Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvalle ei saa antaa vettä?

Vierailija
15.05.2023 |

Miniä tuli neuvolasta ja sanoi, että terveydenhoitajan mukaan vauvalle ei saa antaa vettä. Ainoastaan maitoa/vastiketta. Vielä 2000-luvun alussa vauvat saivat vettä ja soseiden päälle varta vasten käskettiin antaa vettä suun puhdistamiseksi. Miniä ei puhu suomea äidinkielenään, joten jäin miettimään että onko kielimuuri tullut vastaan vai onko tosiaan niin, että alle 1-vuotiaalle ei nykyään anneta lainkaan vettä juotavaksi? Ja jos niin miksi?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaidolla ja korvikkeella mentiin jo 20 vuotta sitten. Nyt nuorella aikuisella on nolla paikkaa ja juo janoonsa vettä, vaikka ei sitä vauvana tarjottu. 😌

No ei se siitä ole kiinni, mitä vauvana on tarjottu. Lapset oppii sen mukaan, mitä myöhemmin tarjotaan. Näin ainakin meillä 4 pojan kohdalla. Vettä ja maitoa menny kautta-aikain. Itse sitte myöhemmin päätyneet juomaan myös mehua ja limukkaa. Yhtään reikää ei hampaissa. Nuorimmainen 18v.

Vierailija
62/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta! Kyllä 90 luvulla nimenomaan annettiin vettä suun huuhtomiseksi. Onneksi en ole nykyajan äiti, tuntuu, että kaikki on mennyt ihan älyttömäksi touhuksi kun lukee tätäkin  palstaa.

Tehtiinkö sulle myös 2. asteen välilihavaurio rutiininomaisella episiotomialla? Mulle onneksi ei, koska sain synnyttää tänä älyttömänä nykyaikana 2010-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikoinani antanut vettä tuttipullosta, kun olen ollut vauvan kanssa esim. bussissa. Rauhoittui, kun sai jotain juodakseen. Nälkäselle vauvalle vesi on auttanut, kun tutti on syljetty pois. Sitten kotiin päästyä imetystä päälle. Ihan terveitä lapsia ja aikuisia niistä tuli, jotka yhä juovat vettä eivätkä limuja, mehuja tai energiajuomia.

Ei todellakaan näin. Se nälkäinen vauva ruokitaan äidinmaidolla tai korvikkeella. Bussissakin voi vallan hyvin imettää. Toki jos vauva on jo sen ikäinen että saa jo muutakin kuin maitoa, sitten siellä bussissa voi antaa vaikka hedelmäsosetta.

Siinä vaiheessa kun vauva saa vain maitoa, ei hänelle anneta vettä. Mitään suun huuhtomisia ei ole suositeltu enää tällä vuosituhannella. Sitten kun hampaita tulee, niitä aletaan harjaamaan. Ei se vesi auta hampaiden puhdistukseen lapsella yhtään sen enempää kuin aikuisellakaan.

Vierailija
64/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en antanut vettä ennen täysimetyksen loppumista puolivuotiaana. Ihan hyvin kasvoi ja pissasi. Vauva ei tarvitse vettä. Sehän vain haittaa imetystä. Ei tutteja eikä tuttipulloja. Äidin maidontuotanto ja vauvan tarpeet menevät yksi yhteen, kun sitä suhdetta ei sotketa millään. Eri juttu sitten, kun aloitetaan kiinteät.

N54

Olisit vain rohkeasti kokeillut, niin olisit toista mieltä. Mieheni ruokki pullosta tissimaitoa ja vettä annettiin pieniä määriä lusikalla. Ei vaikuttanut mitenkään imetykseen. Kun suhde äitiin vakaa, ei vauva rintaa hyljeksi. Imetin kaikkia lapsiani 8kk. N54 minäkin.

Vierailija
65/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunnalle on teroitettu että täysimetys on ainoa oikea vaihtoehto, piste. Kaikki mikä uhkaa tätä, on kielletty. Ei tippaakaan vettä kun se voi vähentää vauvan tissillä oloa.

Vauvat itkee enemmän jo heti synnytyksen jälkeen, kun rinnastakaan ei tule juurikaan. Ei edes tuttia lohduksi nykyisin. En ymmärrä. 

Muistakaahan mummut vielä nuolaista se tutti puhtaaksi ennen vauvan suuhun pistämistä.

