Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyllinen/henkinen tasoero miehen kanssa

Vierailija
16.05.2023 |

Rakastan miestäni, mutta minua vaivaa se, etten voi puhua hänen kanssaan mistään syvällisestä eikä hänen huumorintajunsa ole kovin laaja. Olen korkeasti koulutettu ja mies matalammin. Mies kyllä kuuntelee ajatuksiani, mutta minusta tuntuu ettei häntä voi kiinnostaa, kun ei hän vastaa mitään ja minustakin alkaa tuntua tyhmältä puhua yksin. Joskus jos kerron tai näytän jonkun hauskan jutun jota kaikki ovat nauraneet, hän jää kylmäksi. Juttu luistaa jos puhumme miehelle tutuista asioista, mutta niitä ei ole kovin paljon. Mies on tosi mukava, ja älykäskin, vaikkei hän ole kouluttautunut, kiltti ja huomaavainen ja seksi on mahtavaa ja meillä menee hyvin, mutta mietin onko tämä liian iso erottava tekijä. Tietenkin voin puhua muiden ihmisten kanssa, mutta jos oma puoliso ei tajua itselle tärkeistä asioista, niin suhde tuntuu vajaalta. Miten te muut? Pelkään myös että saatan vaikuttaa ylimieliseltä ja teennäiseltä, jos käytän sivistyssanoja tai puhun esim politiikasta.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen ja amis-pariskunta täällä. Ei vastaavia ongelmia, molemmat arvostavat toistensa tietoja, osaamista ja harrastuneisuutta. Meillä ne täydentävät hyvin toisiaan, molemmilla on omat vahvuutensa. Lasi voi olla joko puolitäysi tai puolityhjä. Ottamatta kantaa koulutustaustoihin, siitä ei taida hyvä heilua, ellei puolisoaan pysty arvostamaan.

Ero koulutustasoissa on eri asia kuin ero sivistystasossa tai älyssä. Se, että sekoitat nämä toisiinsa paljastaa tahattomasti sen että arvotat sivistystä todellisuudessa vain koulutuksen ja titteleiden kautta.

Koulutustasolla ja älykkyysosamäärällä on voimakas positiivinen korrelaatio. Sivistystaso on sanana eri ihmisille eri merkityssisältöinen - monille siihen liittyy niin sanottua sydämen sivistystä, jolla viitataan nimenomaan koulutustaustasta riippumattomaan empatiakykyyn. Mutta se muu sivistys onkin sitten kirjaviisautta, jolla taas on selvä yhteys koulutustasoon.

Milloin se koulutus pitää suorittaa?

Minä kävin lukion 37 vuotiaana ja teen nyt 50 vuotiaana tohtoriopintoja. Alle 36 olikin aika rötöstelijä!...

.

Eli milloin lyödään homma lukkoon?

35 vuotiaana olin käynyt peruskoulun!

Selvästi nuoremmalla iällä, jos et vieläkään ymmärrä korrelaation käsitettä ja sitä, kuinka suuri eli olematon merkitys yksittäisellä esimerkillä on massojen korrelaatioon.

Suomessa on tarkoitus korkeakouluttaa 60 % väestöstä, se tarkoittaa että korkeakoulutuksen saa älykkyysosamäärällä 90. Ei tutkintoon älyä vaadita, ei edes täydy kuulua keskiarvoa älykkäämpään joukkoon. Käytännössä kaikki läpäisee!!!

Ja ÄO 90 pöllit tulee jauhaan kuinka mies on typerä 😂🤣

Vierailija
42/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen dosenttitason mies (dtm), ja on tosi vaikeaa löytää naista, joka olisi samaa tasoa. Mikä neuvoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen dosenttitason mies (dtm), ja on tosi vaikeaa löytää naista, joka olisi samaa tasoa. Mikä neuvoksi?

Vaikea sanoa. Voi olla että olet itse liian vaativainen. Korkeasti koulutettuja sinkkunaisia kyllä riittää.

Vierailija
44/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki älykkäimmät ihmiset on miehiä (useissa tutkimuksissa todettu), kuten palstan naiset tietää. Siksi en edes avaatätä.

Vierailija
45/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noilla sivistyneillä tai ainakin itseään sivistyneinä pitävillä kirjahyllyssä paljon vieraskielisiä teoksia, joita voi sitten esitellä vieraille ja kertoa mielikirjailijansa ja -kirjansa.

Jos joku vierailijoista alkaa kysellä jostain teoksesta jotain, niin siinä vaiheessa tämä sivistynyt henkilö tuo pöytään viinilaseja ja jotain viininlitkua. Sitten taas keskustellaan älykkäästi Suomen euroviisuedustajasta tai jonkun missin uudesta kumppanista.

Kaikille tuli kyllä selväksi, että et pidä kirjallisuutta tai kielitaitoa missään arvossa. Etkä varsinkaan tykkää viinistä, kyllä paree on näin että lonkerohan se tavallisen kunnon ihmisen suuhun paremmin maistuu.

Uskon, että ap:n mies edustaa juuri tätä ihmislajia. 

Vierailija
46/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Voi olla että olet itse liian vaativainen. Korkeasti koulutettuja sinkkunaisia kyllä riittää.

Mutta ei älykkäitä, kuten tiedät

Vierailija
47/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten älykkyys ja koulutustaso liittyy toisiinsa? Tunnen paljon älykkäitä vähän kouluttautuneita ja ei niin älykkäitä kouluja käyneitä.

Miten olette edes päätyneet yhteen? Ainakin itselle nuo asiat ovat olleet oleellinen "ehto" suhteen syvenemiselle.

Vierailija
48/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten älykkyysosamäärän keskihajonta on isompi kuin naisilla!

.

Havaittu useasti!

.

Tähän epäillään liittyvän naisten XX kromosomit joka suojaa, pitää ns. tasaisen laadun!

.

Siksi kaikki älykkäimmät ihmiset ovat miehiä!

.

Miehiä!

Vierailija
49/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia ei juuri ole kun ÄO alkaa olla 130+

Miehissä yliedustus ja kasvaa kun ÄO nousee!!!

Miesten hajonta laajempi!

Kaikki älykkäimmät ovat miehiä!!!

Fakta!

Vierailija
50/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki älykkäimmät ihmiset on miehiä (useissa tutkimuksissa todettu), kuten palstan naiset tietää. Siksi en edes avaatätä.

Tutkimusten mukaan älykkyysosamäärän aivan huipulla ja aivan pohjalla on enemmän miehiä kuin naisia. Naiset ovat tasaisempia. Mitään sellaista tutkimusta ei tietenkään ole tehty, jossa olisi tutkittu "kaikki älykkäimmät ihmiset". Syy siihen, että esimerkiksi teknologian, tieteen ja politiikan huiput ovat olleet historiallisesti yleensä miehiä, saattaa kenties aivan pikkiriikkisen liittyä myös siihen, että naiset eivät päässeet kouluttautumaan tai saaneet omistaa mitään tai osallistua julkiseen elämään. En tiedä onko ero niinkään älyssä vai siinä, että jostain syystä naisia on alistettu paljon. Nyt kun lait alkavat olla samat, naiset ovatkin päässeet parissa sukupolvessa pitkälle.

Jos on hyvin poikkeuksellinen ihminen (älyn tai jonkin muun asian suhteen) niin varmasti voi olla vaikea löytää sopivaa seuraa. Surullista jos tilanteesi on se, että olen niin älykäs, että kukaan nainen ei voi olla vertaisesi. Ehkä jostain vielä löytyisi poikkeuksellinen nainen.

Vierailija
51/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten älykkyys ja koulutustaso liittyy toisiinsa? Tunnen paljon älykkäitä vähän kouluttautuneita ja ei niin älykkäitä kouluja käyneitä.

Miten olette edes päätyneet yhteen? Ainakin itselle nuo asiat ovat olleet oleellinen "ehto" suhteen syvenemiselle.

Älykkyysosamäärällä ja koulutustasolla on voimakas positiivinen korrelaatio. Korrelaation olemassaolo ei sulje pois mainitsemiasi yksilötason esimerkkejä. 

Vierailija
52/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun olisi hyvin vaikea kuvitella jakavani elämäni esimerkiksi ihmisen kanssa, joka ei lue kirjoja ja Helsingin Sanomia. Tai ihmisen, jonka ainoa kosketus kulttuuriin on tv-sarjat. Tai ihmisen, joka pelaa tietokonepelejä aikuisena kuin 15v poika (yöt läpeensä). Kaikkia edellämainittuja tuli nuorempana kokeiltua. Kaikilla sama yliopistokoulutus kuin minulla (ja sillä, josta tuli aviomies). 

Ymmärrän kaiken, paitsi tuon hesarin lukemisen. Toivottavasti vertailet ulkomaalaisten lehtien kirjoitteluun, jos aihe sallii.

Hesarin lukeminen ja kommentointi aamupalapöydässä kuuluu elämäämme. Olisi tylsä elää ihmisen kanssa, joka mieluummin lukee Iltalehden klikkiotsikot netistä.

Tässä mitään klikkiotsikoita jaksa lukea  : D

Vierailija
53/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo ero näkyy silloin, kun tulee ristiriitatilanteita. Tuntuu, etten pysty selittämään jotain asiaa riidassa niin, että mies ymmärtäisi mitä tarkoitan. En tiedä onko vika minussa? Yritän puhua tunteistani ja miksi jokin asia loukkaa minua, mutta yleensä jälkeenpäin tulee ilmi, että mies on ymmärtänyt asian aivan toisella tavalla (mistä on oikeasti haittaa suhteelle). Taidan olla ns. raskas ihminen ainakin hänen näkökulmastaan :(

Mua ei toi ns. älyllinen ero haittaa muissa asioissa, vaikka sen tiedostankin. Mutta ongelma on iso, kun toisen tunnemaailmaa ei ymmärrä ollenkaan.

Meillä tämä taitaa johtaa eroon, vaikka en olisi sitä halunnut.

Vierailija
54/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan älykkyysosamäärän aivan huipulla ja aivan pohjalla on enemmän miehiä kuin naisia. Naiset ovat tasaisempia. Mitään sellaista tutkimusta ei tietenkään ole tehty, jossa olisi tutkittu "kaikki älykkäimmät ihmiset". Syy siihen, että esimerkiksi teknologian, tieteen ja politiikan huiput ovat olleet historiallisesti yleensä miehiä, saattaa kenties aivan pikkiriikkisen liittyä myös siihen, että naiset eivät päässeet kouluttautumaan tai saaneet omistaa mitään tai osallistua julkiseen elämään. En tiedä onko ero niinkään älyssä vai siinä, että jostain syystä naisia on alistettu paljon. Nyt kun lait alkavat olla samat, naiset ovatkin päässeet parissa sukupolvessa pitkälle.

Jos on hyvin poikkeuksellinen ihminen (älyn tai jonkin muun asian suhteen) niin varmasti voi olla vaikea löytää sopivaa seuraa. Surullista jos tilanteesi on se, että olen niin älykäs, että kukaan nainen ei voi olla vertaisesi. Ehkä jostain vielä löytyisi poikkeuksellinen nainen.

Niin

Se että miesten hajonta on laajempi johtaa selvään tulokseen, että kaikki älykkäimmät ovat miehiä! Kun naisten käyrä menee jo nollissa, miehiä yhä löytyy.

.

Kaikista älykkäimmät ihmiset ovat miehiä, MOT

Vierailija
55/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyysosamäärällä ja koulutustasolla on voimakas positiivinen korrelaatio. Korrelaation olemassaolo ei sulje pois mainitsemiasi yksilötason esimerkkejä. 

Palstamammoilla on tosiaan usein vaikeuksia ymmärtää, mitä korrelaatio tarkoittaa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5115807/palstamammat-ymmarratteko-mita-…

Vierailija
56/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huippuälykäs vaimo ja meillä on 3 lasta. Se ei poista hajontojen eroa!

Vierailija
57/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ja naiset ovat keskimäärin yhtä älykkäitä,

.

Mutta kaikista älykkäimmät ihmiset ovat miehiä!

Vierailija
58/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Se että miesten hajonta on laajempi johtaa selvään tulokseen, että kaikki älykkäimmät ovat miehiä! Kun naisten käyrä menee jo nollissa, miehiä yhä löytyy.

.

Näin on, ja asia on selvästi sinulle tärkeä. Nyt kun se on käsitelty ja olemme myöntäneet, että olet oikeassa, voimme ehkä palata alkuperäiseen aiheeseen.

Vierailija
59/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

.

Näin on, ja asia on selvästi sinulle tärkeä. Nyt kun se on käsitelty ja olemme myöntäneet, että olet oikeassa, voimme ehkä palata alkuperäiseen aiheeseen.

Voiko pakkoajatusta paeta?

Vierailija
60/97 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huumorintajun ja älykkyyden pitää mätsätä. Muuten ei tuu kestään. Ja noilla asioilla ei ole paljon tekemistä taustan kanssa, vaan juurikin persoonan.