Työkaveri syyttää autonsa kolhimisesta
Sain työkaverilta viestin, jossa hän kysyi, olenko paukauttanut oven parkkiksella hänen autonsa oveen ja lisäksi osunut puskuriin, jossa myös on jälki. Taustana että hän laittoi uuden auton pari kuukautta sitten ja on kuukauden kulkenut pyörällä töissä eli auto ei ole ollut parkissa. Viime viikolla oli. Hän laittoi kuvan jäljestä, noin 10cm mittaisia valkoisia naarmuja autonsa kyljessä. Minun auto on valkoinen mutta en ole kertaakaan edes hipaissut hänen uutta autoaan. Muistaisin kyllä. Avaan oven aina varovasti juuri siksi etten osuisi ja lisäksi hän pysäköi aina niin tilavasti, ettei edes voisi osua. Mutta nyt on jälki ovessa ja syyttää minua. Muistan perjantaiaamuna katsoneeni hänen autoaan kun on niin uusi ja kiiltävä enkä huomannut mitään jälkiä, ja jälki oli sellainen että olisin huomannut. Perjantaina töistä lähtiessä en kyllä katsonut. Mutta joka tapauksessa 100% varmuudella tiedän, etten ole ikinä edes hipaissut hänen autoaan. Hän viestitti, että maanantaina katsotaan, onko jälki oikealla korkeudella ja sitten saan selitellä vakuutusyhtiölle. Sanoin hänelle, että on tullut varmasti muualta ja vaikka olisikin "oikealla korkeudella" niin ei se todista mitään. Itse tiedän, etten ole kolhinut ja olisin tietysti heti kertonut hänelle, jos niin olisi käynyt, koska syyllinen olisi ollut helppo löytää. Ärsyttää kun syytetään turhaan. Kun sanoin, että parkkipaikalla on kamera ja olen tullut töihin ja lähtenyt töistä näihin ja näihin aikoihin, että tarkistakoon sieltä, olenko kolhinut, niin ei auta - kuulemma kolhu on voinut tulla jo maaliskuussa, mutta hän ei ole huomannut :O
Mitä mieltä olette? Ahdistaa mennä töihin, jos korkeus mätsää, koska sitten on helvetti irti. Omassa autossa ei näy mitään jälkiä missään, ja sellaisesta kolhusta luulisi jääneen jälkiä. Lisäksi, en 100% ole kolhinut hänen autoaan.
Kommentit (41)
Todistustaakka on väitteen tai syytteen esittäjällä, ei sinulla. Mutta ymmärrän tuskasi, ap.
Jos olet oikeasti syytön, eikä lopeta tuota syyttelyä, kyseessä on kunniasi loukkaus.
Ex-työpaikassani minua syytettiin parikin kertaa lähes vastaavalla tavalla. Kyseessä työpaikan yhteiskäytössä ollut auto.
Syyttömyyskin on taakka tuollaisessa tilanteessa... Nuo syyttelijät kun herkästi levittävät perättömiä epäilyjään laajalti.
Toisessa tapauksessa varsinainen kolhija tuli sittemmin tuntonsa tuskiin ja myönsi asian pomolle. Oli kuitenkin aluksi kirkkain silmin väittämässä minua syylliseksi....
Not so good memories...
Ota tänään kuvat autosi siitä osasta, joiden väittää osuneen. Mielellään jonkun toisen ihmisen kanssa. Tämä on tärkeää! Voi käydä naarmuttamassa autoasi yöllä tai aamulla.
Tulin töihin ja tarkistin itse heti voiko olla osunut. Ensinnäkin hän oli zuumannut naarmut 10-kertaisiksi. Toiseksi kun avasin oven niin se ei mitenkään olisi voinut osua kohtaan, missä naarmut olivat, niin että olisi saanut ne aikaan. Puskurissaan on pitempi jälki mutta oma autoni on ihan puhdas keulasta. Laitoin hänelle viestin että käyköön tutkimassa. Ovi olisi pitänyt avata ihan ääriasentoon, jotta se olisi voinut edes osua ja siltikin olisi ehkä hipaissut - autot ovat suht samoilla kohdilla kuin aina....
Kiitos kaikille. Jos jurpo tulee vielä huutelemaan niin käsken soittaa poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Se parkkeeraaja kirjoitti:
Auttakaa joku, voinko joutua korvaamaan???
Totta kai ja toivottavasti joudutkin jos olet syyllinen. Miksi muka huolehtisit edes asiasta jos olet oikeasti syytön?
Miksi miehet ahdistuvat ahdistelusyytöksistä elleivät ole syyllisiä?
