Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään vanhempaa joka on niin sosiaalisesti estynyt ettei ole suostunut

Vierailija
15.05.2023 |

tapaamaan lapsensa kavereita, kavereiden vanhempia, seurustelukumppania yms.? Tästä aiheesta puhutaan tosi vähän. Onko se oikeasti niin harvinaista?

Olen itse äärimmäisen arka sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä aikuinen. Hädin tuskin uskaltauduin treffeille aikoinaan. Suureksi osaksi sosiaalisten tilanteiden pelkoni takia emme katso puolisoni kanssa järkeväksi hankkia lapsia koska en suostuisi olemaan tekemisissä lapsen kavereiden, opettajien, kavereiden vanhempien, myöhemmin lasten seurustelukumppanien, tulevan puolison suvun kanssa. En vain voi altistaa itseäni niin stressaavalle elämälle.

Mietityttää onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat äärimmäisestä sosiaalisesta pelosta huolimatta hankkineet lapsia ja millaista perheen elämä on kun toinen vanhempi ei koskaan osallistu vanhempainiltaan tai tapaa kavereita yms.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon aivan äärettömän paljon kärsinyt tästä koska omat vanhemmat on erakkoja ja pelkäävät ihmisiä. Sosiaalisesti harvinaisen ujoja ja estyneitä.

En oo oppinut kotoota mitään ja nyt mulla on tulossa lapsi. Pelkään ihan hirveästi miten tulee käymään. 

Kyllä näitä asioita oppii siinä lapsen kasvaessa ihan luonnostaan, kunhan asettuu vähitellen epämukavuusalueelleen. Mikään superäiti ei kenenkään tarvitse olla ja niitä supersosiaalisia vanhempia on oikeasti vähemmistö vanhemmista. Hyvin se menee!

Vierailija
62/62 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on sellainen ja kyllähän se vähän nuorempana ärsytti. Mutta ei siitä mitään pysyviä arpia ole jäänyt, itse nautin sosiaalisesta kanssakäymisestä mutta ymmärrän myös sitä, ettei äitini ole pakko siitä nauttia. Enemmän mua harmittaa, että äitini pitää itseään huonompana kuin onkaan, ja millaista kärsimystä se hänelle itselleen aiheuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla