Miksi vauvalle ei saa antaa vettä?
Miniä tuli neuvolasta ja sanoi, että terveydenhoitajan mukaan vauvalle ei saa antaa vettä. Ainoastaan maitoa/vastiketta. Vielä 2000-luvun alussa vauvat saivat vettä ja soseiden päälle varta vasten käskettiin antaa vettä suun puhdistamiseksi. Miniä ei puhu suomea äidinkielenään, joten jäin miettimään että onko kielimuuri tullut vastaan vai onko tosiaan niin, että alle 1-vuotiaalle ei nykyään anneta lainkaan vettä juotavaksi? Ja jos niin miksi?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vettä voi alkaa varovasti antamaan sitten kun lapsi menee yläkouluun.
Joissakin kasvatusopaissa neuvotaan tarjoamaan vettä lapselle vasta lukioikäisenä. Itse noudatin tätä ohjetta. Lapsen kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. Terve ja fiksu lapsi vedenjuottamisesta huolimatta.
En kyllä itse antaisi vettä vielä lukioikäisellekään, meidän lukiolaiset juovat vain energiajuomia ja olutta.
Sama, tosin olen kaatanut oluen sekaan vähän makaroninkeitinvettäkin.
Lapselle voi antaa maidon jälkeen vettä jotta suu tulee huuhdeltua. Vesi pitää ensin keittää ja tietysti jäähdyttää huoneen lämpöiseksi. Jääkaappi kylmänä vesi on liian kylmää pienellle.
Mun tyttärellä on nyt 8 kk tyttövauva eikä lapselle todellakaan ole juotettu vettä, vain korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttärellä on nyt 8 kk tyttövauva eikä lapselle todellakaan ole juotettu vettä, vain korviketta.
Meidän lapset joi jo kahvia 7 kk ikäisinä. Maassa maan tavalla. Mitä se sellainen veden korvike on?
Älkää nyt hyvät äidit uskoko mokomaa, käyttäkää järkeänne, vesi on tärkeä asia, sillä saa myös huuhdottua pienen suun maidon juonnin jälkeen.
Suomi on ainoa maailman maa jossa tarjoillaan kouluissa lehmänmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan vatsa on niin pieni ettei sitä kannata ravinteettommalla juomalla täyttää.
Kuinkahan ennen vauvan vatsaan mahtui vesi ja maito ja suuhun vielä tuttikin.
No, ei mahtunut.
Äidinmaidolla ja korvikkeella mentiin jo 20 vuotta sitten. Nyt nuorella aikuisella on nolla paikkaa ja juo janoonsa vettä, vaikka ei sitä vauvana tarjottu. 😌
Lapseni syntivät -70 luvulla. Neuvolassa tarkastettiin joka kerta suu, ettei vaan ole sammasta. Vettä kehotettiin antamaan aina maidon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunnalle on teroitettu että täysimetys on ainoa oikea vaihtoehto, piste. Kaikki mikä uhkaa tätä, on kielletty. Ei tippaakaan vettä kun se voi vähentää vauvan tissillä oloa.
Vauvat itkee enemmän jo heti synnytyksen jälkeen, kun rinnastakaan ei tule juurikaan. Ei edes tuttia lohduksi nykyisin. En ymmärrä.
Luonnotonta!
[/sarkasmi]
Kyllä annoin keitettyä ja jäähdytettyä, vesipullosta huikat ruuan jälkeen. Ihan hyvin meni.
Omat lapset ovat syntyneet 2000 ja 2003 ja silloin oli suositus, ettei mielellään vettä juotettaisin. Rintamaito riittää ja samalla pidetään maito "tilaus" käynnissä. Ei se sotketa sitä vettä juottamalla.
tSoseet kun tuli käyttöön, niin vettä vähän suun huutelua varten.
Tietenkin jos ei imettänyt tai juotti osittain vastiketta, niin veden juotto ok. Etenkin helteellä.
Ei voi olla totta! Kyllä 90 luvulla nimenomaan annettiin vettä suun huuhtomiseksi. Onneksi en ole nykyajan äiti, tuntuu, että kaikki on mennyt ihan älyttömäksi touhuksi kun lukee tätäkin palstaa.
Se on siinä, eikä miniän perseessä!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Kyllä 90 luvulla nimenomaan annettiin vettä suun huuhtomiseksi. Onneksi en ole nykyajan äiti, tuntuu, että kaikki on mennyt ihan älyttömäksi touhuksi kun lukee tätäkin palstaa.
Minä olen synnyttänyt kolme lasta 1990-luvulla, ja kyllä jo silloin sanottiin, että vauva ei tarvitse vettä äidinmaidon jälkeen. Mutta neuvot varmaan riippuivat siitä, oliko terveydenhoitajalla asiasta tuoretta tietoa vai toistiko hän 20 vuotta aikaisemmin saamiansa oppeja.
Miksi olisi tarpeen huuhtoa vauvan suu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vettä voi alkaa varovasti antamaan sitten kun lapsi menee yläkouluun.
Joissakin kasvatusopaissa neuvotaan tarjoamaan vettä lapselle vasta lukioikäisenä. Itse noudatin tätä ohjetta. Lapsen kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. Terve ja fiksu lapsi vedenjuottamisesta huolimatta.
En kyllä itse antaisi vettä vielä lukioikäisellekään, meidän lukiolaiset juovat vain energiajuomia ja olutta.
Täällä on neuvottu että vasta täysi-ikäisenä.
Palstan serverit ei tykkää kosteudesta.
Kannattaa vähän antaa vettä, korvike on sokerista joten suun huuhtelu tärkeä hampaiden tullessa. Mun poika ei juo vettä koska alueella oli koli bakteeria ja ja ripuloi. Harmittaa kun ei oppinut vettä juomaan, juo vain mehua nyt aikuisena.