niille onnen täyttymys on nähdä köyhät kaduilla asumassa, slummeissaan kerjäämässä leipäpalaa. Sitten orpo on tyytyväinen, kiihottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Kiitos.
Kyllä asumistukea pitää leikata, koska se on passivoiva järjestelmä, ja maksaa koko ajan enemmän yhteiskunnalle.
Ei ole mitään järjellistä syytä, miksi työttömien ja eläkeläisten tulisi asua Helsingissä yhteiskunnan piikkiin, sillä on olemassa halvempiakin alueita mm. Lapissa.
Miksei leikata yristystuista joissa on MILJARDEJA ilmaa, haittavaikutuksia, turhaa yms. Miksei yrityksiä haukuta rotiksi, lokeiksi, loisiksi? Ne saa enemmän tukia kuin köyhät yhteensä.
Ainiin, rikkaiden ei tartte osallistua talkoisiin. Ne saa talkoojuomat ja ruoat kyllä sekä päälle vielä hakata kaikki talkoisiin osallistuneet. Nauraen pankkiin ja duunarit vielä kuola poskella ottaa kakkoseen niiltä.
Jokaisen tulee asua tulojensa mukaan. Jos ei palkka riitä keskustakolmioon, niin turha sitä on yhteiskunnan kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman arvostetuimmassa yliopistossa eli Harvardin yliopistossa opiskelijat asuvat solukämpissä, mutta Suomessa opiskelijoilla pitää olla omat kämpät. Miksi ihmeessä?
Ja sitä paitsi Suomen yliopistoille pitää saada kaikille opiskelijoille lukukausimaksut niinkuin on Suuressa Maailmassa.
Ilmaisten luonaiden aika on ohi. Yliopisto-opiskelijoille tulee tarjota keppiä, eikä porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja orpo haluavat leikata asumistuet. Niille onnen täyttymys on nähdä köyhät kaduilla asumassa, slummeissaan kerjäämässä leipäpalaa. Sitten orpo on tyytyväinen, kiihottunut.
Sun kiihottumisesi kumpuaa toisten riistämisestä. Ihanaa varmasti, kun voi laskea, paljonko taas tuli ilmaista rahaa ja töitä piti tehdä nolla. Sehän on säästöä ja kotiinpäin.
Asumistukea per asukas maksetaan eniten opiskelukaupungeissa ja nk.köyhillä alueilla maakunnissa. Oliko joku Rautavaara vai Kaavi, jossa liki puolet asukkaista sai asumistukea.