Nimim. Ei todellakaan suositeltu enää minun esikoiseni syntyessä vettä eikä tuttia, hyvin pärjättiin ja komea nuori mies tuli. Minkä ikäluokan ihmiset täällä oikein jakavat ohjeitaan?

Se vesi ois komeutta pilannu 😂 

Vierailija
66/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on n 90% vettä. Että ei todellakaan ole tarvetta enää vedelle. Minä väänsin tästä aikanaan äitini kanssa kun hän oli ihan järkyttynyt että vauvani kuolee janoon. Haloo! 

Vierailija
67/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikoinani antanut vettä tuttipullosta, kun olen ollut vauvan kanssa esim. bussissa. Rauhoittui, kun sai jotain juodakseen. Nälkäselle vauvalle vesi on auttanut, kun tutti on syljetty pois. Sitten kotiin päästyä imetystä päälle. Ihan terveitä lapsia ja aikuisia niistä tuli, jotka yhä juovat vettä eivätkä limuja, mehuja tai energiajuomia.

Ei todellakaan näin. Se nälkäinen vauva ruokitaan äidinmaidolla tai korvikkeella. Bussissakin voi vallan hyvin imettää. Toki jos vauva on jo sen ikäinen että saa jo muutakin kuin maitoa, sitten siellä bussissa voi antaa vaikka hedelmäsosetta.

Siinä vaiheessa kun vauva saa vain maitoa, ei hänelle anneta vettä. Mitään suun huuhtomisia ei ole suositeltu enää tällä vuosituhannella. Sitten kun hampaita tulee, niitä aletaan harjaamaan. Ei se vesi auta hampaiden puhdistukseen lapsella yhtään sen enempää kuin aikuisellakaan.

Kerrottiinhan sinullekin, että vauvan sylki puhdistaa suun. Vain aikuisen sekoittama oma sylki voi sen vaurioittaa. Tai koira ym. joka päästetään vauvan suulle.

Vierailija
68/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en antanut vettä ennen täysimetyksen loppumista puolivuotiaana. Ihan hyvin kasvoi ja pissasi. Vauva ei tarvitse vettä. Sehän vain haittaa imetystä. Ei tutteja eikä tuttipulloja. Äidin maidontuotanto ja vauvan tarpeet menevät yksi yhteen, kun sitä suhdetta ei sotketa millään. Eri juttu sitten, kun aloitetaan kiinteät.

N54

Olisit vain rohkeasti kokeillut, niin olisit toista mieltä. Mieheni ruokki pullosta tissimaitoa ja vettä annettiin pieniä määriä lusikalla. Ei vaikuttanut mitenkään imetykseen. Kun suhde äitiin vakaa, ei vauva rintaa hyljeksi. Imetin kaikkia lapsiani 8kk. N54 minäkin.

Jos hänellä meni imetys hyvin, miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt kokeilla suosituksien vastaisia asioita? Siksi että sulla olisi hyvä mieli 30 vuotta myöhemmin?

Vierailija
69/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunnalle on teroitettu että täysimetys on ainoa oikea vaihtoehto, piste. Kaikki mikä uhkaa tätä, on kielletty. Ei tippaakaan vettä kun se voi vähentää vauvan tissillä oloa.

Vauvat itkee enemmän jo heti synnytyksen jälkeen, kun rinnastakaan ei tule juurikaan. Ei edes tuttia lohduksi nykyisin. En ymmärrä. 

Muistakaahan mummut vielä nuolaista se tutti puhtaaksi ennen vauvan suuhun pistämistä.

Nimim. Ei todellakaan suositeltu enää minun esikoiseni syntyessä vettä eikä tuttia, hyvin pärjättiin ja komea nuori mies tuli. Minkä ikäluokan ihmiset täällä oikein jakavat ohjeitaan?

Se vesi ois komeutta pilannu 😂 

Kyllä hän vettä on juonut myöhemmin hyvinkin paljon. Hassua, miten jollekin tuntemattomalle on tärkeää inttää siitä, miten en olisi saanut hoitaa vauvaani suositusten mukaan melkein 20 vuotta sitten.

Vierailija
70/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anneta vauvalle juomaksi vettä. Kuumana kesäpäivänä voi vähän antaa, jos vauva on jo 6kk. Ihan vaan sen takia, että vatsaan ei mahdu sitten tarpeeksi maitoa.

Ei se vesi sinne varastoidu, läpi se menee vauvallakin😁

Vierailija
71/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan vatsa on niin pieni ettei sitä kannata ravinteettommalla juomalla täyttää.