Ei jestas mikä sekopää... Minä marssisin hänen työpisteelleen ja kysyisin mikä on ongelma. Tuollainen syyttely ilman mitään todisteita on jonkun mielipuolen tapa hoitaa asioita... Kannattaa olla muutenkin varovainen ko. ihmistyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita esimiehelle heti asiasta.
Kuuluu esimiehelle miten???? Ei esimies ole mikään erotuomari. Tuo ei ole työasia.
Kuuluu esimiehelle työhyvinvointi ja työpaikan viihtyvyys. Työpaikalla kiusaamistapaukset ovat esimiehen vastuulla ja tuo on jo aika törkeää syyllistää toista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu esimiehelle miten???? Ei esimies ole mikään erotuomari. Tuo ei ole työasia.
Kyllä se esimies on vähän kuin erotuomarikin. Hänen vastuullaan on työhyvinvoinnin ylläpito ja se, että alaiset pystyvät työskentelemään ongelmitta. Jos joku alainen käyttäytyy kuten tuo syyttelijä, niin ihan varmasti vaikuttaa työhyvinvointiin ja työilmapiiriin.
Valvontakamerasta tarkastatte tilanteen. Ei kannata mitään suinpäin ruveta maksamaan. Luultavasti tyypin auto kolhittu kaupan parkkipaikalla ja harmituksessa on refleksin omaisesti päätellyt, että kolhu tullut työpaikan parkkipaikalla. Luultavasti hänellä on kaskovakuutus noin uudessa autossa niin 150€ omavastuulla vakuutusyhtiö fiksaa.
Vierailija kirjoitti:
Valvontakamerasta tarkastatte tilanteen. Ei kannata mitään suinpäin ruveta maksamaan. Luultavasti tyypin auto kolhittu kaupan parkkipaikalla ja harmituksessa on refleksin omaisesti päätellyt, että kolhu tullut työpaikan parkkipaikalla. Luultavasti hänellä on kaskovakuutus noin uudessa autossa niin 150€ omavastuulla vakuutusyhtiö fiksaa.
- - -
Taivaallinen tuuri olisi jo se, että parkkipaikan valvontakamera kykenisi edes kertomaan, että juuri sen-ja-sen auton ovi on käynyt toisen autoon.
- Toinen asia on puolestaan valvontanauhojen olemassaolo, niitä kun ei edes saa säilyttää kuin rajallisen ajan.
- Kolmas asia on valvontatallenteiden katseltavuus juridiselta kannalta ovinaarmun selville saamiseksi...
- Neljäs asia on se työmäärä joka tarvitaan viikkojen nauhoitusten läpikäymiseen, jos ne edes olisivat vielä tuhoamatta. Ovinaarmun takia...
Hän oli käynyt itse tarkistamassa muodon ja korkeuden. Laittoi viestin että ok, ei ollut sun auto. Ei mitään pahoitteluja. Valvoin puoli yötä kun pelkäsin, että jälki täsmää ja tämä sekopää saa siitä "todisteen", että olen syyllinen. Kiitos kaikille tuesta!
Ja sinulle joka kyselit, miksi ahdistaa, jos en ole syyllinen. Siksi ahdisti, kun hän sanoi kostavansa jos "korkeus ja muoto täsmäävät". Poisti tuon uhkausviestin heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö alkaa häiriköimään syystä tai toisesta töissä, niin on se esimiehen asia. Tässä tuo maksattaja olisi rauhassa voinut katsoa jäljet ensin ilman mitään syyttelyä. Sitten ottaa asian puheeksi ja lopulta tehdä rikosilmoituksen, jos siis jälkiä molemmissa autoissa. Nyt kuulostaa vain siltä, että purkaa pahaa oloaan ja etsii maksajaa naarmuille ja pahalle ololle.
Se parkkeeraaja taas kirjoitti:
Sitä itsekin mietin, että yrittääkö saada minun vakuutuksesta korvattavaksi tuon homman eikä omastaan. Hän laittoi viestiä, että maanantaina katsoo onko "korkeus ja muoto " oikeat ja sitten saan minä selvitellä vakuutusyhtiön kanssa asiaa.
sano siitä vaan soitetaanko poliisit paikalle
Vierailija kirjoitti:
Ex-työpaikassani minua syytettiin parikin kertaa lähes vastaavalla tavalla. Kyseessä työpaikan yhteiskäytössä ollut auto.
Syyttömyyskin on taakka tuollaisessa tilanteessa... Nuo syyttelijät kun herkästi levittävät perättömiä epäilyjään laajalti.
Toisessa tapauksessa varsinainen kolhija tuli sittemmin tuntonsa tuskiin ja myönsi asian pomolle. Oli kuitenkin aluksi kirkkain silmin väittämässä minua syylliseksi....
Not so good memories...
Miksi tuo anglismi piti tunkea tuohon. Noloa!
Parkkeeraaja vielä kirjoitti:
Hän oli käynyt itse tarkistamassa muodon ja korkeuden. Laittoi viestin että ok, ei ollut sun auto. Ei mitään pahoitteluja. Valvoin puoli yötä kun pelkäsin, että jälki täsmää ja tämä sekopää saa siitä "todisteen", että olen syyllinen. Kiitos kaikille tuesta!
Ja sinulle joka kyselit, miksi ahdistaa, jos en ole syyllinen. Siksi ahdisti, kun hän sanoi kostavansa jos "korkeus ja muoto täsmäävät". Poisti tuon uhkausviestin heti.
Nyt esimiehen luo ja kerrot koko jutun ja pyydät, että teille järjestetään keskustelu, jos tuota ei kunnolla puida loppuun se jää hiertämään ja haittaa töitä.
Joillakin on otsaa syyttää toista päätelmänsä mukaan. Meille kerran kauppaparkissa naapurikuski alkoi huutaa että ollaan kolhittu hänen autonsa kylki ja pitää maksaa tai hän soittaa poliisit. Kyllä siinä kyljessä oli tuoreen näköinen kolhu ja joku siis tössinyt. No, ukolla meni suu suppuun kun näytin että ensinnäkin meidän auton kumpikaan ovi ei osunut jäljen kohdalle, toisekseen väri ei täsmännyt ja kolmanneksi mitään jälkiä meidän autosta ei löytynyt tietenkään. Ehkä se ajatteli että räyhäämällä saa peloteltua meidät maksajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tätä varten ole vakuutukset?
Jep. Jos avaa oven toisen auton kylkeen ja tulee naarmu /kolhu, se menee oven availijan liikennevakuutuksesta. Siis vaikka auto ei ole liikkunut milliäkään, vain ovi läväytetty vieressä olevaan autoon. Tämä on vakuutusyhtiöstä kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Uuteen autoon käytännössä pakko ottaa se kallis parkkikolhuvakuutus, muuten on kyllä hyvin nopeasti joku kolhu ja itse joutuu maksumieheksi. Taliyhtiöiden parkkikset, työparkkipaikka, kaikkien kauppojen ja liikkeiden parkkipaikat.
Melkein ainoa keino selvitä on jos asuu omakotitalossa ja käy kaupassa esim klo 8 aamulla ja jättää auton kauas ovesta. Koskaan ei käy muualla.
- - -
Jo jonkin aikaa sitten entinen työkaveri parkkeerasi rivarinsa parkkiruutuun uudenkarhean Ooppelinsa. Ei kauas ehtinyt autoltaan, kun naapurin rva parkitti kanssa ja hölmön lähelle. Nousi autostaan ja avasi oven niin, että kopsahdus kuului. Kaveri oli sen verran ujo ettei het' kehdannut käydä katsomassa kuinka kävi. Kun hän hetken kuluttua kävi selvän vekin toteamasa pari viikkoa vanhassa autossaan, marssi hän rva:n ovelle asiasta valittamaan. Vastaus oli jotain ihan muuta kuin hän oli odottanut...
- Suorastaan aurinkoinen ja hyväntuulinen vastaus kuului: "Sattuuhan niitä ja ei niistä harmita kuin se ensimmäinen". Ja se siitä!
Omistaja kävi arvioittamassa kaaransa merkkiliikkeessä ja muistaakseni paikkamaalausarvio olisi ollut 2000...3000€. Kertoi hyväntuulisuuden rva:lta hiipuneen, kun alkoi maksunaisen paikka valkenemaan hänelle...
Parkkeeraaja vielä kirjoitti:
Vastaa, että ei todellakaan ole ok ja pidät asiaa työpaikkakiusaamisena niin kuin se onkin. Ilmoitat asiasta työnantajalle.
Töihin huomenna. Ja kun työkaveri tulee juttusille, sanot ettet ole kolhinut ja tiedät sen. Jos jatkaa jankutusta mieti etukäteen muutama hyvä laini kuten "nyt saa syyttely jo loppua" "en kuuntele tällaista" "ota yhteys poliisiin ja vakuutusyhtiöösi minua on turha tässä syyttää"
Jos menee tosi pahaksi sano että taidat itse soittaa kohta poliisille Jos tämä kiusaaminen ei lopu.
On siis hyvä varautua. Jännittää varmaan vähän kyllä tommonen tyyppi.
Jos sulla tyypillistä (mulla olis) jäätyä tommosissa paikoissa kun toinen syyttää niin kannattaa harjoittelua niitä laineja.