Älyllinen/henkinen tasoero miehen kanssa
Rakastan miestäni, mutta minua vaivaa se, etten voi puhua hänen kanssaan mistään syvällisestä eikä hänen huumorintajunsa ole kovin laaja. Olen korkeasti koulutettu ja mies matalammin. Mies kyllä kuuntelee ajatuksiani, mutta minusta tuntuu ettei häntä voi kiinnostaa, kun ei hän vastaa mitään ja minustakin alkaa tuntua tyhmältä puhua yksin. Joskus jos kerron tai näytän jonkun hauskan jutun jota kaikki ovat nauraneet, hän jää kylmäksi. Juttu luistaa jos puhumme miehelle tutuista asioista, mutta niitä ei ole kovin paljon. Mies on tosi mukava, ja älykäskin, vaikkei hän ole kouluttautunut, kiltti ja huomaavainen ja seksi on mahtavaa ja meillä menee hyvin, mutta mietin onko tämä liian iso erottava tekijä. Tietenkin voin puhua muiden ihmisten kanssa, mutta jos oma puoliso ei tajua itselle tärkeistä asioista, niin suhde tuntuu vajaalta. Miten te muut? Pelkään myös että saatan vaikuttaa ylimieliseltä ja teennäiseltä, jos käytän sivistyssanoja tai puhun esim politiikasta.
Kommentit (97)
Se on varmaan totta, mitä joku sanoikin, että yhdestä ihmissuhteesta ei voi saada kaikkea. Jos parisuhteessa on mukavaa, ja itselle on ihan ok käydä ne älykkäämmät keskustelut sitten vaikka töissä tai ystävien kanssa, kaikkihan on hyvin. Jos kuitenkin toivoo parisuhteelta nimenomaan sitä, että voi pohtia syvällisiä asioita yhdessä, sitten pitäisi olla jotenkin samalla tasolla. Itselläni tilanne on tämä, enkä viehäty miehistä, joilla ei ole hyvä yleissivistys ja taitoa keskustella edes ihan perustasolla vaikkapa politiikasta ja historiasta.
Olen kyllä yrittänyt olla ihan mukavien amismiesten kanssa, mutta ei siitä mitään ole tullut. Olen kokenut oloni suhteissa hyvin pian tosi yksinäiseksi, kun en voi kunnolla jakaa ajatusmaailmani sen ihmisen kanssa, jonka pitäisi kuitenkin olla se kaikista läheisin. Pahimmillaan olen huomannut pitäväni esitelmiä itselleni tärkeistä asioista miehen nyökkäillessä hiljaisena ja kilttinä yleisönä osaamatta kommentoida asioita mitenkään. Joskus olen myös huomannut miehen nauravan mukana, vaikka ei ole ymmärtänyt edes mistä puhutaan. Se on aika hätkähdyttävää esimerkiksi kavereiden illanvietossa tajuta, että joku ihan perusläppä ei itse asiassa aukene omalle miesystävälle ollenkaan, koska hän ei satu tietämään mitään maailman poliittisesta tilanteesta, tai ole oikein lukenut koskaan mitään.
Joku joskus kysyi multa, että haluanko ulkoistaa älyllisen elämäni parisuhteen ulkopuolelle, ja kyllä siihen oli tosi selkeä vastaus mulla, että en halua. Musta jää tosi iso ja tärkeä osa kokonaan näkymättömiin sellaisessa suhteessa, jossa en voi puhua itselleni tärkeistä asioista lipsahtamatta opettajan rooliin.
Mensan jäsenistä suurin osa on DI-miehiä
Vierailija kirjoitti:
Mensan jäsenistä suurin osa on DI-miehiä
Kaikilla pitkä matikka.
Ja joo voi päästä sisään. Niistä valmistuu 10 %
Kaiken kaikkiaan DI tutkinto on 0,4 % Suomalaisista ja laskee
Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.
Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.
Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.
Tutkimus:
Ulster Institute for Social Research:
https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…
Tulos:
Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ
Lausuma:
Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:
"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Niin
Niissä joiden ÄO on 120 tai yli
On jo 2 kertaa enemmän miehiä kuin naisia
Ei heille löydy kaikille älykästä naista
"Dr Paul Irwing: 'There are twice as many men as women with an IQ of 120-plus"
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Vierailija kirjoitti:
Niin
Niissä joiden ÄO on 120 tai yliOn jo 2 kertaa enemmän miehiä kuin naisia
"Dr Paul Irwing: 'There are twice as many men as women with an IQ of 120-plus"https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Miehet ovat yliedustettuina huippuälykkäiden joukossa. Siksi 97% tieteen Nobel-palkinnoista on mennyt miehille. Äärimmäisen älykkään miehen on turhaa haaveilla parisuhteesta naisen kanssa, koska vertaistaan seuraa ei ole markkinoilla tarjolla. Siksi monet nerot ovat aina olleet yksinäisiä sieluja.
Mua viehättää vain älykkäät miehet. Kiinnostus lähtee aina siitä, että ihmisen kanssa pystyy käymään hyviä keskusteluja. En siis löytäisi itseäni koskaan ap:n kaltaisesta tilanteesta, koska se älyllinen yhteys on mulla aina kaiken lähtökohta.
Arvatkaapa, onko näin heteronaisena käynyt paljonkin flaksi näillä spekseillä :D? No ei ole. Aika hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin
Niissä joiden ÄO on 120 tai yliOn jo 2 kertaa enemmän miehiä kuin naisia
"Dr Paul Irwing: 'There are twice as many men as women with an IQ of 120-plus"https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Miehet ovat yliedustettuina huippuälykkäiden joukossa. Siksi 97% tieteen Nobel-palkinnoista on mennyt miehille. Äärimmäisen älykkään miehen on turhaa haaveilla parisuhteesta naisen kanssa, koska vertaistaan seuraa ei ole markkinoilla tarjolla. Siksi monet nerot ovat aina olleet yksinäisiä sieluja.
Itse en usko että kyseessä on se että huippuälykkäät miehet olisivat yksinäisiä kun eivät löydä vertaistaan seuraa. Ennemminkin siitä että nerouden ja hulluuden raja on todella häilyvä. Monet huippuälykkäät ovat myös neurokirjolla. Tällaiset miehet eivät ole kovin suosittuja naisten keskuudessa eivätkä nämä miehet välttämättä itsekään halua tai kestä normaalia sosiaalista elämää. He elävät ja hengittävät vain sille omalle jutulleen, ei siihen kuvioon mahdu parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa meillä ei ole juuri eroa, kumpikin olemme käyneet vain toisen asteen (toinen lukio ja toinen amis), mutta muuten kuulostaa hyvin tutulta.
Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta, ja tilanne vain syvenee. Olen hiljentynyt tässä parisuhteessa siten, etten enää edes yritä jakaa omia ajatuksia ja huumoriani, koska en saa vastakaikua.
Kyllä asia on minulle ylitsepääsemätön, vaikka suhteessa onkin niin paljon hyvää. Suunnittelen eroa.
Tässä se miesten ajatustenlukuvaatimus täyttyy.
On kokemusta kumppaneista jonka kanssa ei olla päästy yhtään pinnallista jokapäiväsitä jutustelua syvemmälle.
Ymmärrän hyvin aloittajaa.
Itselläni on laajat kiinnostuksen kohteet ihan kaiken laisista asioista ja ilmiöistä ja maailman tapahtumista ja vaikka mistä, näillä ihmisillä kiinnostus on rajoittunut hyvin suppeaan alueeseen ja sellaiseen josta en ole kovin pitkään mitään irti saanut. Itse en jaksa enkä halua näivettää ajatusmaailmaani ja kiinnostustani, siksi en ole jaksanut kuunnelle miten työmaalla kannettiin kakkosnenelosia ja aloitetaanko huomenna valu.
Luen paljon ja olen kiinnostunut monesta aiheesta. Näistä ei voinut puhua kun toinen ei ollut tippaakaan kiinnostunut eikä ymmärtänyt mitään.
Ovat molemmat olleet hyvin kilttejä -oikeasti kilttejä siis - ja varmasti hyvää tarkoittavia mutta kun en jaksanut niin en jaksanut. Totta kai oli myös yhteistä tekemistä ja hauskaa mutta kun ainakin itse kaipaan kipeästi myös älyllistä keskustelua ja väittelyäkin joka voi olla hyvin virkistävää kun on hyvä vastapuoli. Enkä tarkoita riitelyä joksi se helposti menee jos toinen ei kykene kunnioittamaan eriävää mielipidettä.
Aina ei halunnut eikä jaksanut lähteä hakemaan seuraa ja ajatusten jakamista jostain muualta eikä se aina ollut mahdollistakaan. Ei kovin paljon tykätty siitä että niin olisin tehnyt.
Nyt eln sinkkuna ja tämä on helpompaa kun ei tarvitse turhautua siihen että toinen ei tajua mitään mistä puhun.
Joitain ystäviä on joitten kanssa pääsen ajatuksia vaihtamaan niin että tunnen saavanikin siitä jotain ja oppivani uusia näkökulmia.
Nainen 34
Ei liity älykkyyteen mitenkään, jos ei sujuvasti jutustele jostakin asiasta, mistä toinen osapuoli haluaisi jutella.
Se ettei joku asia kiinnosta ja josta ei ole lukenut, ei tee henkilöstä tyhmää. Ei nippelitiedon muistaminen tai politiikasta jauhaminen hyödytä useinkaan kuin henkilötasolla.
Jos ihan oikeasti teet työtä sillä tasolla, että edistät ihmiskunnan kehitystä, voit olla älykäs tai sitten vain todella sinnikäs ja päässyt sattumalta älykkäiden tiimeihin.
Etsikää kaltaistanne seuraa ja lopettakaa tuo iänikuinen älykkyydestä jauhaminen. Se on tyhmää.
Vaikuttaa siltä, että teillä on muita kommunikointivaikeuksia ÄO-erojen asemesta. Vaikutat ihan normiälyiseltä ja kertomasi mukaan mieskin on ihan perusälykäs, joten tuskin jutteluvaikeutenne johtuu siitä, että miehesi ei vain tajua viisaita sanojasi.
Itsellänikin on tuo sama ongelma muutamien ystävien kanssa, joiden kanssa kaverisuhde on jo hiipumassa, eikä se kummankaan älykkyydestä johdu. Vaan siitä, että ei oikein ole yhteistä puhuttavaa, kommunikointitapa ja kiinnostuksenkohteet erilaiset ja, vaikka kumpikin ollaan huumorintajuisia, niin silti toisen vitsit ei vain kolahda, vaan pikemminkin ärsyttävät tai jopa huolestuttavat. Jos soppaan lisää vielä ennakkoluuloja toista kohtaan (esim. koulutustaustojen perusteella tehty oletus vastapuolen älystä) niin onko ihmekään, jos yhteinen kanssakäyminen ei ole luontevaa?
Niin sanottu IQ-gap (eli vapaasti suomennettuna kai sit ÄO-kuilu), joka tarkoittaa niin isoa eroa keskustelukumppanusten älykkyysosamäärissä, että puheyhteys takkuaa puhtaasti älykkyyserojen takia, pitäisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa, ainakin itse huomaan uuden tuttavuuden itseäni huomattavasti korkeamman ja varsinkin heikomman älyn ihan jo kasuaalin rupattelun avulla. Kumma, jos sinulta on mennyt asia ohi niin pitkään, että olette ehtineet kunnolla pariutuakin
Kuulostaa siltä, että olet jumiutunut omaan koulutustasoosi ja elät puhtaasti sen kautta. Sangen ylimielistä, teennäistä ja jopa sivistymätöntä. Korkea koulutus ei tee ihmisestä automaattisesti sivistynyttä tai älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa meillä ei ole juuri eroa, kumpikin olemme käyneet vain toisen asteen (toinen lukio ja toinen amis), mutta muuten kuulostaa hyvin tutulta.
Olemme olleet yhdessä viitisen vuotta, ja tilanne vain syvenee. Olen hiljentynyt tässä parisuhteessa siten, etten enää edes yritä jakaa omia ajatuksia ja huumoriani, koska en saa vastakaikua.
Kyllä asia on minulle ylitsepääsemätön, vaikka suhteessa onkin niin paljon hyvää. Suunnittelen eroa.
Kyllähän se henkinen yhteys on se parisuhteen liima ja suola. Ilman sitä ollaan vaan kämppiksiä.
"Tämä on tällainen anonyymi palsta, jossa ihmiset voivat jutella arkaluontoisistakin asioista, ilman että heidän puolisonsa tietää. Käytkö sinä aina näyttämässä kirjoittelusi miehellesi/vaimollesi ennen kuin laitat tänne ja varmistat että se on riittävän kunnioittava."
Fiksut ihmiset ehkä valitsevat puolisonsa ja lähipiirinsä niin, että heistä ei jatkuvasti tarvitse olla selän takana puhumassa pahaa..
Itsellä kokemus: treffasin kumppanin etsintävaiheessa useita älykkömiehiä. Oli pitkiä, hyviä keskusteluja. Mutta heistä ei vain kukaan napannut, vaikka sain keskusteluissa käyttää älyäni ja yleissivistystäni. Särmä jotenkin puuttui. Sitten kävi niin, että eteeni tuli nykyinen mieheni. Asiat vain kolahtivat yhteen, vaikka kiinnostuksen kohteemme ovat monelta osin erilaisia. Emme pysty keskustelemaan sotahistoriasta tai maailmanpolitiikasta tai liike-elämästä ja yrittäjyydestä (=omia intohimojani). Mutta meillä on jokin muu merkillinen yhteys. Hänellä on omat hienot puolensa. Kultainen luonne ja vasara pysyy kädessä. Lisäksi hän ymmärtää minua pintani alta. Se riittää.
Siellä käyrien puolivälissä olemisen ei pitäisi olla mikään saavutus. Pikemminkin päinvastoin. Elämä on toki helpompaa, kun ei ymmärrä liikaa.