Ihminen, joka oikeasti ei välitä muiden mielipiteistä?
Tunnen vain yhden ja ainoan kuvaukseen sopivan ihmisen. Hän on vasta parikymppinen nainen, ja mietin, miten tuollaiseksi ihmiseksi tullaan? Hän ei pelkää sanoa mielipidettään, pukeutuu miten haluaa, vaikka joku huutaisi hänelle jotain ilkeää kadulla/baarissa, hän ei hetkahda. Hänellä on monia harrastuksia ja taitoja, mutta hän ei esittele niitä? Ei pelkää sanoa epäsuosittuja mielipiteitään ääneen, kuitenkin on kohtelias ja mukava.
Itse lopetin yhden paidan käyttämisen töissä, koska työkaveri sanoi että sen väriyhdistelmä oli hänen mielestään liian raisu. En ymmärrä, miten tuollaiseksi ihmiseksi tullaan, joka ei taivu muiden mielipiteistä, tekee vaan omaa juttuaan ja vaikuttaa itsevarmalta. Olen kauhea ovimatto ja haluaisin muuttua, mutten tiedä olenko jo liian vanha siihen.
n42
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni Asperger. Kiinnostaa muiden mielipiteet ja elämä kuin kilo paskaa.
Vähän niin kuin Sanna.
Jotain sillä on. On niin adroit.
Kertoi itsekin veitolan ensimmäisessä ohjelmassa että hänen on vaikea tunnistaa ihmiseten tunteita. Ihminen löytää vain sen toisesta mitä löytää itsestään.
Ja ihme autistijankkaaja niistä lennokeista.
Orpokin jo kysyi että miksi sanna jatkat ja jatkat tätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni Asperger. Kiinnostaa muiden mielipiteet ja elämä kuin kilo paskaa.
Vähän niin kuin Sanna.
Tyyppi luuli että tää on viiltävä kuitti, vaikka on pelkkä ankea itkupotkupersun mielikuvitukseton perusnillitys. Surkeaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ulkoista mitään itseeni liittyvää toisille ihmisille jos en halua. Minä itse päätän olenko tyylikäs. Minä itse päätän oliko suoritukseni ja eforttini riittävä. Minä itse päätän onko mielipiteeni hyvä tai perusteltu. Ja niin edelleen. Minä päätän.
Toisten mielipiteet eivät kiinnosta koska se on vain heidän perspektiivinsä asioista. N 34
Totta, jos tarpeeksi toistaa näitä niin joku päivää alkaa myös uskomaan näin
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tuohon vaikuttaa hyvä kasvuympäristö ja kannustava kasvatus. Oma äitini lyttäsi minua koko lapsuuteni tavalla jos toisella, joten olen käytännössä hyväksynyt etten koskaan tule saavuttamaan sitä tilaa, etten välittäisi muiden mielipiteistä koska skannaan niitä jatkuvasti liikaakin.
Toki aikuinen on vastuussa omista tunnetaidoista mutta kyllä tuo syvän trauman jättää.
Jaa, minulla on ollut tuollainen vanhempi, mutta osaan silti aikuisena olla välittämättä muiden mielipiteistä.
Persoonallisuuden piirteistä ja älystä varmaan enemmänkin kiinni.
Minä. Olin koko kouluikäni kiusattu ja olen menettänyt monia läheisiä ja kärsinyt uusioperheeni toimesta. Koen, että jokainen päivä on lahja. Se hetki, kun ymmärsin etteivät muiden mielipiteet oikeasti vaikuta mihinkään, aloin olla oma itseni - ja se on vapaus, jonka kerran saatuaan ei ole valmis siitä luopumaan. Ihan oikeasti, olen kokenut niin paljon p*skaa elämässäni, että en yksinkertaisesti jaksa välittää tuntemattomien mielipiteistä siitä mitä puen, mitä sanon tai haluan harrastaa. Elämä on lyhyt ja jokainen hetki jonka tuhlaa miettien mitä muut ajattelevat, tuhlaa muutenkin. Minua ei nolota myöntää että keräilen leluja, tykkään animaatioelokuvista ja animesta ja pukeudun erittäin värikkäästi. Vielä pari vuotta sitten mietin, ja annoin sen vaikuttaa, mutta en enää. Olen onnellisempi kuin koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tuohon vaikuttaa hyvä kasvuympäristö ja kannustava kasvatus. Oma äitini lyttäsi minua koko lapsuuteni tavalla jos toisella, joten olen käytännössä hyväksynyt etten koskaan tule saavuttamaan sitä tilaa, etten välittäisi muiden mielipiteistä koska skannaan niitä jatkuvasti liikaakin.
Toki aikuinen on vastuussa omista tunnetaidoista mutta kyllä tuo syvän trauman jättää.Jaa, minulla on ollut tuollainen vanhempi, mutta osaan silti aikuisena olla välittämättä muiden mielipiteistä.
Persoonallisuuden piirteistä ja älystä varmaan enemmänkin kiinni.
Ai että sinä olet niin paljon älykkäämpi? Kai tajuat ettei voi suoraan verrata tuollaisia asioita, vaikka ns, samat kokemukset olisikin.
Ihminen, jolla on vahva itsetunto ei välitä muiden mielipiteistä, kommenteista tms.
Asiaan ei ainakaan itsellä ole vaikuttanut kasvatus, tai itse asiassa sen puute eli ns vapaa kasvatus.
6-vuotiaasta lähtien on tullut itse otettua itsestä ja veljestä vastuuta ja kannettua huolta.
Mitä muut miettii, kommentoi tai musta ajattelee EVVK. En voi muita ja heidän ajatuksia muuttaa tms, eikä muiden mietteet ole mun ongelmia.
Ei ole Asperger tms vaan ihan normaali olen muuten. Empatiaa löytyy ja olen aina avulias jne.
Joskus mutsi sanoi, et katso nyt tota sun vaatetusta, et mitä muutkin siitä ajattelee. Totesin, ettei muiden ajatukset ole mun hallittavissa saatika ongelma.
Miksi käyttää aikaa siihen, et miettii muiden ajatuksia. On yhtä monta mielipidettä ku sitä p..... reikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ulkoista mitään itseeni liittyvää toisille ihmisille jos en halua. Minä itse päätän olenko tyylikäs. Minä itse päätän oliko suoritukseni ja eforttini riittävä. Minä itse päätän onko mielipiteeni hyvä tai perusteltu. Ja niin edelleen. Minä päätän.
Toisten mielipiteet eivät kiinnosta koska se on vain heidän perspektiivinsä asioista. N 34
Totta, jos tarpeeksi toistaa näitä niin joku päivää alkaa myös uskomaan näin
Esim nyt mitä mä tässä näen on henkilö, jolle tuollainen ajattelutyyli on syystä tai toisesta epäuskottavaa. Ok.
“It never ceases to amaze me: we all love ourselves more than other people, but care more about their opinion than our own.” - Marcus Aurelius
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla autismin kirjossa tai asperger tms, MUTTA on olemassa myös joitain neurotyypillisiä ihmisiä, jotka ovat saaneet/kasvattaneet jostain syystä niin rautaisen itsetunnon, etteivät välitä muista. Itse en kestä muita ihmisiä mutta valitettavasti muiden mielipiteistä välitän kyllä, olisi ihanaa olla välittämättä.
Välitä muista / välitä muiden mielipiteistä
Tuo, että ei välitä muista, herätti tajuamaan 'sukulaisen' käyttäytymistä:
On tulossa kylään toukokuussa, varaa junalippunsa maaliskuussa, koska saa edullisesti. Hän siis säästää. Mutta hänet pitää hakea & viedä: matkaa tulee yhteensä noihin reissuihin meiltä 200 km. Ja lähtee viimeisellä junavuorolla, koska ne ovat halvimmat ---- eli me ajamme sitten kotiin takaisin yöllä - kun hän säästää.
Kertoo aikatauluistaan - ei todellakaan mieti vaihtoehtoa, että sopiiko meille.
Kun tajuaa että elää vain kerran ja oppii arvostamaan jokaista päivää huonojen kokemusten kautta, ei vaan enää välitä. Sen vapauden kun saa, ettei välitä muiden mielipiteistä, no, siitä vapaudesta ei halua luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä x 5
Enemmän tämä sinun kommentti kyllä kielii, että haluaisit olla juuri tuollainen, mutta oikeasti et ole... Yrität toki antaa muille sellaisen kuvan, mutta se ei aivan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä x 5
Enemmän tämä sinun kommentti kyllä kielii, että haluaisit olla juuri tuollainen, mutta oikeasti et ole... Yrität toki antaa muille sellaisen kuvan, mutta se ei aivan onnistu.
Ja tästä mielipiteestäsi pitäisi välittää miksi? -ohis
Tämä piirre selkeästi ärsyttää jotain ihmisiä. He yrittävät keksiä vaikka mitä älyttömiä loukkauksia jotta saisivat välittämään (idioottimaisesta) mielipiteestään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä piirre selkeästi ärsyttää jotain ihmisiä. He yrittävät keksiä vaikka mitä älyttömiä loukkauksia jotta saisivat välittämään (idioottimaisesta) mielipiteestään.
He ovat voimattomia sellaisen ihmisen edessä. Se, että he luulevat muiden välittävän heidän mielipiteestään kertoo siitä miten paljon he itse välittävät toisten mielipiteistä.
He tiedostavat vähintään alitajuisesti paljastaneensa heikkoutensa ja yrittävät tasapainottaa tilannetta sillä ainoalla keinolla minkä osaavat (koska se toimii heihin itseensä) on yrittää vetää toista alas tasolleen haukkumalla. Ja kaivamalla täten itseään yhä syvempään kuoppaan.
Normaalielämässä pärjäävien ihmisten on pakko välittää muiden mielipiteistä, ellei heidän sisäinen abstrakti oikeudentajunsa vaadi heitä maksamaan tasan 14% arvonlisäveroa elintarvikkeista, ajamaan moottoritiellä 50-120 km/h nopeudella, tulemaan kouluun puoli yhdeksäksi ja lähtemään töistä juuri puoli viideltä.
Sillä on lähinnä vain filosofista merkitystä, että tulevatko ihmiset töihin ajallaan siksi, että eivät halua suututtaa pomojaan, vai siksi, että he vakaumuksellisesti kunnioittavat työsopimuksensa ehtoja. Yksilöt kuitenkin joutuvat toimimaan yhteiskunnan normien mukaisesti, tai heidät laitetaan vankilaan tai mielisairaalaan. Eli siinä mielessä ero lammasmaisuuden ja piittamattoman itsenäisyyden välillä ei käytännössä ole kovinkaan merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla autismin kirjossa tai asperger tms, MUTTA on olemassa myös joitain neurotyypillisiä ihmisiä, jotka ovat saaneet/kasvattaneet jostain syystä niin rautaisen itsetunnon, etteivät välitä muista. Itse en kestä muita ihmisiä mutta valitettavasti muiden mielipiteistä välitän kyllä, olisi ihanaa olla välittämättä.
Mä olen vissiin kirjolla. Olen kanssa antanut piutpaut muitten mielipiteille, viisveisannut juoruilusta jne.
Teen mitä teen ja haluan, en tee jos en halua.
Olen kirjolla tai en, ei mua kiinnosta.
On mulle monta kertaa sanottu ettet voi sanoa noin...miksen, sanottu mikä sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitä muista / välitä muiden mielipiteistä
Tuo, että ei välitä muista, herätti tajuamaan 'sukulaisen' käyttäytymistä:
On tulossa kylään toukokuussa, varaa junalippunsa maaliskuussa, koska saa edullisesti. Hän siis säästää. Mutta hänet pitää hakea & viedä: matkaa tulee yhteensä noihin reissuihin meiltä 200 km. Ja lähtee viimeisellä junavuorolla, koska ne ovat halvimmat ---- eli me ajamme sitten kotiin takaisin yöllä - kun hän säästää.
Kertoo aikatauluistaan - ei todellakaan mieti vaihtoehtoa, että sopiiko meille.
No tässä nyt on vain kyse pihistä henkilöstä, joka on todennäköisesti (iki)sinkku, eikä koskaan joutunut ottamaan huomioon lähipiiriä.
Silloin ajatuksenkuku ja toiminta on minälähtöistä, minäkeskeistä.
Toisella voi sitten olla esim. lapsia, lemmikkejä, terveysongelmia jne mitkä määräävät Heidän elämäänsä, ja edelleen niiden, jotka ovat heidän kanssaan tekemisissä.
Jos teillä olisi vastaansanomattomiansyitä, miksi 'sukulaisvierailu' ei henkilön omilla spekseillä ole mahdollinen, olisitte varmaan kertoneet hänelle.
Nyt tyydytte puhisemaan keskenänne: miten harmillista! Olettekohan alunperin itse kutsuneet tämän henkilön ryyliin, 'tule kesällä käymään!'?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi työsuorituksen osalta ratkaisee muidenkin, kuin sinun mielipiteesi. Samalla tavoin sinun mielipiteesi on muille vain sinun perspektiivisi asiasta. Yhteistyö ja harmonia useimmiten vaatii muidenkin mielipiteiden ja perspektiivien arvostamista ja kuuntelemista. Parisuhdekin on jokseenkin mahdoton, jos puolison mielipide on vain hänen perspektiivinsä.
Paino sanoille jos en halua. Voi olla että joskus haluan.
Alitajunta myös huomioitu? Vai oliko sittenkään.
Jotain sillä on. On niin adroit.
Kertoi itsekin veitolan ensimmäisessä ohjelmassa että hänen on vaikea tunnistaa ihmiseten tunteita. Ihminen löytää vain sen toisesta mitä löytää itsestään.