Kuinkahan ennen vauvan vatsaan mahtui vesi ja maito ja suuhun vielä tuttikin. 

No, ei mahtunut.

Mun lapsille ainankin mahtui 70-luvulla. Tytär 180 cm pitkä ja poika 190 cm, vaikka joku sanoi, että kasvu hidastuu. Onneksi juotin vettä sekä appelaiinimehua😅. Me vanhemmat vähän alle 170 cm. Mekin saatiin jopa sokerivettä vauvana, joten varmaan jäätiin siksi pieniksi.

Vierailija
72/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti musta ei ikinä tule niin vanhaa ja itsepäistä, että alkaisin tuputtaa oman aikani vauvanhoitosuosituksia lapsenlapsille.

Vierailija
73/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, vauvalle voi antaa vettä. Itse olen antanut kookosvettä, siinä on paljon ravintoaineita. Korviketta en ikinä vaan rintamaitoa. Suomessa on muutenkin vähän hassuja suosituksia. 

Vierailija
74/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N54

Nykyään suositus on 6kk täysimetystä, siitä vuoden ikään asti imetys on pääasiallinen ravinnon lähde vaikka kiinteät aloitettu ja imetystä jatkettaisiin 2v asti. WHO suositus, ja neuvolat. HUOM ei koske kehitysmaita vaan kaikkia.

Vierailija
75/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N54

Jos hänellä meni imetys hyvin, miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt kokeilla suosituksien vastaisia asioita? Siksi että sulla olisi hyvä mieli 30 vuotta myöhemmin?

8 kk on aika lyhyt imetysaika. Nykytutkimuksen valossa. Imeväisen ihmisen vieroittautumisikä on korkeampi, jopa 7v. Sori jos joku tästä ahdistuu. Imetyksellä on paljon muita hyötyjä sen lisäksi että se on täydellistä ravintoa. Esimerkiksi suun ja hampaiston kehitykselle. 

Vierailija
76/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, vauvalle voi antaa vettä. Itse olen antanut kookosvettä, siinä on paljon ravintoaineita. Korviketta en ikinä vaan rintamaitoa. Suomessa on muutenkin vähän hassuja suosituksia. 

Kookosvesi säilyy avattuna yhden päivän jääkaapissa. Koska vauvoille ei voi juottaa jääkaappikylmää nestettä, kannattaa ehkä helteellä kiinnittää huomiota tähän mikrobipuoleen. 

Vierailija
77/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N54

Nykyään suositus on 6kk täysimetystä, siitä vuoden ikään asti imetys on pääasiallinen ravinnon lähde vaikka kiinteät aloitettu ja imetystä jatkettaisiin 2v asti. WHO suositus, ja neuvolat. HUOM ei kosk

Suositus on 4-6 kk täysimetystä. Toisille lapsille riittää pelkkä maito, toiset tarvitsevat lisäravintoa aiemmin.

Itse olen aloittanut kiinteät 4-6 kuukauden kässä lapsen yksilöllisestä kasvusta riippuen ja osittaisimettänyt kaikkia kolmea lasta kaksivuotiaiksi. 

-eri.

Vierailija
78/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas perinteiset vauvanhoitoaiheen kokoontumisajot: rajattomat anopit ja isoäidit tyrkyttävät 70-luvun neuvoja (siitä ei ole kuin 50 vuotta!) jolloin appelsiinimehulla kasvoi pitkiä ja komeita hyvähampaisia lapsia ja toisessa ääressä luomuhörhöt juottavat kookosvettä. Mikä tässä on niin vaikeaa pysyä tutkitun tiedon parissa, katsoa vaikka neuvolan lehtisiä eikä epäillä miniäänsä kielimuurista? Googlaamalla saa selville, että jopa USAn lastenlääkäriyhdistys tietää melko paljon vauvoista, helpointa tietysti Suomen kielellä. Osaako tuputtajamummot lukea vai onko oma mielipide totta:

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/imetyssuositukset/

Vierailija
79/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N54

Nykyään suositus on 6kk täysimetystä, siitä vuoden ikään asti imetys on pääasiallinen ravinnon lähde vaikka kiinteät aloitettu ja imetystä jatkettais

Täysiaikaisena ja normaalipainoisena syntyneelle, tasaisesti kasvavalle vauvalle rintamaito riittää ainoaksi ravinnoksi ensimmäiset 6 kuukautta.

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/kiinteiden-aloittaminen/

Porkkanasoseen kalorit jää kauas rintamaidon taakse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme