Millä ihmeellä ihmiset saavat Helsingin kaupungin asuntoja? Minäkin haluaisin sellaisen!
Ihan mielettömän halpoja! Nyt uutisissa oli, että vuokrat nousevat. "Tänä vuonna keskivuokra on 12,60 euroa neliöltä, tällöin korotusten toteutuessa keskivuokra nousee lähelle 14:ää euroa."
Tuolla vuokratasolla maksaisin vain puolet siitä mitä nyt. Miten tuollaisen asunnon saan? Hitto kun jäisi hyvin rahaa säästöön.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaveripariskunta asui 22 neliön yksiössä. Vauva tulossa. 7 kerros, ei hissiä. Molemmat töissä, aika pienituloisia. Kaupungin asuntoa eivät koskaan saaneet, vaikka olisivat ottaneet asunnon mistä vain. Tuolloin mietin, kenelle ne sitten menevät..
Minä olen työtön alkoholisti ja asun yksin Hekalla isossa kaksiossa. Kela maksaa vuokrani, joten ihan sama mitä se jokatapauksessa on.
Nykyään pitää toivoa että joku sukulainen siirtää sen sulle. Kukaan ei niistä luovu jos hyvältä paikalta on saanut aikanaan sillä vaikka tienaisit nykyisin miljoonan niin olet oikeutettu pitämään asunnon hamaan tappiin halutessasi. Suvun sisällä niitä siirrellään sukupolvelta toiselle.
Hankia lapsia ja ryhdy kodittomaksi niin saat heti, tai muutu maahanmuuttajaksi niin pääset jonon ohi.
Pitää tehdä hakemus kaupungin Asuntitoimistoon. Asunnontarve , ruokakunnan yhteiset tulot ja montako siellä asuu. Perheen omaisuus ja varat. Muistan että Helsingissä saa yksinäinen tienata jotain 2950 e / kk. Espoossa voi saada kaupungin asunnon vaikka olisi hyvin suurituloinen, silloin asutaan eri talossa kuin ne ARA- kelpoiset. Ne asunnot on rakennettu valtion halvalla eli entisellä ARAVA-lainalla. Jonossa odottavia on Helsigissä ehkä noin 44 000 aunontarvitsijaa. Muitakin halukkaita siis on.
Pitää olla suhteita
Hakea nuorena kun ei oo tuloja parikymppisenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveripariskunta asui 22 neliön yksiössä. Vauva tulossa. 7 kerros, ei hissiä. Molemmat töissä, aika pienituloisia. Kaupungin asuntoa eivät koskaan saaneet, vaikka olisivat ottaneet asunnon mistä vain. Tuolloin mietin, kenelle ne sitten menevät..
Minä olen työtön alkoholisti ja asun yksin Hekalla isossa kaksiossa. Kela maksaa vuokrani, joten ihan sama mitä se jokatapauksessa on.
Ja kertoisitko vielä lähiön, jossa asut? Kannelmäki? Jakomäki?
siellä on kiireellisyysluokitus oman tilanteen mukaan
jos asumismenot ovat paljon yli tulojen, voi päästä toiseksi kiireellisimpään ryhmään, tai ennen oli ainakin näin
Siskoni (joka on täysi narkkari) ja uusi miehensä sai heti hekan asunnon merenrannasta kun lapsi syntyi.
Noo, lankkia naamaan nyt aluksi, niin jo alkaa punaisen maton rullaus...
Asuntotoimiston työntekijät läpikäyvät tuhansia hakemuksia käsikopelolla ja poimivat sieltä mielestään sopivia asukkaita talouhin niin, että asukasrakenne ei muodostu yksipuoliseksi. Eli rakentavat monipuolista asukaskokoelmaa, joista osa on töissä, osa työttömiä, osa opiskelijoita, osa suomalaisia, osa ulkomaisia, osa nuoria ja osa vanhoja jne.
Eli asunnon saa täysin tuurilla, jos saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kertoisitko vielä lähiön, jossa asut? Kannelmäki? Jakomäki?
Lauttasaari
Vierailija kirjoitti:
siellä on kiireellisyysluokitus oman tilanteen mukaan
jos asumismenot ovat paljon yli tulojen, voi päästä toiseksi kiireellisimpään ryhmään, tai ennen oli ainakin näin
Helsinki ei noudata ARAn kiireellisyysluokituksia, vaan vähemmän asunnontarpeessa oleva voi saada asunnon ennen kiireellisimmäsdä tarpeessa olevaa. Koska muuten taloussa asuisi vain huono-osaisia ja kaupunki on linjannut tuon aiemmin kuvatun tavoitteen talojen monipuolisesta asukaskunnasta.
Asun itse kaupungin asunnossa, olen asunut koko aikuisikäni. En osaa vastata kysymykseesi. Halusin heti 18-vuotiaana muuttaa kaupungin asuntoon, mutta meni vuosi ennen kuin vihdoin sain sen. Olin työtön enkä opsikellut mitään. Häätö oli laitettu vanhempien toimesta + valehtelut että asun muka kavereiden nurkissa. Silti meni vuosi ennen kuin sain pikku yksiön.
Oikea puoluekirjalla auttaa
Kun joskus tekevät vahingossa päätöksiä niin että menee kamuille
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää toivoa että joku sukulainen siirtää sen sulle. Kukaan ei niistä luovu jos hyvältä paikalta on saanut aikanaan sillä vaikka tienaisit nykyisin miljoonan niin olet oikeutettu pitämään asunnon hamaan tappiin halutessasi. Suvun sisällä niitä siirrellään sukupolvelta toiselle.
hahahahahahahahah nythän sie vitsin murjaisit!
Täältä löytyy tuoreimmat tilastot viime kuun asukasvalinnoista: https://www.hel.fi/static/kv/vuokra-asunnonhaku/asukasvalintojen-koonti…
Näissä tilastoissa on aina mielenkiintoista, että nytkin yli puolet oli kieltäytynyt tarjouksesta. Vaikka kovasti pidetään lottovoittona jne. niin silti yllättävän monella on varaa kieltäytyä tarjotusta asunnosta.
Jostain takahuoneen vetolaatikosta? Miten Tampereella sama ja Pirkanmaalla?
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä hakemus kaupungin Asuntitoimistoon. Asunnontarve , ruokakunnan yhteiset tulot ja montako siellä asuu. Perheen omaisuus ja varat. Muistan että Helsingissä saa yksinäinen tienata jotain 2950 e / kk. Espoossa voi saada kaupungin asunnon vaikka olisi hyvin suurituloinen, silloin asutaan eri talossa kuin ne ARA- kelpoiset. Ne asunnot on rakennettu valtion halvalla eli entisellä ARAVA-lainalla. Jonossa odottavia on Helsigissä ehkä noin 44 000 aunontarvitsijaa. Muitakin halukkaita siis on.
Ei ole tulorajoja, on vain varallisuusrajat. Yksinasuvalle se on 99 k€. Toki tulot huomioidaan, kun arvioidaan asunnon tarvetta ja kiireellisyysluokkaa.
Olen ollut monta kertaa elämässäni suht kiireellisesti asunnon tarpeessa esim. eron takia ja jokaisella kerralla myös pienituloinen. Koskaan sieltä ei ole tarjottu mitään. Se on ihan lottoa. Ja tosiaan samaan aikaan joku jota on onnistanut tässä lotossa joskus 80-luvulla voi tienata vaikka kymppitonnin kuussa ja halutessaan siirtää asunnon sukulaiselle. Aivan mätä systeemi.