Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen, joka oikeasti ei välitä muiden mielipiteistä?

Vierailija
15.05.2023 |

Tunnen vain yhden ja ainoan kuvaukseen sopivan ihmisen. Hän on vasta parikymppinen nainen, ja mietin, miten tuollaiseksi ihmiseksi tullaan? Hän ei pelkää sanoa mielipidettään, pukeutuu miten haluaa, vaikka joku huutaisi hänelle jotain ilkeää kadulla/baarissa, hän ei hetkahda. Hänellä on monia harrastuksia ja taitoja, mutta hän ei esittele niitä? Ei pelkää sanoa epäsuosittuja mielipiteitään ääneen, kuitenkin on kohtelias ja mukava.

Itse lopetin yhden paidan käyttämisen töissä, koska työkaveri sanoi että sen väriyhdistelmä oli hänen mielestään liian raisu. En ymmärrä, miten tuollaiseksi ihmiseksi tullaan, joka ei taivu muiden mielipiteistä, tekee vaan omaa juttuaan ja vaikuttaa itsevarmalta. Olen kauhea ovimatto ja haluaisin muuttua, mutten tiedä olenko jo liian vanha siihen.

n42

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla autismin kirjossa tai asperger tms, MUTTA on olemassa myös joitain neurotyypillisiä ihmisiä, jotka ovat saaneet/kasvattaneet jostain syystä niin rautaisen itsetunnon, etteivät välitä muista. Itse en kestä muita ihmisiä mutta valitettavasti muiden mielipiteistä välitän kyllä, olisi ihanaa olla välittämättä.

Välitä muista / välitä muiden mielipiteistä

Tuo, että ei välitä muista, herätti tajuamaan 'sukulaisen' käyttäytymistä:

On tulossa kylään toukokuussa, varaa junalippunsa maaliskuussa, koska saa edullisesti. Hän siis säästää. Mutta hänet pitää hakea & viedä: matkaa tulee yhteensä noihin reissuihin meiltä 200 km. Ja lähtee viimeisellä junavuorolla, koska ne ovat halvimmat ---- eli me ajamme sitten kotiin takaisin yöllä - kun hän säästää.

Kertoo aikatauluistaan - ei todellakaan mieti vaihtoehtoa, että sopiiko meille.

Jos haluaa säästää omia vaivojaan ainakin yöllä, niin paljonko tarttis maksaa väliä, että sukulainen voi tulla sopivalla junalla? Jos siis itselle sopii.

Vierailija
42/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa nobel-fyysikko Richard Feynmanin kirja "Mitä siitä, mitä muut ajattelevat?" Siinä ainakin oli tyyppi, jolla oli varaa olla välittämättä itseään tyhmempien mielipiteistä. Ja silti hän oli hyvin pidetty ja humaani ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen mutta hänellä korostuu mielestäni liikaa "kyllä minä saan oman mielipiteeni kertoa" -ajattelumaailma. Hänen mielestään on ihan ok sanoa jos ei pidä esim. jonkun vaatteista, hiuksista tms. Tuon mallin hän on oppinut kotoaan jossa myös on puhuttu hyvin suoraan.

Hän on rohkeasti juuri sellainen kuin haluaa eikä todellakaan itse välitä mitä muut hänestä ajattelevat. Ehkä hän siksi ajattelee ettei muidenkaan pitäisi välittää. Minun mielestäni taas terve itsetunto on hyväksi mutten näe mitään järkeä siinä miksi pitäisi tahallaan laukoa loukkauksia muille.

Vierailija
44/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ulkoista mitään itseeni liittyvää toisille ihmisille jos en halua. Minä itse päätän olenko tyylikäs. Minä itse päätän oliko suoritukseni ja eforttini riittävä. Minä itse päätän onko mielipiteeni hyvä tai perusteltu. Ja niin edelleen. Minä päätän.

Toisten mielipiteet eivät kiinnosta koska se on vain heidän perspektiivinsä asioista. N 34

Esimerkiksi työsuorituksen osalta ratkaisee muidenkin, kuin sinun mielipiteesi. Samalla tavoin sinun mielipiteesi on muille vain sinun perspektiivisi asiasta. Yhteistyö ja harmonia useimmiten vaatii muidenkin mielipiteiden ja perspektiivien arvostamista ja kuuntelemista. Parisuhdekin on jokseenkin mahdoton, jos puolison mielipide on vain hänen perspektiivinsä.

Paino sanoille jos en halua. Voi olla että joskus haluan.

Alitajunta myös huomioitu? Vai oliko sittenkään.

Siis pitäiskö mun leikkiä sun kanssa sellaista leikkiä, että arvaillaan sun johdolla mun ominaisuuksia ja elämää tässä? Ei kai sentään.

Vierailija
45/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä piirre selkeästi ärsyttää jotain ihmisiä. He yrittävät keksiä vaikka mitä älyttömiä loukkauksia jotta saisivat välittämään (idioottimaisesta) mielipiteestään.

He ovat voimattomia sellaisen ihmisen edessä. Se, että he luulevat muiden välittävän heidän mielipiteestään kertoo siitä miten paljon he itse välittävät toisten mielipiteistä.

He tiedostavat vähintään alitajuisesti paljastaneensa heikkoutensa ja yrittävät tasapainottaa tilannetta sillä ainoalla keinolla minkä osaavat (koska se toimii heihin itseensä) on yrittää vetää toista alas tasolleen haukkumalla. Ja kaivamalla täten itseään yhä syvempään kuoppaan.

On seikkoja joissa mielipiteillä on merkitystä ja seikkoja joissa ei. Niin kauan, kuin ei yritetä pakottaa olemaan samaa mieltä asiat ovat suht okei. Kyllä minussa ainakin herää vastahanka, jos jatkuvasti yritetään painostaa samalle kannalle vaikka on jo ilmaissut mielipiteensä aiheesta. Etenkin silloin, jos kyse on henkilökohtaisesta valinnasta, jolla ei olisi mitään vaikutusta painostajan elämän kannalta. Seikat kuten kuinka kenenkin mielestä pukeutuu yms. ovat jokseenkin turhia mielipiteen vaihtoja (ellei ole positiivista sanottavaa). Tietyllä tasolla on hyvä välittää muidenkin mielipiteistä. Esimerkiksi työssä ja ihmissuhteissa on hyvä säilyttää kyky kompromisseihin pelkän oman polkunsa tallaamisen sijasta. Tietenkin ne  asiat ja elämänvalinnat joilla on aidosti merkitystä, on parempi tehdä mielensä mukaan (toki huomioiden valintojen vaikutus). Uhrautuminen ei tuo kenellekään onnea. eri

Vierailija
46/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ulkoista mitään itseeni liittyvää toisille ihmisille jos en halua. Minä itse päätän olenko tyylikäs. Minä itse päätän oliko suoritukseni ja eforttini riittävä. Minä itse päätän onko mielipiteeni hyvä tai perusteltu. Ja niin edelleen. Minä päätän.

Toisten mielipiteet eivät kiinnosta koska se on vain heidän perspektiivinsä asioista. N 34

Esimerkiksi työsuorituksen osalta ratkaisee muidenkin, kuin sinun mielipiteesi. Samalla tavoin sinun mielipiteesi on muille vain sinun perspektiivisi asiasta. Yhteistyö ja harmonia useimmiten vaatii muidenkin mielipiteiden ja perspektiivien arvostamista ja kuuntelemista. Parisuhdekin on jokseenkin mahdoton, jos puolison mielipide on vain hänen perspektiivinsä.

Paino sanoille jos en halua. Voi olla että joskus haluan.

Alitajunta myös huomioitu? Vai oliko sittenkään.

Siis pitäiskö mun leikkiä sun kanssa sellaista leikkiä, että arvaillaan sun johdolla mun ominaisuuksia ja elämää tässä? Ei kai sentään.

Eri vastaaja tässä jälkimmäisessä kommentissa. Nope. Ei tarvitse leikkiä. Tiedät ja tunnet ominaisuutesi eikä toisaalta arvausleikeillä ole merkitystä, kun on kyse anonyymista nettipalstasta. Kokemuksella voin kertoa, että muiden myötämielisyyden ja mielipiteiden merkityksen käsittää siinä vaiheessa, kun he asettuvat joukolla vastahankaan, vaikkei kyse edes ole heidän elämäänsä vaikuttavista tai yhteisön saatika ns. normien vastaisista valinnoista. 

Vierailija
47/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunnosta se lähtee että ei ole riippuvainen muiden mielipiteistä. Sen lisäksi tälläsillä ihmisillä ei ole tarve miellyttää muita, se taas voidaan nähdä itsekkyytenäkin.

Vierailija
48/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kuulun tuohon ryhmään jota muiden mielipiteet eivät kiinnosta. En itse asiassa ymmärrä ollenkaan niitä joita ne kiinnostavat, miksi pitäisi? En kyllä itsekään ole mitään mieltä muista ihmisistä, joten varmaankin siksi luontevaa ajatella ettei muillakaan niitä mielipiteitä minusta edes juuri ole.

Itsetunto on aina ollut terveellä pohjalla, kiitos kasvatuksen. En siis pidä itseäni minään superhyvänä tyyppinä, mutta on realistinen kuva omista vahvuuksista ja heikkouksista.

Vierailija
49/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Normaalielämässä pärjäävien ihmisten on pakko välittää muiden mielipiteistä, ellei heidän sisäinen abstrakti oikeudentajunsa vaadi heitä maksamaan tasan 14% arvonlisäveroa elintarvikkeista, ajamaan moottoritiellä 50-120 km/h nopeudella, tulemaan kouluun puoli yhdeksäksi ja lähtemään töistä juuri puoli viideltä.

Sillä on lähinnä vain filosofista merkitystä, että tulevatko ihmiset töihin ajallaan siksi, että eivät halua suututtaa pomojaan, vai siksi, että he vakaumuksellisesti kunnioittavat työsopimuksensa ehtoja. Yksilöt kuitenkin joutuvat toimimaan yhteiskunnan normien mukaisesti, tai heidät laitetaan vankilaan tai mielisairaalaan. Eli siinä mielessä ero lammasmaisuuden ja piittamattoman itsenäisyyden välillä ei käytännössä ole kovinkaan merkittävä.

Nyt ei puhuttu kyllä siitä totteleeko lakeja ja on ilkeä, vaan siitä että on oma itsensä eikä välitä mitä muut ajattelee vaatetuksesta tai muusta.

Vierailija
50/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ap:n kuvailema ihminen on just täydellinen pakkaus ja täydelliseksi hänet tekee nimenomaan se, että vaikka on valtava itsetunto niin ei ilmeisesti mollaa/syyttele muita tai uhriudu ja omaa silti käytöstavat. Parasta tossa oli se että joku muu kuvaili hänet, eikä hän itse, yleensä ihmiset (myös monet jotka ovat tätä ketjua kommentoineet) jotka kertovat, että eivät välitä pätkääkään muiden mielipiteistä, valehtelevat, ehkä jopa itselleen.

Vierailija
51/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun joku ei välitä, heitetään syöttiä, ärsytetään tahallaan, että sun on hiukan pakko reagoida.  Tätäkin on. 

Onhan se ihmeellistä tuon ikäiseltä.

Vierailija
52/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi ap:n kuvailema ihminen on just täydellinen pakkaus ja täydelliseksi hänet tekee nimenomaan se, että vaikka on valtava itsetunto niin ei ilmeisesti mollaa/syyttele muita tai uhriudu ja omaa silti käytöstavat. Parasta tossa oli se että joku muu kuvaili hänet, eikä hän itse, yleensä ihmiset (myös monet jotka ovat tätä ketjua kommentoineet) jotka kertovat, että eivät välitä pätkääkään muiden mielipiteistä, valehtelevat, ehkä jopa itselleen.

On olemassa lukuisia ihmisiä jotka eivät pidä tuota täydellisyytenä. Yoisaalta ihmiselle joka ei ole riippuvainen muiden mielipiteistä ei ole mitään merkitystä sillä pitääkö muut häntä täydellisenä tai edes hänen käytöstään tavoittelemisen arvoisena vai ei.

Vierailija
53/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun joku ei välitä, heitetään syöttiä, ärsytetään tahallaan, että sun on hiukan pakko reagoida.  Tätäkin on. 

Onhan se usein ihmisistä hyvin ärsyttävää että hänen mielipiteillään ei ole muille merkitystä.

Vierailija
54/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se usein ihmisistä hyvin ärsyttävää että hänen mielipiteillään ei ole muille merkitystä.

Nytkin joku tässä ketjussa änkyttää monen viestin verran, että ei usko ettei jotkut välitä toisten mielipiteistä. Eikä ketään kiinnosta tarttua syöttiin.

Vierailija
55/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa lukuisia ihmisiä jotka eivät pidä tuota täydellisyytenä. Yoisaalta ihmiselle joka ei ole riippuvainen muiden mielipiteistä ei ole mitään merkitystä sillä pitääkö muut häntä täydellisenä tai edes hänen käytöstään tavoittelemisen arvoisena vai ei.

Se on juurikin näin, se on Pågen. Mun mielestä täydellistä. Kunhan on muuten käytöstavat kunnossa.

Vierailija
56/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa opin oman turvallisuuteni tähden täysin alistuvaksi, mikä väritti muitakin ihmissuhteita parikymppiseksi asti. En olisi ikinä uskonut, että mun olisi mahdollista rakentaa niin vahva itsetunto kuin olen nyt terapian avulla saanut kehitettyä. En ole välittämättä muiden mielipiteistä, mutta en myöskään anna niiden määritellä itseäni ja elämääni. Arvioin, mistä palautteesta kannattaa ottaa opiksi ja mistä ei.

Vierailija
57/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista on se, että kun lopetin välittämästä muiden, esim.sukulaisten, mielipiteistä, minuun alkanut kohdistua selvää painostusta, juoruamista yms

Joillakin on ilmeisesti liikaa aikaa, rahaa ja energiaa :)

Vierailija
58/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan pahasti kehitysvammaiset eivät välitä muiden mielipiteistä. Tarkoitan sellaisia, jotka eivät ymmärrä mitään ympäröivästä maailmasta.

Vierailija
59/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä itsetunto. Ymmärrys siitä, että se oma mielipide on ihan yhtä oikea kuin kenenkään muunkaan, joten miksi välittää muiden mielipiteistä. Ei ole tarvetta miellyttää muita.

Vierailija
60/66 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pahemmin muiden mielipiteistä välitä. Saahan heillä olla erilaiset mielipiteet asioista kuin minulla, mutta ei se mun elämää muuta. Mä elän itseäni varten, en muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi