Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvalle ei saa antaa vettä?

Vierailija
15.05.2023 |

Miniä tuli neuvolasta ja sanoi, että terveydenhoitajan mukaan vauvalle ei saa antaa vettä. Ainoastaan maitoa/vastiketta. Vielä 2000-luvun alussa vauvat saivat vettä ja soseiden päälle varta vasten käskettiin antaa vettä suun puhdistamiseksi. Miniä ei puhu suomea äidinkielenään, joten jäin miettimään että onko kielimuuri tullut vastaan vai onko tosiaan niin, että alle 1-vuotiaalle ei nykyään anneta lainkaan vettä juotavaksi? Ja jos niin miksi?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en antanut vettä ennen täysimetyksen loppumista puolivuotiaana. Ihan hyvin kasvoi ja pissasi. Vauva ei tarvitse vettä. Sehän vain haittaa imetystä. Ei tutteja eikä tuttipulloja. Äidin maidontuotanto ja vauvan tarpeet menevät yksi yhteen, kun sitä suhdetta ei sotketa millään. Eri juttu sitten, kun aloitetaan kiinteät.

N54

Vierailija
42/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvauvallehan pitää keittää kaikki tuttipullot. Itse olen antanut lapselle vettä siinä vaiheessa, kun on siirrytty kiinteään ruokaan. Eli lähinnä kiinteän ruoan kanssa ja kesällä hellepäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin helteillä vähän varovasti kysyin veden antamisesta, mutta kun miniä ja poika olivat sitä mieltä, että se on tarpeetonta ja lapsi voi hyvin pelkällä maidolla, niin en ruvennut inttämään.

Vierailija
44/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en antanut vettä ennen täysimetyksen loppumista puolivuotiaana. Ihan hyvin kasvoi ja pissasi. Vauva ei tarvitse vettä. Sehän vain haittaa imetystä. Ei tutteja eikä tuttipulloja. Äidin maidontuotanto ja vauvan tarpeet menevät yksi yhteen, kun sitä suhdetta ei sotketa millään. Eri juttu sitten, kun aloitetaan kiinteät.

N54

Juuri näin. Ei ole tutteja ja tuttipulloja ollut meilläkään. Vettä olen antanut kiinteiden ruokien alkaessa.

Vierailija
45/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin helteillä vähän varovasti kysyin veden antamisesta, mutta kun miniä ja poika olivat sitä mieltä, että se on tarpeetonta ja lapsi voi hyvin pelkällä maidolla, niin en ruvennut inttämään.

WHO:n suositusten mukaan täysimetetty vauva ei tarvitse vettä edes kuumissa maissa.

Vierailija
46/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinani antanut vettä tuttipullosta, kun olen ollut vauvan kanssa esim. bussissa. Rauhoittui, kun sai jotain juodakseen. Nälkäselle vauvalle vesi on auttanut, kun tutti on syljetty pois. Sitten kotiin päästyä imetystä päälle. Ihan terveitä lapsia ja aikuisia niistä tuli, jotka yhä juovat vettä eivätkä limuja, mehuja tai energiajuomia.

Vierailija
47/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan vauvalle saa antaa vettä?

No eipä tullut kyllä edes mieleen antaa heinäkuun hellevauvalle vettä. Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa, että vauva juo äidinmaitoa. Se saa siitä riittävän nesteen. Se maito on nestettä. 

Vierailija
48/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut annettu. En antanut vettä vuonna 2000.

Vierailija
49/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi antaa vettä, kaloritonta juomaa ?

Vierailija
50/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aloittanut veden juomisen vasta aikuisena.

Vierailija
51/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pienelle vaivalle se vesi pitäisi keittää ja jäähdyttää käden lämpöiseksi. 

Vierailija
52/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy varmaan siihen, että vauvan pääasiallinen ravinto on maito. Vesi on turhaa. Vauva ei saa siitä mitään. Maito sisältää ravinnon lisäksi veden ja maito riittää pitämään vauvan nesteytyksen kunnossa.

Vierailija
53/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vähän antaa vettä, korvike on sokerista joten suun huuhtelu tärkeä hampaiden tullessa. Mun poika ei juo vettä koska alueella oli koli bakteeria ja ja ripuloi.  Harmittaa kun ei oppinut vettä juomaan, juo vain mehua nyt aikuisena.

Kyllä ei ole kolibakteereja Suomen vesijohtovedessä. Mistä ihmeen navetan takaa teidän vesi tulee?

Vierailija
54/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä sokerivettä juotettiin vauvalle kuuskytluvulla siis, jos ei pelkkä vesi kelvannut. Vellillä elivät muuten vauvat. Harsovaippaa joka kaapin päällä kuivumassa.

Vierailija
55/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anneta vauvalle juomaksi vettä. Kuumana kesäpäivänä voi vähän antaa, jos vauva on jo 6kk. Ihan vaan sen takia, että vatsaan ei mahdu sitten tarpeeksi maitoa.

Vanha, mutta typerä vastaus! Kuka sitä vettä juottamalla juottaa?! Veden tulee olla keitetty.

Vierailija
56/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunnalle on teroitettu että täysimetys on ainoa oikea vaihtoehto, piste. Kaikki mikä uhkaa tätä, on kielletty. Ei tippaakaan vettä kun se voi vähentää vauvan tissillä oloa.

Pikkulusikalla! Kuka sitä pullosta antaa?

Vierailija
57/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettä ei suositella, koska etenkin helteellä vauva hikoillessaan menettää myös suoloja, ja vedessä niitä ei ole. Siksi helteellä olisi erityisen tärkeä tarjota vain äidinmaitoa tai korviketta. Myös muutoin vesi on vauvalle tarpeetonta lähes aina, koska se tosiaan vie tilaa vauvan mahalaukusta ja voi haitata ruuansulatusmikrobeja.

Täytyy ottaa sitten myös huomioon, että on terveydellisiä tilanteita, joissa vettä sitten on syytä tarjota vauvalle tai jopa tuputtaa... mutta ne ovat poikkeustilanteita.

Vauvan hikirauhaset kehittyy 6 kk:n ikäisenä.

Vierailija
58/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Ei se vesi myrkkyä ole. Jos vauva on muuten syönyt ja juonut hyvin maitoa, vedellä voi huuhtoa suun tai antaa janojuomaksi helteellä. Jos taas maitoa/ruokaa ei mene, keskitytään tietenkin että vauva saataisiin syömään niitä eikä täytetä mahaa vedellä.

Joo maalaisjärkeä. Juuri nimenomaan helteellä sitä vettä tulee erityisesti välttää, koska sotkee suolatasapainoa. Äidinmaitoa tai korviketta helteellä. Ja miksi ihmeessä suu pitää "huuhdella"?

Vierailija
59/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökunnalle on teroitettu että täysimetys on ainoa oikea vaihtoehto, piste. Kaikki mikä uhkaa tätä, on kielletty. Ei tippaakaan vettä kun se voi vähentää vauvan tissillä oloa.

Vauvat itkee enemmän jo heti synnytyksen jälkeen, kun rinnastakaan ei tule juurikaan. Ei edes tuttia lohduksi nykyisin. En ymmärrä. 

Muistakaahan mummut vielä nuolaista se tutti puhtaaksi ennen vauvan suuhun pistämistä.

Nimim. Ei todellakaan suositeltu enää minun esikoiseni syntyessä vettä eikä tuttia, hyvin pärjättiin ja komea nuori mies tuli. Minkä ikäluokan ihmiset täällä oikein jakavat ohjeitaan?

Vierailija
60/79 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat syntyneet 2000 ja 2003 ja silloin oli suositus, ettei mielellään vettä juotettaisin. Rintamaito riittää ja samalla pidetään maito "tilaus" käynnissä. Ei se sotketa sitä vettä juottamalla.

tSoseet kun tuli käyttöön, niin vettä vähän suun huutelua varten.

Tietenkin jos ei imettänyt tai juotti osittain vastiketta, niin veden juotto ok. Etenkin helteellä.

Se ei ole vastike vaan korvike. On ollut ainakin 20 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme